Kritiky.cz > Články > Artcam a Nová scéna ND uvádějí CAESAR MUSÍ ZEMŘÍT

Artcam a Nová scéna ND uvádějí CAESAR MUSÍ ZEMŘÍT

cesear
cesear
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Shakespearův Julius Caesar v podá­ní věz­ňů jed­né z nej­přís­něj­ších řím­ských věz­nic

Divadlo ve fil­mu, film na diva­dle – uni­kát­ní fil­mo­vá pro­jek­ce

na Nové scé­ně Národního diva­dla

11. září 2012 od 20 hodin

Film brat­ří Paola a Vittoria Tavianiových Caesar musí zemřít,

vítěz Zlatého med­vě­da na Berlinale 2012

Speciální pro­jek­ce oce­ňo­va­né novin­ky mata­do­rů ital­ské kine­ma­to­gra­fie Paola a Vittoria Tavianiových Caesar musí zemřít, kte­rá ori­gi­nál­ním způ­so­bem a v nezvyk­lém pro­stře­dí věz­ni­ce zpra­co­vá­vá kla­sic­kou tragé­dii Williama Shakespeara, před­sta­vu­je obrá­ce­ný model dnes popu­lár­ních diva­del­ních pře­no­sů v kinosá­lech.

Během jedi­neč­né fil­mo­vé pro­jek­ce sním­ku Caesar musí zemřít, kte­rá se usku­teč­ní 11. září 2012
od 20 hodin na Nové scé­ně, se uni­kát­ně prol­ne atmo­sfé­ra multi­žánro­vé praž­ské diva­del­ní scé­ny s for­má­tem fil­mo­vé­ho doku-dramatu ode­hrá­va­jí­cím se v auten­tic­ké řím­ské věz­ni­ci. Film brat­ří Tavianiových zachy­cu­je zkouš­ky slav­né Shakespearovy hry Julius Caesar upro­střed jed­né z nej­tvrd­ších ital­ských věz­nic, kde shake­spea­rov­ský jazyk pro­mlou­vá skr­ze na doži­vo­tí odsou­ze­né zlo­čin­ce, vra­hy
a zlo­dě­je. Síla umě­ní sou­pe­ří se silou svě­do­mí ve fil­mu kla­si­ků ital­ské kine­ma­to­gra­fie.

Vstupenky v před­pro­de­ji již od 1. čer­ven­ce 2012

Vstupenky na spe­ci­ál­ní fil­mo­vou pro­jek­ci Caesar musí zemřít na Nové scé­ně (11. září 2012, od 20 hod) jsou k zakou­pe­ní za jed­not­né vstup­né 150 Kč.

Pokladna Nové scé­ny je v let­ních měsí­cích ote­vře­na až do 13. 7. (po–pá od 9 do 18 hodin, so–ne od 10 do 18 hodin, v hra­cí dny zůstá­vá ote­vře­na až do začát­ku před­sta­ve­ní). Mezi 14. 7. a 19. 8. je poklad­na uza­vře­na. Běžný pro­voz opět začí­ná od 21. 8.

Více infor­ma­cí o ote­ví­ra­cí době poklad­ny Nové scé­ny: http://www.novascena.cz/cs/vstupenky/3.html

Vstupenky lze také zakou­pit v poklad­nách Národního diva­dla v Provozní budo­vě ND (Ostrovní 1,
Praha 1), v Kolowratském palá­ci (Ovocný trh 6, Praha 1). Vstupenky je rov­něž mož­né kou­pit
či rezer­vo­vat přes inter­net v rezer­vač­ním sys­té­mu TicketPortal: http://www.ticketportal.cz/hladisko_search.asp?ID=1100023

Informace o fil­mu Caesar musí zemřít

Premiéra pro síť kin: 27. 9. 2012

Předpremiéra: MFFKV
(Sekce: Horizonty)

Synopse
V řím­ské věz­ni­ci Rebibbia před­stu­pu­je před pub­li­kum sku­pi­na věz­ňů, aby zde ode­hrá­la kla­sic­kou tragé­dii Williama Shakespeara Julius Caesar. Aplaus zní jako ote­ví­rá­ní brá­ny, ale tito her­ci se po sta­že­ní opo­ny musí vrá­tit do cel odpy­kat své mimo­řád­né tres­ty.
Bratři Tavianiové, mata­do­ři svě­to­vé kine­ma­to­gra­fie (Padre padro­ne, Noc sva­té­ho Vavřince), strá­vi­li šest měsí­ců v jed­né z nej­tvrd­ších ital­ských věz­nic, aby zazna­me­na­li, jak se něko­lik mužů pokou­ší pro­nik­nout do zdán­li­vě vzdá­le­ných rolí a skr­ze ně ale­spoň čás­teč­ně pře­kro­čit stín věz­ni­ce.
Film Caesar musí zemřít není jen fil­mo­vým zázna­mem diva­del­ní insce­na­ce. V auten­tic­kém pro­stře­dí věz­ni­ce
– v tma­vých celách, v úzkých chod­bách a mezi dob­ře stře­že­ný­mi zdmi – se díky uni­ver­zál­ní­mu Shakespearovu jazy­ku pro­lí­na­jí dáv­né intri­ky, výhod­né koa­li­ce i oprav­do­vá přá­tel­ství s živo­tem míst­ních věz­ňů, kte­ří si v mno­ha pří­pa­dech zada­li se samot­nou ital­skou mafií.

Ocenění

Film Caesar musí zemřít brat­ří Tavianiových
se stal vítě­zem ber­lín­ské­ho Zlatého med­vě­da 2012.
O fil­mu

Vězeňské dokudra­ma brat­ří Vittoria a Paola Tavianiových uka­zu­je odsou­ze­né skr­ze pro­ti­pó­ly, jako jsou svo­bo­da v umě­ní a život v uzamče­ných celách nebo Shakespearův jazyk a směs ital­ských náře­čí
a vul­gár­ní­ho slan­gu. A prá­vě z těch­to význa­mo­vých kon­flik­tů vychá­zí dra­ma­tic­ký étos zatím posled­ní­ho fil­mu ital­ských bratrů-režisérů, kte­rým je dnes obě­ma přes osm­de­sát let a nadá­le pře­kva­pu­jí fil­mo­vý svět kine­ma­to­gra­fic­ký­mi skvos­ty.

Děj fil­mu vychá­zí z tragé­die Williama Shakespeara Julius Caesar o zavraž­dě­ní samozva­né­ho vlád­ce jeho odpůr­ci, kte­ří dří­ve pat­ři­li k jeho přá­te­lům. Tavianiové kla­sic­kou hru zkrá­ti­li a někte­ré scé­ny
a dia­lo­gy uzpů­so­bi­li věz­ňům a jejich dia­lek­tům, tak­že nesle­du­je­me kla­sic­ký „záznam“ diva­del­ní insce­na­ce. Po celou dobu úzce spo­lu­pra­co­va­li s Fabiem Cavallim, kte­rý v řím­ské věz­ni­ci Rebibbia půso­bí řadu let jako reži­sér ama­tér­ské­ho diva­dla. Tavianiové vyu­ži­li efekt­ní­ho vstu­pu do děje skr­ze diva­del­ní finá­le, kte­ré pak opouš­tě­jí, aby fil­mo­vým divá­kům uká­za­li samot­ný pro­ces, jež tomu vše­mu před­chá­zel. Barevný obraz stří­dá čer­no­bí­lý mate­ri­ál, kte­rý lépe odpo­ví­dá stro­hé atmo­sfé­ře věz­ni­ce.

Protagonisté byli vybí­rá­ní v jed­no­du­chém a přes­to půso­bi­vém cas­tingu, kde měli odsou­ze­ní
k dlou­ho­le­tým tres­tům za pro­dej drog, vraž­dy či spo­ji­tost s mafií v růz­ných emo­ci­o­nál­ních odstí­nech vyslo­vit pou­ze své jmé­no a mís­to, odkud pochá­ze­jí. Poté se už věz­ni v roli her­ců vyja­dřu­jí skr­ze shake­spea­rov­ské dia­lo­gy
a mono­lo­gy, do kte­rých zříd­ka a o to pře­kva­pi­vě­ji zasáh­nou neplá­no­va­nou impro­vi­za­cí, v níž se pro­je­vu­je jejich vlast­ní zku­še­nost se zra­dou, zne­u­ži­tím moci, zhr­ze­ným přá­tel­stvím nebo riva­li­tou. Jejich výraz­né herec­ké pro­je­vy a dra­ma­tic­ká hud­ba kon­tras­tu­jí se stříd­mou obra­zo­vou strán­kou toho­to dokudra­ma natá­če­ném plných šest měsí­ců zkou­še­ní v auten­tic­kém pro­stře­dí věz­ni­ce. Atmosféra fil­mu Caesar musí zemřít brat­ří Tavianiových pul­zu­je prá­vě tak sne­si­tel­nou dáv­kou pato­su, kte­rá je opod­stat­ně­ná téma­tem Shakespearovy hry i tvr­dý­mi osu­dy těch­to věz­ňů.

O reži­sé­rech

Paolo a Vittorio Taviani (8. 11. 1931, 20. 9. 1929, Toskánsko, Itálie) stu­do­va­li v libe­rál­ním pro­stře­dí uni­ver­zit­ní­ho měs­ta Pisa. Živili se nej­pr­ve jako novi­ná­ři, ale v šede­sá­tých letech se zača­li vli­vem fil­mů jako byla Rosseliniho Paisà (1946), kte­rou teh­dy vidě­li, zabý­vat také fil­mem. Zpočátku natá­če­li krát­ké fil­my nebo spo­lu­pra­co­va­li s již reno­mo­va­ný­mi reži­sé­ry (např. s Jorisem Ivensem nebo Valentinem Orsinim). Ve svém prv­ním autor­ském fil­mu (I sov­ver­si­vi / The Subversives, 1967) před­zna­me­na­li udá­los­ti roku 1968. Spíše než o anga­žo­va­nos­ti ale může­me u bra­trů Tavianiových hovo­řit o odpo­ru ke kon­več­ní spo­leč­nos­ti a jejím maný­rám. V jejich tvor­bě jsou čitel­né odka­zy k Brechtovi, Pasolinimu či Godardovi. Revoluční téma se obje­vu­je ve fil­mech Svatý Michal měl kohou­ta (1972), kte­rý je adap­ta­cí Tolstého hry Království Boží v nás nebo ve sním­ku Alonzanfán (1973) s Marcellem Mastroiannim v roli býva­lé­ho revo­lu­ci­o­ná­ře prá­vě pro­puš­tě­né­ho z věze­ní. Několikrát také pro film své­byt­ným způ­so­bem adap­to­va­li kla­sic­ká díla auto­rů jako jsou Luigi Pirandello (např. Kaos, 1984), L. N. Tolstoj (např. Slunce i v noci, 1990; Vzkříšení, 2001) či Alexandr Dumas (Luisa Sanfelice, 2004).

Bratři Tavianiové zís­ka­li za své fil­my mno­há pres­tiž­ní oce­ně­ní – Zlatou pal­mu v Cannes za film Padre Padrone (1977), Zvláštní oce­ně­ní z Cannes pro Noc sva­té­ho Vavřince (1982) a v letoš­ním roce při­da­li Zlatého med­vě­da z Berlína za film Caesar musí zemřít.

Výběr z fil­mo­gra­fie:

Caesar musí zemřít (2012)

Skřivánčí dvůr (2007)

Ty se smě­ješ (1998)

Spřízněni vol­bou (1996)

Dobrý den, Babylónie (1987)

Kaos (1984)

Noc sva­té­ho Vavřince (1982)

Padre padro­ne (1977)

Svatý Michal měl kohou­ta (1972)

Originální název: Cesare deve mori­re (fes­ti­va­lo­vý ang­lic­ký název: Caesar Must Die) / Režie: Paolo a Vittorio Tavianiové / Scénář: Vittorio a Paolo Tavianiové s vyu­ži­tím čás­tí hry Williama Shakespeara Julius César / Hrají: Cosimo Rega (Cassius), Salvatore Striano (Brutus), Giovanni Arcuri (Caesar), Antonio Frasca (Marcus Antonius) / Kamera: Simone Zampagni / Hudba: Giuliano Taviani, Carmelo Travia / Střih: Roberto Perpignani / Země: Itálie / Rok výro­by: 2012 / Jazyk: ital­sky s čes­ký­mi titul­ky / Přístupnost: neo­me­ze­ná / Formát: 35mm, DCP / Stopáž: 76 min / Počet kopií: 1x35mm, DCP, Blue-ray

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=vrEcJigDjLI
Fotografie ke sta­že­ní: http://www.artcam.cz/press-ke-stazeni/1-press-pripravujeme


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Tajná válka Coco Chanel6. července 2017 Tajná válka Coco Chanel Gabrielle "Coco" Chanel stvořila vzhled moderní ženy a vybudovala módní impérium. Její život mezi lety 1941 až 1954 zůstával tajemstvím, o kterém nemluvila ani ona, ani autoři jejích […] Posted in Recenze knih
  • Elden Ring obdržel věkové doporučení od šestnácti let....22. února 2021 Elden Ring obdržel věkové doporučení od šestnácti let.... Elden Ring obdržel věkové doporučení od šestnácti let. Očekávaný soulslike titul od FromSoftware by po třech letech vývoje mohl vyjít. Posted in Krátké herní aktuality
  • Ordinace v růžové zahradě1. ledna 2022 Ordinace v růžové zahradě Recenze na seriál Ordinace v růžové zahradě 2: Ordinace v růžové zahradě aneb skvost české kinematografie s podtitulem: kam jsme se to dostali? Nuže: je zcela očividné, že seriál u odborné […] Posted in Krátké recenze
  • RECENZE – VRAŽDA S NÁPOVĚDOU22. srpna 2022 RECENZE – VRAŽDA S NÁPOVĚDOU Autorka: Catherine ShepherdPřeklad: Rudolf ŘežábekNakladatelství: CosmopolisRok vydání v ČR: 2022Počet stran: 304Vazba: pevná / vázanáISBN: 978-80-271-3589-9Anotace:Na pitevním stole […] Posted in Recenze knih
  • Zlatá krása podmaleb3. března 2020 Zlatá krása podmaleb Dne 26. 2. 2020 byla zahájena výstava Uměleckoprůmyslového musea v Praze s názvem V LESKU ZLATA, V ZÁŘI BAREV aneb Umění podmalby na skle ze sbírek UPM. Připravila ji dlouholetá […] Posted in Výstavy
  • Ředitel divize Xbox Phil Spencer si není jistý, zda se...7. října 2020 Ředitel divize Xbox Phil Spencer si není jistý, zda se... Ředitel divize Xbox Phil Spencer si není jistý, zda se rozlišení 8K stane v dohledné době standardem. Dle jeho slov jsme od 8K standardu ve videohrách stále na míle daleko. Posted in Krátké herní aktuality
  • Poldové [54%]27. června 2010 Poldové [54%] http://www.csfd.cz/film/255057-poldove/ V těchto dnech si měl odbývat v našich kinech nový film v režii Kevina Smithe Poldové, avšak po nepřesvědčivých výsledků v amerických kinech […] Posted in Filmové recenze
  • Godzilla8. července 2022 Godzilla 5/10 – První Godzilla by byla strašná, kdyby nebyla první. Jako snímek, který nás tak nějak uvedl do tohoto světa, musím ocenit nápad, premisu i zajímavý origin Gojiry. Postavy ve […] Posted in Krátké recenze
  • G.I. JOE 2: ODVETA - O POSTAVÁCH A OBSAZENÍ20. března 2013 G.I. JOE 2: ODVETA - O POSTAVÁCH A OBSAZENÍ Z prvního dílu se vrací postava DUKEA, mladého amerického vlastence, vojáka, který sebevědomě, s precizností a patřičnou hrdostí vede svůj tým. DUKE, oddaný a loajální, udělá cokoli, aby […] Posted in Speciály
  • Assassin’s Creed - ZPRACOVÁNÍ HER13. ledna 2017 Assassin’s Creed - ZPRACOVÁNÍ HER Hra Assassin’s Creed, spuštěná v roce 2007, umístila hráče do srdce křížových válek, do světa, ve kterém krvavá válka mezi asasíny a templáři, trvající celá staletí, definovala velkou část […] Posted in Speciály

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,34271 s | počet dotazů: 260 | paměť: 72073 KB. | 01.05.2024 - 13:49:51