Kritiky.cz > Filmy > Retro filmové recenze > Kmotr II

Kmotr II

Kmotr2
Kmotr2
Chyba při načítání počtu zobrazení.
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Mladičký Vito Andolini (Oreste Baldini) jako jedi­ný z rodi­ny ujde kru­té­mu osu­du, kte­rý pro ní při­pra­vil sicil­ský kmo­tr Don Francesco Ciccio (Giuseppe Sillato). Podaří se mu utéct do Ameriky, kde může začít jeho pozvol­ná ces­ta, na jejímž kon­ci se sta­ne Vito Corleone (Robert De Niro)... O čty­ři desít­ky let poz­dě­ji tří­má pev­ně ve svých rukou otě­že obrov­ské­ho impé­ria Vitův syn Michael Corleone (Al Pacino), jenž se pokou­ší roz­ší­řit svo­ji moc i mimo ame­ric­ké úze­mí, brá­ní se poku­su úřa­dů o zame­ze­ní jeho vli­vu i pod­ni­ká­ní a záro­veň se nemi­lo­srd­ně potý­ká se zrád­ci ve vlast­ních řadách...

Pokračování vel­mi kva­lit­ních a vel­mi oblí­be­ných fil­mů jsou vždy obtíž­ná dis­ci­plí­na. Při pou­ži­tí zná­mé­ho ´´ dva­krát do stej­né řeky nevkro­číš ´´ někdy ani nemu­sí pomoct sta­čit fakt, že se vra­cí tvůr­ce původ­ní­ho fil­mu. Přesto doká­že­me vyjme­no­vat pokra­čo­vá­ní, kte­ré si svou exis­ten­ci doká­ží napros­to obhá­jit a dá se dokon­ce v jis­tých pří­pa­dech i pole­mi­zo­vat nad tím, zda pře­ci jen nepře­ko­na­li své před­chůd­ce. Terminátor 2, Vetřelci, Impérium vra­cí úder, Temný rytíř, Spider-Man 2 či Kmotr 2. Původní Kmotr si došel pro Oscara za nej­lep­ší film a pokus vyrov­nat se mu byl tedy obtíž­ná mise. Francis Ford Coppola ovšem v roce 1974, dva roky po pre­mi­é­ře původ­ní­ho fil­mu sku­teč­ně doká­zal při­jít s pokra­čo­vá­ním, kte­ré se své­mu před­chůd­ci (mini­mál­ně) vyrov­ná. V roce 1974 tak Francis Ford Coppola rea­li­zo­val dal­ší parád­ní kri­mi­nál­ní epos, kte­rý do jis­té míry s Kmotrem 1 tvo­ří jeden vel­ký pří­běh. A na rodi­nu Corleonů vrhá tak tro­chu jiný pohled.

Kmotr II totiž není jen pokra­čo­vá­ním pří­bě­hu Michaela Corleona na pozi­ci Dona, ale také Kmotr II para­lel­ně vyprá­ví o půvo­du Vita Corleoneho. Kmotr II tak vyprá­ví dva sepa­rát­ní pří­běhy, kte­ré od sebe dělí časo­vé zasa­ze­ní a spo­ju­je je jen fakt, že jde o pří­běh jed­né rodiny/dvou gene­ra­cí. Příběh o tom, jak se z Vita Corleoneho stá­vá někdo i pří­běh o tom, jak se jeho syno­vi o pár dekád poz­dě­ji tak tro­chu láme led pod noha­mi a při sna­ze o spa­se­ní své­ho kri­mi­nál­ní­ho impé­ria dochá­zí i k naru­še­ní toho nej­cen­něj­ší­ho - rodi­ny.

Z Kmotra II tak čpí nádech tragé­die, kte­rý ješ­tě více umoc­ňu­je fakt, že po smr­ti Vita Corleoneho už rodi­na Corleonových není jako dřív. Francis Ford Coppola vlast­ně k pokra­čo­vá­ní přestou­pil zce­la jinak, bylo poté vlast­ně ris­kant­ní vyprá­vět dvě pří­bě­ho­vé linie v rám­ci jed­no­ho fil­mu. Díky dél­ce 200 minut a důra­zu na obě linie to ovšem skvě­le fun­gu­je. I ten­to­krát dochá­zí ke kolo­to­či zrad, úmr­tí a ztra­ce­ných ide­á­lů, opět je to řeme­sl­ně vyla­dě­né do nejmen­ší­ho detai­lu a i ten­to­krát se musí sklo­nit klo­bouk nad tím, jak Coppola po dru­hé za sebou vyprá­ví jeden (vlast­ně dva) vel­ký str­hu­jí­cí pří­běh, kte­rý Coppola spo­lu s Mario Puzem doká­za­li skvě­le vyla­dit do jed­no­ho funkč­ní­ho cel­ku, sta­ré posta­vy doká­za­li ješ­tě více roz­pra­co­vat a ty nové udě­lat stej­ně zají­ma­vý­mi.

Kráčet teh­dy ve sto­pách vyšla­pa­né Marlonem Brandem roz­hod­ně nemoh­lo být jed­no­du­ché, Robert De Niro byl ovšem skvě­lá náhra­da, kdy se dalo snad­no uvě­řit tomu, že je jeho Vito Corleone sku­teč­ně mlad­ší ver­zi Vita Corleoneho v podá­ní Marlona Branda. Přeskakování do Vitovy minu­los­ti, kdy poma­lu špl­há po potrav­ním řetěz­ci a stá­vá se uzná­va­ným a spra­ved­li­vým Kmotrem dohro­ma­dy poté vrhá na tuto posta­vu tak tro­chu jiné svět­lo, pře­de­vším i k při­hléd­nu­tí nad tra­gic­kým úvo­dem z Vitova dět­ství. Celá lin­ka z minu­los­ti napros­to doká­že osvět­lit, proč se Corleonova rodi­na dočka­la tak význam­né­ho posta­ve­ní.

Je ovšem jas­né, že Michael Corleone není svým otcem, i když by mož­ná chtěl být jako on. V prů­bě­hu Kmotra II je zají­ma­vé uva­žo­vat nad tím, jak by Vito své­mu syno­vi pora­dil a v jis­tých pří­pa­dech se dá snad­no odhad­nout, že by Vito v jis­tých momen­tech na své­ho syna vylo­že­ně pyš­ný nebyl. V podá­ní Al Pacina se z Michaela Corleoneho defi­ni­tiv­ně v Kmotrovi II stá­vá veskr­ze tra­gic­ká figu­ra, kte­rá při sna­ze o roz­ší­ře­ní své moci záro­veň při­jde o to, co je pro něj pře­ci jen důle­ži­těj­ší. Přesně to, co člo­vě­ku začne chy­bět až v momen­tě, kdy o to při­jde. Závěrečná scé­na napros­to skvě­le fun­gu­je nejen díky opět famóz­ní hud­bě Nino Roty (ten­to­krát ve spo­lu­prá­ci s Francesocou Penninou a Carminem Coppolou, otcem Francise Forda Coppoly), ale pře­de­vším i díky fak­tu, že Pacino doká­že pro­dat Michaelovo aktu­ál­ní roz­po­lo­že­ní skr­ze pou­hý kamen­ný výraz.

Coppolův um na teh­dej­ším vrcho­lu jeho sil za pocho­du tkví ze všech stran. Kmotr II opět v jeho podá­ní půso­bil vel­ko­le­pě, z růz­ných scén tkví ta správ­ná ener­gie, Coppola přes­ně ví, kdy se hodí nos­tal­gic­ké vzpo­mí­ná­ní na časy, kdy bylo líp i momen­ty, kte­ré sází na herec­ké výko­ny na vrcho­lu sil. Neplatí to jen o Pacinovi a De Nirovi, ale také o Robertu Duvallovi, Diane Keaton, Johnu Cazaleovi či Lee Strasbergovi a Michael V. Gazzovi. Právě tito dva se jako Hyman Roth respek­ti­ve Frank Pentangeli před­sta­vu­jí jako dal­ší dvě stě­žej­ní posta­vy v tri­lo­gii Kmotr a posí­li­li už tak sil­ně nabi­tý cas­ting.

Jak se postup­ně pro­lí­na­jí lin­ky o spl­ně­ném ame­ric­kém snu a pádu na dno, defi­ni­tiv­ně se tím vlast­ně uka­zu­je o čem je celá tri­lo­gie Kmotr jako celek. O hod­no­tách. Těch hod­no­tách, kte­ré si Vito Corleone uvě­do­mo­val a měl je na prv­ním mís­tě, jeho syn Michael ovšem sku­teč­ně není svým otcem. První dva díly Kmotra tak ved­le sebe více­mé­ně fun­gu­jí ve skvě­lém kon­tras­tu a pře­de­vším dohro­ma­dy sku­teč­ně parád­ně fun­gu­jí jako celek. První Kmotr mož­ná lépe drží při sobě (pře­de­vším pro­to, že nemu­sí pře­ska­ko­vat z jed­né časo­vé linie do dru­hé), Kmotr II je ovšem vyni­ka­jí­cí pokra­čo­vá­ní, kte­ré se po prá­vu dočka­lo na Oscarech ceny za nej­lep­ší film roku 1974. Coppola si poté prá­vem došel pro Oscara za režii, De Niro prá­vem pro Oscara za nej­lep­ší­ho ved­lej­ší­ho her­ce a neostrou­ha­li ani hudeb­ní­ci, výpra­va a pře­de­vším scé­nář dvo­ji­ce Coppola/Puzo. Naopak i podru­hé (a ne napo­sled) v rám­ci Kmotra ostrou­hal Al Pacino, na dru­hou stra­nu ovšem doká­zal, že je v rám­ci Oscarů Michael Corleone jeden z nej­ví­ce nedo­ce­ně­ných herec­kých výko­nů všech dob (pla­tí to více­mé­ně o libo­vol­ném díle tri­lo­gie).

Kmotr II je feno­me­nál­ní pokra­čo­vá­ní feno­me­nál­ní­ho fil­mu, kte­ré by pří­běh rodi­ny Corleonových moh­lo uzavřít skvě­le. Kmotr III vzni­kl v roce 1990 a opro­ti svým dvě­ma před­chůd­cům už není tak zásad­ní a pře­de­vším vta­hu­jí­cí. Jeho exis­ten­ce ovšem ale­spoň vyzně­ní Kmotra II dává ješ­tě o řádek víc. I když Kmotr II toho vlast­ně zas tak moc navíc nepo­tře­bu­je a Kmotr III už toho vlast­ně moc navíc říct nemohl. I když se nedá říct, že Coppola poten­ci­ál úpl­ně vyčer­pal, Kmotr II pře­ci jen ve své době pří­běh rodi­ny Corleonů uza­vřel feno­me­nál­ně. A čas mu dal tak tro­chu za prav­du, že tohle by bylo těž­ké něja­kým způ­so­bem pře­ko­nat....

Trailer

YouTube video player

Verdikt: 5 z 5


Photo © Paramount Pictures


Podívejte se na hodnocení Kmotr II na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest


0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
V tento den roku 1974 byl ve Spojených státech uveden do kin film „Kmotr, část II“
20. prosince 2023V tento den roku 1974 byl ve Spojených státech uveden do kin film „Kmotr, část II“Francis Ford Coppola, který byl několikrát málem vyhozen z prvního filmu, dostal od Paramount Pictures limuzínu Mercedes-Benz jako odměnu za rekordní úspěch "Kmotra" (1972) a pobídku k režii pokračování. Souhlasil s několika podmínkami: že pokračování bude…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Baletní kouzlo v ringu: Jak John Avildsen přivedl Rockyho k životu a přeměnil bojový tým ve taneční duo
21. prosince 2023Baletní kouzlo v ringu: Jak John Avildsen přivedl Rockyho k životu a přeměnil bojový tým ve taneční duoKdyž byl John Avildsen jmenován režisérem filmu Rocky (1976), nikdy neviděl boxerský zápas naživo - stejně jako skladatel Bill Conti, autor slavné skladby "Gonna Fly Now (Theme from Rocky)". Avildsen tedy přistupoval ke scéně jako k…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Neoficiální film Fantastická čtyřka z roku 1994: Příběh, výroba a kulturní dopad
11. července 2025Neoficiální film Fantastická čtyřka z roku 1994: Příběh, výroba a kulturní dopadTento neoficiální snímek z roku 1994 je známý především díky své nelegální distribuci a kontroverzím kolem jeho vzniku. Přestože nikdy nebyl oficiálně uveden do kin, stal se předmětem zájmu fanoušků a kultovní ikonou. V následujícím textu…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Fénické spiknutí: Benicio Del Toro, Michael Cera září v pastiši Wese Andersona
5. června 2025Fénické spiknutí: Benicio Del Toro, Michael Cera září v pastiši Wese AndersonaBohatý podnikatel se vyhýbá pokusům o atentát, sbližuje se se svou odcizenou dcerou a budoucím dědicem a zároveň se pouští do nového podnikání ve filmu Fénické spiknutí, který měl minulý měsíc premiéru v soutěži na festivalu…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Cínový vojáček: Chaotický thriller s promarněnými hvězdami
9. května 2025Cínový vojáček: Chaotický thriller s promarněnými hvězdamiBývalý sektář se infiltruje do střetu mezi FBI a nebezpečnou sektou složenou z bývalých členů armády ve filmu Cínový vojáček, který byl tento víkend bez okolků vypuštěn na Prime Video. Navzdory zajímavé premise a skvělému hereckému…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Megalopolis - Velkolepá sci-fi od režiséra Kmotra a Apokalypsy
28. září 2024Megalopolis - Velkolepá sci-fi od režiséra Kmotra a ApokalypsyMegalopolis je římský hrdinský epos zasazený do imaginární budoucí Ameriky. Město Nový Řím musí projít proměnami, což vyvolá konflikt mezi Cesarem Catilinou (Adam Driver), geniálním architektem, který se snaží o přechod k utopické, idealistické budoucnosti, a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Děkujeme, že kouříte
13. srpna 2024Děkujeme, že kouříte[caption id="" align="alignright" width="200"] Photo © Fox Searchlight[/caption] Hrdina téhle vskutku netradiční a originálně cynické americké komedie pracuje jako mluvčí firmy Big Tobacco a jeho rolí je bránit kuřáky a jejich práva, aby nedošlo k jejich…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Komediální akční nářez s názvem „Konečná“
23. července 2024Komediální akční nářez s názvem „Konečnᓊerif malého městečka na hranici USA a Mexika Ray Owen si užívá svůj den volna. Velká část obyvatel je mimo město a tak se těší a poklidný víkend. Ten však naruší průjezd podezřelé dvojice. Při vyšetřování…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Roger Corman kdysi plánoval zfilmovat Dunu Franka Herberta v komunistickém Československu
4. března 2024Roger Corman kdysi plánoval zfilmovat Dunu Franka Herberta v komunistickém ČeskoslovenskuO Duně Alejandra Jodorowského jste určitě slyšeli. Ale co Duna Rogera Cormana? Legendární producent béčkových filmů byl údajně vůbec prvním, kdo zakoupil práva na zfilmování klasického sci-fi románu Franka Herberta a v roce 1972 plánoval natočit…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
V tento den roku 1970 byl uveden film „M*A*S*H“
25. ledna 2024V tento den roku 1970 byl uveden film „M*A*S*H“Robert Altman, v té době relativně nový filmař, neměl dostatečné reference, které by ospravedlnily jeho neortodoxní filmařský postup, a v minulosti raději odmítal práci, než aby vytvořil nekvalitní produkt. Altman: "Měl jsem praxi v práci pro…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Creed: Cesta na vrchol – Přenos žezla od otce k synovi ve světě boxu
18. ledna 2024Creed: Cesta na vrchol – Přenos žezla od otce k synovi ve světě boxuDonnie Johnson (Michael B. Jordan) vlastní jménem Adonis Creed, se jednoho dne rozhodne zahodit nadějnou kariéru ve financích a následovat odkaz svého otce, jedné z největších boxerských ikon na celém světě. Tohle rozhodnutí se v jeho…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Terapie láskou: Cesta k uzdravení a sebezdokonalení po krizi nevěry
18. ledna 2024Terapie láskou: Cesta k uzdravení a sebezdokonalení po krizi nevěry[caption id="" align="alignright" width="320"] Photo © The Weinstein Company[/caption] Přistihnutí své manželky při nevěře může být dosti traumatizující zážitek. Pat, který trpí bipolární afektivní poruchou si právě takový zážitek před osmi měsíci prožil. Svojí manželku Nikki…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Diane Keaton: Cesta od Broadwaye k legendě filmového plátna a její nezapomenutelné role v dílech Woodyho Allena a Franca Coppoly
5. ledna 2024Diane Keaton: Cesta od Broadwaye k legendě filmového plátna a její nezapomenutelné role v dílech Woodyho Allena a Franca CoppolyDiane Hallová (která si změnila příjmení na dívčí jméno své matky Keatonové, protože jistá Diane Hallová již byla členkou herecké asociace) studovala herectví na Santa Ana College, ale pak studium přerušila ve prospěch Neighborhood Playhouse v…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Anthony Hopkins o své ikonické roli Hannibala Lectera a cestě od prvního setkání s Jodie Fosterovou až po divočejší verzi v „Červeném draku“
31. prosince 2023Anthony Hopkins o své ikonické roli Hannibala Lectera a cestě od prvního setkání s Jodie Fosterovou až po divočejší verzi v „Červeném draku“Anthony Hopkins ve filmu Mlčení jehňátek (1991): "Jakmile jsem uviděl scénář, věděl jsem, že to bude jedna z těch výjimečných rolí. Nevím proč, je to prostě instinkt. O knize jsem nikdy neslyšel. Nikdy jsem neslyšel o…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Zabijáci rozkvetlého měsíce – pomalu tažení
20. prosince 2023Zabijáci rozkvetlého měsíce – pomalu taženíRežisér Martin Scorsese patří k mým velkým oblíbencům. Vlastně je v režisérské branži asi tím úplně největším. Na jeho novinku, kterou realizoval pod hlavičkou Apple TV+, jsem se tedy logicky těšil. Obzvláště, když téma znělo slibně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Náhodný vznik ikonické módní mikiny: Příběh Jennifer Beals a její role v Flashdance
20. prosince 2023Náhodný vznik ikonické módní mikiny: Příběh Jennifer Beals a její role v FlashdanceK módní mikině bez límečku Jennifer Beals ve filmu Flashdance (1983) došlo náhodou. Mikina, kterou si Bealsová přivezla z domova, se při praní srazila a ona si musela ustřihnout límec, aby si ji mohla přehodit přes…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,00647 s | počet dotazů: 263 | paměť: 38734 KB. | 22.08.2025 - 12:20:26