Kritiky.cz > Filmy > Retro filmové recenze > Signál – další český film, o kterém divák neví, co si o něm má myslet

Signál – další český film, o kterém divák neví, co si o něm má myslet

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Čekám na kome­dii a ona z plát­na nepři­chá­zí a tak čekám dál… mar­ně. Ve vol­né parafrá­zi na ústřed­ní stej­no­jmen­nou píseň sku­pi­ny Nightwork k nové­mu fil­mu tepr­ve čty­ři­a­dva­ce­ti­le­té­ho reži­sé­ra Tomáše Řehořka Signál, shr­nu­ji svá oče­ká­vá­ní a zkla­má­ní z dal­ší čes­ké pre­mi­é­ry letoš­ní­ho roku. Marketingová kam­paň se totiž sna­ži­la divá­ky nalá­kat na zába­vu, hvězd­né tuzem­ské herec­ké obsa­ze­ní, roz­ju­cha­ně zavá­dě­jí­cí pla­kát a slib­ný scé­nář talen­to­va­né­ho Marka Epsteina. Jenže nako­nec je to všech­no tako­vý malý chyt­rý pod­raz, přes­ně jako pro­du­cen­tem a dis­tri­bu­to­rem původ­ně inze­ro­va­ná kome­di­ál­ní záplet­ka sním­ku, kte­rá sází pře­de­vším na lid­skou cham­ti­vost a tou­hu pře­chyt­ra­čit sou­se­dy.

Nebát se, okrást, ošukat a rychle vypadnout - to je heslo, kterým se řídí Filos a Kája.
Nebát se, okrást, ošu­kat a rych­le vypad­nout - to je hes­lo, kte­rým se řídí Filos a Kája.

Vojtěch Dyk a Kryštof Hádek hra­jí dva pod­vod­ní­ky Filose a Káju, kte­ří při­jíž­dě­jí do jed­né malé ves­nič­ky Zálesí, kde údaj­ně mají vyti­po­vat nej­vhod­něj­ší poze­mek pro výstav­bu vysí­la­če mobil­ní­ho ope­rá­to­ra. Ve sku­teč­nos­ti ale jenom chtě­jí z ves­ni­ča­nů vyta­hat úplat­ky v natu­rá­li­ích, peně­zích a užít si při­tom s míst­ní­mi děv­ča­ty. Předpokládají totiž správ­ně, že vidi­na zis­ku za sli­bo­va­ný nájem maji­te­li vybra­né­ho pozem­ku, roz­pou­tá mezi míst­ní­mi oby­va­te­li doslo­va závo­dy v pokry­tec­tví.

Nápaditý Epsteinův námět sli­bo­val aktu­ál­ní téma se společensko-kritickým pře­sa­hem. Ukázalo se ale, že původ­ní lát­ka měla vět­ší ambi­ce, než jen leh­kou komu­nál­ní sati­ru, ale bez smys­lu­pl­né dra­ma­tur­gie se zvrh­la jen do žánro­vě vyko­le­je­né­ho patva­ru, kte­rý sám úpl­ně nemá jas­no, o čem chce víc vypo­ví­dat. U mla­dé­ho a řeme­sl­ně bez­po­chy­by zdat­né­ho reži­sé­ra Tomáše Řehořka (kte­rý má na svůj věk za sebou už 4 celo­ve­čer­ní hra­né sním­ky) bohu­žel pla­tí, že jeho fil­my jsou jen tak dob­ré, jak kva­lit­ní jsou scé­ná­ře, pod­le kte­rých je rea­li­zu­je. A tady je asi nej­vět­ší kámen úra­zu. Ani aure­o­la výji­meč­né­ho sce­náris­ty Marka Epsteina ten­to­krát úpl­ně neza­re­zo­no­va­la, přes­to­že text Signálu je bez­po­chy­by naděj­ný, ale zda­le­ka ne dosta­ču­jí­cí. Producent Tomáš Hoffman se zřej­mě spo­ko­jil s tím, že se scé­nář umís­til v roce 2006 na 2. mís­tě v Ceně Sazky a tím by měla být jeho kva­li­ta posvě­ce­na. Bez zásad­něj­ší­ho roz­bo­ru a násled­né­ho kri­tic­ké­ho pře­pra­co­vá­ní ho tak pou­ze ode­vzdal zruč­né­mu Řehořkovi, kte­rý bez dra­ma­tur­gic­kých zku­še­nos­tí napl­nil nej­hor­ší oba­vy z toho, jak špat­ně lze pře­číst pří­běh. Jeho vyprá­vě­ní je tedy po tech­nic­ké strán­ce sice efekt­ní, ale z hle­dis­ka obsa­hu vyprázd­ně­né a zou­fa­le hle­da­jí­cí ideu, o kte­rou by se moh­lo opřít.

Přitom nechy­bě­lo mno­ho a moh­li jsme se dívat na sou­čas­nou vari­a­ci „Revizora“ nebo „U nás v Kocourkově“. Hlavní pro­blém je zako­pán v samot­né dra­ma­tic­ké výstav­bě a jed­not­li­vých cha­rak­te­rech. Zvyknul jsem si už, že část sou­čas­ných tvůr­ců dnes zce­la zre­zig­no­va­la na jaké­ko­liv klad­né hod­no­ty, kte­ré by se, ale­spoň v zábles­cích, pro­mí­ta­ly do někte­rých hrdi­nů; tzv. syn­drom „blbé nála­dy“ ostat­ně pro­stou­pil atmo­sfé­ry hned něko­li­ka tuzem­ských fil­mů loň­ské sezó­ny. Signál je v tom­to pohle­du napros­to depri­mu­jí­cí, pro­to­že nám před­klá­dá celou plejá­du morál­ně zde­vas­to­va­ných postav. Jak ústřed­ní dvo­ji­ce (Dyk s Hádkem), tak prak­tic­ky i všich­ni roze­hra­ní ves­ni­ča­né lžou, pod­vá­dě­jí jeden dru­hé­ho a jsou jak­se­pat­ří nena­syt­ní. Epstein si s Řehořkem na sebe upletli bič, pro­to­že roze­hrá­li desít­ku cha­rak­te­rů, kte­ré se ale ve výsled­ku od sebe liší pou­ze posta­ve­ním ve ves­ni­ci a mírou typic­kých zna­ků buran­ské­ho cho­vá­ní – obtloust­lý pro­spě­chář­ský sta­ros­ta (Norbert Lichý), násil­nic­ký pový­še­nec­ký stat­kář (Karel Roden), zamin­d­rá­ko­va­ný vyku­tá­le­ný hos­tin­ský (Bolek Polívka), býva­lým reži­mem ublí­že­ný fyzik v důcho­dě (Jiří Menzel) a tak bychom moh­li pokra­čo­vat ješ­tě dále k méně výraz­něj­ším typům. Pro divá­ka je tak obtíž­né iden­ti­fi­ko­vat se s někte­rým z pro­ta­go­nis­tů (obá­vám se, že tolik sebe­kri­tič­nos­ti v sobě má asi jen málo­kdo, aby si při­znal, že tím de fac­to auto­ři chtě­jí pou­ká­zat na to, že my všich­ni jsme tako­vé malé čes­ké svi­ně). Publikum tedy zůstá­vá v pozi­ci pasiv­ní­ho pozo­ro­va­te­le toho­to obskur­ní­ho panop­ti­ka naru­še­ných lidi­ček a špí­ny, ve kte­ré se roch­ní a pod­ko­pá­va­jí vzá­jem­ně.

Osobně si mys­lím, že tím si v pod­sta­tě tvůr­ci pod sebou pod­ře­za­li větev. Zrezignovali tím vědo­mě na jaký­ko­liv smys­lu­pl­ně vysta­vě­ný dra­ma­tic­ký oblouk, kde bychom se moh­li dočkat potres­tá­ní, pro­zře­ní či vůbec posu­nu někte­ré z hlav­ních postav. Nic tako­vé­ho se ovšem ve fil­mu nesta­ne. Kája a Filos vez­mou všech­ny hákem, ale nemá to pro ně žád­ný význam. Své cho­vá­ní nejsou sto pře­hod­no­tit, tepr­ve až se sta­nou štvan­ci před roz­zu­ře­ný­mi ves­ni­ča­ny, kte­ří je chtě­jí lyn­čo­vat, když vyjde naje­vo jejich pod­vod, uva­žu­jí o vrá­ce­ní peněz. Mimochodem ale i pod­lé­za­jí­cí oby­va­te­lé ves­nič­ky musí něco tušit dale­ko dřív, pro­to­že chlap­cům z jejich dodáv­ky ukrad­nou kola, aby snad nemoh­li plách­nout, než vyhlá­sí vítě­ze měře­ní sig­ná­lu, jehož poze­mek pak dopo­ru­čí mobil­ní­mu ope­rá­to­ro­vi. Tento motiv však zůsta­ne trestu­hod­ně nedo­hrán.

A ješ­tě jeden para­dox. Film se ode­hrá­vá v době, kdy už exis­tu­jí mobi­ly, přes­to niko­ho z ves­ni­ča­nů nena­pad­ne vyzkou­šet dostup­nost sig­ná­lu dřív, než se necha­jí napá­lit dvě­ma nedo­stu­do­va­ný­mi inže­ný­ry.

Řehořek tak pře­kva­pi­vě nato­čil Signál jako tem­ný film, kte­rý ve svém zobec­ňu­jí­cím pře­sa­hu pojed­ná­vá o totál­ním mrav­ním úpad­ku naší spo­leč­nos­ti. Hřejivě lid­ských momen­tů je sice pár v ději nazna­če­no, ale všech­ny se uká­žou být poslé­ze jen více­mé­ně odstře­di­vý­mi momen­ty, na kte­rých vyprá­vě­ní bohu­žel nesto­jí. Zvláštní při­tom je, že trpi­tel­ka­mi jsou zde pře­váž­ně ženy – hos­pod­ské­ho dce­ra (Eva Josefíková) by ráda vypadla ze zapa­dá­ko­va, ale tak nějak sou­cí­tí s tatín­kem, jehož kšeft v pohos­tin­ství kra­chu­je, ješ­tě hůře je na tom stat­ká­řo­va man­žel­ka (Kateřina Winterová) s malým potom­kem, na kte­ré se aro­gant­ní pod­ni­ka­tel a maji­tel stat­ku dopouš­tí regu­lér­ní­ho domá­cí­ho nási­lí. Pointa na závěr je tak už jen břit­kým výsmě­chem nám všem, kte­ří zřej­mě kra­de­me, ale jsme stej­ně pořád naiv­ní, pro­to­že nás pře­ve­ze býva­lý disi­dent, kte­rý nako­nec okra­de úpl­ně všech­ny a vytře nám zrak vzdo­ro­vi­tým pomní­kem.

Rozpaky budi­lo i sle­do­vá­ní her­ců, kte­ré Řehořek bohu­žel nezvlá­dl uko­čí­ro­vat, tak­že jsme se sta­li nechtě­ný­mi svěd­ky dal­ší ukáz­ky herec­ké ška­tul­ky roz­pol­ce­né­ho Karla Rodena, bon­vi­ván­ské neo­ma­le­nos­ti Norberta Lichého, „bobu­lov­ské“ bez­rad­nos­ti Kryštofa Hádka, sty­li­zo­va­né topor­nos­ti Vojtěcha Dyka i jiných. Bodejť by netá­pa­li, když jejich cha­rak­te­ry postrá­da­jí vývoj a násled­né vzta­ho­vé moti­va­ce. U Formana kdy­si v Hoří, má panen­ko! zafun­go­val prvek auten­ti­ci­ty díky natur­š­či­kům. V Signálu je to trap­né defi­lé popu­lár­ních tvá­ří, kte­rým ale jejich pokus o civil­ní polo­hu ve sním­ku jenom stě­ží uvě­ří­te. Nezbývá tedy, než dou­fat, že Marek Epstein bude mít ve své budou­cí sce­náris­tic­ké prá­ci ved­le sebe oprav­du zdat­né­ho partnera-dramaturga, a že Tomáš Řehořek bude mít štěs­tí, že mu pak tak­to vypi­lo­va­ný scé­nář svě­ří osví­ce­něj­ší pro­du­cent, kte­rý bude přes­ně vědět, jaký film chce vlast­ně nato­čit a divá­kům pro­mí­tat.


Podívejte se na hodnocení Signál na Kinoboxu.

Odebírat
Upozornit na
guest
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MARTIN

Když už resyklu­je­te star­š­ší (sta­rý) člá­nek s dneš­ním datem, Nepište hned na začát­ku o LETOŠNÍM fil­mu. 1/10

MildaS

A ješ­tě jeden para­dox. Film se ode­hrá­vá v době, kdy už exis­tu­jí mobi­ly, přes­to niko­ho z ves­ni­ča­nů nena­pad­ne vyzkou­šet dostup­nost sig­ná­lu dřív, než se necha­jí napá­lit dvě­ma nedo­stu­do­va­ný­mi inže­ný­ry.

Proč by si někdo poři­zo­val mobil v obci, kde není sig­nál. Vždyť i ten pod­vod­ní­ček volal mat­ce z tele­fo­ní­ho auto­ma­tu

Michal

Proč by si někdo poři­zo­val mobil v obci, kde není sig­nál? Asi pro­to, že se někdy v živo­tě může ocit­nout i tam, kde sig­nál je, ne? Nebo snad máme věřit tomu, že ti lidé NIKDY neo­pouš­tí ves­ni­ci? NIKDY se nemů­žou dostat někam, kde je sig­nál a pro­to pro ně nemá smy­sl si poři­zo­vat mobil? To jako váž­ně? Ten film pros­tě nedá­vá smy­sl.

Anthropoid: precizní historické drama navzdory anglické pseudovýslovnosti českých jmen
24. května 2024Anthropoid: precizní historické drama navzdory anglické pseudovýslovnosti českých jmen[caption id="" align="alignright" width="400"] Photo © Bleeker Street Media / James Lisle[/caption] České dějiny nejsou zrovna tradičním zdrojem látek pro americké a britské filmy. Proto potěší, když se v koprodukci zahraniční tvůrci rozhodnou zpracovat některý z…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Každoroční seriálový program: Seriál Hospoda z roku 1996
12. července 2023Každoroční seriálový program: Seriál Hospoda z roku 1996Hospoda je český televizní seriál, který se stal druhým komediálním pořadem TV Nova po úspěšném seriálu Nováci. Natáčení probíhalo v barrandovských ateliérech v letech 1996 až 1997. Celkem bylo natočeno 52 dílů, přičemž jedna epizoda trvá…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
NE/PROMLČENO - Divoké devadesátky, mafiánské popravy a skutečné zločiny, které mění osud
10. srpna 2022NE/PROMLČENO - Divoké devadesátky, mafiánské popravy a skutečné zločiny, které mění osudI přes mravenčí práci policie a vyšetřovacích týmů se někdy stává, že vrah není ani po letech dopaden. Nebo naopak po desítkách let dojde k otevření případu a na základě nových metod nebo nečekaných svědectví se pachatel…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Lidice
25. května 2022LidiceObtížně se mi hledá téma, které by bylo méně vděčné pro filmové zpracování, než je téma Lidic, vesnice, která se stala symbolem nacistického teroru. Ne snad proto, že by nebylo možné na tomto tématu vystavět poutavý…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Promlčeno – Recenze – 60 %
29. dubna 2022Promlčeno – Recenze – 60 %Promlčeno je novým filmem režiséra a scenáristy Roberta Sedláčka (Rodina je základ státu, Jan Palach). Ten snímek podědil po režijním debutantovi Mirkovi Veselém, jenž coby autor námětu a spoluautor scénáře film dokonce začal natáčet, leč nedokončil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Promlčeno - 60 %
27. dubna 2022Promlčeno - 60 %Radek (Karel Roden) se po téměř dvaceti letech nečekaně vrací do Čech, aby zde kontaktoval jistou Elišku (Denisa Barešová) a jednou provždy se vyrovnal se svou minulostí. V tom mu pomáhá Eva (Barbora Bočková), ambiciózní rozhlasová…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jan Palach
21. ledna 2022Jan PalachLidé jsou lhostejní. Češi jsou lhostejní. Uběhlo téměř padesát let od smrti Jana Palacha a já si kladu otázku, co by asi pociťoval, kdyby viděl současnou politickou situaci v ČR. Andrej Babiš, Miloš Zeman a vláda…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Ostře sledované vlaky
26. prosince 2021Ostře sledované vlakyOstře sledované vlaky je československý film režiséra Jiřího Menzela z roku 1966, jeden z nejznámějších produktů československé nové vlny. Ve Velké Británii byl uveden pod názvem Closely obsled trains (Ostře sledované vlaky). Jedná se o příběh…Vydáno v rubrice: Speciály
Hellboy
23. listopadu 2021HellboyFilmové zpracování komixu o pekelném synkovi, který se dostal na Zem a pod přezdívkou Hellboy pracuje jako agent tajné služby v oddělení pro paranormální jevy. Je rok 1944 a hitlerovské Něměcko, ve snaze vyhrát válku, sahá…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Kryštof
19. října 2021KryštofKryštof mezi mnichy uprchl nejen pro víru k Bohu, ale i před konflikty s otcem a politickými poměry po únorovém puči. Vedle mnišského života je také jedním z posledních článků řetězu, který převádí pronásledované komunistickým režimem…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Vejška
17. srpna 2021VejškaPetr Kocourek (Tomáš Vorel jr.) se hlásí na katedru grafiky na UMPRUM, kam přijímají jen pár vyvolených. Už jednou ho nevzali a profesor Slanina (Jakub Kohák) je nekompromisní. Na školu se hlásí i krásná Julie (Eva…Vydáno v rubrice: Galerie
Prvok, Šampón, Tečka a Karel
28. července 2021Prvok, Šampón, Tečka a KarelO FILMU Film „Prvok, Šampón, Tečka a Karel“ natočil podle svého stejnojmenného knižního hitu režisér Patrik Hartl. Čtyři kamarádi vyhlásí válku proti scvrkávání varlat a proti krizi středního věku tím, že se rozhodnou plnit odvážné úkoly.…Vydáno v rubrice: Speciály
Prvok, Šampón, Tečka a Karel – Recenze – 50%
26. července 2021Prvok, Šampón, Tečka a Karel – Recenze – 50%Český komediálně-dramatický film Prvok, Šampón, Tečka a Karel napsal a natočil spisovatel, scenárista a divadelní a filmový režisér Patrik Hartl (Taková normální rodinka) jako adaptaci své úspěšné stejnojmenné románové prvotiny. Jeho hrdiny jsou čtyři muži ve…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Upír z Feratu - Československé béčko, kterému jsem se dlouho vyhýbal...
16. května 2021Upír z Feratu - Československé béčko, kterému jsem se dlouho vyhýbal......, abych nakonec zjistil, že to splňuje všechny nároky výborného béčkového filmu. Snažím se napravit svoje resty vzhledem k domácí hororové produkci, a tak muselo zákonitě dojít na snímek „Upír z Feratu“, který je dalším z…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Božena - Seriál o nejslavnější české spisovatelce.
25. ledna 2021Božena - Seriál o nejslavnější české spisovatelce.Sedmnáctiletá Barbora (Anna Kameníková) je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Božena útočí na city
14. ledna 2021Božena útočí na cityČtyři lednové nedělní večery programu České televize patří minisérii „Božena“. Příběh inspirovaný životem spisovatelky národního obrození Boženy Němcové vzbuzuje emoce stejně, jako se to podařilo slavné spisovatelce svým románem Babička. První vydání knihy vyšlo v roce 1855,…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

3
0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 1,48389 s | počet dotazů: 353 | paměť: 24704 KB. | 03.09.2025 - 03:25:57