Little Nightmares III – krásná noční můra, která ztratila část své temné magie

ltFoto: Supermassive Games & Bandai Namco Entertainment
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Třetí díl oblí­be­né horo­ro­vé série Little Nightmares při­chá­zí s výraz­nou změ­nou ve vývo­ji i hra­tel­nos­ti. Studio Supermassive Games pře­bí­rá žezlo a při­ná­ší koo­pe­ra­tiv­ní záži­tek, kte­rý však ne vždy doká­že napl­nit oče­ká­vá­ní věr­ných fanouš­ků série. Jak se poda­ři­lo sklou­bit děsi­vou atmo­sfé­ru s novým pří­stu­pem a kam se Little Nightmares III posu­nu­lo, se dočte­te v násle­du­jí­cí recen­zi.

Úvod

Little Nightmares se během své exis­ten­ce etablo­va­lo jako uni­kát­ní horo­ro­vá série, kte­rá si zís­ka­la hrá­če pře­de­vším díky své výji­meč­né vizu­ál­ní sty­li­za­ci a schop­nos­ti vyprá­vět pří­běh beze slov. První dva díly nabí­ze­ly tís­ni­vý a tajem­ný svět z pohle­du malé, bez­bran­né posta­vy, kte­rá čelí gro­tesk­ním a zvrá­ce­ným bytos­tem. Tato kom­bi­na­ce sym­bo­li­ky, tem­no­ty a mini­ma­lis­mu vytvo­ři­la atmo­sfé­ru, kte­rá zůsta­la v pamě­ti mno­ha hrá­čů jako něco oprav­du výji­meč­né­ho.

S pří­cho­dem tře­tí­ho dílu však nastá­vá zásad­ní zlom. Vývojářskou šta­fe­tu pře­bí­rá stu­dio Supermassive Games, zná­mé pře­de­vším díky svým titu­lům jako Until Dawn a The Dark Pictures. Tento pře­chod zna­me­ná nejen změ­nu ruko­pi­su, ale i her­ní­ho desig­nu, kte­rý se ten­to­krát zamě­řu­je na koo­pe­ra­ci dvou postav. I když si hra zacho­vá­vá este­tic­ký styl před­chůd­ců, atmo­sfé­ra a vyprá­vě­ní se posou­va­jí do nových a ne vždy vyda­ře­ných sfér.

Hratelnost

Core mecha­ni­ky Little Nightmares III se drží osvěd­če­né kom­bi­na­ce plo­ši­nov­ky, horo­ru, plí­že­ní a řeše­ní háda­nek. Novinkou je však zásad­ní prvek koo­pe­ra­ce, kdy hrá­či ovlá­da­jí dvo­ji­ci hrdi­nů s odliš­ný­mi schop­nost­mi – Low, kte­rá dis­po­nu­je lukem a střel­bou na dál­ku, a Alone, vyba­ve­nou hákem či klí­čem pro ote­ví­rá­ní cest. Tento prvek by měl hru obo­ha­tit o nové tak­tic­ké mož­nos­ti a dyna­mi­ku.

Problémem však je, že koo­pe­ra­ce je dostup­ná pou­ze přes onli­ne režim. Chybějící couch co-op je u hry, kte­rá je do znač­né míry posta­ve­na na spo­lu­prá­ci, pře­kva­pi­vě ome­zu­jí­cí. Hraní sólo je sice mož­né, kdy dru­hou posta­vu ovlá­dá umě­lá inte­li­gen­ce, ale ta čas­to hrá­či pří­liš pomá­há a ubí­rá tak na výzvě a napě­tí. Hádanky jsou funkč­ní, ale méně ino­va­tiv­ní a čas­tě­ji recyklu­jí podob­né vzor­ce, čímž ztrá­ce­jí část kouz­la a atmo­sfé­ry, kte­rou jsme zna­li z před­cho­zích dílů. Přesto hra občas nabíd­ne výraz­né a tema­tic­ky sil­né loka­ce, kte­ré doká­ží hrá­če vtáh­nout zpět do svě­ta Nowhere.

Grafika a zvuk

Jedním z nej­vět­ších kla­dů Little Nightmares III je její audi­o­vi­zu­ál­ní strán­ka. Hra se pyš­ní skvě­lým nasví­ce­ním, kte­ré vytvá­ří sil­né kon­tras­ty a umoc­ňu­je děsi­vou atmo­sfé­ru. Animace postav a nepřá­tel jsou detail­ní a výraz­né, při­čemž gro­tesk­ní design nepřá­tel doko­na­le zapa­dá do zka­že­né­ho a roz­pad­lé­ho pohád­ko­vé­ho svě­ta. Prostředí je pro­pra­co­va­né a nabí­zí řadu zají­ma­vých vizu­ál­ních prv­ků, kte­ré pod­tr­hu­jí pocit bez­mo­ci a nebez­pe­čí.

Zvukový design je rov­něž na vyso­ké úrov­ni – zvu­ky pro­stře­dí, efek­ty a atmo­sfé­ric­ké šumy fun­gu­jí vel­mi dob­ře a při­spí­va­jí k cel­ko­vé­mu horo­ro­vé­mu dojmu. Naopak soun­d­track ten­to­krát postrá­dá výraz­né melo­die, kte­ré by si hráč snad­no zapa­ma­to­val a kte­ré by umoc­ni­ly emo­ci­o­nál­ní pro­ži­tek hry. V porov­ná­ní s před­cho­zí­mi díly je hud­ba méně výrazná a mís­ty až nevý­razná, což sni­žu­je cel­ko­vý dopad zážit­ku.

Příběh

Příběh Little Nightmares III sle­du­je puto­vá­ní dvo­ji­ce dětí svě­tem Nowhere, kte­rý je opět plný zvrá­ce­ných bytos­tí a záhad. Na roz­díl od před­cho­zích dílů však vyprá­vě­ní půso­bí roz­trou­še­ně a spí­še jako sled samo­stat­ných kapi­tol než jako soudrž­ný pří­běh s jas­nou gra­da­cí a hlub­ší sym­bo­li­kou. Chybí zde sil­ný anta­go­nis­ta, kte­rý by doká­zal pří­běh táh­nout a vyvo­lat v hrá­či sku­teč­né napě­tí či strach.

Bossové jsou sice vizu­ál­ně atrak­tiv­ní a ori­gi­nál­ní, ale nepo­da­ři­lo se jim navo­dit tíži­vý pocit, kte­rý byl dlou­ho cha­rak­te­ris­tic­kým rysem série. Výsledný pří­běh tak neu­ra­zí, ale ani pří­liš neza­ujme – postrá­dá emo­ci­o­nál­ní hloub­ku a rezo­nan­ci, kte­rá byla pro před­cho­zí díly stě­žej­ní. Pro hrá­če, kte­ří hle­da­jí sil­ný nara­tiv­ní záži­tek, může být prá­vě ten­to aspekt zkla­má­ním.

Technické zpracování

Na tech­nic­ké úrov­ni si Little Nightmares III vede vel­mi dob­ře. Hra běží ply­nu­le na PC i kon­zo­lích a nabí­zí mož­nost vol­by mezi 60 sním­ky za sekun­du pro vyš­ší výkon a 30 sním­ky za sekun­du pro lep­ší vizu­ál­ní kva­li­tu. Během hra­ní jsme neza­zna­me­na­li žád­né závaž­né tech­nic­ké pro­blémy či chy­by, což je v dneš­ní éře stá­le více ceně­né.

Na dru­hou stra­nu však chy­bí něko­lik zásad­ních funk­cí, kte­ré by koo­pe­ra­ci moh­ly posu­nout dále. Lokální mul­tipla­yer není pod­po­ro­ván, což u hry, kte­rá je na spo­lu­prá­ci posta­ve­na, půso­bí jako výraz­né ome­ze­ní. Rovněž chy­bí crossplay, což může zkom­pli­ko­vat hle­dá­ní par­ťá­ka přes růz­né plat­for­my. AI par­ťák, kte­rý nahra­zu­je lid­ské­ho hrá­če při sólo hra­ní, má ten­den­ci hru zjed­no­du­šo­vat až pří­liš, což může sni­žo­vat pocit napě­tí a výzvy.

👍 Kladné body

  • Silná a neza­mě­ni­tel­ná vizu­ál­ní sty­li­za­ce, kte­rá udr­žu­je duch série
  • Funkční a přes­to stá­le atmo­sfé­ric­ký horo­ro­vý záži­tek
  • Online koo­pe­ra­ce, kte­rá při dob­ré spo­lu­prá­ci při­ná­ší zába­vu
  • Plynulý a sta­bil­ní tech­nic­ký chod bez zásad­ních chyb

👎 Záporné body

  • Kooperace dostup­ná pou­ze onli­ne, chy­bí lokál­ní couch co-op
  • Méně nápa­di­té a opa­ku­jí­cí se hádan­ky, kte­ré ztrá­ce­jí na kre­a­ti­vi­tě
  • Slabší a roz­tříš­tě­ný pří­běh bez sil­né­ho nara­tiv­ní­ho tahu
  • Nižší emo­ci­o­nál­ní půso­bi­vost ve srov­ná­ní s před­cho­zí­mi díly série

Závěrečné hodnocení

Little Nightmares III před­sta­vu­je vizu­ál­ně úchvat­ný a tech­nic­ky sta­bil­ní horo­ro­vý záži­tek, kte­rý však ztrá­cí část své původ­ní magie a atmo­sfé­ry. Nový koo­pe­ra­tiv­ní pří­stup dává hře zají­ma­vý směr, ale záro­veň ji ome­zu­je absen­cí lokál­ní­ho mul­tipla­ye­ru a méně pro­pra­co­va­ný­mi hádan­ka­mi. Příběh sice neu­ra­zí, ale ani výraz­ně neza­ujme, což může zane­chat hrá­če tou­ží­cí po hlub­ším emo­ci­o­nál­ním pro­žit­ku poně­kud roz­pa­či­tý­mi. Pokud hle­dá­te krás­ně zpra­co­va­nou noč­ní můru, kte­rou si může­te užít s par­ťá­kem onli­ne, Little Nightmares III vám nabíd­ne něko­lik skvě­lých momen­tů. Solitérní hrá­či nebo fanouš­ci prv­ních dílů však mohou zůstat s poci­tem, že hra měla poten­ci­ál být mno­hem více.

Hodnocení: 70 %

Half Sword: Středověká brutalita ve fyzikální simulaci s punkovým nádechem
24. října 2025Half Sword: Středověká brutalita ve fyzikální simulaci s punkovým nádechemHalf Sword je jednou z těch her, které vás zaskočí svou neotřelostí a zároveň nenechají vypustit z ruky ovladač. Tento fyzikálně založený simulátor středověkého boje se snaží přinést autentický zážitek, jaký v žánru jen tak nenajdete,…Vydáno v rubrice: Recenze her
Far Cry 3: Návrat legendy, která definovala moderní akční dobrodružství
23. října 2025Far Cry 3: Návrat legendy, která definovala moderní akční dobrodružstvíFar Cry 3 je jedním z těch titulů, které se zařadily mezi ikonické hry své doby a dodnes ovlivňují žánr otevřených světů a akčních stříleček z pohledu první osoby. Tato hra nejenže přinesla nezapomenutelný příběh a…Vydáno v rubrice: Recenze her
The Exit 8: Neobvyklý labyrint logiky a paranoie
18. října 2025The Exit 8: Neobvyklý labyrint logiky a paranoieThe Exit 8 není běžnou hrou, kterou byste zařadili do žánru hororu nebo akčních adventur. Naopak, jde o unikátní kombinaci logické hry a psychologického stimulátoru chůze, kde hlavní roli hrají detaily a schopnost vnímat drobné odchylky…Vydáno v rubrice: Recenze her
Neversong: Temná plošinovka s výraznou atmosférou, která neoslní každého
13. října 2025Neversong: Temná plošinovka s výraznou atmosférou, která neoslní každéhoNeversong je titul, který na první pohled láká na zajímavý příběh a poutavou atmosféru, avšak po několika hodinách hraní se ukazuje, že hra není bez svých nedostatků. Tato plošinovka si zaslouží pozornost nejen díky výtvarnému stylu…Vydáno v rubrice: Recenze her
Kingdom Come: Deliverance II – DLC „Kovářské dědictví“ jako mistrovské rozšíření středověké RPG
3. října 2025Kingdom Come: Deliverance II – DLC „Kovářské dědictví“ jako mistrovské rozšíření středověké RPGNové DLC pro Kingdom Come: Deliverance II přináší nejen rozšíření příběhu, ale i zcela novou hratelnostní vrstvu v podobě správy kovárny a života v Kutné Hoře. Tento dodatek nabízí hráčům hlubší ponoření do role kováře a…Vydáno v rubrice: Recenze her
Silent Hill f: Nová kapitola legendy, která nutí hráče k opakovaným návratům
2. října 2025Silent Hill f: Nová kapitola legendy, která nutí hráče k opakovaným návratůmSilent Hill f přináší do slavné hororové série svěží vítr, který kombinuje tradiční prvky s originálním příběhem a inovativními herními mechanismy. Tato hra není pouhým pokračováním, ale komplexním zážitkem, který vyžaduje více průchodů pro plné odhalení…Vydáno v rubrice: Recenze her
Alone in the Stars: Survivor: Ambiciózní indie titul s potenciálem, který stále hledá své místo
2. října 2025Alone in the Stars: Survivor: Ambiciózní indie titul s potenciálem, který stále hledá své místoAlone in the Stars: Survivor je hra, která slibuje originální a svěží zážitek v žánru akčních roguelike titulů. Nabízí svobodu v customizaci postavy a unikátní atmosféru mimozemského dobrodružství, avšak za současného stavu vývoje ji provází řada…Vydáno v rubrice: Recenze her
Borderlands 4: Nový díl, který rozděluje fanoušky, ale stále nabízí zábavu
30. září 2025Borderlands 4: Nový díl, který rozděluje fanoušky, ale stále nabízí zábavuBorderlands 4 přináší osvěžené prostředí i řadu nových prvků, ale zároveň se nemůže úplně vyhnout otázkám ohledně atmosféry a optimalizace. Přestože je to technicky povedená hra s bohatým obsahem, některé prvky působí jako krok zpět k…Vydáno v rubrice: Recenze her
Marťanský park plný experimentů a chaosu: recenze hry Mars Attracts
22. září 2025Marťanský park plný experimentů a chaosu: recenze hry Mars Attracts Vstupte do světa, kde se setkává sci-fi s černým humorem, a zažijte neuvěřitelnou simulaci budování marťanského zábavního parku plného experimentů, únosů a podivných technologií. I přes řadu nedostatků nabízí hra Mars Attracts originální zážitek, který potěší…Vydáno v rubrice: Recenze her
Far Cry 2: Odvážný krok do africké divočiny, který redefinoval žánr
22. října 2025Far Cry 2: Odvážný krok do africké divočiny, který redefinoval žánrFar Cry 2 představuje zásadní odklon od prvního dílu série a nabízí hráčům surový a autentický zážitek z africké savany během občanské války. I přes některé nedostatky zůstává unikátním příspěvkem do světa otevřených herních světů, který…Vydáno v rubrice: Recenze her
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře