Příběh lesbického románku v 50. letech, tak by se asi dal stručně charakterizovat film Carol, jenž měl v ČR premiéru 21. dubna.
Mladá prodavačka Therese Belivetová (Rooney Mara) se v obchodě seznámí se starší dámou Carol Airdovou (Cate Blanchett), která jí učaruje. Charismatická zákaznice si objedná vánoční dárek pro čtyřletou dceru s doručením až do domu, načež v obchodě zapomene rukavici. Therese neváhá a rukavici pošle spolu se zásilkou, vrácení rukavičky Carol potěší a na oplátku pozve dívku na večeři. Netrvá dlouho a obě ženy jsou si velmi blízké, což neujde pozornosti Carolina muže Harge (Kyle Chandler), jenž má v neblahé paměti manželčin více než kamarádský vztah s dávnou přítelkyní Abby (Sarah Paulson), který předcházel svatbě Carol a Harge.
Na straně jedné se vztahu pokouší zabránit agresivní Harge, snažící se udržet rozpadající manželství za každou cenu, na opačné straně se stejným problémem bojuje Theresin snoubenec Richard (Jake Lacy). Ani jedna z žen se ale nevzdá a odjedou spolu na dlouhý výlet. Problém nastane, když Carol zjistí, že Harge při rozvodovém řízení zneužije jejího tajemství o vztahu se ženou, aby získal do výhradní péče dceru Rindy. Carol se musí rozhodnout mezi svou láskou k Therese a láskou k malé dceři, kterou bude navíc moci vídat jedině v případě, že se bude se svou orientací léčit.
Citlivý snímek režiséra Todda Haynese si stanovil těžký úkol – zfilmovat příběh podle populární knižní předlohy od americké spisovatelky Patricie Highsmithové, která využila při psaní vlastních zážitků. Výsledkem je citlivý, něžný film s pouze jedinou milostnou scénou, zpracovanou navíc velmi decentně. Vztah mezi hlavními hrdinkami je znázorněn především na dlouhých, možná až moc častých pohledech, vcelku minimu společné konverzace a na dotycích – stisknutí ramene, zavadění jedné ruky o druhou atp.
Vytvoření dojmu 50. let v USA je rovněž zdařilé. Dobová auta, oblečení, noviny, fotoaparáty, velké televizory s malou obrazovkou a nezáviděníhodné společenské konvence (především pro ženy), to všechno poctivě dokresluje poválečnou realitu. Více než snahu o nějaký šok a velké drama vidíme boj s hluboce lidskými problémy o problematických vztazích a o tom, co je správné. A v tom spočívá síla celého filmu. Jediné, co se mi trochu nelíbilo, byla přílišná abstrakce ve vztahu mezi Carol a Therese, jež ale může naopak jinému divákovi plně vyhovovat.
27. ledna 2022 Ulička přízraků (Nightmare Alley) – Recenze – 80 % Film Guillerma del Tora Ulička přízraků je adaptací stejnojmenného románu spisovatele Williama Lindsayho Greshama, podle nějž vznikl snímek Ulička přízraků již v roce 1947. Tento film noir […] Posted in Filmové recenze
26. ledna 2022 Ulička přízraků Guillerma del Tora Mladý ambiciózní umělec Stanton Carlisle (Bradley Cooper) s nadáním zmanipulovat lidi díky vhodně zvolených slov se spojí s psychiatričkou Lilith Ritter (Cate Blanchett), která je však […] Posted in Filmové recenze
3. dubna 2024 Noc 12. – šokující zločin v maloměstě Kriminální filmy a thrillery jsou hodně častým důvodem k mojí filmové spokojenosti. Témata, jež tento temný žánr reflektuje jsou jednoduše atraktivní a mají velký divácký potenciál. V […] Posted in Filmové recenze
28. března 2024 Problém tří těles (1. série NETFLIX) Netflix se pustil do seriálové adaptace nejlepšího sci-fi několika posledních dekád. Knižní trilogie Problém tří těles je doslova generační dílo a Filmfanatic vám ho vřele doporučuje. […] Posted in TV Recenze
27. března 2024 Duna: Část druhá – demonstrace moderní filmařiny Režisér Denis Villeneuve patří k mým největším oblíbencům. Zmizení považuji za jeden z nejlepších filmů o únosech dětí, ne-li za ten úplně nejlepší. Do zlatého fondu sci-fi žánru pak řadím […] Posted in Filmové recenze
21. března 2024 Dozvuky – sveďme to na okupanty Filmfanatic dlouhodobě propaguje polskou kinematografii. Jednoduše proto, že naši severní sousedé točí opravdu skvělé filmy a postupem času prokázali kvalitu i v žánrech, které nestojí jen […] Posted in Filmové recenze
Nejnovější komentáře