Kritiky.cz > Filmy > Filmové a televizní aktuality > Letní filmová škola začíná v Uherském Hradišti poctami Timu Burtonovi a Apocalypse Now

Letní filmová škola začíná v Uherském Hradišti poctami Timu Burtonovi a Apocalypse Now

Photo © American Zoetrope
Photo © American Zoetrope
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

V jiho­vý­cho­do­čes­kém Uherském Hradišti dnes začí­ná 51. roč­ník Letní fil­mo­vé ško­ly (LFŠ), kte­rá při­ví­tá fil­mo­vé fanouš­ky, kri­ti­ky a pro­fe­si­o­ná­ly z celé repub­li­ky i mimo ni. Festival, kte­rý potr­vá do 31. čer­ven­ce, pokra­ču­je ve své dlou­ho­le­té tra­di­ci jed­né z nej­vý­znam­něj­ších čes­kých vzdě­lá­va­cích a kul­tur­ních fil­mo­vých akcí a během sed­mi dnů před­sta­ví více než 190 fil­mů.

Festival, kte­rý pořá­dá Asociace čes­kých fil­mo­vých klu­bů (AČFK), kom­bi­nu­je retrospek­ti­vy, sou­čas­né pře­hlíd­ky a pou­ta­vé dopro­vod­né pro­gra­my. V jeho 2025 sek­cích se mísí his­to­ric­ká hloub­ka s mezi­ná­rod­ním pře­sa­hem, a to na počest tvůr­ců, jako jsou Tim Burton, Mahamat-Saleh Haroun a Lukas Moodysson, a záro­veň nabí­zí svě­to­vé pre­mi­é­ry nových čes­kých a slo­ven­ských fil­mů.

Světoví autoři a africká kinematografie v centru pozornosti

Letošní pro­gram nava­zu­je na půl­sto­le­té dědic­tví fes­ti­va­lu a má stá­le mezi­ná­rod­něj­ší pře­sah. Mezi hlav­ní hos­ty pat­ří čad­ský reži­sér Mahamat-Saleh Haroun, výrazná osob­nost sou­čas­né afric­ké kine­ma­to­gra­fie. Jeho pří­tom­nost pod­po­ru­je fes­ti­val Continens Festivalis: Afrika, kte­rá před­sta­vu­je fil­my z celé­ho kon­ti­nen­tu, včet­ně Berlinale oce­ně­né­ho sním­ku Dahomey reži­sé­ra Matiho Diopa.

Jedním z hlav­ních bodů fes­ti­va­lu je retrospek­ti­va Tima Burtona, kte­rá před­sta­ví osm jeho nej­vliv­něj­ších fil­mů, od Střihorukého Edwarda po Sweeneyho Todda, a také rané krát­ké fil­my, jako je Vincent z roku 1982 (na sním­ku naho­ře). Kurátorem výsta­vy je brit­ský fil­mo­vý kri­tik Ian Nathan, kte­rý zkou­má Burtonův sty­lis­tic­ký vývoj napříč žán­ry, tóny a měřít­ky.

Další retrospek­ti­vy zahr­nu­jí brit­skou dvo­ji­ci Michael Powell a Emeric Pressburger a his­to­ric­ký ponor do hnu­tí Dogma 95 s pro­jek­ce­mi pře­lo­mo­vých titu­lů jako Oslava a Idioti, kte­ré při­po­mí­na­jí 30 let od vzni­ku mani­fes­tu.

Dalším význam­ným bodem pro­gra­mu je Apocalypse Now, sou­část sek­ce nazva­né Příběh fil­mu, kte­rá před­sta­vu­je nejen zásad­ní váleč­ný epos Francise Forda Coppoly, ale také Srdce tem­no­ty: Apokalypsa fil­ma­ře, doku­men­tár­ní film zachy­cu­jí­cí bouř­li­vou pro­duk­ci fil­mu.

Festival také reflek­tu­je ději­ny svě­to­vé kine­ma­to­gra­fie pro­střed­nic­tvím archiv­ních pořa­dů. Archivní fil­mo­vý fes­ti­val Network 1975 se vra­cí k trans­for­ma­tiv­ní­mu roku ve fil­mu, od prv­ních fil­mo­vých trhá­ků až po vze­stup femi­nis­tic­ké kine­ma­to­gra­fie. Špionážní fil­my z němé éry budou pro­mí­tá­ny s živým hudeb­ním dopro­vo­dem a sek­ce VR nazva­ná Mýty a legen­dy zkou­má digi­tál­ní rein­ter­pre­ta­ce folklo­ru a sta­ro­vě­kých vyprá­vě­ní.

České a slovenské premiéry, pocty a kulturní nabídka

Ačkoli fes­ti­val kla­de důraz na mezi­ná­rod­ní téma­ta, jeho role jako pře­hlíd­ky čes­ké a slo­ven­ské kine­ma­to­gra­fie zůstá­vá stě­žej­ní. V rám­ci zaha­jo­va­cí­ho veče­ra bude pro­mít­nut film Karavana, celo­ve­čer­ní debut reži­sér­ky Zuzany Kirchnerové. Film, road movie o mat­ce a jejím posti­že­ném dospí­va­jí­cím syno­vi, při­jíž­dí do Uherského Hradiště po pro­jek­cích v Cannes a Karlových Varech. Režisérka Kirchnerová a člen­ky herec­ké­ho sou­bo­ru Anna Geislerová a Juliana Brutovská film osob­ně před­sta­ví.

Letní fil­mo­vá ško­la bude hos­tit něko­lik dal­ších čes­kých a slo­ven­ských pre­mi­ér, včet­ně introspek­tiv­ní­ho dra­ma­tu pro mlá­dež Na dru­hé stra­ně léta Vojtěcha Strakatého a lout­ko­vě ani­mo­va­ných Pohádek z kou­zel­né zahra­dy.

Na pro­gra­mu je také Duchoň, živo­to­pis­ný film o slo­ven­ském zpě­vá­ko­vi Karolu Duchoňovi, a After Party, Strakatého star­ší dílo. Diváci uvi­dí také svě­to­vou pre­mi­é­ru čer­né kome­die Švábi a svě­to­vou před­pre­mi­é­ru fil­mu Džob, kte­rý uza­ví­rá tri­lo­gii reži­sé­ra Tomáše Vorla zapo­ča­tou fil­my Konzerva (Gympl) a Pražská kon­zer­va (Vejška).

Závěrečný film Další kolo (Pod parou) již při­ta­hu­je mezi­ná­rod­ní pozor­nost. Tento česko-slovenský rema­ke dán­ské­ho fil­mu oce­ně­né­ho Oscarem 2020 gen­de­ro­vě pře­vra­cí původ­ní pří­běh, když muž­ské uči­te­le nahra­zu­je žen­ský­mi před­sta­vi­tel­ka­mi. Film v režii Rudolfa Biermanna je prv­ní mezi­ná­rod­ní adap­ta­cí původ­ní­ho fil­mu, kte­rá se dosta­la na plát­na kin ješ­tě před dlou­ho oče­ká­va­nou ame­ric­kou ver­zí.

AČFK kaž­do­roč­ně oce­ňu­je výji­meč­ný pří­nos kine­ma­to­gra­fii svý­mi výroč­ní­mi cena­mi. V roce 2025 byli oce­ně­ni her­ci Oldřich Kaiser a Zuzana Kronerová, rakous­ký fil­mař Ulrich Seidl, švéd­ský reži­sér a spi­so­va­tel Lukas Moodysson a orga­ni­zá­tor­ka fil­mo­vých klu­bů Lenka Šepsová, vystu­do­va­ná lékař­ka, kte­rá pod­po­ru­je čes­kou klu­bo­vou scé­nu již od 70. let.

Kromě pro­jek­cí fes­ti­val nabí­zí kon­cer­ty, před­náš­ky, výsta­vy foto­gra­fií a worksho­py pro rodi­ny s dět­mi. Hudebními hos­ty letoš­ní­ho roč­ní­ku jsou napří­klad rocko­vý vete­rán Michal Prokop s kape­lou Framus Five, globálně-fusionová for­ma­ce N.O.H.A. nebo expe­ri­men­tál­ní duo DVA. V roz­sáh­lém dopro­vod­ném pro­gra­mu, kte­rý se ode­hrá­vá na růz­ných mís­tech včet­ně skan­ze­nu Rochus a Masarykova náměs­tí, nechy­bí ani kla­sic­ká hud­ba, folklor­ní sou­bo­ry, slam poet­ry a impro­vi­zač­ní diva­dlo.

S uvá­dě­ným roz­poč­tem 30 mili­o­nů Kč a pod­po­rou národ­ních i míst­ních insti­tu­cí - včet­ně Ministerstva kul­tu­ry ČR, Audiovizuálního fon­du ČR a měs­ta Uherské Hradiště - je Letní fil­mo­vá ško­la stá­le stě­žej­ní udá­los­tí v kalen­dá­ři čes­kých fil­mo­vých fes­ti­va­lů. Organizátoři oče­ká­va­jí, že se vyrov­ná loň­ské návštěv­nos­ti, kte­rá čini­la 4 600 akre­di­to­va­ných účast­ní­ků a více než 3 500 dal­ších kup­ců vstu­pe­nek, nebo ji dokon­ce pře­ko­ná.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup


Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,47847 s | počet dotazů: 264 | paměť: 66097 KB. | 30.07.2025 - 03:21:15