OBSAH
Před dávnými časy v jednom vzdáleném království, když byl pekař (James Corden) ještě malý, byl jeho otec (Simon Russell Beale) přistižen při krádeži kouzelných fazolí ze zahrady čarodějnice (Meryl Streep), která bydlela o dům vedle. Jako trest za to, že nedokázala uhlídat své cenné fazole, byla na čarodějnici uvalena kletba, která ji znetvořila. Čarodějnice na oplátku zaklela pekařovu rodinu a způsobila, že pekař se svou ženou nemohli mít nikdy děti.
O mnoho let později se pekař se svou ženou (Emily Blunt) o kletbě dozvěděli a vypravili se do lesa pátrat po ingrediencích, které mají mít moc kletbu zvrátit a navíc také navrátit čarodějnici její původní krásu. Jen jednou za sto let mohou sehnat veškeré ingredience: krávu bílou jako mléko, vlas zlatý jako slunce, plášť rudý jako krev a střevíček z ryzího zlata.
Na své cestě lesem se setkávají s Popelkou (Anna Kendrick), která prchá z paláce ve zlatých střevíčcích, Červenou Karkulku (Lilla Crawford) na cestě k babičce, pronásledovanou zlým vlkem (Johnny Depp), krásnou Lociku, vězněnou čarodějnicí ve věži bez brány, a mladého Jacka, který míří na trh, aby zde prodal svou milovanou bílou krávu a vyhověl tak přání své matky.
Ačkoliv se začíná zdát, že vše směřuje ke šťastnému konci, začnou se události nečekaně znovu komplikovat a pekař se svou ženou jsou ve společnosti všech, se kterými se na svém putování spřátelili, nuceni spojit síly a přijmout zodpovědnost za své skutky. Teprve tehdy budou moci odhalit skutečný význam svých osudů.
O FILMU
Před dvanácti lety se po fenomenálním úspěchu filmové adaptace muzikálu Chicago společně sešli režisér Rob Marshall a Steven Sondheim a Marshall projevil zájem o režírování filmové verze některého z nejúspěšnějších muzikálů tohoto slavného skladatele. Sondheim přišel s několika návrhy, ale na čelní pozici jeho seznamu se ocitl muzikál, který by podle něj byl pro Roba Marshalla naprosto ideální – Čarovný les.
Marshall se svým produkčním partnerem Johnem DeLucou byli fanoušky tohoto Sondheimova a Lapineova muzikálu od chvíle, kdy měl v roce 1987 na Broadwayi premiéru. „Příběh dokonale kombinuje Sondheimovu citlivou, zábavnou a geniální hudbu s Lapineovou pozoruhodnou knihou, která je moderním pojetím několika oblíbených pohádek, ale současně prozkoumává složitá témata, jakými jsou následky přání, vztah mezi rodičem a dítětem, chamtivost, ztráta a možná ze všeho nejvíce také bezpodmínečnou lásku a sílu lidského ducha,“ vysvětluje Marshall.
V roce 2011 pak v den desátého výročí útoku z 11. září Marshall slyšel prezidenta Obamu promlouvat k rodinám obětí. Obama tehdy zmínil, že „nikdo není osamělý.“ Tato věta, která se také objevuje v jedné z nejpozoruhodnějších písní z muzikálu Čarovný les, na Marshalla udělala dojem a ihned si uvědomil, že nastala ta pravá chvíle, aby byl tento muzikál převeden do filmové podoby.
„V mnoha ohledech se domnívám, že Čarovný les je pohádkou pro lidi 21. století, pro generaci těch, kteří prožili 11. září,“ míní Marshall. „Sondheim a Lapine při jeho psaní předběhli svou dobu. Ujištění o tom, že v tomto nejistém světě nejsme osamělí, nám poskytuje jiskřičku naděje.“
Marshall a DeLuca se svým vysněným projektem zašli do společnosti Disney, a ihned pochopili, že si zvolili dobře. „Byli jsme nadšeni z toho, že projevili o náš film takový zájem,“ popisuje Marshall. „Opravdu se zajímali o možnost rozšíření chápání toho, co znamená „moderní pohádka“.“
Producent Marc Platt, který se k původní dvojici tvůrců připojil, říká: „Disney je společnost, která na pohádkách vznikla, takže by do budoucna měla být také společností, která pomáhá objevovat nové, moderní a nečekané způsoby, jak pohádkové příběhy pojmout.“
Po 27 letech se tedy dlouho očekávaný klasický muzikál mohl začít chystat na svůj návrat. „Les je v našem příběhu něčím nespecifickým, co může znamenat mnohé,“ soudí Marshall. „Je to místo, kam se uchylujete, abyste odhalili své sny, postavili se svým obavám, ztratili se a zase se našli, dospěli a naučili se jít kupředu. To všechno patří k životu. Takže znovu a znovu putujeme Čarovným lesem...“
Čarovný les je moderním převyprávěním klasických pohádek, a ačkoliv se v něm objevuje velké množství hlavních postav, vzhledem k rozsahu jejich rolí a propletenému ději se jedná o herecký tým v pravém slova smyslu. Tvůrci filmu měli to štěstí, že o talentované herce, které by tento snímek zaujal, neměli nouzi.
Producent Marc Platt vysvětluje: „Vlastně bylo celkem jednoduché dát tenhle úžasný a nadaný herecký tým dohromady, protože všichni toužili po tom, aby se v našem filmu objevili. Už samotná šance podílet se na muzikálu Čarovný les je velmi lákavá, a když k ní ještě připočtete možnost spolupracovat na něm s Robem Marshallem, bylo to jako zapnout jakousi hereckou vábničku.“
Meryl Streep, která před nedávnem získala Oscara za svůj výkon v roli Margaret Thatcherové ve filmu Železná lady, byla první, kdo účast na filmu potvrdil. Streep, která v minulosti již podobné role několikrát odmítla, učinila v případě Čarovného lesa výjimku ze svých zásad. „Změnila jsem názor, když jsem se o téhle roli doslechla, protože tahle čarodějnice je v mnohém odlišná,“ vysvětluje. „Snaží se zvrátit kletbu, která na ni byla uvržena. Uvede do pohybu řadu událostí a všem převrátí životy naruby.“
„Jedná se o velice inteligentní muzikál,“ pokračuje. „To je samozřejmě proto, že za ním stojí Sondheim a Lapine. Je zábavný po vizuální stránce a citově uspokojující, ale má v sobě také něco dalšího, co láká nás umělce a nutí nás to vydat ze sebe maximum.“
James Corden, který má na svém kontě například snímek Love Song nebo hru One Man, Two Guvnors na Broadwayi, byl obsazen do role pekaře, postavy, která touží po prolomení kletby. Když Rob Marshall tuto roli obsazoval, hledal někoho, kdo by byl pro americké diváky stále poměrně neznámý a kdo by mohl hrát obyčejného člověka. „James je výjimečný herec a rozsah jeho hereckých schopností je skutečně ohromující,“ soudí Marshall. „Má úžasný smysl pro humor a cit pro grotesku, což jsme všichni zjistili z jeho divadelních rolí, ale neuvědomoval jsem si, jakou pozoruhodnou hloubku coby herec má...a navíc umí zpívat.“
Emily Blunt (Královna Viktorie, Ďábel nosí Pradu) představuje pekařovu ženu. „Moje postava zoufale touží po dítěti,“ říká Blunt. „Protože na celou rodinu byla uvržena kletba, musí se vypravit do lesa, aby získala předměty ze seznamu, který dostala od čarodějnice, takže se proměňuje ve velice odhodlanou postavu, která udělá cokoliv, aby získala to, po čem touží.“
„Později sledujeme, jak ji to začíná ovlivňovat,“ pokračuje. „Je v jádru dobrý člověk, ale poněkud ji zmámí les a jeho potenciál.“
Ve filmu Čarovný les je postava Popelky poněkud modernější, komplikovanější a méně dokonalou verzí legendární pohádkové postavy, kterou diváci znají. Annu Kendrick, kterou jsme měli možnost vidět například ve filmech Ladíme nebo Lítám v tom, tato role přitahovala právě tím, že se její pojetí odlišuje od onoho archetypálního pohádkového pojetí. „Pozoruhodné je, že verze Popelky, která se v tomhle filmu objevuje, pochází přímo z pera bratří Grimmů, a šaty a střevíčky na ples jí daruje strom na hrobě její matky,“ vysvětluje. „Takže má v jistých ohledech k dispozici kouzla, pokud je skutečně potřebuje.“
„Její příběh začíná být ale zajímavý až tehdy, když se provdá za prince,“ pokračuje Kendrick. „Tehdy Popelka začíná nacházet sama sebe a odmítá to, o čem se domnívala, že po tom touží, což také znamená přiznat si, že udělala chybu. Není ale zcela bez viny. Musí se vyrovnat se skutečností, že po něčem toužila tak moc, že se příliš nezamyslela nad tím, co skutečně potřebuje.“
„Toužil jsem po někom velmi specifickém, kdo v sobě dokáže skloubit humor, sílu a moderní myšlení,“ rozvádí své myšlenky při obsazování této role Marshall. „V mnoha ohledech je Popelka v tomhle filmu nejkomplexnější postavou, protože se není schopna rozhodnout, neustále váhá nad tím, co vlastně chce, a Anna jí vdechla nemalou dávku zranitelnosti a hloubky, což bylo neuvěřitelně působivé.“
Pro roli Popelčina prince, který touží po nevěstě, byl zvolen Chris Pine. Herec, který se patrně nejvíce proslavil rolí kapitána Jamese T. Kirka ve filmu Star Trek, svou postavu popisuje takto: „Princ je jednou z těch postav, o kterých se domníváme, že je známe, ale ve skutečnosti toho o nich zas tak moc nevíme.“
„Jedním z jeho mých nejoblíbenějších výroků zazní v situaci, kdy mu Popelka sděluje, že by se měl vzchopit a být dobrým králem, a on na to opáčí, že byl vychován pro krásu, ne pro upřímnost, což ho víceméně dokonale shrnuje,“ pokračuje Pine.
Když James Lapine tuto postavu psal, chtěl, aby se jednalo o naprosto tuctovou pohádkovou postavu. „Vychovali ho jako prince a on nic jiného nezná...zranitelnost nemá v povaze, protože je zvyklý dostat cokoliv, po čem touží,“ vysvětluje Lapine. „Takže když je nakonec odmítnut, stává se skutečně velice zranitelným a jeho ryze pohádková povaha začíná nabírat lidštější směr.“
Když Pine poprvé přišel na konkurz, neměl Marshall tušení, jak všestranný herec to doopravdy je. „Nevěděl jsem, že umí zpívat, nevěděl jsem, že umí být vtipný, nevěděl jsem skoro nic,“ přiznává. „Věděl jsem jen to, že jde o skvělého herce, že je výjimečně inteligentní a že je neuvěřitelně pohledný. A velice záhy jsem zjistil, že dokáže nejen vše zmíněné, ale ještě mnohem více.“
Kendrick byla příjemně překvapena Pineovým komediálním talentem. „Je samozřejmě velice milý a pohledný, ale líbilo se mi, že se role prince ujal s tak inteligentním humorem,“ říká. „Možná ho na okamžik poněkud vyvede z míry, když se mu zrovna příliš nedaří, ale vzápětí se zase vzpamatuje a stane se z něj ten afektovaný princ, kterým je, a to je úžasně zábavné.“
Když došlo na obsazení rolí Jacka a Červené Karkulky, bylo pro Marshalla důležité, aby obě tyto role představovaly dětští herci (na rozdíl od původního muzikálu, kde jsou tyto postavy obvykle starší), protože celý příběh je ve své podstatě o rodičích a dětech. Daniel Huttlestone, který okouzlil diváky v roli Gavroche v oscarovém muzikálu Bídníci, byl obsazen do role Jacka, bezstarostného chlapce, toužícího po dobrodružství.
„Danielovi bylo třináct, když se objevil u konkurzu, a zpíval své písně ve vyšší poloze, protože ještě nezačal mutovat, a jeho podání bylo krásné a odzbrojující,“ vzpomíná Marshall.
Tracey Ullman, úspěšná herečka, která se objevila ve filmech jako Víc než dost nebo Výstřely na Broadwayi, a která se ujala role Jackovy chudé a zoufalé matky, toužící po lepším životě, chválou na Huttlestonovu adresu taktéž nešetřila. „Navzdory svému věku má Daniel velice profesionální přístup k práci a velice dospěle vnímá, co se po něm chce.“
Druhý mladý člen hereckého týmu, dvanáctiletá Lilla Crawford, která se v minulosti objevila na Broadwayi ve hře Annie, v tomto snímku na filmových plátnech debutuje rolí Červené Karkulky. Do své role byla obsazena na základě celonárodního castingu. „S Johnem DeLucou jsme Lillu viděli v Lapineově nastudování Annie a byla fantastická,“ říká Marshall. „Nemohli jsme uvěřit tomu, že někdo tak mladý by dokázal na svých bedrech utáhnout celé představení, ale byla to výjimečná zpěvačka, herečka a komička, jejíž schopnosti daleko přesahovaly její věk, a přesně taková by měla být i Červená Karkulka.“
„Červená Karkulka je naivní, dospívající mladá dívka v červené pláštěnce, která podle mne ztělesňuje dospívání,“ míní Lapine. „Než se objeví vlk, je přesvědčena, že v jejím životě existuje jen dobro a že se každému dá věřit. Pak prožije bolestnou lekci z toho, co znamená všem bezmezně důvěřovat, tedy něčeho, co se dětem špatně vysvětluje a je navíc poměrně neveselé se o to pokoušet – totiž vysvětlit jim, že si mají dávat pozor.“
Když Marshall oslovil Johnnyho Deppa (Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street, Alenka v kraji divů) s nabídkou role zákeřné postavy vlka, tento slavný herec s jejím přijetím příliš neotálel. Protože v minulosti s Marshallem spolupracoval na snímku Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna, ví, že oba vnímají řadu věcí velice podobně, a dle Deppových slov by „s Robem klidně natočil i telefonní seznam, pokud by mě požádal. Je to skutečný mistr.“
„Vlk je dravec tohoto příběhu,“ říká Lapine o této postavě. „Je ztělesněním zvířeckosti a Johnny Depp, kterého vnímáme jako velice atraktivního, ho ztvárnil velice pozoruhodně. Představuje svůdnost divočiny.“
Pro Christine Baranski, která už v minulosti spolupracovala jak se Sondheimem (Sweeney Todd v Kennedy Center a koncertní představení Malá noční hudba v Roundabout Theatre Company) i s Marshallem (Chicago), nebylo nad nabídkou role Popelčiny zlé macechy třeba dlouhého váhání. „Je ohromně vzrušující, že se tento muzikál konečně dočkal filmové podoby, protože tu máme co do činění s pohádkovým světem, jenž se dá pozoruhodně vizualizovat,“ soudí Baranski. „Neumím si po vizuální stránce pro tenhle projekt představit lepšího režiséra, než jakým je Rob Marshall, jehož pojetí ideálně doplňuje Sondheimovu nádhernou hudbu a texty, a to vše za podpory pozoruhodných filmových herců, kteří svým postavám dodávají velký psychologický rozměr.“
Do rolí Popelčiných zlých nevlastních sester, Florindy a Lucindy, které ztvárnily Tammy Blanchard (Já a mé přízraky) a Lucy Punch (Zkažená úča), toužili tvůrci filmu po herečkách, které budou atraktivní, ale současně také vtipné a v jistých ohledech poněkud temné.
MacKenzie Mauzy, která se na Broadwayi objevila ve hře Next to Normal, byla obsazena coby Locika, vězněná mladá dívka, která touží poznat svět mimo svou věž. Podle Lapinea „je celá řada pohádek o dospívání, a Locika představuje dospívající dívku, která se chce potají vytratit z domu a žít si po svém, nezávisle na svých rodičích.“
„Teenageři, kteří již prošli pubertou, se často cítí uvězněni,“ pokračuje. „Cítí se být dospělými, ačkoliv jimi nejsou, a chtějí dělat dospělé věci, takže je tahle dějová linie i dnes velice relevantní.“
Billy Magnussen z broadwayské hry Váňa a Soňa a Máša a Spike představuje Locičina okouzlujícího prince. Jakožto mladší bratr Popelčina prince si Magnussen užil ve své roli spoustu zábavy a oceňuje její dějový vývoj. „Můj princ touží být galantní a okouzlující, ale ve výsledku je to trochu podivín, což je legrační,“ míní. „Ale srdce má na správném místě...jediné, co chce doopravdy udělat, je odvést Lociku z její věže, aby mohli být společně šťastni.“
„Rob Marshall skutečně pochopil, jak důležité je sestavit herecký tým, jehož členové si budou rozumět,“ dodává Lapine. „Všichni zúčastnění byli nadšeni z možnosti s Robem spolupracovat a podílet se právě na tomhle příběhu, a myslím, že to na plátně je poznat. Vnímáte jejich lásku a vášeň pro to, co dělají, ale i pro sebe navzájem, a také pro příběh, který vyprávějí.“
Když Stephen Sondheim a James Lapine začali poprvé přemýšlet o tvorbě původního muzikálu, bylo jejich záměrem vytvořit provokativní dílo, odehrávající se ve fantastickém světě, jehož obyvatelé se vydávají na pouť za svými cíli. Vyšli z řady tradičních pohádek a ty propojili příběhem pekaře a jeho manželky. Výsledkem je krásný a dojemný příběh se současnými tématy, které jsou velice zručně podány prostřednictvím klasických postav, jako je Popelka, Jack a fazolový stonek, Locika či Červená Karkulka, a celkově se zaměřuje na to, co se odehrávalo poté, co „zazvonil zvonec“.
Pohádky lidstvo doprovázejí od počátku věků a předávají se z generace na generaci. Zatímco navenek mohou působit pouze jako zdroj zábavy, mají také významnou naučnou a citovou úlohu, protože předávají důležitá poznání o lidském osudu. Psycholog Bruno Bettelheim o jejich psychologické hloubce zpracoval publikaci, v níž klade důraz na využití pohádek s cílem pomoci dětem činit vlastní závěry o jejich skutečném smyslu.
Meryl Streep s jeho názory souhlasí. „Pohádky vznikly jako příběhy s ponaučením. Byly vyprávěny proto, aby děti odradily a ty se tak měly šanci vyhnout nebezpečím, se kterými se během svých životů setkávaly, a také aby přiměly mladé dívky brát si za muže boháče. Všechny dívky touží po svém princi a chtějí žít šťastně až do smrti, ale někdy se to tak docela nepodaří.“
Realističtější pojetí pohádek, jeden z původních cílů Sondheima a Lapinea, patřil také k těm důvodům, které herce na celém projektu lákaly. „Není náhodou, že na většině středních škol se z tohoto muzikálu obvykle hraje jenom první dějství, protože to končí klasickým „šťastně až do smrti“,“ vysvětluje Anna Kendrick. „Ale teprve díky druhému dějství je tenhle příběh tak úžasný, dostává skutečnou pointu a smysl.“
„Líbil se mi nápad vzít nejrůznější pohádky, na kterých jsme všichni vyrůstali, a oživit je v jediném muzikálu,“ přitaká Johnny Depp. „Poznáme je důkladněji, což je ve výsledku děsivější a legračnější, než bychom si dokázali představit, takže je to skvělý nápad. A celý ten muzikál je skvěle pojatý.“
„James Lapine udělal s příběhem Popelky něco, co se před ním nikdo 500 let neodvážil,“ přemítá Sondheim. „V jeho verzi ztratí střevíček zcela vědomě, což je mazané, protože právě tak má šanci zjistit, jestli ji princ skutečně miluje.“
Jakožto představitel tohoto prince Chris Pine původní muzikálovou předlohu zpočátku neznal, ale když si přečetl scénář filmu, okamžitě byl Lapineovými a Sondheimovými nápady a postupy uchvácen. „Vzali nejrůznější pohádky, se kterými nás na začátku příběhu seznamují, a vytvořili kombinaci všech jejich světů a příběhů, a vše se pak dál ještě komplikuje a prohlubuje,“ vysvětluje. „V mnoha ohledech se jedná o film o dospívání, jeho hrdinové zjišťují, jak úžasný může život ve všech jeho podobách být. Jde tu o objevování světa.“
Od chvíle, kdy muzikál Čarovný les debutoval na divadelních jevištích, všichni jeho příznivci doufali, že se jednoho dne objeví také ve filmové podobě. Ale k tomu, aby bylo možné zkombinovat všechny komplikované a komplexní součásti natáčení filmového muzikálu a správně ho převést na filmová plátna, bylo třeba zkušeného režiséra, jakým je Rob Marshall. „Jedná se o příběh se spoustou postav, z nichž každá prochází nějakým vývojem, který má svůj počátek, vrchol i konec,“ míní James Corden. „Vzniká tu kouzelné, fantastické prostředí, ve kterém se současně odehrává velkolepý muzikál, takže spojit to vše správně dohromady vyžaduje výjimečné nadání.“
Přestože má Marshall na svém kontě celou řadu filmů, ať už jde o Chicago, Nine, Gejša či Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna, je také slavným divadelním režisérem a choreografem, který za svou práci obdržel cenu Emmy. Právě díky této reputaci byl jedním z nejpovolanějších režisérů pro převod muzikálu Čarovný les na filmová plátna. „Rob Marshall má s divadelním světem bohaté zkušenosti, což je klíčové, a je navíc také choreograf, což je stejně nezbytné, protože takovýto muzikál vyžaduje režiséra, který ví, jak na věc,“ soudí Stephen Sondheim.
„Písně v Čarovném lese jsou součástí jeho kontextu, jeho atmosféry a vyznění,“ pokračuje. „Ale když se během písně zastaví zbytek děje – třeba když Popelka popisuje své zážitky z plesu nebo Červená Karkulka to, jaké to bylo ve vlčím břichu – pak je tyto scény potřeba zpracovat velice nápaditě. Rob je jedním z mála režisérů, kteří jsou v tomhle dobří.“
Marshalla, dlouholetého fanouška původního muzikálu, tento projekt od samého počátku velice přitahoval. „Vždycky jsem ten muzikál zbožňoval, už od doby, kdy jsem ho v roce 1987 viděl poprvé,“ říká. „Byl to krásný, zábavný a významný počin, a vzpomínám si, jak mě naprosto uchvátil. Jednalo se o unikátní sloučení několika příběhů s různými postavami, jehož výsledkem byl velice hluboký příběh, zabývající se tím, co se dělo poté, co „zazvonil zvonec“.“
Pro kostymérku Colleen Atwood, která získala Oscara za filmy Alenka v kraji divů, Chicago a Gejša, byla šance podílet se na příběhu o postavách z několika různých pohádek velice lákavá. A skutečnost, že mělo jít o její celkem čtvrtou spolupráci s režisérem Robem Marshallem, pro ni byla třešničkou na dortu.
„Hned poprvé, kdy jsme se s Robem potkali, jsme si dokonale padli do noty a od té doby se nám společně pracuje naprosto skvěle,“ vysvětluje. „Rob se na tvůrčím procesu přímo podílí, ale přitom nikdy nenařizuje, jak má co vypadat.“
Její inspirací pro všechny kostýmy ve filmu byl právě les, který stojí již v názvu filmu samotného, a nejeden kostým v sobě strukturu dřeva nějakým způsobem zahrnuje. Například kostým čarodějnice, který nosí Meryl Streep, byl ve skutečnosti vyroben z malých kousků kůže, které byly našité na podšívku, a to vše bylo zkombinováno s další kůži, takže výsledek vzbuzuje dojem popraskané kůry stromu. Takto vytvořené části kostýmu pak byly připevněny k podkladové síťovině, aby se v kostýmu bylo možné snáze pohybovat.
„Když spolupracujete s herečkou, jakou je Meryl, myslíte na to, co v tom kostýmu bude dělat,“ vysvětluje Atwood. „Specifické pohyby jsou nedílnou součástí její postavy, a poměrně záhy měla jasno v tom, že bude čarodějnice přikrčená a bude tak trochu připomínat spíše pavouka.“
„Když se čarodějnice ve filmu promění, vycházela jsem ze stejného návrhu, ale trochu jsem ho doplnila saténem a jemnějšími látkami. Vycpala jsem více ramena, která navíc mají také jinou barvu.“
„Colleen je jako tornádo,“ popisuje pracovní nasazení kostymérky Streep. „Vytváří tak nápadité, svobodomyslné a dramatické kostýmy, a přitom je současně známá svou pozorností k detailům, a nejeden z jejích kostýmů je dokonale promyšlený, jemný a překrásně ušitý.“
„Detailnost Colleenina díla mi vyrazila dech,“ říká producent John DeLuca. „Všechny její kostýmy přitom dokonale přirozeně zapadají do lesního světa. Vždycky vychází z podstaty konkrétní postavy, a její nápaditost vždy inspirovala jak nás, tak i herce samotné, protože se snažila se vkusem sobě vlastním přijít s něčím zcela netradičním.“
Během procesu tvorby unikátního pohádkového světa padlo rozhodnutí nevázat se na jedno konkrétní historické období a místo toho plně využít to, že se jedná o pestrou směsici nejrůznějších postav a příběhů.
Když přišla řada na podobu vlka, kterého představuje Johnny Depp, stal se Colleen Atwood Múzou herec sám. Jakožto velký fanoušek Texe Averyho, animátora, který pro kreslené grotesky společnosti MGM ve čtyřicátých a padesátých letech vytvořil slavnou postavu vlka v obleku, si Depp ve své roli na sebe chtěl taktéž vzít oblek. Naštěstí pro něj byli tvůrci filmu z tohoto nápadu nadšení.
„Když jsem byl s nabídkou této role poprvé osloven, naskočila mi v hlavě z nějakého důvodu představa animovaného vlka Texe Averyho: frajerského zlého vlka v obleku, který má na hlavě fedoru a v kapse hodinky na řetízku, a jakmile jsem se o tom zmínil Colleen, byla z toho nápadu nadšená,“ vysvětluje svou inspiraci Depp. „Takže se pustila do práce a trefila to naprosto dokonale. Perfektně odhadla, co jsem měl na mysli, a jako obvykle to nemělo chybu.“
„V případě vlka jde o to, že se jedná o výplod Karkulčiny představivosti, takže jsme Johnnyho nechtěli navlékat do vlčí kůže nebo mu vyrábět chlupatý límec,“ rozvádí tento kostým Atwood. „Ukázala jsem mu svůj nápad s výšivkou vlčí srsti na velice tenkém kousku vlněné látky, ze které jsem pak byla schopna vytvořit samotný oblek.“
„Spolupracovala jsem s vyšívačkami na tom, abychom docílili podoby srsti, která bude zcela hladká, bude se pohybovat a nebude příliš tlustá,“ pokračuje. „Pak jsem zahlédla starou paruku z dvacátých let, která mi posloužila jako inspirace pro jeho ocas a pro límec obleku. Také jsem opravdu moc toužila po tom, aby mu uši vyčuhovaly z klobouku. Hravý dojem jsme zdůraznili drápy, které mu trčí z rukavic a bot, přičemž obojí velice připomíná tlapy.“
V případě postav pekaře a pekařovy ženy v podání Jamese Cordena a Emily Blunt k jejich kostýmům Atwood přistupovala spíše jako ke kostýmům viktoriánského manželského páru, ale dávala si pozor na to, aby nepůsobili příliš elegantně. „Pekařova žena musela vypadat poněkud ošuntěle, a Colleen se skvěle podařilo nejen vytvořit krásné kostýmy, ale také dokonale zamaskovat, že jsem byla během natáčení těhotná, což bylo ironické v tom, že jsem zde ztvárnila postavu, která zoufale touží po dítěti, a sama jsem v sobě během toho jedno nosila.“
Atwood si také vychutnala možnost inspirovat se odlišnými místy a dobami, a v případě Jacka (Daniel Huttlestone) a jeho matky (Tracey Ullman) jejich kostýmy vytvořila podle oblečení „chudých vesničanů z přelomu století“. Popelka (Anna Kendrick) a její princ (Chris Pine) naopak zastupují styl, který sama nazývá „romantickou secesí“.
Hudební vedoucí a producent Mike Higham spolupracoval se Stephenem Sondheimem na filmové verzi Sweeneyho Todda, což byl pro něj ohromující zážitek, takže když Sondheim jeho jméno zmínil jako možného hudebního partnera pro Čarovný les, bez zaváhání po této nabídce skočil. „Na muzikálech nemáte možnost pracovat příliš často, a spolupráce se Sondheimem je po hudební stránce vždycky velkou výzvou,“ míní. „Jde o velice komplexní tvorbu, která vyžaduje stoprocentní nasazení.“
Coby hudební vedoucí se Higham velmi aktivně podílí na celém tvůrčím procesu. „Jsem přítomen u zkoušek, takže slyším, jak se každá z písní vyvíjí, jak vyhovuje hercům a jak to všechno do sebe zapadne, až začneme doopravdy natáčet.“
Podle Highama se obě jeho role ideálně doplňují, protože se domnívá, že tajemstvím úspěchu, pokud jde o nenásilné začlenění hudby do filmu, je to, že na vše dohlíží jediná osoba: od nahrávání orchestru a zpěvu herců přes přítomnost na natáčení až po zajištění toho, že si všichni herci před kamerami vedou přesně tak, jak by měli.
Zajistit, aby dialogy a hudba v průběhu filmu správně plynuly, je jedním z nejnáročnějších úkolů. „V případě muzikálů se stává, že herci hrají a pak se najednou vrhnou do zpěvu a zní to poněkud zvláštně, protože jste právě absolvovali přechod z živého dialogu, nahraného během natáčení, ke krystalicky čisté studiové nahrávce,“ vysvětluje.
Aby takové scény působily co nejméně uměle, využil k tomu dva různé způsoby: buď nechal herce zazpívat první část písně naživo, a v mnoha případech i píseň celou, nebo poslední pasáže jejich dialogu zpracoval ve studiu, aby docílil zlepšení jejich zvukové kvality. Navíc na Highama udělala dojem úroveň Marshallových znalostí hudby, zejména v kontextu nahrávacích studií.
Části seriálu: Čarovný les
- Čarovný les - Obsah/O Filmu
- Čarovný les - O tvůrcích
Nejnovější komentáře