Zamilovaný indický robot Chitti baví na tamilský způsob

🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

...aneb dosud nej­ná­klad­něj­ší výtvor indic­kých fil­mo­vých stu­dií se před­sta­vu­je v celé své ple­cho­vé krá­se. Ani pří­liš neva­dí, že to v něm občas zavr­že.

Mainstreamoví indič­tí fil­ma­ři to nema­jí snad­né. Jejich země má své kul­tur­ní zvlášt­nos­ti a ty nemu­sí být kaž­dé­mu mimo její hra­ni­ce po chu­ti. Navíc je kul­tur­ně i jazy­ko­vě vel­mi růz­no­ro­dá sama o sobě*. To se pak těž­ko točí náklad­né a vel­ko­le­pé fil­my, jaké si žádá doba, když je potře­ba co nej­šir­ší pub­li­kum, aby se inves­ti­ce do nich vypla­ti­la. Proto Indové někte­ré náklad­něj­ší pro­jek­ty jed­no­du­še točí ve více ver­zích. Ty se mohou lišit pou­ži­tým jazy­kem, finál­ním stři­hem, ale někdy i obsa­ze­ním hlav­ních rolí (lidé pros­tě radě­ji půjdou na film, kde hra­je něja­ká jejich regi­o­nál­ní hvězda). V 50. a 60. letech, kdy se něko­lik indic­kých fil­mů zatou­la­lo i do našich kin, bylo běž­né, že se pro západ­ní dis­tri­buci sní­mek výraz­ně zkrá­til - vět­ši­nou na úkor na úkor taneč­ních scén a podob­ných pří­znač­ných pro­pri­et, kte­ré jsou v Indii vní­má­ny jako jed­no z hlav­ních komerč­ních láka­del, ale u divá­ků na Západě vzbu­zu­jí spíš kom­bi­na­ci údi­vu a výsmě­chu.

V posled­ních letech se někte­ré vel­ké sním­ky rov­nou zača­ly natá­čet s vědo­mím, že budou sestří­há­ny do dvou roz­díl­ných podob - indic­ké a „svě­to­vé“. V minu­lém roce se to týka­lo pře­de­vším oče­ká­va­ných bolly­wo­od­ských bloc­kbus­te­rů My Name Is Khan (162 minu­to­vý film byl pro dis­tri­buci v USA a EU zkrá­cen o celých 40 minut) a Kites (ty pro západ­ní trh kom­plet­ně pře­stří­hal holly­wo­od­ský fil­mař Brett Ratner, a to tak, že ubral na roman­ti­ce a při­dal na akč­ních scé­nách), při­čemž zejmé­na dru­hý jme­no­va­ný se mohl pochlu­bit oprav­du svě­to­vou úrov­ní tzv. pro­dukč­ních hod­not (kame­ra, zvuk, tri­ky, výpra­va atd.)

Výroba My Name Is Khan si při­tom vyžá­da­la „jen“ něco málo přes 8 mili­o­nů USD (srov­na­tel­né tře­ba s naším Tmavomodrým svě­tem) a roz­po­čet Kites se vyšpl­hal na část­ku o 5 mili­o­nů USD vyš­ší. Recenzovaný sní­mek Enthiran**, nepo­chá­ze­jí­cí z Bollywoodu, nýbrž z tamil­ské­ho Kollywoodu, ovšem spolknul celých 40 mili­o­nů USD, čímž hra­vě pora­zil i nedáv­ný dva­ce­ti­mi­li­ó­no­vý akč­ní film Blue a stal se nej­draž­ším indic­kým fil­mem v his­to­rii. Dalo se tedy oče­ká­vat, že jeho autor, slav­ný tamil­ský reži­sér S. Shankar, bude chtít své dílo pří­spů­so­bit obec­né­mu vku­su celo­svě­to­vé­ho pub­li­ka, tak jako to udě­la­li tvůr­ci dale­ko lev­něj­ších indic­kých fil­mů. Toto oče­ká­vá­ní se ovšem uká­za­lo jako napros­to myl­né.

Robotika, roman­ti­ka a šla­masty­ka

Shankarův Enthiran je ryze tamil­ský až na své kovo­vé kos­ti a netý­ká se to jen (tří­ho­di­no­vé) sto­pá­že, způ­so­bu vyprá­vě­ní, nebo cha­rak­te­ris­tic­kých kome­di­ál­ně nad­sa­ze­ných akč­ních scén, ale i tako­vých slo­žek fil­mu, jako je režie nebo kame­ra (to jiný zná­mý tamil­ský reži­sér, K. S. Ravikumar, svůj nedáv­ný akč­ní sní­mek nato­čil dale­ko moder­ně­ji a „svě­to­vě­ji“). Náhodné zahra­nič­ní divá­ky tedy doza­jis­ta čeká kul­tur­ní šok - však tře­ba nej­zná­měj­ší čes­ký lido­vý recen­zent František Fuka na svém blo­gu zařa­dil sestřih scén z toho­to fil­mu do sek­ce „WTF“, tedy čes­ky „Co to sak­ra...?“.

Režisér Shankar pat­ří k nej­vý­znač­něj­ším sou­čas­ným před­sta­vi­te­lům spe­ci­fic­ké­ho indic­ké­ho žán­ru „masa­la movie“, k jehož nej­ty­pič­těj­ším zna­kům pat­ří kom­bi­no­vá­ní mno­ha žánrů a povšech­ná exal­to­va­nost; zde pro­mít­nu­tá pře­de­vším do záměr­ně pře­hrá­va­né­ho herec­tví a do fyzi­kál­ních záko­nů nedba­jí­cích akč­ních scén, jež ani ang­lic­ký výraz „over-the-top“ nedo­ve­de dosta­teč­ně vystih­nout. Důležitým prv­kem je také odka­zo­vá­ní na jiné fil­my, v tom­to pří­pa­dě pře­váž­ně holly­wo­od­ské. A ano, do fil­mu je zařa­ze­no i něko­lik, dějem téměř nemo­ti­vo­va­ných, hudeb­ních scén.

Snímek sle­du­je pří­běh talen­to­va­né­ho věd­ce Dr. Vaseegarana (vete­rán tamil­ské­ho komern­čí­ho fil­mu Rajinikanth), jemuž se poda­ří sestro­jit doko­na­lé­ho huma­no­id­ní­ho robo­ta s jeho vlast­ní podo­bou (při­ro­ze­ně tak­též Rajinikanth). Robotovi, kte­ré­mu dá jmé­no Chitti, věno­val tolik úsi­lí, že kvů­li tomu úpl­ně zapo­mněl na svou pohled­nou snou­ben­ku Sanu (svě­to­vé zná­má Aishwarya Rai Bachchan), toho času ješ­tě stu­du­jí­cí vyso­kou ško­lu. Dokonalý robot Chitti svý­mi neu­vě­ři­tel­ný­mi schop­nost­mi zahan­bí i Vaseegaranova někdej­ší­ho uči­te­le Dr. Bohru (Danny Denzongpa), jehož vlast­ní robot má znač­né potí­že s inte­li­gen­cí, a pře­de­vším doko­na­le okouz­lí Sanu, když ji sofis­ti­ko­va­ným způ­so­bem napo­ví­dá u škol­ní­ho tes­tu, zba­ví ji hluč­ných sou­se­dů a ješ­tě efekt­ně zato­čí s násil­ní­ky, kte­ří ji napad­nou ve vla­ku.

Technická doko­na­lost ovšem nesta­čí, Dr. Vaseegaran potře­bu­je, aby Chitti doká­zal cítit i lid­ské emo­ce. Když toho (s pomo­cí malé­ho Božího zása­hu) koneč­ně dosáh­ne, nasta­nou oprav­do­vé pro­blémy. Polidštěný Chitti se totiž bláz­ni­vě zami­lu­je do Sany a zlo­duš­ský Dr. Bohra jeho cito­vé roz­jitře­nos­ti zne­u­ži­je k tomu, aby jej obrá­til pro­ti své­mu stvo­ři­te­li. Nakonec se Chitti vymkne jaké­ko­li kon­t­ro­le a vybu­du­je si moc­nou armá­du svých replik, s níž si nedo­ká­ží pora­dit ani indic­ké ozbro­je­né síly...

Staré a nové časy indic­ké­ho fil­mu

Základ fil­mu je kome­di­ál­ní a do něj jsou v nema­lých dáv­kách při­mí­chá­ny prv­ky roman­ti­ky a - s počát­kem tře­tí hodi­ny - také akce. Kdo už něja­ký tamil­ský akč­ní film (nej­lé­pe prá­vě s Rajinikanthem v hlav­ní roli) viděl, dove­de si před­sta­vit, jak tako­vá akce vypa­dá. Kdo ne, nechť si rov­nou pus­tí trai­ler, pro­to­že něco tako­vé­ho se nedá slo­vy popsat. Ať při­tom ale neza­po­me­ne, že vše je kraj­nos­tí nad­sa­ze­né zce­la záměr­ně a nejde o něja­ký nepo­ve­de­ný pokus nato­čit cool akč­ňák holly­wo­od­ské­ho stři­hu. Tvůrci boha­tě vyu­ži­li v Indii do té doby neví­da­né množ­ství počí­ta­čo­vých tri­ků, a i když ty mají občas dale­ko do doko­na­los­ti, dočká­me se i vcel­ku impo­zant­ních scén, jako je tře­ba ta, kde se desít­ky malých robo­tů slo­ží v obří kob­ru a poté v nemé­ně obří huma­no­id­ní mon­strum.

Shankar jako obvykle při vymýš­le­ní akč­ních scén pře­ky­pu­je hra­vos­tí a své­rá­zem (nebo je to spíš šíle­nost?), ale sní­má je více­mé­ně fád­ně, pod­le zaži­tých sty­lis­tic­kých pra­vi­del tamil­ské­ho fil­mu. Na odkou­ká­vá­ní mód­ních fra­jeři­nek Michaela Baye, Tonnyho Scotta a jiných holly­wo­od­ských reži­sé­rů akč­ních trhá­ků ho oči­vid­ně neu­ži­je. Ve fil­mu tře­ba prak­tic­ky neu­vi­dí­te žád­né vel­ko­le­pé letec­ké zábě­ry, jak bývá v dra­hých sním­cích zvy­kem, a jedi­ná scé­na, kde se reži­sér tro­chu odvá­že ve vede­ní kame­ry, je kom­plet­ně digi­tál­ní Chittiho akro­ba­tic­ké poska­ko­vá­ní mezi hoří­cí­mi pane­lá­ky.

Poznávacích zna­ků indic­ké­ho main­stre­a­mu, hudeb­ních scén, je ve fil­mu cel­kem šest a ne ve všech se tan­čí. Nejvíc zaujme úvod­ní kyta­rov­ka Kadhal Anukkal, elek­tro­nic­ká Irumbile Oru Irudhaiyam a v Indii úpl­ně nej­po­pu­lár­něj­ší Kilimanjaro, nato­če­né na Macchu Picchu. Hudba od A. R. Rahmana (Oscar za soun­d­track k Milionáři z cha­tr­če) je tra­dič­ně kva­lit­ní, taneč­ní cho­re­o­gra­fie má ovšem dale­ko do geni­a­li­ty hudeb­ních sek­ven­cí ze Shankarova před­cho­zí­ho fil­mu Sivaji. Škoda.

Tak jako u jiných moder­ních indic­kých fil­mů, kte­ré se zuby neh­ty drží kon­ven­cí masa­la žán­ru (Magadheera,3 Idiots), nalez­ne­me u Enthirana i tra­dič­ní nemo­ci, jež by už bylo záhod­no defi­ni­tiv­ně vymý­tit. Jako prv­ní si může­me povšim­nout sla­bé kre­a­ti­vi­ty výtvar­ní­ků - inte­ri­é­ry půso­bí stro­ze, umě­le a nená­pa­di­tě, Chittiho ske­let vypa­dá, jako by ute­kl z fil­mu „Já, robot“ a když se ve sním­ku obje­ví pro­pa­gač­ní pla­kát na kon­fe­ren­ci, kde má být zázrač­ný robot před­sta­ven širo­ké veřej­nos­ti, nejde si nevšim­nout, že jde jed­no­du­še o reklam­ní mate­ri­ál ukra­de­ný soft­wa­ro­vé spo­leč­nos­ti ESET.

Druhý pro­blém má jmé­no nedo­sta­teč­ná peč­li­vost. Postavám se občas v brý­lích odrá­ží čle­no­vé štá­bu, nepří­jem­ně čas­to skří­pe návaz­nost zábě­rů (a cel­ko­vě střih), když se Chitti v prů­bě­hu vel­ko­le­pé auto­mo­bi­lo­vé honič­ky nabou­rá, může­me si snad­nou všim­nout, že jeho auto utr­ží pod­stat­ně vět­ší poško­ze­ní, než je vidět v násle­du­jí­cích scé­nách a chví­le, kdy ani­ma­t­ro­nic­ké či počí­ta­čo­vě vymo­de­lo­va­né Chittiho tělo vystří­dá člo­věk v oble­ku, jsou také jed­no­du­še roz­po­zna­tel­né. Vytýkat fil­mu ješ­tě nedbá­ní na záko­ny fyzi­ky (nesmy­sl­né mag­ne­tic­ké schop­nos­ti Chittiho) a někdy i logi­ky (proč by měl mít robot sestro­je­ný pro vojen­ské úče­ly podo­bu huma­no­i­da a spous­tu v obo­ru neu­po­tře­bi­tel­ných funk­cí?) by už ovšem zna­me­na­lo neak­cep­to­vá­ní celé­ho žán­ru, kte­rý absurd­nost vyu­ží­vá jako zdroj zába­vy.

Podíváme-li se na Enthirana v kon­tex­tu Shankarovy nověj­ší tvor­by, může­me kon­sta­to­vat, že jde o vyvá­že­něj­ší a cel­ko­vě pove­de­něj­ší dílo, než byl Sivaji (2007), jemuž však zase chy­bí kon­cepč­ní rafi­no­va­nost Anniyana (2005) - jed­no­ho z mož­ná vůbec nej­po­ve­de­něj­ší masa­la fil­mů posled­ní doby. Zajímavé je, že v Enthiranovi úpl­ně chy­bí jaká­ko­li soci­ál­ní kri­ti­ka, jež se v Shankarových star­ších fil­mech obje­vo­va­la v nepo­kry­tě didak­tic­ké for­mě a pat­ři­la k jejich nej­cha­rak­te­ris­tič­těj­ším zna­kům. Enthiran nepra­ný­řu­je lenost, neteč­nost, korup­ci, ani vyko­řis­ťo­vá­ní; mís­to toho v něm indic­ký vědec sestro­jí robo­ta, kte­rý je i po dva­ce­ti letech stá­le pova­žo­ván za toho dosud nepo­kro­či­lej­ší­ho vůbec. Opustila snad Shankara kri­tič­nost díky sou­čas­né­mu prud­ké­mu vze­stu­pu Indie a její hos­po­dář­ské ces­tě až kam­si k svě­to­vým vel­mo­cem? Možná.

Pomineme-li spe­ci­ál­ní efek­ty, tak Enthiran vlast­ně z řady jiných kolly­wo­od­ských masa­la fil­mů nijak význam­ně nevy­ku­ku­je, ale může­me jej bez uzar­dě­ní zařa­dit k těm pove­de­něj­ším z nich. Zkušení divá­ci indic­kých sním­ků si jej urči­tě uži­jí a u těch nezku­še­ných zále­ží pře­de­vším na tom, jak se doká­ží vypo­řá­dat se samot­ným žánrem. Z osob­ních zku­še­nos­tí vím, že mož­né reak­ce býva­jí v zása­dě tro­jí: 1.) naně­ko­li­krá­te pro­to­če­né panen­ky a násled­ný odpor k čemu­ko­liv indic­ké­mu 2.) nepo­cho­pe­ní a zma­te­nost 3.) eufo­ric­ké nad­še­ní. Doufám a pře­ji vám, že se zařa­dí­te do té tře­tí kate­go­rie.

P.S: Co se týče dal­ších indic­kých vel­ko­pro­duk­cí, čeká nás napří­klad akč­ní sci-fi Ra.One inspi­ro­va­né indic­kou myto­lo­gií, telu­gský film o živo­tě Ježíše (!) a vel­ko­le­pá indicko-americká kopro­duk­ce o někdej­ší kon­tro­verz­ní pre­mi­é­r­ce Indíře Gándhí...

* Pokud vás tato infor­ma­ce pře­kva­pu­je a neví­te, jak se to má s růz­ný­mi indic­ký­mi národ­ní­mi kine­ma­to­gra­fie­mi, podí­vej­te se zde

** Vláda v Tamilnádu zne­vý­hod­ňu­je fil­my, kte­ré mají název v jiném jazy­ce, než je domá­cí tamil­šti­na. Proto tvůr­ci pro původ­ní, tamil­skou ver­zi zvo­li­li název Enthiran (popř. Endhiran), zatím­co hind­ská ver­ze nese název Robot a telu­gská Robo.

Převzato z Internetového blo­gu libicher.blog.idnes.cz, jehož auto­rem je Miroslav Libicher, pod­lé­há licen­ci Creative Commons Uveďte autora-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.

Autor: Redakce Kritiky.cz
Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radarem
26. listopadu 2025Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radaremLarry (Miles Teller) se po smrti ocitne na velmi zvláštním místě, které připomíná rušný veletrh. Zástupy prodejců zde zájemcům nabízejí nekonečné možnosti posmrtných životů. Larryho přidělená koordinátorka Anna (Da'Vine Joy Randolph) mu sdělí, že má přesně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sny o vlacích - Černý kůň oscarové sezóny?
21. listopadu 2025Sny o vlacích - Černý kůň oscarové sezóny?Dřevorubec Robert Grainier (Edgerton) pomáhá budovat železnici napříč Spojenými státy, což ho nutí trávit dlouhé měsíce daleko od své ženy Gladys (Jones) a dcery, a zároveň se potýká s hledáním svého místa ve světě, který se…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Keeper - Novinka od režiséra Longlegs a Opice
13. listopadu 2025Keeper - Novinka od režiséra Longlegs a OpiceLiz (Tatiana Maslany) a Malcolm (Rossif Sutherland) chtěli strávit pár dní v malebné chatě mimo civilizaci a užít si jeden druhého. Jenže jejich plány berou za své, když se musí Malcolm vrátit do města a Liz…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nájemník v mém sklepě
12. listopadu 2025Nájemník v mém sklepěPo dlouhé době jsem dostala chuť podívat se na nějaký thriller s prvky hororu a mystiky, a tak není divu, že jsem sáhla po novince, kterou lze nyní shlédnout na @Disney+, a to "Nájemník v mém…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Běžící muž - Glen Powell kráčí ve stopách Arnolda Schwarzeneggera
12. listopadu 2025Běžící muž - Glen Powell kráčí ve stopách Arnolda SchwarzeneggeraFilm Běžící muž se odehrává ve světě blízké budoucnosti, kde k vrcholům zábavy patří stejnojmenná televizní soutěž. Její účastníci musí před kamerami, za dohledu miliónů diváků, přežít třicet dnů, během nichž jsou pronásledováni nejen profesionálními zabijáky, ale také svými…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sisu: Odplata - Aatami Korpi proti Rudé armádě
12. listopadu 2025Sisu: Odplata - Aatami Korpi proti Rudé armáděAatami Korpi (Jorma Tommila), „muž, který odmítá zemřít", se vrací do domu, kde byla během války brutálně zavražděna jeho rodina, rozebere ho, naloží na nákladní auto a je odhodlán ho znovu postavit na bezpečném místě na…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Podfukáři 3 - Návrat nejstylovějších iluzionistů
11. listopadu 2025Podfukáři 3 - Návrat nejstylovějších iluzionistůVe třetím pokračování úspěšné série se oblíbení hrdinové spojí s novými tvářemi, aby čelili jedné z největších výzev kariéry. Jejich cílem je získat diamantové srdce, nejvzácnější drahokam, který je v rukou nejhorších světových zločinců. Každý krok…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
LÁSKA + VÁLKA
9. listopadu 2025LÁSKA + VÁLKADokumentární film "LÁSKA + VÁLKA" přibližuje profesi "válečného fotografa" coby v osobě ženy, a to přímo v centru dění těch nejhorších válečných, ale i ozbrojených konfliktů, z celého světa. Samotným dokumentem provází pohledem velmi křehká, a…Vydáno v rubrice: Dokumenty
Frankenstein Guillerma del Tora - Guillermo del Toro si plní další sen
7. listopadu 2025Frankenstein Guillerma del Tora - Guillermo del Toro si plní další senVictor Frankenstein (Oscar Isaac), geniální, ale egoistický vědec, v monstrózním experimentu přivede k životu stvoření (Jacob Elordi), což nakonec vede k zániku jak samotného tvůrce, tak jeho tragického výtvoru... Mexický filmař Guillermo del Toro zvládl za…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Myši v akci: Vánoční past – nenáročná oddychovka
7. listopadu 2025Myši v akci: Vánoční past – nenáročná oddychovkaNa slavnostní premiéru filmu Myši v akci: Vánoční past jsem se těšila. Plakát i upoutávka slibovaly veselou rodinnou podívanou s dobrým koncem a milou vánoční atmosférou. Na promítání jsem se vydala do Kina 35 ve Štěpánské ulici,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Stránka načtena za 1,01849 s | počet dotazů: 326 | paměť: 26395 KB. | 27.11.2025 - 18:50:40
0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x