Srdcem celého příběhu Královy zahradnice je výjimečný svět zahrad a zahradnictví, které v té době představovalo velmi významné odvětví. Zahradníci byli respektovaní odborníci.
Alan Rickamn upozorňuje: “V zahradách té doby se vůbec neobjevovaly květiny. Vše byla architektura. A všechno se dělalo ve velkém měřítku.” Zahrady zámku ve Versailles se pro krále Ludvíka XIV. Staly posedlostí. “Měl takovou moc, že mohl přestěhovat celý dvůr z Louvru, vybudovat palác ve Versailles a okolo něj nejúžasnější zahrady na světě, to všechno na místě, kde dřív byly bažiny.”
“Také byl problém se zavlažováním, slavné fontány mohly ve skutečnosti fungovat jen čas od času. Když král procházel zahradami, čekali tam lidé, kteří pomocí praporků dávali znamení, že Ludvík už jde, aby se fontány postupně spouštěly v místech, kudy měl projít. Král se ovšem mohl domnívat, že vodotrysky fungují stále.”
Jedinečným prvkem v zahradách je Lasturový háj (Bosquet des Rocailles), který se vymyká z přísné formálnosti celých zahrad. Představuje malý kousek chaosu. Ve Versailles se nachází dodnes. Kate Winslet ho navštívila: “Bylo úplně magické stát uprostřed Lasturového hájku úplně sama. V naší replice při natáčení jsem se cítila podobně.”
Tým filmových zahradníků ovšem neustále zápasil s anglickým deštivým počasím. “Když pršelo, naše zahrada se neustále proměňovala v bahenní lázeň: bláto v kapsách, ve vlasech, na botách,” říká Gail Egan.
Hlavní představitelka se ovšem nijak nebála ušpinit, seznamovala se s prací zahradníků, aby se své postavě více přiblížila, a zablácená byla neustále. “Každý večer jsem ze sebe musela oškrabovat bahno,” směje se Kate Winslet.
Zahrada je ve filmu kulisou pozvolna rozkvétajícímu příběhu lásky mezi dvěma zahradními architekty, Sabine a Le Notrem. “Jde o setkání myslí a duší, které v sobě navzájem probouzejí tvořivost,” říká Kate Winslet.
“Sabine má zcela odlišné vnímání přírody, zahradnictví i designu než Le Notre. On uvažuje matematicky, v geometrickým pojmech. Vše je propočítané. Ale když do jeho života vstoupí tato žena, začne vidět věci jinak. Pomáhá mu znovu objevovat sebe samého,” říká Matthias Schoenaerts.
O režisérovi Schoenaerts poznamenává: “Alan má obrovský smysl pro detail a je citlivý k lidem.” Kate Winslet dodává: “Vždy přesně ví, co chce. Dokáže dát věcem strukturu, na jejíž bázi si pak můžete dát svobodu ve spontánních momentech.”
“Měli jsme svobodu vytvořit si svůj vlastní svět,” říká Ivana Primorac.
Sám Alan Rickman se za natáčením ohlíží jako za obdobím “spolupráce, kamarádství, vzájemné úcty, nacházením věcí, o kterých jste neměli ani tušení, které vás překvapily, a momentů emocionální síly, ze kterých mi doslova spadla čelist.”
Nejnovější komentáře