Nikdo si doposud neuvědomil, jaký taj a um se skrývá pod prostou zkratkou KK. Jistě mi odpustíte záhadný úvod...
...když prozradím, že se nejedná o vaší známou Karolínu Klofáčovou z druhého patra, ani o solené oříšky KK, dvojici zemí Kamerun, Kambodža, či spisovatelské duo Kafka, Kosmač. Ono vlastně jde o duo, ale úplně jiné - spisovatelsko filmařské, protože však čtete Kinofil, kde všichni svorně milujeme, obdivujeme a někdy zatracujeme film, řekněme, že jde o dvojici filmařsko spisovatelskou. První „K“ je nám jasné, stejně jako fakt, že jde o iniciály dvou velikánů svého oboru. Stanley Kubrick se nejmenuje Kubrick jenom proto, aby byl v matrice pořádek. Dalším důvodem bezesporu je ono druhé „K“. Osud tomu chtěl a svedl je dohromady. Úvodem je dále nutno podotknout, že vzájemná spolupráce Kubricka s Kingem nebyla procházkou růžovím sadem a už vůbec ideálním tvůrčím partnerstvím. Kubrick sice byl knižní předlohou zaujat dostatečně, aby se pevně rozhodl přenést příběh Osvícení na plátna kin, ale jeho představa filmu se v mnohém rozcházela s názory tvůrce knižní předlohy. King měl potřebu ochraňovat své dílo a snažil se, aby bylo adaptováno co nejstriktněji dle předlohy. Dočkal se roku 1997, kdy pod taktovkou Micka Garrise vznikl dvoudílný televizní film, který svázaný osnovou knihy vyšuměl do prázdna. Kubrickova verze není ani tak adaptací, jako spíše interpretací románu. Hlavní postavou příběhu je nedostatkem inspirace trpící spisovatel Jack Torrance, který pozvolna propadá šílenství v opuštěném hotelu Overlook, kde je zaměstnán jako mimo sezónní správce. Jeho tvůrčí neschopnost a společenské požadavky, kterým není schopný vyhovět ho staví do role loutky, která přes všechen odpor čeká, až s ní někdo pohne. A právě drobné záchvěvy končetin a letmé zdvihnutí lanka prodlužuje očekávání toho, co má nastat. Jack Torrance je obětí, spisovatelem, který musí vykonávat rutinní práci správce a dostát závazkům vůči zaměstnavatelům.
Jack je manipulovaný manipulátor. Jeho veškerá snaha se později zaměří jen na jeden cíl. Chce zkrátka vyhovět požadavkům, nepřeceňuje svoje možnosti, jenom je špatně odhaduje a v gradujícím šílenství, které je mnohdy se sarkasmem parodováno se stává pouhým nástrojem něčí vůle. Na druhé straně je manželkou, rádoby nevnucenou formou, vybízen až bičován k tvůrčí činnosti, které v tomto období není schopen. Jednou se kupříkladu Danny se svojí matkou procházejí v přilehlém bludišti. Jack si posléze prohlíží jeho plán v hotelové hale, až další přiblížení nám ukáže, že se z výšky díváme na to samé místo, kde se Danny s matkou prochází. Osvícení je dnes filmová klasika každým coulem, podobně jako drtivá většina tvorby Stanleyho Kubricka. Stějně tak se stává z krále horrorů klasik toho žánru. Tak zatajme dech a ponořme se do hlubin (ne študákovi) duše jehož houževnatost neodpovídá jeho schopnostem, projďeme se hotelem, který, zdá se, má svojí pokroucenou duši a v jeho stěnách tepe krev, zastavme se nakonec v mrazivém sněhu, uprostřed nekonečného bludiště vlastní mysli. |
Nejnovější komentáře