Třetí díl oblíbené hororové série Little Nightmares přichází s výraznou změnou ve vývoji i hratelnosti. Studio Supermassive Games přebírá žezlo a přináší kooperativní zážitek, který však ne vždy dokáže naplnit očekávání věrných fanoušků série. Jak se podařilo skloubit děsivou atmosféru s novým přístupem a kam se Little Nightmares III posunulo, se dočtete v následující recenzi.
Úvod
Little Nightmares se během své existence etablovalo jako unikátní hororová série, která si získala hráče především díky své výjimečné vizuální stylizaci a schopnosti vyprávět příběh beze slov. První dva díly nabízely tísnivý a tajemný svět z pohledu malé, bezbranné postavy, která čelí groteskním a zvráceným bytostem. Tato kombinace symboliky, temnoty a minimalismu vytvořila atmosféru, která zůstala v paměti mnoha hráčů jako něco opravdu výjimečného.
S příchodem třetího dílu však nastává zásadní zlom. Vývojářskou štafetu přebírá studio Supermassive Games, známé především díky svým titulům jako Until Dawn a The Dark Pictures. Tento přechod znamená nejen změnu rukopisu, ale i herního designu, který se tentokrát zaměřuje na kooperaci dvou postav. I když si hra zachovává estetický styl předchůdců, atmosféra a vyprávění se posouvají do nových a ne vždy vydařených sfér.
Hratelnost
Core mechaniky Little Nightmares III se drží osvědčené kombinace plošinovky, hororu, plížení a řešení hádanek. Novinkou je však zásadní prvek kooperace, kdy hráči ovládají dvojici hrdinů s odlišnými schopnostmi – Low, která disponuje lukem a střelbou na dálku, a Alone, vybavenou hákem či klíčem pro otevírání cest. Tento prvek by měl hru obohatit o nové taktické možnosti a dynamiku.
Problémem však je, že kooperace je dostupná pouze přes online režim. Chybějící couch co-op je u hry, která je do značné míry postavena na spolupráci, překvapivě omezující. Hraní sólo je sice možné, kdy druhou postavu ovládá umělá inteligence, ale ta často hráči příliš pomáhá a ubírá tak na výzvě a napětí. Hádanky jsou funkční, ale méně inovativní a častěji recyklují podobné vzorce, čímž ztrácejí část kouzla a atmosféry, kterou jsme znali z předchozích dílů. Přesto hra občas nabídne výrazné a tematicky silné lokace, které dokáží hráče vtáhnout zpět do světa Nowhere.
Grafika a zvuk
Jedním z největších kladů Little Nightmares III je její audiovizuální stránka. Hra se pyšní skvělým nasvícením, které vytváří silné kontrasty a umocňuje děsivou atmosféru. Animace postav a nepřátel jsou detailní a výrazné, přičemž groteskní design nepřátel dokonale zapadá do zkaženého a rozpadlého pohádkového světa. Prostředí je propracované a nabízí řadu zajímavých vizuálních prvků, které podtrhují pocit bezmoci a nebezpečí.
Zvukový design je rovněž na vysoké úrovni – zvuky prostředí, efekty a atmosférické šumy fungují velmi dobře a přispívají k celkovému hororovému dojmu. Naopak soundtrack tentokrát postrádá výrazné melodie, které by si hráč snadno zapamatoval a které by umocnily emocionální prožitek hry. V porovnání s předchozími díly je hudba méně výrazná a místy až nevýrazná, což snižuje celkový dopad zážitku.
Příběh
Příběh Little Nightmares III sleduje putování dvojice dětí světem Nowhere, který je opět plný zvrácených bytostí a záhad. Na rozdíl od předchozích dílů však vyprávění působí roztroušeně a spíše jako sled samostatných kapitol než jako soudržný příběh s jasnou gradací a hlubší symbolikou. Chybí zde silný antagonista, který by dokázal příběh táhnout a vyvolat v hráči skutečné napětí či strach.
Bossové jsou sice vizuálně atraktivní a originální, ale nepodařilo se jim navodit tíživý pocit, který byl dlouho charakteristickým rysem série. Výsledný příběh tak neurazí, ale ani příliš nezaujme – postrádá emocionální hloubku a rezonanci, která byla pro předchozí díly stěžejní. Pro hráče, kteří hledají silný narativní zážitek, může být právě tento aspekt zklamáním.
Technické zpracování
Na technické úrovni si Little Nightmares III vede velmi dobře. Hra běží plynule na PC i konzolích a nabízí možnost volby mezi 60 snímky za sekundu pro vyšší výkon a 30 snímky za sekundu pro lepší vizuální kvalitu. Během hraní jsme nezaznamenali žádné závažné technické problémy či chyby, což je v dnešní éře stále více ceněné.
Na druhou stranu však chybí několik zásadních funkcí, které by kooperaci mohly posunout dále. Lokální multiplayer není podporován, což u hry, která je na spolupráci postavena, působí jako výrazné omezení. Rovněž chybí crossplay, což může zkomplikovat hledání parťáka přes různé platformy. AI parťák, který nahrazuje lidského hráče při sólo hraní, má tendenci hru zjednodušovat až příliš, což může snižovat pocit napětí a výzvy.
👍 Kladné body
- Silná a nezaměnitelná vizuální stylizace, která udržuje duch série
- Funkční a přesto stále atmosférický hororový zážitek
- Online kooperace, která při dobré spolupráci přináší zábavu
- Plynulý a stabilní technický chod bez zásadních chyb
👎 Záporné body
- Kooperace dostupná pouze online, chybí lokální couch co-op
- Méně nápadité a opakující se hádanky, které ztrácejí na kreativitě
- Slabší a roztříštěný příběh bez silného narativního tahu
- Nižší emocionální působivost ve srovnání s předchozími díly série
Závěrečné hodnocení
Little Nightmares III představuje vizuálně úchvatný a technicky stabilní hororový zážitek, který však ztrácí část své původní magie a atmosféry. Nový kooperativní přístup dává hře zajímavý směr, ale zároveň ji omezuje absencí lokálního multiplayeru a méně propracovanými hádankami. Příběh sice neurazí, ale ani výrazně nezaujme, což může zanechat hráče toužící po hlubším emocionálním prožitku poněkud rozpačitými. Pokud hledáte krásně zpracovanou noční můru, kterou si můžete užít s parťákem online, Little Nightmares III vám nabídne několik skvělých momentů. Solitérní hráči nebo fanoušci prvních dílů však mohou zůstat s pocitem, že hra měla potenciál být mnohem více.
Hodnocení: 70 %






















(4,91 z 5)