Sto tisíc dolarů na slunci je francouzsko-italský film režiséra Henriho Verneuila z roku 1964. Film je adaptací románu Clauda Veillota Nous n’irons pas en Nigeria.
Synopse
Kdesi na jihu Maroka, pár set kilometrů od španělské Sahary, na počátku 60. let 20. století, řídí Castagliano, šéf pochybných metod, kterému se kvůli jeho cukrovce přezdívá „řepa“, železnou rukou dopravní společnost, která vykořisťuje své zaměstnance. Najme Johna Steinera, „mexického“ řidiče kamionu, který se údajně narodil v Saltillu, aby řídil zbrusu nový červený tahač Berliet TLM 10 M 2, který táhne návěs údajně naložený pouze pytli cementu a směřuje do Musory. Během telefonického rozhovoru mezi Castaglianem a jeho klientem vyjde najevo, že den předtím najal Steinera, aby o kamionu věděl co nejméně.
Tato kombinace kamionů vzbuzuje závist všech zkušených řidičů, ale náklad naopak přitahuje touhu Rocca, který je považován za vynikajícího kamioňáka. Během opilecké noci s řidiči se mu podaří obelstít Steinera, aby za úsvitu řídil Berliet místo něj, a cestou z města vyzvedne mladou ženu přezdívanou „Pepa“. Když Steiner krádež odhalí, Castagliano násilně propustí Steinera a mechanika Aliho, který se na podvodu nechtěně podílel, a pak za Roccem pošle Hervého Mareca, známého jako „le Plouc“, výměnou za značnou odměnu. Zásadně odmítá zavolat policii; Marec zase chápe, že jde spíše o obsah kamionu, a ne o Castaglianovy „zásady“.
Krátce po odchodu z dopravního podniku se Steinerovi podaří získat Marece na palubu a nabídne mu, aby se střídali v řízení „jeho“ kamionu. Marec přijímá a propouští Aliho, který ho doprovázel. I když se je Rocco snaží zdržet tím, že proti nim poštve štamgasty ze zastávky kamionů, kterou vede jistý Halibi, známý jako „Hluchý“, Marecův kamion je méně impozantní než jeho a postupně se přibližuje ke svému cíli. Různá nebezpečí na silnici je však zdržují a pravidelně posílají Marecův kamion do boje: Roccovy špatné tahy, fech-fech... Mitch-Mitch, další kamioňák, vždycky spíš posměváček, jim příhodně zkříží cestu za volantem svého náklaďáku a zachrání je.
Při honičce se zjistí, že to byl Pepa, kdo vnukl Roccovi nápad unést náklad, jehož přesnou povahu nezná, ale ví, že mu tajemný kupec při doručení zaplatí sto tisíc dolarů.
Pronásledovatelé si zkracují cestu přes Hidžárskou republiku, ale na místo přijíždí policejní hlídka, aby ověřila totožnost řidičů. Mareca zaujme policistova váhavost při jednání se Steinerem a skutečnost, že pátrají po jistém Petru Frochtovi, který měl za bývalé vlády na starosti policii. Odtud Marec zjistí, že jeho spolucestující je kromě nespolehlivého řidiče-začátečníka také žoldák, bývalý vysoký úředník nedávno svržené diktatury, který ho připravil o vše, co měl.
Na druhou stranu však Steiner podezírá Mareca, že by mohl převzít Roccův nápad, kdyby se mu podařilo získat tajemný náklad z druhého kamionu.
Blízko cíle se Roccův kamion, poškozený terénem a nehodami při honičce, nakonec porouchá. Poté přepadne Marecův kamion, zraní Steinera, který se snažil něco namítat, a donutí je přeložit záhadný náklad z návěsu do jejich vlastního kamionu. Poté se zjistí, že jde o těžké bedny, pravděpodobně se zbraněmi, ukryté za pytli s cementem. Rocco a Pepa se znovu vydávají na cestu a nechávají Steinera a Mareca v poušti. Marec se nakonec od Steinera dozví, že je ve skutečnosti Peter Frocht, a nechá Frochta/Steinera napospas osudu poté, co vyjádří hluboké opovržení nad jeho řidičskými schopnostmi a pochybnosti o jeho neperspektivní žoldácké budoucnosti.
Steiner, nyní sám, sedí v městském baru, kde se z rádia dozví, že na jihu sílí revoluční hnutí. Snaží se najít způsob, jak se tam dostat, aby mohl pokračovat ve své žoldnéřské činnosti. Marec narazí na Rocca, který je středem pozornosti obyvatel nevěstince. Oba muži si jdou vyřídit svůj spor pěstmi, ale ani jeden z nich nevyhraje a Rocco vyprskne smíchy: pak nabídne Marecovi oboustranný podíl, který předtím odmítl: roztrhne Berlietův technický průkaz napůl, dá mu ho a prohlásí, že je to jediné, co z vozidla zbylo. Pepa skutečně odjel s kamionem a jeho nákladem. Rocco a Marec se nakonec usmíří a jdou se utěšit do náruče místních dam.
Technické informace
- Název: Sto tisíc dolarů na slunci
- Režie: Henri Verneuil
- Manažeři produkce: Robert Sussfeld a Irénée Leriche
- Výkonný producent: Alain Poiré
- Scénář: Marcel Jullian a Henri Verneuil, podle románu Clauda Veillota Nous n’irons pas en Nigeria (éditions Denoël)
- Adaptace: Michel Audiard, Henri Verneuil a Marcel Jullian
- Asistenti režie: Claude Pinoteau, François Rochas a Larbi Ben Chekroum (první marocký asistent)
- Dialogy: Michel Audiard
- Kamera: Marcel Grignon
- Šéfrežisér: Marcel Policard
- Operátor: Charles-Henri Montel, asistoval mu Maurice Delille
- Hudba: Georges Delerue (edice: Hortensia)
- Kamery: Robert Clavel, asistent: Marc Desages
- Zvuk: René Longuet, asistent: Pierre Davoust
- Střih: Claude Durand, asistentka: Michèle Boehm
- Zpracování: Franscope, černobíle
- Laboratoř: GTC - Studios de Boulogne-Billancourt
- Kamery: Berliet
- Produkce: SNEG (Société nouvelle des établissements Gaumont), Ultra Films, Trianon Films (francouzsko-italská)
- Nahrávka: Westrex Recorder System, společnost S.O.R
- Délka: 130 minut
- Žánr: komedie, dobrodružný
- 1 projekce: 17. dubna 1964
Použitá vozidla
Lino Ventura řídí Berliet GBC8 6x6 Gazelle, Jean-Paul Belmondo sedí za volantem Berliet TLM 10 M2 a Bernard Blier řídí Berliet TBO 15.
O filmu
- Druhé setkání Jeana-Paula Belmonda a Lina Ventury po filmu Classe tous risques z roku 1960.
- Druhá spolupráce Lina Ventury a režiséra Henriho Verneuila po filmu Les lions sont lâchés.
- Třetí spolupráce Jeana-Paula Belmonda a Henriho Verneuila po filmech La Française et l’Amour a Un singe en hiver.
- Verneuil natáčel ve formátu 2,35:1, který byl určen pro širokoúhlé záběry, aby bylo možné natočit rozlehlé prostory Maroka, kde se film odehrával.
- Film dosáhl v pokladnách kin 3 441 118 diváků.
- Film byl v roce 1964 na festivalu v Cannes zařazen do oficiálního výběru pro Zlatou palmu, což vyvolalo silnou kritiku ve francouzském i mezinárodním tisku.
- Příběh, který vypráví Mitch-mitch s „malým inženýrem“, měl být původně natočen jako jedna ze scén na začátku filmu, ale kvůli časové tísni dal Verneuil přednost tomu, aby jej Blier a Belmondo vyprávěli jako anekdotu.
- Závěrečná scéna filmu, v níž jsou konfrontováni Jean-Paul Belmondo a Lino Ventura, byla natočena na vnitřním nádvoří paláce Bahia v Marrákeši. Náměstí Jemaa el-Fna je také rozpoznatelné, protože v té době bylo přeplněné auty. Honičky s kamiony se odehrávají na cestě do Ouarzazate.
- Ačkoli Gerta Froebeho daboval Georges Aminel, odpovídal francouzsky.
Zdroj: Francouzská Wikipedie
Nejnovější komentáře