Po delší době se hráči konečně dočkali většího DLC do hry Kingdom Come: Deliverance. Nese název From the Ashes. A to doslova z popela. Samotný přídavek je něco, co si komunita hráčů sama žádala už nějakou dobu a sami vývojáři z Warhorse Studios se snaží tímto DLC vyhrabat hru tak trochu z popela. Pokles hráčů je v tomto případě přirozený, přeci jen jde o čistě single play „příběhovku“. From the Ashes tak přidává nějaký ten nový obsah, ale stojí to za znovuhraní? Jak vlastně ovlivní hráčům tento přídavek hru těm, kdo mají hru rozehranou? Pojďme se tedy prvnímu oficiálnímu DLC From the Ashes podívat na zoubek.
Nejprve fakta. Nový obsah tohoto placeného přídavku spočívá v podstatě jen na jedné věci. Jindřich dostává důvěru Diviše a je jmenován správcem a rychtářem vesnice, kterou má za úkol spravovat a zvelebit do původního stavu (samozřejmě ze svého). Nic víc, nic míň. Trochu mě mrzí, že DLC vychází společně s nových patchem, který sám o sobě přidává nějaký obsah a nové mechaniky do hry, takže to nepozornému oku může připadat, že DLC je větší, než opravdu je. Trochu to na mě působí jako trik od vývojářů jak oblafnout zákazníka, který dá za DLC 10 Euro a si pak myslí, že dostal víc, než ho napadlo.
Proč ale říkám, že za 10 Euro získáte jen tento obsah. Jindřich dostane na starost vesnici Přibyslavice, kterou v určité části příběhu osvobodíte od lapků. A vesnice je na tom opravdu bídně, nic tu nestojí, kostel je téměř zbořený. Svým důvtipem a hlavně dukáty....tedy ehm.....velkou hromadou dukátů.....dáte vesnici nový nádech. Aby hráč vystavěl vesnici zpět do krásy, stojí to celkem nějakých 100 000 dukátů, v závislosti na čase, který to hráči potrvá. Herní doba závislá na obsahu přídavku je totiž hodně relevantní v závislosti na tom, jak daleko je hráč v příběhu, potažmo kolik už nastřádal prostředků.
Jak se tedy staví, jak dlouho to trvá a jaký smysl to vlastně všechno má?
Tady jsem čekal opravdu víc. Hra se snaží působit velice věrně a realisticky v mnoha ohledech. Ale tady, jakoby ušito horkou jehlou, stavíte jednu budovu za druhou jako houby po dešti. Pokud máte už hodně peněz, tak to jde skutečně rychle a hráč nemá ani čas, ale ani důvod se s budovami seznámit a více se pokochat. Jednoduše se podíváte do knihy, vyberete stavbu, ke které splňujete. Pak stačí promluvit s vaším lokátorem, ten zkontroluje stav prostředků a jde se stavět. Umístění budov je předem dané a jedinou volbou hráče je zde v pár případech jen výběr mezi podobnými druhy budov. Konkrétně třeba mezi stavbou pekárny, nebo řeznictví atd. Takže žádná veliká Sofiina volba se nekoná.
Principiálně to ohledně stavby funguje úplně jednoduše. Některé budovy generují příjem, některé potřebují dotovat. To vše se celkem dá držet na uzdě už vzhledem k tomu, že budov je jen něco málo přes deset. Takže jediná investice hráče do stavby jsou opravdu jen peníze. Skutečně jen to!!! Čekal jsem, že se hráč více zapojí do samotné stavby, vždyť takových her je na trhu spousta, tady se mohli Warhorse inspirovat. Stavba samotná totiž probíhá úplně diletantsky tak, že se vám po souhlasu se stavbou jen objeví nápis „po několika dnech“ a bum, budova stojí na místě, hráč shlédne krátkou video sekvenci jak budova vypadá. A to je vše. A takto se to opakuje u všech budov a hráč si musí pouze pohlídat rozpočet.
Proto je navýšení herní doby relativní v závislosti na tom, kolik dukátů hráč má. Můj odhad je 2-10 hodin.
OK, budovy jsou postavené (a to ještě v podstatě ihned), tak co teď s tím mám dělat? No tady přichází v potaz otázka, jak dobře a jak moc je přídavek zakomponován do zbytku hry. Drtivá většina budov v Přibyslavicích je určena hráči k obchodu. Vždy se sem dá zajet a nakoupit vše potřebné, navíc za nejlepší ceny. Jestli je výhodná cena, nebo dostupnost některých věcí rozhodující pro hráče, aby sem jezdi, to je na každém hráči.
Jako plus je fakt, že zde lze bez problémů prodávat kradené věci. Vždyť jste rychtář, lidé tak nemají problém vám nedůvěřovat a kupují bez okolků. Navíc mají výrazně více peněz v kase než jinde, takže toho můžete prodat dost.
Lidé ve vesnici jsou vlastně úplně neznámí a většina pro hráče nemá žádný význam, ale tady na řadu přichází další propojení. Jako Jindřich máte tu možnost zaměstnat jiného obchodníky z okolních vesnic. Tyto vám již většinou známé postavy tak můžete mít tzv. pod svojí střechou a můžete tak časem potkávat známé tváře u sebe „doma“. Chybí ale jakákoliv větší motivace k tomu, aby se o to hráč pokoušel. Já jsem tuto možnost využil jen jednou, a to vlastně jen z toho důvodu, abych zjistil, jestli to opravdu funguje.
Takže kromě vizuální změny k lepšímu a možnosti nakupování věcí se pro hráče zas tolik nemění. Vzhledem k tomu, že jste rychtář, máte i tu povinnost řešit spory, což je v podstatě jediná opravdu logická a ospravedlněná činnost ve vesnici. Spory a problémy se objevují náhodně (tedy skoro, spíš jde o čas). Mě přišla tato činnost celkem zábavná a tyto miniúkoly a řešení problémů jsou napsány většinou spíš s důrazem na pobavení. Jako hned první problém stojí za všechny. Ale prozrazovat nebudu, rozhodně to ale stojí za to.
Jaký je tedy rozdíl ve vnímání DLC hráčem na konci příběhu a tím, který je někde na cestě? Za mě je asi nejlepší koupit a hrát DLC jen v případě, že jste hru ještě nedohráli. From the Ashes je totiž přímo vložen do příběhové linky a působí tak přirozeně. Stejně tak lehce prodlouží herní dobu a nabídne hráči se odreagovat trochu jinak než loupením, kostkami a pobytem v lázních. Hráče, který má dohráno vlastně nečeká nic jiného, než mechanické naklikání budov, které se sami postaví okamžitě bez jakékoliv námahy. A vzhledem k tomu, že je hráč už na konci, nemá vlastně ani veliký důvod něco takového budovat pro další případný zisk, nebo možnost kupovat věci, ty si obstará jinou cestou (mnohdy pohodlnější). Za plnou cenu tedy postavit pár budov a vyřešit pár sporů? To za mě určitě ne a jsem celkem dost zklamán.¨
Místo stavění vesnice by se měli vývojáři asi soustředit na to, aby uspokojili přání investorů z kampaně na kickstarteru a napravili si tak svojí lehce pošramocenou pověst plnou bugů a nesplněných slibů.
Rád bych si myslel, že budu odměněn nějakou realistickou stavbou vesnice plnou rozhodování kam a co postavit. Plnou sporů mezi novými obyvateli. Bohužel se nic z toho nekoná, takže musím hodnotit na 60%.
Nejnovější komentáře