Kritiky.cz > Články > Lepší teď než nikdy - O FILMU

Lepší teď než nikdy - O FILMU

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Režisér Rob Reiner má s kome­dií zku­še­nos­ti a roz­hod­ně pro­ká­zal, že ví, jak úspěš­ně slou­čit humor a roman­ti­ku. Ve své kla­sic­ké kome­dii KDYŽ HARRY POTKAL SALLY z roku 1989 nechal pub­li­kum dou­fat, že se Meg Ryan a Billy Crystal pře­ce jen nějak dají dohro­ma­dy a v AMERICKÉM PREZIDENTU z roku 1995 divá­ci tou­ži­li, aby pre­zi­dent Andrew Shepherd Michaela Douglase a lob­bis­tka Sydney Wade, kte­rou hrá­la Annette Bening, pře­ko­na­li trap­né námlu­vy na poli­tic­kém bojiš­ti a vytvo­ři­li pár.

„Jednoduše dělám ten samý film pořád doko­la,” smě­je se Reiner. „Žena je vždyc­ky vyspě­lej­ší a emo­ci­o­nál­ně schop­něj­ší. A ten muž jako idi­ot pobí­há kolem a pře­mýš­lí a vymýš­lí, než zjis­tí, že by měl s tou ženou být.” A stej­né je to v pří­pa­dě LEPŠÍ TEĎ NEŽ NIKDY.

Nápad na ten­to film vzni­kl někdy během tis­ko­vých kon­fe­ren­cí o Reinerově hitu z roku 2007 NEŽ SI PRO NÁS PŘIJDE v hlav­ní roli s Jackem Nicholsonem. „Každý novi­nář mi poklá­dal stej­nou otáz­ku,” vzpo­mí­ná reži­sér, „co máte na svém sezna­mu věcí, kte­ré chce­te stih­nout, než si pro vás při­jde?“ Reinerův dlou­ho­le­tý pro­dukč­ní kole­ga, pro­du­cent LEPŠÍ TEĎ NEŽ NIKDY Alan Greisman, vzpo­mí­ná na kla­sic­kou Nicholsonovu odpo­věď. „Minutu pře­mýš­lel a potom odpo­vě­děl ‘Sedět ve svém obý­vá­ku s noha­ma na kon­fe­renč­ním stol­ku, kou­řit ciga­re­tu a pře­mýš­let, jest­li je ješ­tě čas na něja­ké dal­ší vel­ké milost­né dob­ro­druž­ství.’ Zašel jsem za Robem a řekl mu, že to je báječ­ný nápad na film.’” Kolečka do sebe zača­la zapa­dat a námět nové­ho sním­ku byl na svě­tě. „Dostalo mě to,“ při­zná­vá Reiner, „lidé, kte­ří se najdou v urči­té fázi živo­ta, v té poz­děj­ší.“

Scenárista Mark Andrus, kte­rý napsal dal­ší vel­ký Nicholsonův hit, LEPŠÍ UŽ TO NEBUDE z roku 1997, napsal k fil­mu scé­nář. „Hlavní myš­len­ka,” říká Reiner, „je o lidech, kte­ří se roz­hod­li, že roman­ti­ka už není pro ně. A tak nějak našli jeden dru­hé­ho.” Pod Andrusovým perem se děj roz­ší­řil o téma­ta dru­hých šan­cí, kte­ré nám život dává – nejen v oblas­ti roman­ti­ky, ale také v pro­fes­ním živo­tě nebo v rodin­ných kon­flik­tech.

Právě v tom spo­čí­vá vel­ká lid­skost, kte­rá se za kome­dií skrý­vá – a to také pomoh­lo při­lá­kat vel­ký talent. Producent Mark Damon vzpo­mí­ná: „Prvně jsem četl scé­nář LEPŠÍ TEĎ NEŽ NIKDY během letu do Toronta. Mezi smí­chem a slza­mi jsem si uvě­do­mil, že čtu výji­meč­ný scé­nář, z kte­ré­ho správ­né ruce a správ­ní her­ci mohou udě­lat výji­meč­ný film. Se sezna­mem zvuč­ných jmen osca­ro­vých vítězů a na Oscara nomi­no­va­ných her­ců jsem věděl, že budu pyš­ný na to, že se na fil­mu budu moci podí­let, že ho budu moci pro­du­ko­vat a dis­tri­bu­o­vat. Takhle jis­tý jsem si ohled­ně vyhlí­dek fil­mů jen zříd­ka, tak­že jakmi­le jsem vystou­pil z leta­dla, zavo­lal jsem Robu Reinerovi a Alanu Greismanovi z Castle Rock, a řekl jsem jim, že do toho jdu. Rob má jako reži­sér jis­tou ruku, her­ci ho milu­jí a on je z nich scho­pen dostat skvě­lé výko­ny. Bylo úžas­né, když slí­bil uvést scé­nář do živo­ta na vel­kém plát­ně.”

V cen­t­ru pozor­nos­ti fil­mu LEPŠÍ TEĎ NEŽ NIKDY je býva­lý úspěš­ný rea­lit­ní mak­léř Oren Little, jehož žena zemře­la před něko­li­ka lety na rako­vi­nu. Orena hra­je osca­ro­vý herec Michael Douglas, pro kte­ré­ho je to už dru­hý film s reži­sé­rem Reinerem. „S Robem pra­cu­ji moc rád,“ říká herec, „už od AMERICKÉHO PREZIDENTA. Má to svo­je výho­dy – nemu­sí­te se vzá­jem­ně před­sta­vo­vat. Je to krat­ší. A Rob věří svým instink­tům. Nerad točí scé­ny pořád doko­la, rad­ši nechá věci běžet. A zná kom­plet­ně všech­ny tex­ty. Při „Akci!“ se najed­nou dosta­ne do jiné­ho svě­ta. Zaboří nos do moni­to­ru a sle­du­je všech­no oprav­du hod­ně zblíz­ka. A co se týká kome­dií, má za sebou hvězd­nou minu­lost.“

Douglase na pro­jek­tu nepři­ta­ho­va­la jen mož­nost zno­vu pra­co­vat s Reinerem, ale také scé­nář a vlast­nos­ti jeho posta­vy. „Mark Andrus je výbor­ný autor. Má krás­ný oso­bi­tý styl a píše oprav­du zají­ma­vé a dob­ře pro­pra­co­va­né posta­vy. Podle mě je to krás­ný milost­ný pří­běh s dob­rým smys­lem pro humor.“

Jeho posta­va, Oren, má spe­ci­fic­ký půvab. „Vždycky mě při­ta­ho­va­ly posta­vy, kte­ré nepů­so­bí moc při­taž­li­vě, ale nako­nec k nim ces­tu najde­te,“ svě­řu­je se Douglas. „Mám rád tu výzvu, když se sna­žím naklo­nit si divá­ky na svo­ji stra­nu.“

Práce na fil­mu měla pro her­ce ješ­tě dal­ší výho­du – toči­lo se na před­měs­tí Connecticutu, neda­le­ko od her­co­va domu ve Westchesteru. „Právě jsem dokon­čil „LIBERACE!“ a FRAJERY VE VEGAS, tak­že mož­nost natá­čet doma byla úžas­ná. Domů to bylo jen 25 minut jízdy, tak­že jsem kaž­dý večer viděl svo­je děti. To bylo hod­ně láka­vé.“

Jak Douglas vysvět­lu­je, Oren byl výji­meč­ně schop­ný rea­lit­ní mak­léř. „Mnoho let žil vel­mi úspěš­ný život. V roli otce už ale asi tak úspěš­ný nebyl. Jeho syn Luke se stal dro­go­vě závis­lým a Oren ho pros­tě ode­psal. Posledních deset let o sobě nesly­še­li.”

Jeho žena Sarah Beth sved­la dlou­hý boj s rako­vi­nou, kte­ré nako­nec pod­leh­la, a díky této udá­los­ti Oren zahoř­kl. „Posledních pár let ho pořád­ně semle­lo,” vysvět­lu­je Douglas. „Oren celou tu dlou­hou ces­tu absol­vo­val po boku své ženy a úpl­ně se uza­vřel. Nepronikne k němu nikdo.” „Oren už pak nikdy niko­ho nemi­lo­val,“ dodá­vá Reiner. „Pravidelně cho­dí na hrob své ženy, nedo­ká­že se přes to dostat. Nejhorší je, že se už nikdy nespo­jil se svým synem. Před smr­tí Orenovy ženy se nikdy nesmí­ři­li. A on to vlast­ně pořád nechce.“

Orena potká­vá­me ve chví­li, kdy pro­dá­vá svůj rodin­ný dům – dům, ve kte­rém do posled­ní chví­le pečo­val o Sarah Beth a ve kte­rém byd­le­la jeho rodi­na. „Finančně teď na tom není nej­lé­pe,“ vysvět­lu­je Douglas, „a rea­lit­ní trh se v této oblas­ti pro­pa­dl. Ale Oren dům stej­ně pro­dá pou­ze za cenu, jakou mys­lí, že dům má - dokon­ce i když teď má jen polo­vič­ní hod­no­tu.”

V jis­tém smys­lu to sko­ro vypa­dá, že ho pro­dat nechce. „Ten dům byl jeho iden­ti­ta. Pro něj a pro jeho ženu to byl sym­bol jejich posta­ve­ní. Byl to jejich život, tady vycho­va­li své­ho syna a tady žili tolik let a tady ošet­řo­val a sta­ral se o Sarah Beth. Prostě odmí­tá uznat, že se jeho hod­no­ta tolik sní­ži­la,” říká Douglas a dodá­vá, „to jen doka­zu­je, že bys­te nemě­li mít rea­lit­ní­ho mak­lé­ře, kte­rý má cito­vé vaz­by k pro­dá­va­né­mu domu.“

Ne že by nezkou­šel dům pro­dat. Oren na to dokon­ce vyna­klá­dá zvlášt­ní úsi­lí, tak­že když dům uka­zu­je poten­ci­ál­ním zájem­cům, umis­ťu­je po domě foto­gra­fie lidí stej­né­ho etni­ka v pla­né nadě­ji, že je tím „dosta­ne“. „Je to dost povrch­ní,” kon­sta­tu­je Reiner.

Oren se teď nachá­zí v jakém­si pře­chod­ném sta­vu. Bez pří­jmu, kte­rý kdy­si měl, zakot­vil ve skrom­ném dvou­poscho­ďo­vém domě se čtyř­mi byty, kte­rý vlast­ní u vody v Bridgeportu v Connecticutu. Je tam byt pro malou rodi­nu, pro pár, kte­rý čeká své prv­ní dítě a pro vdo­vu. „Jmenuje se Oren Little, pro­to se tomu říká Malé Shangri-La,” upo­zor­ňu­je Reiner.

„Myslím, že nikdo neví, že prá­vě on je vlast­ní­kem té budo­vy,” pře­mýš­lí Douglas. „Jediné, co vědí, je, že je jed­ním z těch věč­ně nevr­lých nájem­ců. Pro niko­ho nemá pěk­né slo­vo. Dokonce ani auto neza­par­ku­je tak, aby umož­nil své sou­sed­ce, kte­rá je ve vyso­kém stup­ni těho­ten­ství, dostat se domů krat­ší ces­tou. Moc ze sebe nedá­vá. Je to tako­vý skrb­lík.”

Oren je s tím, jak jeho život vypa­dá, více­mé­ně spo­ko­jen. „V téhle oblas­ti jsem vyros­tl – znám tyhle posta­vy Nové Anglie,” říká Douglas. „Oren je tak tro­chu dan­dy – má rád své mar­ti­ni. Vyhovuje mu žít sám. Vzdal se jaké­ho­ko­liv hle­dá­ní něja­ké roman­ti­ky. Je jako sta­rá paní. Nikoho nehle­dá. Jen pře­ží­vá. Má svou ruti­nu a zkou­ší pro­dat svůj dům. Z pro­nájmu má dost peněz na to, aby pře­žil, čte si svo­je novi­ny a zřej­mě i dost pije.”

To se vše začne měnit, když se sezná­mí se svou sou­sed­kou, půvab­nou ženou jeho věku jmé­nem Leah, kte­rou hra­je Diane Keaton. „Znám Diane roky a vždyc­ky jsem byl jejím vel­kým fanouš­kem, ale nikdy jsem s ní nepra­co­val,” říká Reiner. Ve fil­mu je Leah zpě­vač­kou, tak­že i když se v sou­vis­los­ti s obsa­ze­ním role mlu­vi­lo o řadě jmen, krás­ný hlas Diane Keaton z ní udě­lal jas­nou favo­rit­ku.

„Navíc jsem si o ní vždyc­ky mys­lel, že má neu­vě­ři­tel­né kome­di­ál­ní nadá­ní,“ dodá­vá Reiner. „A kro­mě toho je váž­ně sexy. Pro film jako je ten­to musí­te najít dva lidi zhru­ba stej­né­ho stá­ří, kte­ří kro­mě jiných kva­lit v sobě mají i něco roman­tic­ké­ho – abys­te jim moh­li uvě­řit, že je mezi nimi sku­teč­né roman­tic­ké a sexu­ál­ní pou­to.“

Keaton se do pro­jek­tu zapo­ji­la od samé­ho začát­ku. „Všechno mě oslo­vi­lo. Hrála jsem s Michaelem Douglasem, oslo­vil mě scé­nář, mož­nost zpí­vat. Když jsem byla mla­dá, sni­la jsem o tom, že budu zpě­vač­kou a mys­le­la jsem, že se budu sna­žit zpí­vat v muzi­ká­lo­vých kome­di­ích, a teď ke mně při­šlo tohle – mož­nost zazpí­vat si ve fil­mu čty­ři pís­nič­ky – a to je pros­tě spl­ně­ním snu. A moci si v 69 letech zahrát v roman­tic­ké kome­dii, kde moje posta­va polí­bí muže? Pro mě je to nád­her­né. Navíc ten obsah: lás­ka, život, dru­hé šan­ce, ote­vře­ní se, nechat sta­ré věci ode­jít, obje­ve­ní něče­ho, co jste nikdy neče­ka­li…”

Pro Keaton neby­la roz­ho­du­jí­cí jen mož­nost spo­lu­pra­co­vat s Douglasem a Reinerem, hereč­ka cíti­la se svou posta­vou jis­tou spří­z­ně­nost. „Leah je žena, kte­rou bych sama chtě­la být: las­ka­vá, peču­jí­cí, mateř­ská. Umí být ale také sil­ná a uzná­vá pev­né hod­no­ty, z kte­rých nesle­ví. Samozřejmě je také nejis­tá a cit­li­vá a také hod­ně plá­če. Ale k lidem se cho­vá ote­vře­ně.”

Reinerův reži­sér­ský styl pomá­hal Keaton cítit se uvol­ně­ně. „Rob ví, jak scé­nu odleh­čit. Ví, jak vám pomo­ci cítit se uvol­ně­ně, abys­te moh­li dělat svo­ji prá­ci. Má rád impro­vi­za­ci – ne že já bych impro­vi­zo­va­la, ale má rád leh­kost, tak vás nechá­vá dělat si věci po svém.“

I Reiner si prá­ci s hereč­kou vychva­lu­je: „Diane hra­je vlast­ně sama sebe, a to je to, co se mi na ní líbí – neu­dě­lá jedi­ný nepo­cti­vý pohyb, pro­to­že je s posta­vou napros­to spo­je­ná.“ Typická ner­vo­zi­ta, kte­rou se její posta­vy vyzna­ču­jí, vychá­zí z hereč­či­na vlast­ní­ho natu­re­lu a pří­stu­pu. „Tahle ner­vo­zi­ta je jejím způ­so­bem, jak věci zjiš­ťu­je a jak se o všech­no sta­rá – věč­ně plná úzkos­ti,“ dodá­vá Reiner. „Je neu­vě­ři­tel­ně milá, milu­jí­cí, zají­ma­vá, krás­ná a sexy.“

Douglas a Keaton se vzá­jem­ně obdi­vo­va­li ješ­tě před­tím, než spo­lu zača­li pra­co­vat, a ten­to obdiv pře­ros­tl během natá­če­ní v přá­tel­ství. „Michael Douglas je pro­fík a já jsem líná jako vepř, tak­že to bylo oprav­du dob­ře namí­cha­né. Líbilo se mi pohrá­vat si s ním, pro­vo­ko­vat ho. Umí při­jmout vtip a sám umí být vel­mi vtip­ný. Krásně se nám spo­lu vál­či­lo,“ vzpo­mí­ná Keaton a dodá­vá: „Ten film je vtip­ný. To hlav­ní, co o něm může­te říct, jak ho cha­rak­te­ri­zo­vat, je, že je to kome­die. Je to kome­die a Michael Douglas se pro tuhle roli naro­dil.”

„Diane pro mě byla vzru­šu­jí­cí nezná­mou, pro­to­že jsme spo­lu nikdy před­tím nepra­co­va­li,“ svě­řu­je se Douglas. „Je vel­mi své­rázná a nepřed­ví­da­tel­ná – nikdy přes­ně neví­te, co vypus­tí z pusy. Klidně změ­ní text, pokud při­jde na něco lep­ší­ho, což je vždyc­ky skvě­lé.“ Douglase fas­ci­no­val i herec­ký styl jeho kole­gy­ně. „Měla na uších slu­chát­ka a poslou­cha­la hud­bu. Pak se ozva­lo ‘Jdeme na to – akce!’ Tak je pros­tě sun­da­la. . . a šla na to.”

Produkce si vychut­na­la pří­le­ži­tost popr­vé spo­jit na plát­ně tyto dvě legen­dy. „Michael a Diane jsou beze­spo­ru per­fekt­ní­mi fil­mo­vý­mi her­ci,“ říká pro­du­cent Greisman. „Jejich che­mie je hma­ta­tel­ná, tak­že divák uvě­ří při­ro­ze­né­mu vývo­ji jejich vzta­hu, a jejich kome­di­ál­ní talent z toho dělá legrač­ní podí­va­nou.“


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Části seriálu:  Lepší teď než nikdy


Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Lepší teď než nikdy - O ROMANCI9. září 2014 Lepší teď než nikdy - O ROMANCI Mezi těmi dvěma lidmi dochází k těm nejnevinnějším schůzkám, i když Orenův neobratný pokus o námluvy („Když jsem měl naposled sex, vyhodil jsem si koleno”) nakonec ty dva spolu do postele […] Posted in Články
  • Lepší teď než nikdy - O HOLČIČCE9. září 2014 Lepší teď než nikdy - O HOLČIČCE Leah a Oren se více sblížili příchodem nového člena Orenovy rodiny, o jehož existenci ovšem Oren netušil: jeho vnučky Sarah, kterou hraje desetiletá Sterling Jerins. „Zrovna hrála ve […] Posted in Články
  • Lepší teď než nikdy9. září 2014 Lepší teď než nikdy Existuje milión důvodů, proč nemít rád realitního makléře Orena Littlea (Michael Douglas), a to je přesně to, co se mu líbí. Na každého, kdo mu zkříží cestu, je úmyslně nepříjemný, a […] Posted in Články
  • Misery nechce zemřít7. července 2022 Misery nechce zemřít Stephen King je patrně nejadaptovanější autor. Jeho obrovská literární produkce dala vzniknout podobně obrovské produkci filmové. Ta je však svou úrovní mírně rozkolísaná. Mezi snímky více […] Posted in Retro filmové recenze
  • Misery nechce zemřít11. března 2022 Misery nechce zemřít Misery je americký psychologický thriller z roku 1990, který natočil režisér Rob Reiner podle stejnojmenného románu Stephena Kinga z roku 1987 a ve kterém si zahráli James Caan, Kathy […] Posted in Speciály
  • Diane Keaton: Cesta od Broadwaye k legendě filmového plátna a její nezapomenutelné role v dílech Woodyho Allena a Franca Coppoly5. ledna 2024 Diane Keaton: Cesta od Broadwaye k legendě filmového plátna a její nezapomenutelné role v dílech Woodyho Allena a Franca Coppoly Diane Hallová (která si změnila příjmení na dívčí jméno své matky Keatonové, protože jistá Diane Hallová již byla členkou herecké asociace) studovala herectví na Santa Ana College, ale pak […] Posted in Zajímavosti
  • V tento den roku 1974 byl ve Spojených státech uveden do kin film "Kmotr, část II"20. prosince 2023 V tento den roku 1974 byl ve Spojených státech uveden do kin film "Kmotr, část II" Francis Ford Coppola, který byl několikrát málem vyhozen z prvního filmu, dostal od Paramount Pictures limuzínu Mercedes-Benz jako odměnu za rekordní úspěch "Kmotra" (1972) a pobídku k […] Posted in Zajímavosti
  • V zajetí démonů 215. prosince 2023 V zajetí démonů 2 Ed a Lorraine musí řešit další zapeklitý případ…   Peggy Hodgsonová žije společně se svými čtyřmi dětmi v londýnské části města zvané Enfield. Jejich dům a […] Posted in Retro filmové recenze
  • V zajetí démonů15. prosince 2023 V zajetí démonů James Wan a jeho prokletý dům provětrá slabší žaludky lépe, než lecjaké projímadlo… Roku 1971 koupí Perronovi farmářskou usedlost od banky za své celoživotní […] Posted in Retro filmové recenze
  • Světová válka Z10. prosince 2023 Světová válka Z Brad Pitt je jedinou nadějí lidstva. Tentokrát nebude dobývat Troju, ale jeho protivníky se stanou miliony zombíků… Gerry se společně se svou rodinou ocitá uprostřed Philadelphie v […] Posted in Retro filmové recenze

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,26431 s | počet dotazů: 257 | paměť: 72239 KB. | 02.05.2024 - 08:34:29