Dne 3.11.2015 proběhl rozhovor s producentem Petrem Kellerem o filmu Aldabra.
K.CZ: Jaký byl původní námět filmu?
P.K: V roce 2005 jsem byl na Seychelách a hrozně se mi tam líbilo. A řekl jsem si: Sám jsem filmař, pojďme tady natočit nějaký film. Zeptal jsem se svého kamaráda, bývalého konzula. Bohužel, vloni zemřel, pan Zbyšek Pindur.
K.CZ: To je to věnování na konci filmu?
P.K: Ano, to je to věnování. Říkám, Zbyšku, pojďme natočit film, ale potřebuji najít místo, které není tak komerční, turistické, ale pro diváka zajímavé. Je tady 114 ostrovů. A on říká: Je tady jeden, jmenuje se Aldabra. Dobře, pojeďme na něj. Ale na ten se nesmí. Ale když se tam nesmí, já tam chci, protože je to přesně to, co chci. Mít originál. Naposledy tam točil Jacques-Yves Cousteau v roce 1956 a dostal za to Zlatou palmu, Oskara, a pak už tam nikdo netočil. To rozhodnutí padlo v roce 2005. Původně to měl být televizní dokument, potom to měl být imaxový formát ve 3D. V roce 2011 jsme dostali licenci a domluvili jsme se se Stevem Lichtagem, aby film režíroval. Pan Robert Schneider, náš investor, se uvolil k tomu, že film zafinancuje ve 3D do kinodistribuce celosvětové, a tak jsme to spustili.
Původně to byl formát IMAX, lepší dokument, a jak jsme to natočili a měli hrubý materiál, tak, protože máme partnera ve Spojených státech, jsme mu to ukázali a on říká: To musí vidět Don Hahn. Říkám: Kdo je Don Hahn? Vůbec ho neznám. To je takový guru Disneynature a zároveň kreativní producent. Dělal Lvího krále, Krásku a zvíře, Hledá se Nemo, a další filmy. Tak jsme mu to poslali a on se pro to nadchl. Pozvali nás do USA, kam jsme se Stevem odletěli a sešli jsme se s Donem Hahnem a dalšími. Jedním z nich byl Kirk Wise, což je spoluscenárista a spolurežisér Lvího krále, a pan David Reynolds, který vymyslel film Hledá se Nemo. Tihle všichni dělali filmy pro Disneynature. Jim se to hrozně líbilo, a tak jsme spolu začali pracovat. Nakonec jsme se dostali z dokumentárního formátu k formátu rodinného filmu - Family Entertainment.
K.CZ: A viděli tam příběhy?
P.K: Společně, hlavně se Stevem Lichtagem, se tam našly příběhy. Udělalo se několik přestřihů. Je tam také příběh atolu jako takového, což jsou animace od začátku, jak to všechno vzniklo.
K.CZ: To tam dodalo studio?
P.K: To tam už bylo. S nimi jsme konzultovali jenom průlety z vesmíru, dostali se na Zem a představili atol v širším, globálním nadhledu. Film tedy začíná ve vesmíru a takovým zvláštním koloběhem opět končí ve vesmíru.
K.CZ: Má to rámec.
P.K: Má to rámec a má to příběh. Příběh jednotlivých protagonistů, kteří mají svoje jména, a tím jsme se přiblížili divákům. Také jsme to odlehčili. Je to film, který je zábavný, ale je i poučný. Má v sobě i myšlenku, kterou si ti diváci z kina odnesou.
K.CZ: Měli jste techniku, která už byla ověřená, připravená, nebo jste to zkoušeli?
P.K: V době, kdy jsme si říkali, že to spustíme, tak shodou okolností Steve Lichtag se skupinou, která je kolem něj, vyvinuli (mají na to i patent) speciální uchycení kamer na natáčení ve 3D pod vodou i nad vodou. Byla to v tu chvíli úplná novinka. Nikdo předtím s tím netočil, takže jsme s tím začínali a vyzkoušeli na našem filmu.
K.CZ: Jsou tam úžasné záběry zblízka. Užívali jste hodně transfokáto, nebo jste se dostávali tak blízko?
P.K: Dostali jsme se opravdu blízko. My jsme měli jeřáb na takovém pontonu, na něm pak obrovský držák na 3D kamery, a tím vším jsme najížděli až úplně, dalo by se říct, před zobáky ptáků. A oni na to koukali, protože nikdy nic takového neviděli, spíš byli zvědaví, než aby se báli. To bylo podobné i pod tou vodou.
K.CZ: Boj ptáka s krabem byl také v dlouhém záběru.
P.K: To je tam celkem běžné, oni tam bojujou. Někdy ty šarvátky končí dost drsně. Ale snažili jsme se to stahovat tak, aby to mělo trochu happy end.
K.CZ: Pro mě byla nejdrsnější ta krysa.
P.K: Ti krabi jsou neskuteční, jsou úplní roboti.
K.CZ: Musím pochválit text vypravěče. Ten jste vymýšleli s Lichtagem nebo jste měli ještě někoho?
P.K: Steve si v podstatě vymyslel scénář, je autorem scénáře, plus jsme měli poradce z Ameriky.
K.CZ: Mám pocit, že Oldovi Kaiserovi se práce na filmu líbila.
P.K: Olda řekl, že ho to hrozně bavilo.
K.CZ: To věřím, bylo to znát. Má skvělý hlas a k filmu to skvěle ladilo.
P.K: My jsme nepotřebovali někoho, kdo to odvypráví, ale někoho, kdo to odehraje.
K.CZ: Máte teď nějaký nový plán v hlavě?
P.K: Uvidíme. Máme spoustu plánů.
K.CZ: Něco, co by na tenhle film navazovalo?
P.K: Upřímně, tenhle film je pro naši společnost Starlite Pictures úplně novinka. My většinou děláme zahraniční projekty, filmy pro americké filmaře, nebo reklamní spoty. Dělali jsme naposledy film Bestiář. Tohle je ale úplně nový žánr. Chtěl jsem udělat něco, co bude mít jiný směr, jinou hloubku. Máme další plány natočit něco ve 3D. Určitě se chceme k tomuto žánru vrátit.
K.CZ: Bude premiéra filmu někde v zahraničí?
P.K: Tady začínáme, protože je to český film. Dále na Seychelách. Děláme výběr na amerického herce, který namluví komentář. Začátkem roku by měl film jít do distribuce v USA, poté dál do Evropy, Číny, Japonska.
K.CZ: Ať se daří a děkuji za rozhovor.
V Praze dne 3.11.2015
Nejnovější komentáře