Kapitoly z herní historie - SWAT

🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

SWAT 3Dnes, v době, kdy vět­ši­na hrá­čů má už dáv­no za sebou SWAT 4 i s data­dis­kem, si při­po­me­ne­me, jak to všech­no zača­lo.

 

 

 Swat_1První hra poz­děj­ší série vůbec neby­la tak­tic­kou akcí. V roce 1995 vyda­ný Daryl F. Gates“ Police Quest: SWAT byl, jak ostat­ně čte­te v názvu, sku­teč­ně videoques­tem (inter­acti­ve movie). Hráč se musel pro­kou­sá­vat podrob­ným výcvi­kem, aby poz­dě­ji vyu­žil naby­tých zna­los­tí v pou­hých 3 misích, jejichž zno­vu­hra­tel­nost byla zajiš­ťo­vá­na výmě­nou rolí NPC (posta­va vraž­dí­cí­ho mani­aka, když hra­je­te misi prv­ně, je při dal­ším spuš­tě­ní nevin­nou obě­tí). Také vy, po ukon­če­ní všech výcvi­ko­vých kapi­tol, jste moh­li vyzkou­šet hra­ní nejen z pozi­ce veli­te­le. Navzdory úsi­lí lidí ze Sierra Entertainment Police Quest: SWAT nabí­zel takřka nulo­vou hra­tel­nost a dis­ku­ta­bil­ní zábav­nost.

Swat_2Druhý díl série pojme­no­va­li, nezná­mo proč, Police Quest: SWAT 2 (1998), přes­to­že už nešlo o žád­ný quest, nýbrž o stra­te­gii v duchu Commandos. Ve hře byly dvě kam­pa­ně, a to za SWAT a fik­tiv­ní zlo­či­nec­kou orga­ni­za­ci The Five Eyes. Upuštění od pře­hna­né glo­ri­fi­ka­ce důstoj­ní­ků SWAT, mož­nost hra­ní za zlo­čin­ce, růz­né loka­ce a situ­a­ce inspi­ro­va­né sku­teč­nos­tí, odliš­né zbra­ně a hlav­ně povo­le­ní usmr­co­vat pro­tiv­ní­ky (do teď se muse­li jedi­ně zatý­kat) - to vše se dočka­lo pří­z­ni­vých ohla­sů. Vývojářům z Yosemite Entertainment nicmé­ně byl pře­ce jenom vytý­kán nevy­la­dě­ný inter­fa­ce, pou­ka­zo­va­lo se na slab­ší umě­lou inte­li­gen­ci a nedo­ta­že­ní prv­ků manage­men­tu jed­no­tek.

Příchod Tom Clancy’s Rainbow Six vyvo­lal men­ší revo­lu­ci. Názorně před­ve­dl, jak má vypa­dat úspěš­ná simu­la­ce prá­ce spe­ci­ál­ních jed­no­tek. A tak v roce 1999 spat­řu­je svět­lo svě­ta akč­ní tak­tic­ká hra SWAT 3: Close Quarters Battle z díl­ny Sierra Northwest. Hráči je svě­ře­na jed­not­ka SWAT z LAPD v počtu čtyř mužů. Pátým čle­nem týmu je samot­ný hráč, kte­rý na okol­ní dění nahlí­ží „vlast­ní­ma oči­ma“ a může aktiv­ně ovlá­dat pou­ze svo­ji posta­vu. O auto­rech se dá bez váhá­ní pro­hlá­sit, že neko­pí­ro­va­li, ale v dob­rém smys­lu toho­to slo­va - se pou­ze inspi­ro­va­li Rainbow Six. Odpadlo plá­no­vá­ní postu­pu, zbra­ňo­vý arse­nál doznal zeštíhle­ní a vůbec byly pod­nik­nu­ty veš­ke­ré nezbyt­né kro­ky k tomu, aby se dalo co nejdří­ve vrh­nout do cen­t­ra dění.

Swat 3 - Tým4 pro­fe­si­o­ná­ly, kte­ré pove­de­te do akce, může­te vybí­rat z poměr­ně boha­té­ho sezna­mu. Ke kaž­dé­mu z důstoj­ní­ků je uvá­děn krát­ký slu­žeb­ní živo­to­pis a odbor­nos­ti, ve kte­rých vyni­ká. Dva čle­no­vé týmu jsou pro lep­ší ori­en­ta­ci ozna­če­ni jako čer­ve­ný tým, zbý­va­jí­cí jako tým mod­rý. V hor­ním rohu obra­zov­ky je k nale­ze­ní seznam s dostup­ný­mi poky­ny. Pomocí čísel na nume­ric­ké klá­ves­ni­ci se vaši svě­řen­ci dají přes tyto vol­by ovlá­dat. Jde o vel­mi podob­né udí­le­ní pří­ka­zů jako např. u Star Trek: Klingon Academy, kde se tím­to způ­so­bem řídi­ly lodě. Za krát­kou dobu se hráč nau­čí nej­frek­ven­to­va­něj­ší kom­bi­na­ce, jež bude zadá­vat téměř auto­ma­tic­ky bez odtr­že­ní pohle­du od hlav­ních udá­los­tí.

Hratelnost pod­stat­ně zlep­šu­je umě­lá inte­li­gen­ce spo­lu­bo­jov­ní­ků, kte­ří pře­stá­va­jí být pří­tě­ží, ale stá­va­jí se nepo­stra­da­tel­ným prv­kem úspě­chu mise. SWAT 3 nesly­ší na Rambo akce. Jestliže se roz­hod­ne­te postu­po­vat sami, až na pár misí hned v úvo­du hry, nemá­te téměř žád­nou šan­ci, tohle je týmo­vá zále­ži­tost. Oponenti se scho­vá­va­jí, nespě­cha­jí na vás ihned zaú­to­čit a nechat se roz­stří­let. Obcházeli vás, kry­jí se, utí­ka­jí - zkrát­ka půso­bí sluš­né pro­blémy. Rovněž nepla­tí, že jsou-li nepřá­te­le po spuš­tě­ní mise na urči­tých mís­tech, budou na nich i při dal­ším spuš­tě­ní.

Spolupráce důstoj­ní­ků SWAT budí i po letech uzna­lé poky­vo­vá­ní. Příklad akce: 4 poli­cis­té se posta­ví před dve­ře. Dvěma zadá­te, aby kry­li pro­stran­ství, dal­ší dva zjis­tí, zda jsou dve­ře zamče­né, či niko­li a pomo­cí optic­ké­ho kabe­lu (opti-wand) zkon­t­ro­lu­jí míst­nost.

Podají hlá­še­ní: 2 oso­by, jed­na ozbro­je­ná, dru­há ne, dve­ře nejsou zamče­né. Vydáte roz­kaz: čer­ve­ný tým - otevřít dve­ře, dovnitř vho­dit gra­nát se slz­ným ply­nem, násled­ně vstou­pit do míst­nos­ti, mod­rý tým - zajiš­ťuj­te kry­tí pro kole­gy (je totiž vel­mi nepří­jem­né, otevřou-li se dve­ře, ze kte­rých vyběh­ne nadá­va­jí­cí a stří­le­jí­cí ozbro­je­nec - prá­vě ve chví­li, kdy si váš pod­ří­ze­ný, nic zlé­ho netu­šíc, při­pra­vu­je gra­nát). Akce!

Swat 3 - ZatčeníCelá jed­not­ka pro­ni­ká do míst­nos­ti. Obě oso­by chrchla­jí kvů­li ply­nu. Policisté míří na pode­zře­lé­ho, kři­čí, aby to vzdal a odho­dil zbraň. Většinou to pro­ti pře­si­le sku­teč­ně vzdá, jest­li váhá, sta­čí něko­lik varov­ných výstře­lů (jiná věc, máte-li po ruce nele­tál­ní muni­ci), pak si roz­mys­lí, zda má vůbec šan­ci. Spoutáte pode­zře­lé­ho, sebe­re­te zbraň, zajis­tí­te civi­la, zavo­lá­te na cen­t­rá­lu a podá­te hlá­še­ní o situ­a­ci. Odtud se na mís­to pošle auto a obě oso­by budou eva­ku­o­vá­ny. Tady je ale drob­ná nelo­gič­nost, nikdy auto nevi­dí­te, pros­tě jde­te pryč, a když se vrá­tí­te, míst­nost je prázd­ná.

Další zají­ma­vos­tí je psy­cho­lo­gie opo­nen­tů při zatý­ká­ní. Když na pode­zře­lé­ho míří­te, je spíš ocho­ten kola­bo­ro­vat, než když sto­jí­te u dve­ří a domlou­vá­te mu. Pokud ani hla­veň namí­ře­ná do obli­če­je neza­be­re, může­te ho postře­lit. K tomu jsou dokon­ce zvlášt­ní gumo­vé pro­jek­ti­ly, neza­bi­jí, pomá­ha­jí při paci­fi­ka­ci. Jestliže nele­tál­ní muni­ci nevlast­ní­te, dá se risk­nout i rána do ruky/nohy, někdy pode­zře­lý exne, jin­dy pře­ži­je.

Uznávám, že tako­vý postup není morál­ně ospra­ve­dl­ni­tel­ný u neoz­bro­je­ných civi­lis­tů, ale když zatý­ká­te oso­bu, kte­rá před chví­lí vyří­di­la dva důstoj­ní­ky, uva­žu­je­te jinak. Postup ovšem nefun­gu­je, má-li opo­nent lep­ší stra­te­gic­kou pozi­ci nebo výzbroj než vy. Ve hře jsou „oby­čej­ní“ pacha­te­lé, ale i pro­fe­si­o­ná­lo­vé, ti jsou lépe vyba­ve­ní a vycvi­če­ní. Z toho pra­me­ní i vět­ší psy­cho­lo­gic­ká odol­nost - není pře­kva­pe­ním, když před chví­lí na kole­nou kle­čí­cí a vzdá­va­jí­cí se zakuk­le­nec (po krát­ko­do­bé nepo­zor­nos­ti z vaší stra­ny) vsta­ne, sebe­re zbraň a ute­če.

Swat 3 - VybaveníZbraně a vyba­ve­ní je auten­tic­ké. Každý člen týmu se dá před začát­kem mise vyba­vit jinou pri­már­ní zbra­ní, dru­hem nábo­jů, počtem gra­ná­tů. Do dvo­jic mohou vaši svě­řen­ci dostat vel­mi popu­lár­ní tzv. opti-wand, což je mini­a­tur­ní kame­ra, kte­rá umož­ní pro­zkou­má­vat situ­a­ci v míst­nos­tech za zavře­ný­mi dveř­mi nebo tím­to způ­so­bem kon­t­ro­lo­vat dění za vět­ší pře­káž­kou (vět­ši­nou roh zdi), malou nálož k „ote­ví­rá­ní“ zám­ků nebo tichý a uži­teč­ný paklíč (tím se rov­něž zne­škod­ňu­je výbuš­ni­na). K dis­po­zi­ci jsou i „kle­pe­ta“ či tzv. light­sticks, což jsou zele­ně sví­tí­cí tyč­ky, oba dru­hy vyba­ve­ní jsou opro­ti zbyt­ku v nevy­čer­pa­tel­ném množ­ství. Díky znač­né růz­no­ro­do­sti výzbro­je a výstro­je se dá vybí­rat, jakým způ­so­bem chce­te plnit misi. Někdy se nevy­pla­tí pří­liš brzy budit pří­liš­nou pozor­nost, nebo může­te ris­ko­vat a všech­no vsa­dit na bleskurych­lou akci a moment pře­kva­pe­ní.

M4A1 - pochá­zí z rodi­ny M16/AR15. Jde o nej­sil­něj­ší zbraň ve výzbro­ji jed­no­tek SWAT (hra obe­zřet­ně počí­ta­la se zařa­ze­ním do výzbro­je až v roce 2000, přes­to je k dis­po­zi­ci už teď). Zajímavostí je, že se dá nabí­jet nesmr­tí­cí muni­cí. Projektil M4 doká­že při­mět k pře­hod­no­ce­ní agre­siv­ní­ho cho­vá­ní vět­ši­nu nepřá­tel, aniž bys­te ris­ko­va­li jejich smrt.

Heckler & Koch MP5 - s ráží 9 mm, vyso­kou přes­nos­tí, kaden­cí 800 ran/min. je jed­nou z nej­ob­lí­be­něj­ších zbra­ní pořád­ko­vých sil. K dis­po­zi­ci jsou i dva dru­hy muni­ce - explo­ziv­ní 9mm JHP a 9mm 115 Grain FMJ s vyso­kou prů­raz­nos­tí, což je ide­ál­ní pro střel­bu přes slab­ší zdi nebo sklo.

Heckler & Koch MP5SD - stej­ná zbraň jako v před­cho­zím odstav­ci, ako­rát dopl­ně­ná o tlu­mič. Výhodou je nesly­ši­tel­nost střel­by, nevý­ho­dou sní­že­ná rych­lost pro­jek­ti­lu.

Benelli M1 Super 90 - popu­lár­ní bro­kov­ni­ce, kte­rá kro­mě devas­tu­jí­cí­ho účin­ku v boji zblíz­ka nabí­zí vyu­ži­tí spe­ci­ál­ně upra­ve­ných nábo­jů, jež se hodí pro rych­lé ote­ví­rá­ní dve­ří.

Springfield Armory 1911-A1 - pis­to­le je stan­dard­ní výba­vou poli­cis­tů z jed­no­tek SWAT. Rovněž nabí­zí dva dru­hy muni­ce - .45 ACP 230 Grain JHP nebo .45 ACP 230 Grain Military Ball FMJ.

Swat 3 - AkcePotěší i růz­no­ro­dost loka­cí, kde se bude ode­hrá­vat cel­ko­vých 16 misí hry. Zpacifikujete bláz­na, kte­rý si hra­je na ostře­lo­va­če ve svém rodin­ném domě. Pravoslavný kos­tel je mís­tem, kde bude nezná­mý­mi ozbro­jen­ci zadr­žo­ván patri­ar­cha Alexej III. Jednou z těž­ších misí je i rodin­ný dům Donalda Foremana, kde je držen s man­žel­kou a dvě­ma dět­mi jako rukojmí. Budete zne­škod­ňo­vat rake­ty v noci na sta­ve­niš­ti, kon­t­rol­ní věži na letiš­ti či hle­dat nálo­že v pod­zem­ních kaná­lech. Poradíte si se zlo­čin­ci, jež pře­pad­li ban­ku (jed­na zajat­ky­ně se jme­nu­je Marie Bonds, jde o man­žel­ku Sonnyho Bondse z Police Quest = úsměv­ný odkaz na pře­de­šlé titu­ly Sierry). Osvobodíte zaja­té dele­gá­ty obchod­ní kon­fe­ren­ce v Hotelu Ventura. Navštívíte Los Angeles Convention Center (mís­to koná­ní popu­lár­ní E3), poo­hléd­ne­te se po vůd­ci tero­ris­tic­ké orga­ni­za­ce Ricu Petersovi v jeho noč­ním klu­bu a navští­ví­te i dal­ší, jež tu nezmi­ňu­ji.

Vizuálně vypa­dá SWAT 3 vel­mi sluš­ně. Pochopitelně vel­mi sluš­ně vní­mej­te v kon­tex­tu - hra je z roku 1999. S dneš­ní­mi titu­ly nesne­se srov­ná­ní. Každopádně jako exkur­ze do her­ní minu­los­ti by vám její kva­li­ty měly sta­čit. Stále jde o dobrou hru.

Název: SWAT 3: Close Quarters Battle

Žánr: tak­tic­ká akce

Výrobce: Sierra

Rok: 1999

Minimální sys­té­mo­vé poža­dav­ky: CPU 300 MHz, 64 Mb, 8 Mb Video

Doporučené sys­té­mo­vé poža­dav­ky: CPU 600 MHz, 128 Mb, 32 Mb Video

Autor: Redakce Kritiky.cz
Survive The Nights – realistický zombie survival, který ještě hledá svou pravou tvář
22. prosince 2025Survive The Nights – realistický zombie survival, který ještě hledá svou pravou tvářSurvive The Nights patří mezi ambiciózní projekty v žánru zombie survival her, které si kladou za cíl nabídnout hluboký a realistický zážitek z přežití v postapokalyptickém světě. Přestože hra disponuje řadou originálních mechanik a nápadů, její…Vydáno v rubrice: Recenze her
Winter Survival: zážitek plný výzev i inovací
22. prosince 2025Winter Survival: zážitek plný výzev i inovacíSurvival žánr je již léta doménou herních vývojářů, kteří neustále hledají nové způsoby, jak hráče ponořit do boje o přežití v nehostinném prostředí. Nová hra, kterou jsme měli možnost podrobit detailnímu zkoumání, přináší osvěžující kombinaci známých…Vydáno v rubrice: Recenze her
Shadow Fight Arena - bojová hra s velkým potenciálem, ale také se zbytečnými omezeními
22. prosince 2025Shadow Fight Arena - bojová hra s velkým potenciálem, ale také se zbytečnými omezenímiShadow Fight Arena je nejnovějším přírůstkem do známé série bojových her, která si získala fanoušky na mobilních zařízeních. Při přechodu na PC se však hra potýká s očekáváním hráčů a otázkou, zda se jedná pouze o…Vydáno v rubrice: Recenze her
Checkmate in the Wild West: Šachová adventura, která nevyužila svůj potenciál
18. prosince 2025Checkmate in the Wild West: Šachová adventura, která nevyužila svůj potenciálCheckmate in the Wild West slibuje unikátní spojení klasické šachové hry s atmosférou Divokého západu. Přestože má hra zajímavý námět a potenciál zaujmout jak šachové nováčky, tak zkušené hráče, její provedení a herní mechaniky značně zaostávají…Vydáno v rubrice: Recenze her
Business Heroes: Street Grub – návrat k tycoonové klasice s moderním šmrncem
18. prosince 2025Business Heroes: Street Grub – návrat k tycoonové klasice s moderním šmrncemBusiness Heroes: Street Grub je novinkou, která potěší fanoušky tycoon her z počátku 2000. let a zároveň přináší svěží přístup k známému žánru. I přes současnou fázi Early Access nabízí komplexní zážitek, který kombinuje strategii, plánování…Vydáno v rubrice: Recenze her
Total Tank Simulator 2: Návrat ke kořenům nebo krok zpět?
18. prosince 2025Total Tank Simulator 2: Návrat ke kořenům nebo krok zpět?Po úspěchu původního Total Tank Simulatoru přichází jeho pokračování, které přináší výrazné změny v herním konceptu i mechanikách. Novinka se soustředí výhradně na tankové bitvy z druhé světové války a opouští rozmanitost jednotek i taktické možnosti,…Vydáno v rubrice: Recenze her
Bodycam: Revoluce v FPS, která ještě čeká na své dokončení
16. prosince 2025Bodycam: Revoluce v FPS, která ještě čeká na své dokončeníBodycam je jednou z nejodvážnějších a zároveň nejkontroverznějších herních novinek poslední doby. Tento titul, který vznikl v režimu early access díky práci pouhých dvou mladých francouzských vývojářů, přináší do žánru first-person shooterů zcela unikátní pohled –…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed Origins: Návrat ke kořenům v srdci starověkého Egypta
11. prosince 2025Assassin’s Creed Origins: Návrat ke kořenům v srdci starověkého EgyptaAssassin’s Creed Origins představuje klíčový milník v historii slavné série Ubisoftu, který nejenže přináší nový dech do osvědčené značky, ale zároveň otevírá bránu do fascinujícího světa starověkého Egypta. Tento díl, který nás zavádí do doby před…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed Syndicate: Viktoriánský Londýn z pohledu dvou sourozenců
10. prosince 2025Assassin’s Creed Syndicate: Viktoriánský Londýn z pohledu dvou sourozencůAssassin's Creed Syndicate přináší do slavné série nový pohled na viktoriánskou éru, kdy Londýn pulzoval energií průmyslové revoluce. Hra nás zavádí do roku 1868 a představuje jedinečný příběh dvou sourozenců, Jacob a Evie Fryeových, kteří se…Vydáno v rubrice: Recenze her
Favela Kick: The Final Goal: Potenciál skrytý pod vrstvou nedostatků
9. prosince 2025Favela Kick: The Final Goal: Potenciál skrytý pod vrstvou nedostatkůNová fotbalová hra, která se na trhu objevila s velkými ambicemi, nabízí hráčům zajímavý příběh a identifikovatelné týmy, ale samotná hratelnost a herní mechaniky zanechávají mnohé přání. Přestože titul disponuje značným potenciálem, aktuální stav hry je…Vydáno v rubrice: Recenze her
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře