OBSAH
Animovaná komedie Angry Birds ve filmu nás zavede na ostrov, kde žijí nelétaví, ale jinak velice šťastní ptáci. Až na pár výjimek. Ruďák, věčně vzteklý opeřenec, neposedný Žluťas a výbušný Bombas tvoří v tropickém ráji partičku neoblíbených outsiderů. Když však na ostrov dorazí záhadná zelená prasata, musí tahle nesourodá skupinka zjistit, co mají vepři za lubem a svůj ostrov před nimi zachránit.
O FILMU
V prosinci 2009 si lidé po celém světě začali do svých telefonů stahovat hru, která stála na počátku jednoho fenoménu. Malá zelená prasátka se rozhodla sebrat vejce jistých nelétavých ptáků – a ti ptáci kvůli tomu byli...inu, existuje jen jeden výraz. Jak byste se cítili vy, kdyby někdo vtrhl k vám domů a sebral vám děti?
Nejstahovanější mobilní hra všech dob – hra Angry Birds zaznamenala i se všemi svými variacemi více než tři miliardy stažení – přichází na filmová plátna a filmoví diváci se konečně dozvědí, jak přišli rozzlobení ptáci Angry Birds ke svému jménu.
Podle producenta Johna Cohena (Já, padouch) byla tato klasická mobilní hra perfektním výchozím bodem pro vznik filmu, který jeho tvůrci chtěli natočit. „Podstata hry samotné v sobě ukrývala zárodky něčeho, z čeho by mohla vzniknout výtečná animovaná komedie,“ říká. „Měli jsme šanci rozvést podrobněji její postavy, udělat z ptáků plnohodnotné postavy se specifickými povahami a zábavnými a ojedinělými schopnostmi. Ale podstatou filmu je také velice silná a působivá myšlenka: podstatou hry je příběh o rozzlobených ptácích, kterým zelená prasata sebrala vejce – jejich děti. A ptáci musí zahájit záchrannou operaci, aby své děti získali zpátky.“
Díky spolupráci s týmem společnosti Rovio tvůrci filmu vypracovali a rozvinuli základní myšlenky hry. „Jednoznačně nejčastější otázkou, kterou Roviu fanoušci pokládají, je to, proč jsou ti ptáci tak rozzlobení,“ říká Cohen. „Tenhle film pojednává o tom, jak celý konflikt mezi nelétavými ptáky a zelenými prasaty vznikl. Bylo ohromně zábavné mít možnost tvořit základy celého světa Angry Birds. Miliardám lidí jsou jeho postavy velice blízké, ale hry samotné v podstatě neměly žádný pevně daný příběh. Měli jsme zcela volnou ruku – jako bychom začínali naprosto od začátku se zcela původním nápadem. Samozřejmě existovaly jisté důležité prvky, které fanoušci z her znají a zbožňují – rozzlobení nelétaví ptáci se schopnostmi, které budou divákům povědomé, bojují pomocí katapultů se zelenými prasaty, jež jim ukradla vejce – ale jinak jsme měli možnost vytvořit zcela původní příběh.“
Clay Kaytis, který film společně s Fergalem Reillym režíruje, dokonce poznamenává, že jim fanoušci hry umožnili částečně pozměnit jejich očekávání. „Diváci předpokládají, že vědí, o čem film bude, protože hráli hru,“ popisuje, „ale pravda je taková, že tvoříme něco, co diváky překvapí, až do kina půjdou. Snažíme se natočit film, který bychom sami chtěli vidět.“
Na základní premise celé hry proto tvůrci filmu vytvořili zcela nový příběh – charakterní komedii. „Ruďas je rozhodně rozzlobený, a Žluťák a Bombas mají své vlastní problémy, ale je to ve své podstatě prostě jen skupinka outsiderů,“ popisuje Reilly. „Doopravdy vám na nich záleží – nejen že mají své vlastní problémy, se kterými se potřebují vypořádat, ale navíc jsou postaveni před problém v podobě prasat. Musejí zachránit vlastní civilizaci, i když rozhodně nejsou těmi, které byste si za takovým účelem vybrali.“
Cohen dodává, že Ruďákova snaha vypořádat se s vlastním hněvem je něčím, co dokáže oslovit každého diváka. „Každý rodič a každé dítě se učí hledat způsoby, jak se vypořádat s náročnými situacemi ve svém životě,“ míní Cohen. „Myslím, že spoustě dětí bude Ruďák velice blízký, protože se snaží přijít na způsob, jak svou energii využít pozitivně.“
Zatímco se postavy filmu zvolna formovaly, nastal pro tvůrce filmu čas obsadit herce, kteří by jim vdechli život. „Když herec přijde do nahrávacího studia, aby nadaboval svou postavu, přichází o veškeré své výrazové prostředky – nemá už k dispozici svůj fyzický projev, své grimasy, pohyby či gesta, ostatní herce – má k dispozici jenom svůj hlas,“ říká Cohen. „Skvělí improvizační herci jako Jason Sudeikis, Josh Gad, Maya Rudolph, Danny McBride, Keegan-Michael Key nebo Kate McKinnon jsou schopni nejen přijít se skvělými komediálními nápady, ale také jsou schopni svůj výkon prodchnout přirozeností, která animovaným postavám výrazně dodává na věrohodnosti.“
„Když herce poprvé slyšíte namlouvat své postavy, je to magická chvilka,“ popisuje vedoucí výroby Mikael Hed. „Tehdy začnou ty postavy skutečně ožívat. Herci do nich vkládají část své povahy a ty jsou rázem mnohem skutečnější, než kdy předtím.“
První diskuse o zfilmování Angry Birds začaly už v roce 2011 a účastnili se jich Hed a David Maisel. Vedoucí výroby David Maisel, který je jedním ze zakladatelů společnosti Marvel Studios a podílel se na přípravách prvních filmů této společnosti, mezi něž patří i Iron Man, Thor a Captain America: První Avenger, právě hledal nové výzvy. „Koupil jsem své osmdesátileté matce iPad a jednoho dne jsem slyšel, jak nadává jakýmsi prasatům,“ vzpomíná. „Zaujalo mě to – tu hru hrály děti, jejich rodiče i prarodiče. Je jedním z kulturních prvků současnosti, které jsou sdílené několika generacemi.“
Maisel kontaktoval Mikaela Heda, zakladatele společnosti Rovio, který je nyní také vedoucím výroby tohoto filmu. „Zavolali mi z Hollywoodu a zajímali se o to, jestli by mohli o Angry Birds natočit film. A to bylo vlastně poprvé, kdy mi došlo, že by filmová podoba naší hry byla skutečně reálná. Byl to počátek celého tohoto dobrodružství.“
Když se John Cohen, který na filmová plátna přivedl snímek Já, padouch, doslechl, že Hed s Maiselem zvažují filmovou adaptaci, spojil se ihned s Maiselem sám. „Jakmile jsem se na filmu začal podílet, dozvěděl jsem se, že jsem byl ve skutečnosti vůbec prvním, kdo se Davidovi ozval s přáním Angry Birds ve filmu produkovat. Strávil jsem hraním té hry bezpočet hodin a teď mohu s klidným svědomím tvrdit, že jsem se ve skutečnosti připravoval na produkci filmu.“
Za účelem natočení filmu společnost Rovio založila dceřinou společnost Rovio Animation, která by si zachovala tvůrčí kontrolu nad postavami a film sama financovala. To mělo zajistit, že se do výsledného filmu dostanou klíčové prvky, které diváci na Angry Birds milují. V roce 2012 pak Hed, Mikko Polla (tvůrčí vedoucí společnosti Rovio) a Cohen začali spolupracovat na původním příběhu filmu.
Snaha vybudovat animační studio zcela od základů přilákala pozornost širokého spektra špičkových odborníků z oboru animace. Cohen, Hed a Maisel nejprve najali scenáristu Jona Vittiho, který se proslavil jako odborník na Simpsonovy a podílel se na celé řadě epizod tohoto seriálu a také na jeho celovečerní podobě a který s Cohenem spolupracoval na sérii Doba ledová, na sérii Alvin a chipmunkové a na filmu Horton. Cohen poté povolal na pomoc Catherine Winder, která společně s ním film měla produkovat. Winder v minulosti pracovala ve společnosti Twentieth Century Fox Animation a ve spolupráci s Georgem Lucasem se podílela na animovaných filmech a seriálech ze série Star Wars.
Podle Maisela je kombinace specifických dovedností těchto klíčových členů tvůrčího týmu jedním z důvodů, proč snímek Angry Birds ve filmu dokáže pobavit celé generace diváků. V roce 2013 se pak jako distribuční partner snímku ujala také společnost Sony Pictures.
Winder prohlašuje, že jednou z nejzajímavějších složek náročného úkolu přivést Angry Birds na filmová plátna byla skutečnost, že původní hra oslovila takové množství hráčů. „O existenci Angry Birds má povědomí 91 % lidí na světě,“ říká. „Všichni vědí, co jsou ty postavy zač, takže mají vysoká očekávání. Museli jsme proto mířit velice vysoko. Chtěli jsme zajistit, že budou diváci po celém světě s filmem spokojení.“
Snímek Angry Birds ve filmu je ve všech ohledech vyvrcholením dlouhodobých plánů k převedení hry na filmová plátna. Ačkoliv se animované postavy ze hry již objevily v jiných médiích, například v kresleném seriálu Angry Birds Toons, celovečerní film vše posouvá na zcela novou úroveň. Společnost Rovio si například dávala velice záležet na tom, aby její postavy až do této chvíle nepromluvily. „Společnost Rovio vynaložila velké úsilí na to, aby byla zápletka na pozadí celé herní série zahalena tajemstvím a k jejímu odhalení došlo poprvé až v celovečerním filmu,“ říká Maisel.
Co se týče prostředí, ve kterém ptáci žijí, bylo opět cílem vycházet ze základů, které poskytovala hra, a následně vytvořit pestré a vizuálně bohaté prostředí, které výtvarník filmu Pete Oswald označuje jako „stylizované s jistou dávkou realismu“ a které je pro fanoušky hry „povědomé, ale neočekávané“. „Chtěli jsme svět Angry Birds rozšířit o zcela nový rozměr – ať už jde o vizuální podobu filmu, barvu textur či animaci, mohli jsme pracovat na příběhu a komediálních situacích, které nám scenárista nachystal.“
Tvůrci filmu samozřejmě museli vytvořit dva hlavní světy – krásný přírozený svět ptačího ostrova a podivný vratký svět Kvíklandu. A v rámci těchto světů mohli výtvarníci naplno popustit uzdy své tvořivosti. „Ve filmu najdete spousty nejrůznějších vizuálních vtípků,“ říká Oswald.
Části seriálu: Angry Birds ve filmu
- Angry Birds ve filmu - Obsah/O filmu
- Angry Birds ve filmu - POSTAVY
- Angry Birds ve filmu - O PŘÍBĚHU
- Angry Birds ve filmu - O TVŮRCÍCH
Nejnovější komentáře