Prosťáček Forrest Gump (Tom Hanks), typický obyčejný muž od dětství dělal, co se mu řeklo. Do života si tak odnesl několik ponaučení své pečlivé maminky (Sally Field) a osvědčené pravidlo, jež se mu hodí mnohokrát v nejrůznějších situacích: Když se dostaneš do problémů, utíkej. Forrest proutíká školou, jako hráč amerického fotbalu i univerzitou, potom peklem vietnamské války a zoufalstvím nad nemocnou matkou. Vždycky je totiž někdo nebo něco, co po něm skutečně či obrazně „hází kameny“. Nakonec však Forrest poznává, že jsou i jiná řešení situací než útěk. Svůj život spojuje s kamarádkou ze školy Jenny (Robin Wright), která pro něj zůstane provždycky jedinou láskou, s přítelem z vojny, černochem Bubbou (Mykelti Williamson), který dá směr jeho úvahám o lovu krevet a s poručíkem Taylorem (Gary Sinise), jemuž ve Vietnamu zachrání život. Forrestova životní pouť od 50. do 80. let je koncipovaná jako totálně „bezelstné“ vyprávění hrdiny, neschopného obecnějšího hodnocení situace. Forrest jako sportovec i jako válečný hrdina se setkává se slavnými lidmi, které nakonec vždycky někdo zastřelí (JFK, John Lennon). Také jeho bližní umírají, ale on sám zůstává. Empiricky se dopracovává od impulsivního útěku před životem k úvahám o lidském osudu a o Bohu. Soukromý hrdinův osud zároveň postihuje třicet let poválečných amerických dějin...
Existuje život. Existují filmy o životě. A pak je tu Forrest Gump. Pohled na nejlepší filmy všech dob je značně subjektivní a ne každý s pohledy na dle reakčních statistik nejlepší filmy všech dob nemusí souhlasit, přesto si ale určitě každý člověk na těch prestižních seznamech najde alespoň jeden film, který opravdu bere jako jedno z těch vrcholných děl. Já osobně jako takový film beru právě Forresta Gumpa, který je ukázkovou prací té nejlepší možné filmové řeči, geniálně vykonstruovaného příběhu (zároveň platí, že jde o jednu z těch filmových adaptací, které překoná i původní knižní předlohu), geniální péče o své charaktery a geniální atmosféry, která slouží jako svižný průlet americkými dějinami, film o dospívání a zároveň jako tragická love story.
Forrest Gump spadá do kategorie komediálního dramatu, což je velmi obtížná žánrová kombinace, kdy se musí odlehčené a vážné momenty navzájem doplňovat a vytvořit tak vtipné momenty, které někdy doslova hraničí i s černým humorem. Přesně tohle se filmu Forrest Gump daří a ten film je tak ukázkou nejen geniálních komediálních gagů s obrovským přesahem, ale skutečně kanónově silné momenty, kdy jedno ucho nezůstane celé. A to ani když ten film vidíte klidně po 20x.
Robert Zemeckis už tehdy proškolený trilogii Návrat do budoucnosti a Falešnou hrou s králíčkem Rogerem opět předvedl, že má komediální načasování, vizuál a především silné vyprávění v malíku a život jednoho amerického prosťáčka co má víc štěstí než rozumu pojal jako v podstatě jednu velkou pohádku, kde nechybí setkání s Elvisem, Johnsonem, Kennedym, Nixonem, Lennonem nebo členy Black Panther Party, zúčastnění se Války ve Vietnamu, nepřímé zapojení do protestů proti Válce ve Vietnamů nebo nepřímá pomoc k založení společnosti Apple. Forrest Gump prostě prochází zásadními milníky Americké historie a ani si to neuvědomuje. Pro něj totiž hrají prim pouze jeho nejbližší a i když tenhle trouba díky svému super běhu dokáže získat stipendium a hrát za americký fotbalový tým, nejenom přežít Válku ve Vietnamu ale dokonce zachránit zde několik životů, hrát za svůj národ ping-pong a vydělat mění na lovu krevet tak pro něj pořád jsou srdcovou záležitostí pořád jeho matka, kamarádi Bubba a později i poručík Dan a především Jenny.
V té době průkopnické využití archivních záběrů tak pomohlo, aby Forrest „skutečně“ procházel těmi zásadními dějinami a vytvořil skutečně jeden z nejpamětihodnějších filmů všech dob. Hodně i díky hereckému výkonu Toma Hankse, který dodnes patří mezi jedny z největších hereckých výkonů všech dob a udělal z Forresta Gumpa jednoho z největších hrdinů stříbrného plátna. Především Hanksovo vokální podání a to specifické ztvárnění omezeného člověka skutečně dokazuje, proč si Hanks došel pro svého druhého Oscara (hned rok poté co si došel pro svého prvního za Philadelphii) a proč byste mu toho troubu, co si začne povídat s cizími lidmi na autobusové zastávce věřili. Jenomže to neznamená, že by film neměl i ostatní herce, kteří předvádí famózní výkony, což platí především o Gary Siniseovi, který si roli poručíka Dana neskutečně užil nebo Robin Wright v roli osudové Jenny. Forrest má Jenny skutečně rád a ona jeho vlastně taky, nikdy si to ale pořádně neuvědomí a ve finále tak dojde k vzájemnému uvědomnění, že to co Jenny chybělo měla možná v podstatě celý život vedle sebe.
Do toho časového průběhu se jinak velmi zdařile zdařilo zakomponovat i tehdejší dobovost, jako protesty proti zrušení Válce ve Vientamu, hippies nebo zčistajasna objevivší se nemoc AIDS. Je to skutečně praktický průlet americkými dějinami pro začátečníky, celý emocionální přesah Forrestova životního příběhu a především ta skutečná povedenost skutečně vtipných a zároveň důmyslných gagů ale rozhodně nebyla jenom pro američany, což dokazuje i fakt, že se stal Forrest Gump kultovní záležitostí i mimo USA.
Já osobně nevěděl, co v podobě sledování tohoto filmu ochutnám a osobně jsem dostal jednoduše překrásný lidský film o životě jednoho prostého muže, jehož srdce a duše má ale cenu hned lidí několik. Ten film mi mazal med kolem pusy od začátku do konce, může se pochlubit parádním soundtrackem Alana Silvestriho, neskutečně dramaturgicky povedeným a svižným vyprávěcím stylem, kde navíc do sebe vše ve filmu skvěle zapadá a skutečně vytváří jednu ve finále pocitově smutnou mozaiku jednoho muže, který možná není tolik chytrý jako my, ale jeho dobrota nás skutečně přesahuje.
Forrest Gump je doslova jedním z nejkrásnějších filmů všech dob, který nemá dramaturgické výpadky, nemá po filmařské stránce skutečně vyloženě žádnou slabinu a právem je tak brán jako jeden z vrcholů kinematografie, jehož genialitu dokazuje i fakt, že je dodnes citovanou kultovní záležitostí. Na pokračování Forrest Gump and Co. (knižní předloha stejnojmenné pokračování má) z několika důvodu nedošlo, dost možná je to ale dobře, protože tak specifické kouzlo má málokterý film. Což dokazuje i fakt, že ho tento film neztratil ani po mnoha viděních a nadále zůstává jednou z nejlepších ukázek filmové výroby. Život je jako bonboniéra, nikdy nevíte co ochutnáte. Tohohle filmu se ale jednoduše nepřejíte........
Trailer:
Verdikt: 5 z 5
Photo © 1994 Paramount Pictures
Nejnovější komentáře