Detektiv na dně rozplétá zmatky, které stojí za brutální vraždou v gangsterském filmu Totální rozklad, novém akčním thrilleru režiséra filmu The Raid: Redemption Garetha Evanse, který právě běží na Netflixu. Tento snímek se vyznačuje vykonstruovaným a často nelogickým příběhem, ale dostatečně brutální akcí na to, aby si zasloužil doporučení pro fanoušky žánru - i když i k akci jsou určité výhrady.
Ve filmu Totální rozklad hraje Tom Hardy jako Walker, detektiv z oddělení vražd, který nadává zelené parťačce Ellie (Jessie Mei Li) za to, že se zapletla do domácích nepokojů, když by měli řešit vraždy. Jeho přání se brzy vyplní, když je dvojice přivolána k následkům nepovedeného drogového obchodu, do něhož je zapletena čínská triáda, kvarteto mladých pouličních gangsterů a maskovaní ozbrojenci s útočnými puškami.
Walker náhodou pozná jednoho z chuligánů na záběrech z bezpečnostních kamer: Charlie (Justin Cornwell), odcizený syn starosty Lawrence Beaumonta (Forest Whitaker). Beaumont Walkera vydírá, aby jeho syna našel a přivedl v pořádku domů; o opak se snaží triáda a trojice policistů z protidrogového v čele s Vincentem (Timothy Olyphant), kteří se chtějí pomstít poté, co po Charliem zůstane v nemocnici policista.
Toto nastavení by mělo být jednoduché, ale příliš vykonstruované vyprávění vede k tomu, že po většinu první poloviny filmu zaujímají hlavní roli velké kusy expozice. Zadní část filmu to však napravuje dvěma dynamickými prodlouženými akčními scénami, z nichž první se odehrává v hudebním klubu, když Walker chrání Charlieho přítelkyni Miu (Quelin Sepulveda) před smrtícími zabijáky, a druhá, když jsou přepadeni na Walkerově chatě u jezera.
Akční scény ve filmu Totální rozklad jsou mistrně zinscenované a choreograficky zpracované a připomínají režisérovy filmy Zátah: Vykoupení a Zátah 2, dva nejlepší akční filmy, které kdy byly natočeny. Jsou však také chaoticky natočené - ponořené do tmy a využívající roztřesenou kameru, která vyšla z módy před deseti lety - a špatně zkomponované v postprodukci, s nekvalitní prací se skeči a dalšími digitálními efekty.
Přesto mají tyto scény dostatečnou sílu na to, aby uspokojily z hlediska viscerálního akčního filmu, a Totální rozklad obsahuje dostatek praktických efektů, při nichž se lámou kosti a stříká krev, aby převážily negativa. Co se týče bojových umění, Hardy sice není Iko Uwais, ale i tak je na plátně impozantní a film hraje na strunu jeho postavy, která je až příliš lidským antihrdinou.
Čím méně se mezitím šetří myšlenkami směrem k příběhu filmu Totální rozklad, tím lépe. Hardyho hlavní postava je pro děj do značné míry podružná - ale na druhou stranu, stejně jako většina ostatních postav. Skutečné jádro příběhu se zřejmě odehrává v pozadí, mezi matkou (Yann Yann Yeo) zabitého šéfa triád (Jeremy Ang Jones) a poručíkem (Sunny Pang), který ji zradil. Síla dynamiky těchto postav napovídá, že právě ony zde měly být skutečným středem pozornosti.
Vzhled filmu Totální rozklad působí anachronicky uměle, s příliš zpracovaným vzhledem, který zahrnuje silný lesk falešného filmového zrna, vysoce kontrastní barevné schéma a syntetické digitální pozadí. Připomíná spíše akční filmy z počátku roku 2000, jako je Sin City nebo Max Payne, než režisérovy průkopnické akční filmy, které přišly později.
Vzhled filmu také napomáhá tomu, že Totální rozklad působí podivně anonymním dojmem, který film zbavuje jakékoliv autenticity. Z přízvuků a techniky usuzujeme, že se příběh odehrává v současných Spojených státech (ve skutečnosti se natáčelo v Cardiffu ve Walesu), ale prostředí je tak neurčité, že by se tyto události mohly odehrávat kdekoli a kdykoli. Film se odehrává o Vánocích, ale na rozdíl od Smrtonosné pasti nebo Smrtonosné zbraně zde nejsou téměř žádné vizuální ani zvukové náznaky, které by tuto skutečnost podtrhovaly, pouze letmé zmínky v dialozích.
Totální rozklad byl původně natočen v roce 2021 a údajně utrpěl několikanásobné postprodukční zpoždění kvůli dotáčkám; na hotovém filmu se postprodukční problémy zcela jasně odrážejí. Ale i když to možná není tak dobré jako filmy scénáristy a režiséra Evanse z Raid, nebo dokonce jeho předchozí film pro Netflix, mdlý horor The Apostle, Totální rozklad stále nese doteky talentovaného tvůrce za kamerou. Fanouškům akčních filmů s mírnými očekáváními tento snímek stále svědčí.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře