Zamilovaný indický robot Chitti baví na tamilský způsob

🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

...aneb dosud nej­ná­klad­něj­ší výtvor indic­kých fil­mo­vých stu­dií se před­sta­vu­je v celé své ple­cho­vé krá­se. Ani pří­liš neva­dí, že to v něm občas zavr­že.

Mainstreamoví indič­tí fil­ma­ři to nema­jí snad­né. Jejich země má své kul­tur­ní zvlášt­nos­ti a ty nemu­sí být kaž­dé­mu mimo její hra­ni­ce po chu­ti. Navíc je kul­tur­ně i jazy­ko­vě vel­mi růz­no­ro­dá sama o sobě*. To se pak těž­ko točí náklad­né a vel­ko­le­pé fil­my, jaké si žádá doba, když je potře­ba co nej­šir­ší pub­li­kum, aby se inves­ti­ce do nich vypla­ti­la. Proto Indové někte­ré náklad­něj­ší pro­jek­ty jed­no­du­še točí ve více ver­zích. Ty se mohou lišit pou­ži­tým jazy­kem, finál­ním stři­hem, ale někdy i obsa­ze­ním hlav­ních rolí (lidé pros­tě radě­ji půjdou na film, kde hra­je něja­ká jejich regi­o­nál­ní hvězda). V 50. a 60. letech, kdy se něko­lik indic­kých fil­mů zatou­la­lo i do našich kin, bylo běž­né, že se pro západ­ní dis­tri­buci sní­mek výraz­ně zkrá­til - vět­ši­nou na úkor na úkor taneč­ních scén a podob­ných pří­znač­ných pro­pri­et, kte­ré jsou v Indii vní­má­ny jako jed­no z hlav­ních komerč­ních láka­del, ale u divá­ků na Západě vzbu­zu­jí spíš kom­bi­na­ci údi­vu a výsmě­chu.

V posled­ních letech se někte­ré vel­ké sním­ky rov­nou zača­ly natá­čet s vědo­mím, že budou sestří­há­ny do dvou roz­díl­ných podob - indic­ké a „svě­to­vé“. V minu­lém roce se to týka­lo pře­de­vším oče­ká­va­ných bolly­wo­od­ských bloc­kbus­te­rů My Name Is Khan (162 minu­to­vý film byl pro dis­tri­buci v USA a EU zkrá­cen o celých 40 minut) a Kites (ty pro západ­ní trh kom­plet­ně pře­stří­hal holly­wo­od­ský fil­mař Brett Ratner, a to tak, že ubral na roman­ti­ce a při­dal na akč­ních scé­nách), při­čemž zejmé­na dru­hý jme­no­va­ný se mohl pochlu­bit oprav­du svě­to­vou úrov­ní tzv. pro­dukč­ních hod­not (kame­ra, zvuk, tri­ky, výpra­va atd.)

Výroba My Name Is Khan si při­tom vyžá­da­la „jen“ něco málo přes 8 mili­o­nů USD (srov­na­tel­né tře­ba s naším Tmavomodrým svě­tem) a roz­po­čet Kites se vyšpl­hal na část­ku o 5 mili­o­nů USD vyš­ší. Recenzovaný sní­mek Enthiran**, nepo­chá­ze­jí­cí z Bollywoodu, nýbrž z tamil­ské­ho Kollywoodu, ovšem spolknul celých 40 mili­o­nů USD, čímž hra­vě pora­zil i nedáv­ný dva­ce­ti­mi­li­ó­no­vý akč­ní film Blue a stal se nej­draž­ším indic­kým fil­mem v his­to­rii. Dalo se tedy oče­ká­vat, že jeho autor, slav­ný tamil­ský reži­sér S. Shankar, bude chtít své dílo pří­spů­so­bit obec­né­mu vku­su celo­svě­to­vé­ho pub­li­ka, tak jako to udě­la­li tvůr­ci dale­ko lev­něj­ších indic­kých fil­mů. Toto oče­ká­vá­ní se ovšem uká­za­lo jako napros­to myl­né.

Robotika, roman­ti­ka a šla­masty­ka

Shankarův Enthiran je ryze tamil­ský až na své kovo­vé kos­ti a netý­ká se to jen (tří­ho­di­no­vé) sto­pá­že, způ­so­bu vyprá­vě­ní, nebo cha­rak­te­ris­tic­kých kome­di­ál­ně nad­sa­ze­ných akč­ních scén, ale i tako­vých slo­žek fil­mu, jako je režie nebo kame­ra (to jiný zná­mý tamil­ský reži­sér, K. S. Ravikumar, svůj nedáv­ný akč­ní sní­mek nato­čil dale­ko moder­ně­ji a „svě­to­vě­ji“). Náhodné zahra­nič­ní divá­ky tedy doza­jis­ta čeká kul­tur­ní šok - však tře­ba nej­zná­měj­ší čes­ký lido­vý recen­zent František Fuka na svém blo­gu zařa­dil sestřih scén z toho­to fil­mu do sek­ce „WTF“, tedy čes­ky „Co to sak­ra...?“.

Režisér Shankar pat­ří k nej­vý­znač­něj­ším sou­čas­ným před­sta­vi­te­lům spe­ci­fic­ké­ho indic­ké­ho žán­ru „masa­la movie“, k jehož nej­ty­pič­těj­ším zna­kům pat­ří kom­bi­no­vá­ní mno­ha žánrů a povšech­ná exal­to­va­nost; zde pro­mít­nu­tá pře­de­vším do záměr­ně pře­hrá­va­né­ho herec­tví a do fyzi­kál­ních záko­nů nedba­jí­cích akč­ních scén, jež ani ang­lic­ký výraz „over-the-top“ nedo­ve­de dosta­teč­ně vystih­nout. Důležitým prv­kem je také odka­zo­vá­ní na jiné fil­my, v tom­to pří­pa­dě pře­váž­ně holly­wo­od­ské. A ano, do fil­mu je zařa­ze­no i něko­lik, dějem téměř nemo­ti­vo­va­ných, hudeb­ních scén.

Snímek sle­du­je pří­běh talen­to­va­né­ho věd­ce Dr. Vaseegarana (vete­rán tamil­ské­ho komern­čí­ho fil­mu Rajinikanth), jemuž se poda­ří sestro­jit doko­na­lé­ho huma­no­id­ní­ho robo­ta s jeho vlast­ní podo­bou (při­ro­ze­ně tak­též Rajinikanth). Robotovi, kte­ré­mu dá jmé­no Chitti, věno­val tolik úsi­lí, že kvů­li tomu úpl­ně zapo­mněl na svou pohled­nou snou­ben­ku Sanu (svě­to­vé zná­má Aishwarya Rai Bachchan), toho času ješ­tě stu­du­jí­cí vyso­kou ško­lu. Dokonalý robot Chitti svý­mi neu­vě­ři­tel­ný­mi schop­nost­mi zahan­bí i Vaseegaranova někdej­ší­ho uči­te­le Dr. Bohru (Danny Denzongpa), jehož vlast­ní robot má znač­né potí­že s inte­li­gen­cí, a pře­de­vším doko­na­le okouz­lí Sanu, když ji sofis­ti­ko­va­ným způ­so­bem napo­ví­dá u škol­ní­ho tes­tu, zba­ví ji hluč­ných sou­se­dů a ješ­tě efekt­ně zato­čí s násil­ní­ky, kte­ří ji napad­nou ve vla­ku.

Technická doko­na­lost ovšem nesta­čí, Dr. Vaseegaran potře­bu­je, aby Chitti doká­zal cítit i lid­ské emo­ce. Když toho (s pomo­cí malé­ho Božího zása­hu) koneč­ně dosáh­ne, nasta­nou oprav­do­vé pro­blémy. Polidštěný Chitti se totiž bláz­ni­vě zami­lu­je do Sany a zlo­duš­ský Dr. Bohra jeho cito­vé roz­jitře­nos­ti zne­u­ži­je k tomu, aby jej obrá­til pro­ti své­mu stvo­ři­te­li. Nakonec se Chitti vymkne jaké­ko­li kon­t­ro­le a vybu­du­je si moc­nou armá­du svých replik, s níž si nedo­ká­ží pora­dit ani indic­ké ozbro­je­né síly...

Staré a nové časy indic­ké­ho fil­mu

Základ fil­mu je kome­di­ál­ní a do něj jsou v nema­lých dáv­kách při­mí­chá­ny prv­ky roman­ti­ky a - s počát­kem tře­tí hodi­ny - také akce. Kdo už něja­ký tamil­ský akč­ní film (nej­lé­pe prá­vě s Rajinikanthem v hlav­ní roli) viděl, dove­de si před­sta­vit, jak tako­vá akce vypa­dá. Kdo ne, nechť si rov­nou pus­tí trai­ler, pro­to­že něco tako­vé­ho se nedá slo­vy popsat. Ať při­tom ale neza­po­me­ne, že vše je kraj­nos­tí nad­sa­ze­né zce­la záměr­ně a nejde o něja­ký nepo­ve­de­ný pokus nato­čit cool akč­ňák holly­wo­od­ské­ho stři­hu. Tvůrci boha­tě vyu­ži­li v Indii do té doby neví­da­né množ­ství počí­ta­čo­vých tri­ků, a i když ty mají občas dale­ko do doko­na­los­ti, dočká­me se i vcel­ku impo­zant­ních scén, jako je tře­ba ta, kde se desít­ky malých robo­tů slo­ží v obří kob­ru a poté v nemé­ně obří huma­no­id­ní mon­strum.

Shankar jako obvykle při vymýš­le­ní akč­ních scén pře­ky­pu­je hra­vos­tí a své­rá­zem (nebo je to spíš šíle­nost?), ale sní­má je více­mé­ně fád­ně, pod­le zaži­tých sty­lis­tic­kých pra­vi­del tamil­ské­ho fil­mu. Na odkou­ká­vá­ní mód­ních fra­jeři­nek Michaela Baye, Tonnyho Scotta a jiných holly­wo­od­ských reži­sé­rů akč­ních trhá­ků ho oči­vid­ně neu­ži­je. Ve fil­mu tře­ba prak­tic­ky neu­vi­dí­te žád­né vel­ko­le­pé letec­ké zábě­ry, jak bývá v dra­hých sním­cích zvy­kem, a jedi­ná scé­na, kde se reži­sér tro­chu odvá­že ve vede­ní kame­ry, je kom­plet­ně digi­tál­ní Chittiho akro­ba­tic­ké poska­ko­vá­ní mezi hoří­cí­mi pane­lá­ky.

Poznávacích zna­ků indic­ké­ho main­stre­a­mu, hudeb­ních scén, je ve fil­mu cel­kem šest a ne ve všech se tan­čí. Nejvíc zaujme úvod­ní kyta­rov­ka Kadhal Anukkal, elek­tro­nic­ká Irumbile Oru Irudhaiyam a v Indii úpl­ně nej­po­pu­lár­něj­ší Kilimanjaro, nato­če­né na Macchu Picchu. Hudba od A. R. Rahmana (Oscar za soun­d­track k Milionáři z cha­tr­če) je tra­dič­ně kva­lit­ní, taneč­ní cho­re­o­gra­fie má ovšem dale­ko do geni­a­li­ty hudeb­ních sek­ven­cí ze Shankarova před­cho­zí­ho fil­mu Sivaji. Škoda.

Tak jako u jiných moder­ních indic­kých fil­mů, kte­ré se zuby neh­ty drží kon­ven­cí masa­la žán­ru (Magadheera,3 Idiots), nalez­ne­me u Enthirana i tra­dič­ní nemo­ci, jež by už bylo záhod­no defi­ni­tiv­ně vymý­tit. Jako prv­ní si může­me povšim­nout sla­bé kre­a­ti­vi­ty výtvar­ní­ků - inte­ri­é­ry půso­bí stro­ze, umě­le a nená­pa­di­tě, Chittiho ske­let vypa­dá, jako by ute­kl z fil­mu „Já, robot“ a když se ve sním­ku obje­ví pro­pa­gač­ní pla­kát na kon­fe­ren­ci, kde má být zázrač­ný robot před­sta­ven širo­ké veřej­nos­ti, nejde si nevšim­nout, že jde jed­no­du­še o reklam­ní mate­ri­ál ukra­de­ný soft­wa­ro­vé spo­leč­nos­ti ESET.

Druhý pro­blém má jmé­no nedo­sta­teč­ná peč­li­vost. Postavám se občas v brý­lích odrá­ží čle­no­vé štá­bu, nepří­jem­ně čas­to skří­pe návaz­nost zábě­rů (a cel­ko­vě střih), když se Chitti v prů­bě­hu vel­ko­le­pé auto­mo­bi­lo­vé honič­ky nabou­rá, může­me si snad­nou všim­nout, že jeho auto utr­ží pod­stat­ně vět­ší poško­ze­ní, než je vidět v násle­du­jí­cích scé­nách a chví­le, kdy ani­ma­t­ro­nic­ké či počí­ta­čo­vě vymo­de­lo­va­né Chittiho tělo vystří­dá člo­věk v oble­ku, jsou také jed­no­du­še roz­po­zna­tel­né. Vytýkat fil­mu ješ­tě nedbá­ní na záko­ny fyzi­ky (nesmy­sl­né mag­ne­tic­ké schop­nos­ti Chittiho) a někdy i logi­ky (proč by měl mít robot sestro­je­ný pro vojen­ské úče­ly podo­bu huma­no­i­da a spous­tu v obo­ru neu­po­tře­bi­tel­ných funk­cí?) by už ovšem zna­me­na­lo neak­cep­to­vá­ní celé­ho žán­ru, kte­rý absurd­nost vyu­ží­vá jako zdroj zába­vy.

Podíváme-li se na Enthirana v kon­tex­tu Shankarovy nověj­ší tvor­by, může­me kon­sta­to­vat, že jde o vyvá­že­něj­ší a cel­ko­vě pove­de­něj­ší dílo, než byl Sivaji (2007), jemuž však zase chy­bí kon­cepč­ní rafi­no­va­nost Anniyana (2005) - jed­no­ho z mož­ná vůbec nej­po­ve­de­něj­ší masa­la fil­mů posled­ní doby. Zajímavé je, že v Enthiranovi úpl­ně chy­bí jaká­ko­li soci­ál­ní kri­ti­ka, jež se v Shankarových star­ších fil­mech obje­vo­va­la v nepo­kry­tě didak­tic­ké for­mě a pat­ři­la k jejich nej­cha­rak­te­ris­tič­těj­ším zna­kům. Enthiran nepra­ný­řu­je lenost, neteč­nost, korup­ci, ani vyko­řis­ťo­vá­ní; mís­to toho v něm indic­ký vědec sestro­jí robo­ta, kte­rý je i po dva­ce­ti letech stá­le pova­žo­ván za toho dosud nepo­kro­či­lej­ší­ho vůbec. Opustila snad Shankara kri­tič­nost díky sou­čas­né­mu prud­ké­mu vze­stu­pu Indie a její hos­po­dář­ské ces­tě až kam­si k svě­to­vým vel­mo­cem? Možná.

Pomineme-li spe­ci­ál­ní efek­ty, tak Enthiran vlast­ně z řady jiných kolly­wo­od­ských masa­la fil­mů nijak význam­ně nevy­ku­ku­je, ale může­me jej bez uzar­dě­ní zařa­dit k těm pove­de­něj­ším z nich. Zkušení divá­ci indic­kých sním­ků si jej urči­tě uži­jí a u těch nezku­še­ných zále­ží pře­de­vším na tom, jak se doká­ží vypo­řá­dat se samot­ným žánrem. Z osob­ních zku­še­nos­tí vím, že mož­né reak­ce býva­jí v zása­dě tro­jí: 1.) naně­ko­li­krá­te pro­to­če­né panen­ky a násled­ný odpor k čemu­ko­liv indic­ké­mu 2.) nepo­cho­pe­ní a zma­te­nost 3.) eufo­ric­ké nad­še­ní. Doufám a pře­ji vám, že se zařa­dí­te do té tře­tí kate­go­rie.

P.S: Co se týče dal­ších indic­kých vel­ko­pro­duk­cí, čeká nás napří­klad akč­ní sci-fi Ra.One inspi­ro­va­né indic­kou myto­lo­gií, telu­gský film o živo­tě Ježíše (!) a vel­ko­le­pá indicko-americká kopro­duk­ce o někdej­ší kon­tro­verz­ní pre­mi­é­r­ce Indíře Gándhí...

* Pokud vás tato infor­ma­ce pře­kva­pu­je a neví­te, jak se to má s růz­ný­mi indic­ký­mi národ­ní­mi kine­ma­to­gra­fie­mi, podí­vej­te se zde

** Vláda v Tamilnádu zne­vý­hod­ňu­je fil­my, kte­ré mají název v jiném jazy­ce, než je domá­cí tamil­šti­na. Proto tvůr­ci pro původ­ní, tamil­skou ver­zi zvo­li­li název Enthiran (popř. Endhiran), zatím­co hind­ská ver­ze nese název Robot a telu­gská Robo.

Převzato z Internetového blo­gu libicher.blog.idnes.cz, jehož auto­rem je Miroslav Libicher, pod­lé­há licen­ci Creative Commons Uveďte autora-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.

Autor: Redakce Kritiky.cz
Šok, napětí a innovace: Klíčové filmy roku 1973, které formovaly filmovou historii
19. prosince 2025Šok, napětí a innovace: Klíčové filmy roku 1973, které formovaly filmovou historiiObjevte nejvýznamnější snímky roku 1973, jež ovlivnily generace tvůrců i diváků. Od děsivého hororu "Vymítač ďábla" po realistické špionážní thrillery, tato období přinesla ikonické filmy, které stále fascinují a inspirují. Připravte se na pohled do zákulisí…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Avatar: Oheň a popel – epický návrat na Pandoru
17. prosince 2025Avatar: Oheň a popel – epický návrat na PandoruNový velkofilm Avatar: Oheň a popel potvrzuje mistrovský přístup Jamese Camerona k filmové tvorbě, přinášející dechberoucí vizuály a velkolepé akční scény. I přes některé repetitivní momenty a komplikovanější narativní strukturu nabízí film hlubší emocionální rozměr, zejména…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Na nože: Probuzení mrtvého muže - Další případ Benoita Blanca
12. prosince 2025Na nože: Probuzení mrtvého muže - Další případ Benoita BlancaSvětoznámý detektiv Benoit Blanc (Daniel Craig) se vrací na scénu, aby rozlouskl zapeklitý případ, při kterém půjde o život... Když první Na nože v roce 2019 globálně utržilo 312,9 milionu dolarů, bylo tak nějak jasné, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Deník shopaholičky: Krize i chaos
12. prosince 2025Deník shopaholičky: Krize i chaosDeník shopaholičky představuje příběh ženy zkroušené osobní krizí, která se snaží znovu najít sama sebe v záplavě slev a životních změn. Film si klade za cíl zachytit ženské dilema mezi láskou, rodinou a touhou po vlastním…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Merv - Vánoční psí komedie
11. prosince 2025Merv - Vánoční psí komedieKdyž po jejich rozchodu ztratí jejich milovaný pes Merv (Gus) elán, jsou Anna (Zooey Deschanel) a Russ (Charlie Cox) nuceni pustit se do nejtrapnějšího společného rodičovství na světě. Russ doufá, že Merva rozveselí, když ho vezme…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jay Kelly - George Clooney a Adam Sandler v novince od tvůrce Manželské historie
5. prosince 2025Jay Kelly - George Clooney a Adam Sandler v novince od tvůrce Manželské historieSlavný filmový herec Jay Kelly (George Clooney) a jeho oddaný manažer Ron (Adam Sandler) se vydávají na nečekaně spletitou a hlubokou cestu. Oba jsou nuceni konfrontovat se s rozhodnutími, která učinili, se svými vztahy s blízkými…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pět nocí u Freddyho 2 - Pokračování, které napraví značce reputaci?
3. prosince 2025Pět nocí u Freddyho 2 - Pokračování, které napraví značce reputaci?Od hrůzných událostí prvního dílu uplynul rok. Mike (Josh Hutcherson), bývalý noční hlídač zavřené pizzerie, tehdy s pomocí policistky Vanessy (Elizabeth Lail) zlikvidoval zloducha Williama Aftona (Matthew Lillard), který měnil animatronické loutky ve vraždící monstra. Mike tím zachránil život…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Trol 2 - Pokračování nejsledovanějšího neanglicky mluveného filmu Netflixu
1. prosince 2025Trol 2 - Pokračování nejsledovanějšího neanglicky mluveného filmu NetflixuNora (Ine Marie Wilmann), Andreas (Kim S. Falck-Jørgensen) a kapitán Kris (Mads Sjøgård Pettersen) se vrací do akce a musí sebou pořádně hodit! Probudil se totiž nový nebezpečný troll, na kterého ani sami stačit nebudou... Norský…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radarem
26. listopadu 2025Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radaremLarry (Miles Teller) se po smrti ocitne na velmi zvláštním místě, které připomíná rušný veletrh. Zástupy prodejců zde zájemcům nabízejí nekonečné možnosti posmrtných životů. Larryho přidělená koordinátorka Anna (Da'Vine Joy Randolph) mu sdělí, že má přesně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sny o vlacích - Černý kůň oscarové sezóny?
21. listopadu 2025Sny o vlacích - Černý kůň oscarové sezóny?Dřevorubec Robert Grainier (Edgerton) pomáhá budovat železnici napříč Spojenými státy, což ho nutí trávit dlouhé měsíce daleko od své ženy Gladys (Jones) a dcery, a zároveň se potýká s hledáním svého místa ve světě, který se…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Stránka načtena za 0,99520 s | počet dotazů: 340 | paměť: 26705 KB. | 19.12.2025 - 05:49:47
0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x