Kingdom Come: Deliverance - From the Ashes - Recenze - 60%

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Po del­ší době se hrá­či koneč­ně dočka­li vět­ší­ho DLC do hry Kingdom Come: Deliverance. Nese název From the Ashes. A to doslo­va z pope­la. Samotný pří­da­vek je něco, co si komu­ni­ta hrá­čů sama žáda­la už něja­kou dobu a sami vývo­já­ři z Warhorse Studios se sna­ží tím­to DLC vyhra­bat hru tak tro­chu z pope­la. Pokles hrá­čů je v tom­to pří­pa­dě při­ro­ze­ný, pře­ci jen jde o čis­tě sin­gle play „pří­bě­hov­ku“. From the Ashes tak při­dá­vá něja­ký ten nový obsah, ale sto­jí to za zno­vu­hra­ní? Jak vlast­ně ovliv­ní hrá­čům ten­to pří­da­vek hru těm, kdo mají hru roze­hra­nou? Pojďme se tedy prv­ní­mu ofi­ci­ál­ní­mu DLC From the Ashes podí­vat na zou­bek.
Nejprve fak­ta. Nový obsah toho­to pla­ce­né­ho pří­dav­ku spo­čí­vá v pod­sta­tě jen na jed­né věci. Jindřich dostá­vá důvě­ru Diviše a je jme­no­ván správ­cem a rych­tá­řem ves­ni­ce, kte­rou má za úkol spra­vo­vat a zve­le­bit do původ­ní­ho sta­vu (samo­zřej­mě ze své­ho). Nic víc, nic míň. Trochu mě mrzí, že DLC vychá­zí spo­leč­ně s nových patchem, kte­rý sám o sobě při­dá­vá něja­ký obsah a nové mecha­ni­ky do hry, tak­že to nepo­zor­né­mu oku může při­pa­dat, že DLC je vět­ší, než oprav­du je. Trochu to na mě půso­bí jako trik od vývo­já­řů jak oblaf­nout zákaz­ní­ka, kte­rý dá za DLC 10 Euro a si pak mys­lí, že dostal víc, než ho napadlo.
Proč ale říkám, že za 10 Euro zís­ká­te jen ten­to obsah. Jindřich dosta­ne na sta­rost ves­ni­ci Přibyslavice, kte­rou v urči­té čás­ti pří­bě­hu osvo­bo­dí­te od lap­ků. A ves­ni­ce je na tom oprav­du bíd­ně, nic tu nesto­jí, kos­tel je téměř zbo­ře­ný. Svým důvti­pem a hlav­ně dukáty....tedy ehm.....velkou hro­ma­dou dukátů.....dáte ves­ni­ci nový nádech. Aby hráč vysta­věl ves­ni­ci zpět do krá­sy, sto­jí to cel­kem něja­kých 100 000 duká­tů, v závis­los­ti na čase, kte­rý to hrá­či potr­vá. Herní doba závis­lá na obsa­hu pří­dav­ku je totiž hod­ně rele­vant­ní v závis­los­ti na tom, jak dale­ko je hráč v pří­bě­hu, potaž­mo kolik už nastřá­dal pro­střed­ků.

Jak se tedy sta­ví, jak dlou­ho to trvá a jaký smy­sl to vlast­ně všech­no má?
Tady jsem čekal oprav­du víc. Hra se sna­ží půso­bit veli­ce věr­ně a rea­lis­tic­ky v mno­ha ohle­dech. Ale tady, jako­by uši­to hor­kou jehlou, sta­ví­te jed­nu budo­vu za dru­hou jako hou­by po deš­ti. Pokud máte už hod­ně peněz, tak to jde sku­teč­ně rych­le a hráč nemá ani čas, ale ani důvod se s budo­va­mi sezná­mit a více se poko­chat. Jednoduše se podí­vá­te do kni­hy, vybe­re­te stav­bu, ke kte­ré spl­ňu­je­te. Pak sta­čí pro­mlu­vit s vaším loká­to­rem, ten zkon­t­ro­lu­je stav pro­střed­ků a jde se sta­vět. Umístění budov je pře­dem dané a jedi­nou vol­bou hrá­če je zde v pár pří­pa­dech jen výběr mezi podob­ný­mi dru­hy budov. Konkrétně tře­ba mezi stav­bou pekár­ny, nebo řez­nic­tví atd. Takže žád­ná veli­ká Sofiina vol­ba se neko­ná.
Principiálně to ohled­ně stav­by fun­gu­je úpl­ně jed­no­du­še. Některé budo­vy gene­ru­jí pří­jem, někte­ré potře­bu­jí doto­vat. To vše se cel­kem dá držet na uzdě už vzhle­dem k tomu, že budov je jen něco málo přes deset. Takže jedi­ná inves­ti­ce hrá­če do stav­by jsou oprav­du jen pení­ze. Skutečně jen to!!! Čekal jsem, že se hráč více zapo­jí do samot­né stav­by, vždyť tako­vých her je na trhu spous­ta, tady se moh­li Warhorse inspi­ro­vat. Stavba samot­ná totiž pro­bí­há úpl­ně dile­tant­sky tak, že se vám po sou­hla­su se stav­bou jen obje­ví nápis „po něko­li­ka dnech“ a bum, budo­va sto­jí na mís­tě, hráč shléd­ne krát­kou video sek­ven­ci jak budo­va vypa­dá. A to je vše. A tak­to se to opa­ku­je u všech budov a hráč si musí pou­ze pohlí­dat roz­po­čet.
Proto je navý­še­ní her­ní doby rela­tiv­ní v závis­los­ti na tom, kolik duká­tů hráč má. Můj odhad je 2-10 hodin.

OK, budo­vy jsou posta­ve­né (a to ješ­tě v pod­sta­tě ihned), tak co teď s tím mám dělat? No tady při­chá­zí v potaz otáz­ka, jak dob­ře a jak moc je pří­da­vek zakom­po­no­ván do zbyt­ku hry. Drtivá vět­ši­na budov v Přibyslavicích je urče­na hrá­či k obcho­du. Vždy se sem dá zajet a nakou­pit vše potřeb­né, navíc za nej­lep­ší ceny. Jestli je výhod­ná cena, nebo dostup­nost někte­rých věcí roz­ho­du­jí­cí pro hrá­če, aby sem jez­di, to je na kaž­dém hrá­či.
Jako plus je fakt, že zde lze bez pro­blé­mů pro­dá­vat kra­de­né věci. Vždyť jste rych­tář, lidé tak nema­jí pro­blém vám nedů­vě­řo­vat a kupu­jí bez okol­ků. Navíc mají výraz­ně více peněz v kase než jin­de, tak­že toho může­te pro­dat dost.
Lidé ve ves­ni­ci jsou vlast­ně úpl­ně nezná­mí a vět­ši­na pro hrá­če nemá žád­ný význam, ale tady na řadu při­chá­zí dal­ší pro­po­je­ní. Jako Jindřich máte tu mož­nost zaměst­nat jiné­ho obchod­ní­ky z okol­ních ves­nic. Tyto vám již vět­ši­nou zná­mé posta­vy tak může­te mít tzv. pod svo­jí stře­chou a může­te tak časem potká­vat zná­mé tvá­ře u sebe „doma“. Chybí ale jaká­ko­liv vět­ší moti­va­ce k tomu, aby se o to hráč pokou­šel. Já jsem tuto mož­nost vyu­žil jen jed­nou, a to vlast­ně jen z toho důvo­du, abych zjis­til, jest­li to oprav­du fun­gu­je.
Takže kro­mě vizu­ál­ní změ­ny k lep­ší­mu a mož­nos­ti naku­po­vá­ní věcí se pro hrá­če zas tolik nemě­ní. Vzhledem k tomu, že jste rych­tář, máte i tu povin­nost řešit spo­ry, což je v pod­sta­tě jedi­ná oprav­du logic­ká a ospra­ve­dl­ně­ná čin­nost ve ves­ni­ci. Spory a pro­blémy se obje­vu­jí náhod­ně (tedy sko­ro, spíš jde o čas). Mě při­šla tato čin­nost cel­kem zábav­ná a tyto mini­úko­ly a řeše­ní pro­blé­mů jsou napsá­ny vět­ši­nou spíš s důra­zem na poba­ve­ní. Jako hned prv­ní pro­blém sto­jí za všech­ny. Ale pro­zra­zo­vat nebu­du, roz­hod­ně to ale sto­jí za to.

Jaký je tedy roz­díl ve vní­má­ní DLC hrá­čem na kon­ci pří­bě­hu a tím, kte­rý je někde na ces­tě? Za mě je asi nej­lep­ší kou­pit a hrát DLC jen v pří­pa­dě, že jste hru ješ­tě nedo­hrá­li. From the Ashes je totiž pří­mo vlo­žen do pří­bě­ho­vé lin­ky a půso­bí tak při­ro­ze­ně. Stejně tak lehce pro­dlou­ží her­ní dobu a nabíd­ne hrá­či se odre­a­go­vat tro­chu jinak než lou­pe­ním, kost­ka­mi a poby­tem v láz­ních. Hráče, kte­rý má dohrá­no vlast­ně neče­ká nic jiné­ho, než mecha­nic­ké nakli­ká­ní budov, kte­ré se sami posta­ví oka­mži­tě bez jaké­ko­liv náma­hy. A vzhle­dem k tomu, že je hráč už na kon­ci, nemá vlast­ně ani veli­ký důvod něco tako­vé­ho budo­vat pro dal­ší pří­pad­ný zisk, nebo mož­nost kupo­vat věci, ty si obsta­rá jinou ces­tou (mnoh­dy poho­dl­něj­ší). Za plnou cenu tedy posta­vit pár budov a vyře­šit pár spo­rů? To za mě urči­tě ne a jsem cel­kem dost zkla­mán.¨
Místo sta­vě­ní ves­ni­ce by se měli vývo­já­ři asi sou­stře­dit na to, aby uspo­ko­ji­li přá­ní inves­to­rů z kam­pa­ně na kickstar­te­ru a napra­vi­li si tak svo­jí lehce pošra­mo­ce­nou pověst plnou bugů a nespl­ně­ných sli­bů.
Rád bych si mys­lel, že budu odmě­něn něja­kou rea­lis­tic­kou stav­bou ves­ni­ce plnou roz­ho­do­vá­ní kam a co posta­vit. Plnou spo­rů mezi nový­mi oby­va­te­li. Bohužel se nic z toho neko­ná, tak­že musím hod­no­tit na 60%.

Části seriálu: Kingdom Come: Deliverance


Deserter: Prologue: temné válečné RPG s atmosférickým nádechem a výzvami
27. srpna 2025Deserter: Prologue: temné válečné RPG s atmosférickým nádechem a výzvamiDeserter: Prologue nabízí hráčům intenzivní zážitek z přežití v válečné zóně, kde důraz na stealth, strategii a atmosféru tvoří základní pilíře herního zážitku. I přes občasné technické nedostatky a méně intuitivní ovládání dokáže zaujmout svou vizuální…Vydáno v rubrice: Recenze her
Monster Harvest: Příjemná, avšak povrchní kombinace farmářského simulátoru a sběratelské hry
18. srpna 2025Monster Harvest: Příjemná, avšak povrchní kombinace farmářského simulátoru a sběratelské hryMonster Harvest je herní pokus o spojení klasického farmářského prostředí s tvorbou a mutací příšer, který nabízí odpočinkový zážitek plný sběratelských prvků, avšak s několika nedostatky, jež mohou odradit náročnější hráče. Pojďme se podívat, co tato…Vydáno v rubrice: Recenze her
You Will Die Here Tonight: Pocta starým horrorům s nádechem moderní výzvy
12. srpna 2025You Will Die Here Tonight: Pocta starým horrorům s nádechem moderní výzvyV dnešní době plné otevřených světů a nekonečných herních možností přichází titul, který odkazuje na klasická survival horrorová díla a vrací nás do časů starých dobrých Resident Evil a Silent Hill. You Will Die Here Tonight…Vydáno v rubrice: Recenze her
The Waylanders: Hra, která slibovala víc, než dokázala nabídnout
6. srpna 2025The Waylanders: Hra, která slibovala víc, než dokázala nabídnoutNákup této hry byl pro mě očekávaným zážitkem, avšak realita mě rychle vyvedla z omylu. Přes atraktivní koncept a slibný svět se z ní nakonec stal příklad toho, jak snadno může být herní projekt zcela zpackaný…Vydáno v rubrice: Recenze her
Mafia II: Temná kriminální historie a technologické inovace
30. července 2025Mafia II: Temná kriminální historie a technologické inovaceČlánek přináší komplexní přehled o hře Mafia II, její historii, technologiích, herním prostředí a postavách. Dozvíte se také o jejím vývoji, lokalizaci, soundtracku a doplňkovém obsahu, který rozšiřuje herní zážitek. O hře Mafia II a její…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Sand Land: Putování vyprahlou zemí s nádechem Toriyamy
16. května 2024Sand Land: Putování vyprahlou zemí s nádechem ToriyamySand Land vás vtáhne do světa spáleného sluncem, kde války a přírodní katastrofy zanechaly za sebou jen poušť. V roli prince Belzebuba, rebela s ďábelským jménem a dobrým srdcem, se pustíte do boje o přežití. Přežijete…Vydáno v rubrice: Recenze her
American Truck Simulator - Oklahoma - Zemědělství
13. března 2023American Truck Simulator - Oklahoma - ZemědělstvíOklahoma je významným zemědělským státem Spojených států. "Stát Sooner" je známý jako "chlebová mísa Ameriky" a je špičkovým producentem nejrůznějších plodin a hospodářských zvířat, což významně přispívá k ekonomice státu a k zásobování země potravinami. Pšenice…Vydáno v rubrice: Herní aktuality
Star Wars Jedi: Fallen Order – konečně zase dobrá hra ze světa Star Wars
20. října 2022Star Wars Jedi: Fallen Order – konečně zase dobrá hra ze světa Star WarsEA patří mezi vydavatele, kterým se v posledních letech spíše nedaří, alespoň co se kvality vydaných titulů týče. Dostáváme od nich tak pouze bugy prorostlé nedodělané tituly bez nápadu (ano myslím tím hrozný Battlefield 2042), tituly…Vydáno v rubrice: Recenze her
1428: Shadows over Silesia
20. října 20221428: Shadows over SilesiaNení nad to, když tvůrce dělá na hře skoro sám. Jednou ze her, která má minimum tvůrců, je Středověká hra 1428: Shadows over Silesia. Je to česká hra a český web by měl recenzovat hlavně české…Vydáno v rubrice: Recenze her
Hobo: Tough Life (krátká recenze nejnávykovější hry na světě)
18. října 2022Hobo: Tough Life (krátká recenze nejnávykovější hry na světě)Hobo: Tough Life je vysoce návykový simulátor bezdomovce. Česká Indie 1st person Hra je příjemně lowcost s minimalistickým českým dabingem, který očividně provozovali neherci a obsahem hry Survival v té nejvyšší možné míře. Nikdy by mě nenapadlo že defekovat v moderním…Vydáno v rubrice: Recenze her
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře