Kritiky.cz > Recenze knih > Slowík Josef: Speciální pedagogika - 100 %

Slowík Josef: Speciální pedagogika - 100 %

SpecPeda
SpecPeda
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

PhDr. Josef Slowík, Ph. D. je spe­ci­ál­ní peda­gog, kte­rý v sou­čas­nos­ti půso­bí na Fakultě peda­go­gic­ké ZČU v Plzni.  Odborně se věnu­je pro­ble­ma­ti­ce výcho­vy, osob­nost­ní­ho roz­vo­je a soci­ál­ní inte­gra­ce lidí s han­di­ca­pem. Na „kon­tě“ má kro­mě pře­hle­do­vé učeb­ni­ce spe­ci­ál­ní peda­go­gi­ky, urče­né zejmé­na pro vyso­ko­škol­ské stu­den­ty huma­nit­ních obo­rů, také pub­li­ka­ce z oblas­ti počí­ta­čo­vé lite­ra­tu­ry.
V Gradě nyní vychá­zí dru­hé aktu­a­li­zo­va­né a dopl­ně­né vydá­ní jeho Speciální peda­go­gi­ky. Poznatky v ní obsa­že­né budou pří­no­sem pro uči­te­le všech vzdě­lá­va­cích stup­ňů, stu­den­ty, ale i rodi­če, vycho­vá­va­jí­cí dítě s posti­že­ním.

Speciální peda­go­gi­ka je věd­ní dis­ci­plí­na zabý­va­jí­cí se záko­ni­tost­mi roz­vo­je, péče, výcho­vy a vzdě­lá­vá­ní lidí s něja­kým dru­hem posti­že­ní či zne­vý­hod­ně­ní, jejich soci­a­li­za­cí, a to od jejich naro­ze­ní do kon­ce živo­ta. Předmětem spe­ci­ál­ní peda­go­gi­ky je zkou­má­ní pod­sta­ty a záko­ni­tos­tí výcho­vy a eduka­ce jedin­ců se spe­ci­ál­ní­mi potře­ba­mi. Cílem této věd­ní dis­ci­plí­ny je maxi­mál­ní roz­voj osob­nos­ti jedin­ce s posti­že­ním či zne­vý­hod­ně­ním a dosa­že­ní maxi­mál­ní úrov­ně jeho soci­a­li­za­ce. „Speciální peda­go­gi­ka pat­ří mezi rela­tiv­ně mla­dé obo­ry a dopo­sud si ji dokon­ce i mno­zí stu­den­ti a odbor­ní­ci v jiných huma­nit­ních vědách doká­žou při­nej­lep­ším poně­kud mlha­vě spo­jit s pro­ble­ma­ti­kou zdra­vot­ní­ho posti­že­ní a soci­ál­ní­ho zne­vý­hod­ně­ní,“ vysvět­lu­je úska­lí soci­ál­ní peda­go­gi­ky hned v úvo­du Josef Slowík, kte­rý při­zná­vá, že roz­hod­ně nemá ambi­ce postih­nout celou oblast spe­ci­ál­ní peda­go­gi­ky vyčer­pá­va­jí­cím a detail­ním způ­so­bem. „Naopak, při­ná­ší opět struč­ný a pře­hled­ný nástin všech spe­ci­ál­ně­pe­da­go­gic­kých  oblas­tí, kte­rý řadě stu­den­tů posta­čí jako prvot­ní sezná­me­ní s tou­to pro­ble­ma­ti­kou, ostat­ním pak poslou­ží pro základ­ní ori­en­ta­ci a jako výcho­dis­ko pro dal­ší sys­te­ma­tic­ké stu­di­um toho­to obo­ru,“ vysvět­lu­je autor a dodá­vá, že „pokud tato kni­ha komu­ko­liv pomů­že zís­kat uce­le­ný a sro­zu­mi­tel­ný pohled na spe­ci­ál­ní peda­go­gi­ku, nebo dokon­ce pro­bu­dí zájem o hlub­ší vhled do před­sta­ve­né­ho obo­ru, bude tím dosta­teč­ně napl­něn její smy­sl i původ­ní záměr.“

Kniha je roz­dě­le­na do dva­nác­ti kapi­tol, kte­ré na sebe nava­zu­jí. Úvodní kapi­to­ly jsou věno­vá­ny posta­ve­ní spe­ci­ál­ní peda­go­gi­ky v sys­té­mu huma­nit­ních obo­rů, posta­ve­ní člo­vě­ka s posti­že­ním ve spo­leč­nos­ti, pre­ven­ci, dia­gnos­ti­ce, tera­pii a pora­den­ství. Čtenáři se dosta­nou základ­ní infor­ma­ce o spe­ci­ál­ní peda­go­gi­ce osob s posti­že­ním zra­ku, s posti­že­ním slu­chu, s naru­še­nou komu­ni­kač­ní schop­nos­tí, s těles­ným posti­že­ním a zdra­vot­ním osla­be­ním, s men­tál­ním posti­že­ním i osob s díl­čí­mi defi­ci­ty a osob s poru­cha­mi cho­vá­ní, naru­še­nou soci­ál­ní adap­ta­cí a soci­ál­ním zne­vý­hod­ně­ním a osob s kom­bi­no­va­ným posti­že­ním. Poslední, dva­nác­tá kapi­to­la je věno­vá­na spe­ci­ál­ní peda­go­gi­ce osob v obdo­bí senia.

Kniha je struk­tu­ro­vá­na jako učeb­ni­ce, nalez­ne­te zde pře­hled­né tabul­ky a nákre­sy a vyu­ží­vá gra­fic­ké­ho čle­ně­ní pomo­cí ztuč­ně­ných čás­tí. Jednotlivé kapi­to­ly jsou dopl­ně­ny kazu­is­ti­kou. Například ve čtvr­té kapi­to­le nazva­né Speciální peda­go­gi­ka osob s posti­že­ním zra­ku nás kazu­is­tic­ký pří­běh sezná­mí s Ivonou: „Ivona (48) trpí vro­ze­nou těž­kou zra­ko­vou vadou, kte­rá zapří­či­ni­la její prak­tic­kou nevi­do­most už od naro­ze­ní. Podobně jako řada jiných nevi­do­mých lidí, a zejmé­na díky své­mu mimo­řád­né­mu talen­tu, se během živo­ta cíle­ně ori­en­to­va­la na hud­bu, kte­rou už dlou­hou dobu vyu­ču­je v základ­ní umě­lec­ké ško­le na malém měs­tě. Protože je Ivona oprav­du sil­nou osob­nos­tí, nesta­čí jí hud­bu pou­ze inter­pre­to­vat. Sama sklá­dá pís­ně a šan­so­ny, se kte­rý­mi také kon­cer­tu­je. Právě při těch­to kon­cer­tech je pro vel­kou část pub­li­ka zpra­vi­dla pře­kva­pu­jí­cí, jak výraz­ně je scho­pen člo­věk s tak těž­kým han­di­ca­pem obo­ha­co­vat ostat­ní a jak aktiv­ně a nezá­vis­le doká­že žít, tvo­řit a pre­zen­to­vat se v pro­stře­dí běž­né spo­leč­nos­ti.“

Každá z kapi­tol je dopl­ně­na o seznam pou­ži­té lite­ra­tu­ry, kte­rý může zájem­cům slou­žit jako vodít­ko k dal­ší­mu stu­diu.


  • Autor: Slowík Josef
  • Formát / stran: 14×21 cm, 168 stran
  • Datum vydá­ní: 20.10.2016
  • Katalogové čís­lo: 27525
  • ISBN: 978-80-271-0095-8
  • Edice: Pedagogika
  • Kategorie: Pedagogika

Kniha ke kou­pi na Grada.cz.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Více info o autorce: http://janaspackovaknihy.webnode.cz/

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,67166 s | počet dotazů: 242 | paměť: 62297 KB. | 23.11.2024 - 23:35:10