Kritiky.cz > Recenze knih > Všechno se v dobré obrátí – satirický román z devadesátek

Všechno se v dobré obrátí – satirický román z devadesátek

vsechno se v dobre obrati lowres final
vsechno se v dobre obrati lowres final

Máte rádi satirické romány? Chcete se dozvědět, jak lidé přemýšleli v letech 1992 o současnosti? Máte rádi Kanárské ostrovy? Čeká na vás zajímavá sonda do duše jednoho sebestředného žurnalisty a jeho nových přátel.

Mladý novinář David odjíždí pracovně na ostrov Tenerife, aby tam napsal kladné hodnocení pláží, hotelů a všeho možného. Potkává se s řadou zajímavých lidí, pomocí rozhovorů, milostných pletek zjišťuje mnoho zajímavých věcí, které mění jeho postoj k životu i sobě samému. Děj tohoto satirického románu se odehrává v roce 1992. Končí ČSFR a začíná samostatná Česká republika. Co vše se za ty roky změní, jaká bude technika, telefony, internet, co se stane s lidmi, co s námi udělá demokracie? Tak to už se nechte překvapit a pusťte se do zajímavého čtení.

Román byl naprosto báječný. Čtení jsem si užila od začátku, až do konce. Autor má velmi zajímavý styl psaní. Jeho popisy duševního rozpoložení jednotlivých postav se opírají o jeho zkušenosti jak z oblasti žurnalistiky, tak i jeho povolání psychologa. Pocity jednotlivých postav velice dobře popsal, rozhodně dělají román zajímavějším. Podobnou knihu jsem ještě nikdy nečetla. Exotická země, v podstatě cizí lidé, kteří se setkají na jednom místě, jejich rozhovory, myšlenkové pochody a ještě mnohem víc. Doporučím ho všem čtenářům, co rádi cestují, mají rádi zajímavé čtení a nejen jim. Knihu jsem četla zrovna v době, kdy byly oslavy Silvestra v plném proudu a musím říci, že to byla zajímavá představa trávit s těmito lidmi silvestrovský čas.

Kniha je určena pro čtenáře od 15 let.

Ukázka z knihy:

Zaplatili a po cestě k autu se zastavili v parku na nějakých prolézačkách, které vypadaly, že by se na nich dalo i cvičit. Daniel na jednu z nich vylezl, spustil se dolů a zůstal viset za ruce pár centimetrů nad zemí. Karolína se postavila k němu a naklonila hlavu na stranu.

„Dáš mi konečně už tu pusu?“ zeptala se hlasem, ve kterém jemně cinknul zvoneček, zavoněl sladký marcipán a pohladil dotek splývajícího hedvábí.

Mozek mu pracoval na prázdno, jako když necháte běžet auto na volnoběh a motor nedělá práci, ke které byl určen. Když konečně přišly první myšlenky, týkaly se toho, že to přece měl navrhnout on. Nebo spíš rovnou udělat. Další výsledek těžkopádného přemýšlení mu napovídal, že tady po takové výzvě přinejmenším neměl viset jako trouba a že alespoň nějaká reakce by byla více než žádoucí.

Chutnala mu a voněla, ale to vlastně očekával. O to víc ho překvapila samozřejmost jejich polibku, jako by to dělali odjakživa, jako by jejich rty a jazyky opakovaly nacvičenou sestavu a vedly si v tom obzvlášť dobře. Sehraný tým, sladěné nástroje, nikde nic nedrhlo, nikde nic nepřekáželo. Až to bylo podezřelé.

Několik slov u autorovi:

Adam Suchý je profesí klinický psycholog a psychoterapeut, ale původně vystudoval žurnalistiku a psaní ho doprovází jako paralelní životní linka.

Kromě článků v odborných a populárních časopisech zahrnuje jeho publikační činnost několik básnických sbírek a almanachů poezie. Za básnickou sbírku Kančí les obdržel Cenu města Kralupy nad Vltavou. Jako textař spolupracoval s několika interprety české populární hudby (Maya, O5 a Radeček, Kerndlovi, H. Vondráčková, K.Gott, Fleksible). Později se začal více soustředit na prózu, oceněné povídky vyšly v několika antalogiích. V roce 2007 vydal odbornou monografii Mediální zlo-mýty a realita. Všechno se v dobré obrátí je jeho románovou prvotinou.

Autor: Adam Suchý

Žánr: česká próza, humor

Vydáno: 2022,  NAKLADATELSTVÍ XYZ v Praze ve společnosti Albatros media, Praha