Innerspace (Vnitřní vesmír) je americká sci-fi komedie z roku 1987, kterou režíroval Joe Dante a produkoval Michael Finnell. Steven Spielberg působil jako výkonný producent. Film byl inspirován vědeckofantastickým filmem Fantastická cesta z roku 1966. Hrají v něm Dennis Quaid, Martin Short a Meg Ryan, Robert Picardo a Kevin McCarthy, hudbu složil Jerry Goldsmith. V celosvětových kinech vydělal 25,9 milionu dolarů a získal Oscara za nejlepší vizuální efekty, což se mu jako jedinému filmu režírovanému Dantem podařilo.
Děj
V San Franciscu se letec amerického námořnictva na dně vzdá svého pověření a dobrovolně se přihlásí do tajného miniaturizačního experimentu. Je umístěn do ponorného modulu a oba jsou zmenšeni na mikroskopickou velikost. Jsou přeneseni do injekční stříkačky, která má být vstříknuta králíkovi, ale laboratoř je napadena konkurenční organizací vedenou vědkyní Dr. Margaret Cankerovou, která se hodlá experimentu zmocnit a technologii miniaturizace ukrást.
Vedoucí experimentu Ozzie Wexler, který zná jejich záměry, se stříkačkou unikne. Následuje honička s jedním z Cankerových poskoků, panem Igoem, která končí v nedalekém nákupním centru. Poté, co je Ozzie postřelen, vstříkne Tuck i s luskem nic netušícímu Jacku Putterovi, hypochondrickému prodavači v potravinách Safeway, prvnímu člověku, s nímž přijde do styku.
Po nabytí vědomí si Tuck neuvědomuje, co se stalo, a domnívá se, že byl vstříknut do králíka. Poté, co jsou pokusy o vysílačku v laboratoři neúspěšné, naviguje modul k očnímu nervu a implantuje do něj kameru, aby byl schopen vidět to, co vidí „hostitel“. Když si uvědomí, že je uvnitř člověka, naváže kontakt tím, že k Jackovu vnitřnímu uchu připojí další zařízení, které mu umožní s Jackem mluvit. Vysvětlí mu, že modul má zásobu kyslíku jen na několik hodin a potřebuje jeho pomoc, aby ho mohl vyjmout tím, že se vrátí do laboratoře.
V laboratoři vědci vysvětlí Tuckovi a Jackovi, že druhá skupina ukradla jeden ze dvou počítačových čipů, které jsou pro proces životně důležité. Jejich strůjcem je Victor Scrimshaw. Mezi jeho nohsledy patří Canker, Igoe a „Kovboj“.
Jack kontaktuje Tuckovu odcizenou přítelkyni Lydii Maxwellovou, reportérku, která měla s Kovbojem co do činění. Dozví se, že má v plánu koupit od Scrimshawa počítačový čip. Poté, co ho najde a omráčí, Tuck pomocí zařízení v modulu ovládá Jackovy obličejové svaly a změní jeho rysy tak, aby vypadal jako Kovboj. Lydie a Jack, vydávající se za Kovboje, se setkají se Scrimshawem, aby mu čip ukradli. Když se ho však chtějí zmocnit, Jackova nervozita přemění jeho obličej a odhalí podvod. Igoe ho i s Lydií zajme a odvede do své laboratoře. Během věznění se Jack a Lydie políbí, čímž, aniž by to věděli, se Tuck prostřednictvím jejich slin přenese do Lydiina těla. Po převozu do laboratoře zločinci zmenší Igoeho a vpíchnou ho do Jacka, aby našli Tucka, zabili ho a získali druhý čip, který je připojen k modulu.
Po vpíchnutí Igoeho Jack a Lydie utečou, ukradnou čip zpět a nařídí všem, včetně Scrimshawa a Cankera, aby se v laboratoři se zbraní v ruce dostali do miniaturizačního zařízení. Protože však nevědí, jak s ním zacházet, podaří se jim všechny zmenšit jen na polovinu původní velikosti. Tuck, který je nyní uvnitř Lydie, najde rostoucí dítě a zjistí, že čeká jeho dítě. Tím, že se dostane k jejímu ušnímu bubínku a pustí jí jejich píseň („Cupid“ od Sama Cooka), je schopen je upozornit, co se stalo. Jack a Lydie se znovu políbí, aby ho přenesli zpět. Zběsile jedou zpátky do laboratoře, aby ho zvětšili, aniž by si uvědomili, že na zadním sedadle se skrývá zmenšený Scrimshaw a Canker. Zatímco se pokoušejí Jacka a Lydii zkrotit, Igoe najde Tucka v Jackově jícnu a napadne ho. Tuck zneškodní Igoeho plavidlo a ten je zabit poté, co ho Tuck pustí Jackovi do žaludku.
Zpět v laboratoři, když v modulu zbývají už jen minuty doplňkového kyslíku, se Jack řídí Tuckovými pokyny, aby ho vypudil z plic tím, že se kvůli alergii na lak na vlasy donutí kýchnout. Tuckovi se podaří modul úspěšně zvětšit a znovu se setkává s Lydií a konečně se může osobně setkat s Jackem. Na Tuckově a Lydiině svatbě, která se koná v kapli Wayfarers, je Tuck viděn, jak nosí čipy z experimentu jako manžetové knoflíčky. Když nastoupí do limuzíny, ukáže se, že řidičem je Kovboj a zmenšený Scrimshaw a Canker se skrývají v kufru v kufru. Jack, který si nyní věří a má svůj život pod kontrolou, pozná Kovboje, naskočí do Tuckova historického Mustangu z roku 1967 a pronásleduje limuzínu, aby zachránil novomanžele.
Obsazení
-Dennis Quaid jako poručík Scrimshaw. Tuck Pendleton
-Martin Short jako Jack Putter
-Meg Ryan jako Lydia Maxwellová
-Kevin McCarthy jako Victor Scrimshaw
-Fiona Lewis jako Dr. Margaret Cankerová
-Robert Picardo jako Kovboj
-Vernon Wells jako Mr. Igoe
-Henry Gibson jako pan Wormwood
-William Schallert jako Dr. Greenbrush
-Wendy Schaal jako Wendy
-Harold Sylvester jako Pete Blanchard
-John Hora jako dr. Ozzie Wexler
-Orson Bean jako Lydiin redaktor
-Kevin Hooks jako Duane Florney
-Dick Miller jako Taxikář
-Kathleen Freeman jako Dáma snů
-Mark L. Taylor jako dr. Niles
-Archie Hahn jako poslíček
-Kenneth Tobey jako muž na toaletě
-Joe Flaherty jako pacient v čekárně
-Andrea Martin jako pacientka v čekárně
-Jenny Gago jako laborantka
-Grainger Hines jako Rusty
-Richard McGonagle jako policista
-Terence McGovern jako cestovní agent
-Rance Howard jako zákazník supermarketu
-Chuck Jones jako např. Zákazník supermarketu
-Alan Blumenfeld jako Muž s kamerou
-Herb Mitchell jako Prodavač v obchodě s kamerou
-Neil Ross jako Pod Computer (hlas)
-Charles Aidman jako Řečník na banketu
-Joe Dante jako Zaměstnanec Vectorscope (bez titulků)
-Tom Willett jako Muž v redakci novin (bez titulků)
Produkce
Film vznikl podle původního scénáře Chipa Prosera, který ho nazval „v podstatě vykrádačkou Fantastické cesty. Moje představa byla taková, že ten velký chlap je vzhůru a pohybuje se a může reagovat na to, co se děje uvnitř“. Scénář v roce 1984 získal Peter Guber od společnosti Warner Bros. Guber nabídl scénář Joe Dantemu, který ho odmítl. Guber pak nechal scénář přepsat Jeffreym Boamem jako komedii. Boam říká: „Nápad byl poněkud směšný, což byla osoba zmenšená a vložená do těla někoho jiného. To je vše, co jsem z původního scénáře zachoval. Původně si mysleli, že by to mohl být Michael J. Fox v těle Arnolda Schwarzeneggera. Vlastně jsem to pořád odmítal a oni byli vytrvalí a pořád se ke mně vraceli.“
Podle Danteho k tomu Boam „přistupoval... z představy, co by se stalo, kdybychom zmenšili Deana Martina a vpravili ho do Jerryho Lewise“. Dante říká, že Steven Spielberg se do projektu zapojil jako výkonný producent a možná právě on byl za komedii zodpovědný. „Byl to tak praštěný nápad, že se mu meze nekladly,“ řekl Boam. „Měl jsem pocit, že můžu udělat cokoli, a tak scénář, který jsem napsal, byl hodně ztřeštěný a hodně mimo, ale všem se to líbilo. Dick Donner, Joe Dante, John Carpenter a dokonce i Steven Spielberg to chtěli natočit. Takže když to chtěl Steven natočit, Warneři si mysleli, že jsem bůh, a jakoukoli částku, kterou by na natočení filmu potřebovali, by utratili. Steve se nakonec rozhodl, že chce jen produkovat, takže přišel Joe a opravdu se toho nápadu chytil.“
Quaidovu roli měl původně hrát starší herec, ale pak se rozhodli postavu omladit. Dante vzpomínal, že během natáčení scén, v nichž spolu Quaidova a Shortova postava komunikují, „Dennis byl na place v kabině, takže k interakci skutečně docházelo. Dennis se držel scénáře o něco víc než Marty. Poté, co jste měli natočenou scénu, prosil hlasem Katharine Hepburnové o další záběry, čemuž bylo těžké odolat.“
Dante říká, že Spielberg vás „chránil před studiem a někdy i před ostatními producenty. Byla tam [v Amblinu] velmi přátelská atmosféra pro filmaře. Dostali jste všechno nejlepší vybavení a všechny nejlepší lidi a všechny hračky, se kterými jste si chtěli hrát. Navíc jste měli na své straně někoho, kdo byl také filmař, a ten přesně věděl, o čem mluvíte, když jste měli problém nebo jste se chtěli na něco zeptat.“
„Je to hloupá, stupidní komedie, což je přesně to, co lidé v létě potřebují,“ řekl Quaid. „Je to velmi idiotské a já to miluju. Setkáváme se s každým hloupým, stupidním klišé, které existuje. Nechte mozek doma a budete se dobře bavit.“
Meg Ryanová se s Quaidem seznámila při natáčení a později se vzali.
Ceny
-1988 Oscar za nejlepší vizuální efekty, vyhráli (Bill George, Dennis Muren, Harley Jessup a Kenneth F. Smith)
-1988 Akademie science fiction, fantasy & hororových filmů: Nejlepší režie, Nejlepší vědeckofantastický film, Nejlepší speciální efekty, nominace
Recepce
Film měl pozitivní ohlas. K srpnu 2020 uvádí agregátor recenzí Rotten Tomatoes, že na základě 44 recenzí mu 82 % kritiků udělilo kladné hodnocení s průměrnou známkou 6,75/10. Konsenzus kritiků zní: „Film je velmi dobrý: „Maniakální, přeplněná směs sci-fi, komedie a romance, Innerspace přesto okouzluje díky skvělému výkonu Martina Shorta a neodbytné ztřeštěnosti zápletky.“ Na serveru Metacritic má film na základě 15 kritických recenzí vážený průměr 66 bodů ze 100, což znamená „obecně příznivé hodnocení“.
Roger Ebert z deníku Chicago Sun-Times udělil filmu 3 hvězdičky ze 4 a uvedl: „Zde je absurdní, těžkopádný, přeplácaný film, který je nicméně zábavný - a část zábavy pochází ze způsobu, jakým na sebe děj neustále klade“. Proser později řekl: „Vlastně jsem nikdy nebyl schopen sedět u toho najednou. Neplatí mě za to, abych se díval na tyhle blbosti. Stejně jako H. L. Hughgly nosím masku, abych dostal šek.“ Joe Dante později řekl, že film „byl hitem na videu. Bylo to jedno z prvních velkých videí a v podstatě bylo objeveno na videu. Ačkoli se divákům v kinech líbil - když jsem na něj šel já, byli jako opaření - reklamní kampaň byla pro ten film tak strašná. Byl to jen obrovský palec s malým luskem. Nebylo poznat, že je to komedie - nebylo poznat vůbec nic - a mělo to příšerný název, protože jsme nikdy nemohli vymyslet lepší. A studio zpackalo prodej. Chci říct, že se jim ten film líbil, a dokonce se ho pokusili znovu vydat s jinou kampaní, a stejně to propadlo.“
„Zpětně se na něj pohlíží, jako by to byl nějaký velký úspěch, zatímco ve skutečnosti to bylo ve své době docela zklamání,“ řekl. Dante později film označil za „pravděpodobně film, který jsem do té doby natočil a který byl nejblíže mému záměru. Ve výsledku jsem s ním byl velmi spokojen. Když se na něj dívám dnes, stále si myslím, že je to ohromná zábava.“
Box office
Film vydělal ve Spojených státech a Kanadě 25,9 milionu dolarů, z pronájmu v kinech získal 14 milionů dolarů. V zámoří se filmu dařilo mnohem lépe, když vydělal na pronájmech 28 milionů dolarů a celosvětově tak dosáhl celkové částky 42 milionů dolarů.
Zdroj: Anglická Wikipedie
Nejnovější komentáře