Nebylo možné, aby kdokoli převedl na plátno komiks Watchmen – Strážci v takové podobě, v jaké jej Alan Moore a Dave Gibbons vytvořili. Dokonce si myslím, že se zdálo, že si Zack Snyder ukousl trochu moc velké sousto. Nic proti „300“ Franka Millera, ale ve srovnání s Moorovým a Gibbonsovým opusem je to přece jen přímočarý příběh, který je hodně založen na akci. Watchmen – Strážci, ač superhrdinským komiksem, velké akce spíše postrádají. Zack Snyder se však nezalekl a natočil nezfilmovatelné.
Film je velmi věrný své předloze, i když zde samozřejmě existují zásadní rozdíly. Bylo upuštěno od příběhu trafikanta a chlapce, který k němu chodí číst pirátský komiks o Černé lodi. Tento příběh o Černé lodi byl natočen, nese název „Strážci – Watchmen: Příběhy Černé lodě“ (v originále „Tales of the Black Freighter“). Zároveň byla změněna celá zápletka, aby to v konečném důsledku bylo trochu realističtější. To se celkem povedlo a myslím, že se najdou tací, kteří řeknou, že filmová verze je v tomhle ohledu propracovanější. Jenže není. Film má slabinu právě v tom, že nemůže být tak komplexní.
Stopáž snímku se přibližuje třem hodinám, ale přesto nebylo možné, aby byl zahrnut celý příběh takový, jak byl původně oběma umělci prezentován. Watchmen – Strážci jsou natolik komplikovaným dílem, které má různé nuance a detaily, že prostě nebylo možné, aby byl film stejně dokonalý. Není, ale to, co se tvůrcům povedlo, je přesto obdivuhodné. Skvělé zachycení atmosféry, výborné scény, kdy mnohé doslova kopírují komiks, políčko po políčku, dialog po dialogu. Tohle je pocta velkému dílu, pocta krásná a celistvá. Docela mě mrzelo, že se Moore rozhodl vymazat své jméno z titulků i tohoto filmu. Když mu to ale nevadilo u V jako Vendeta… No, jeho věc.
Pokud divák nečetl komiks, mnoho mu toho unikne. Nebude si přesně jistý tím, jak to vlastně všechno vzniklo, proč zde jsou nějací superhrdinové, jaké byly mezi nimi vztahy, co je utvářelo. Ten, kdo komiks četl, bude zase naopak hledat různé chyby, které zde jsou. Po vizuální stránce však není co vytknout. Dr. Manhattan je dokonalý, vůbec ale celé stylizování obrazu je jen ku prospěchu věci. Výbornému dojmu pak přidávají i herci, kdy hlavně Jackie Earle Haley v postavě Rorschacha předvádí výkon, kterým si pro sebe krade většinu pozornosti.
Líbí se mi, že Zack Snyder chtěl maximálně zachytit dobu a místo. V komiksu je Daniel Dreiberg mírně obtloustlý, rozhodně žádný hollywoodský krasavec. Patrick Wilson je přesně takový. Jeffrey Dean Morgan skvěle vystřihnul slizkého Komedianta, který sice nemá moc prostoru, ale jeho přínos je důležitý. Ozymandiase bych si představoval trochu jinak, více atletického a méně gymnastického. Zack Snyder se svým týmem vytvořil věrnou adaptaci, která je ale pořád jen adaptací geniálního komiksového díla. Nepřesahuje jej, ani se mu nevyrovnává. Film se o nic podobného nesnažil, chtěl jen převést velké dílo na plátna kin. Podařilo se.
Hodnocení: 70%
Photo © Warner Bros., Paramount Pictures / Clay Enos
Části seriálu: Zack Snyder
- Recenze: 300: BITVA U THERMOPYL – Blu-ray STEELBOOK
- Man of Steel / Superman bez slipů má zpátky svou filmovou důstojnost
- Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti – Superman vs. Batman
- Liga spravedlnosti – Tenkrát…když půlku filmu dotočil Joss Whedon.
- Strážci – Watchmen – „Strážci – Watchmen“ je asi nejlepším možným filmovým přepisem geniálního komiksu Alana Moora a Dava Gibbonse.
- Liga spravedlnosti Zacka Snydera
- Armáda mrtvých – Snyder se zpět vrátil ke zombie filmům.
- Úsvit mrtvých – První velkofilm Zacka Snydera.
Nejnovější komentáře