Dobře vychovaný mladík Mirek se zamiluje do půvabné Dany a jejich vzájemné sympatie napovídají, že to bude láska na celý život. Jenže lásce nepřeje Danin podezíravý otec Jindřich (známý cholerik z filmu Pelíšky), který si vždycky najde důvod, jak své okolí patřičně otrávit. Trápí ho křivdy z minulosti i přítomnosti. Je urputný natolik, že své ambice přenáší na své dcery a linkuje jim život stejně nemilosrdně, jak se to snaží léta praktikovat na své ženě Vilmě. Ta se sice občas vzbouří, ale nemá už dost síly, aby svůj život změnila. Naštěstí dcera Dana zdědila trochu tvrdohlavosti po tatínkovi a její Mirek je jak hrdina z románu pro ženy a dívky. Pro takového trpělivého a oddanějšího chlapa se sluší vydržet dlouhý čas milostné touhy a trápení. Potom není divu, že se zamilované Daně, její matce Vilmě i tetičkám občas zaleskne slza v oku.
Film „NÁPADNÍK“ se odehrává na konci 50. let a vypráví o rodinných vztazích poznamenaných válkou a komunistickým převratem. Politika a společenské klima se promítá především do života dospělých. Trápí je minulost, přítomnost a vidí i neutěšenou budoucnost svých dětí. Snaží se, aby jejich život byl snazší. Ale dospívající generace o takový život nestojí a hlavně chce žít vlastním životem nezatíženým minulostí. Přestože jsou ve filmu vidět praktiky STB, převážnou část filmu je věnována osobnímu příběhu Dany a jejího přítele. Milenci spolu chodí ve vší početnosti za kulturou nebo po parcích, ale dramatické situace a silné vášně se objevují jen při střetu s tatínkem Jindřichem. Válka je minulost a láska je důležitější než rozbor aktuální politické situace.
Film je závěrem filmové trilogie “Zahradnictví“ a známé postavy příbuzensky provázaných rodin v něm doplňují ještě dospívající děti. Anna Fialová hraje postavu Dany s půvabem sobě vlastním a umírněným temperamentem dokázala zahrát dospívající dívku plnou emocí, která se musí poprat i s vnitřní nejistotou a beznadějí, které její lásku provází. V podstatě to není žádná rebelka a nechce své rodiče ranit. Ani Ivan Lupták v roli Mirka nepůsobí jako volnomyšlenkář a bojovník proti společenským konvencím. Přesto působí ve svém klidu a rozvážném chování přirozeně a věrohodně. Postavu Mirka přičaroval do scénáře Petr Jarchovský, jako by vykouzlil z klobouku zajíce. Mladík nemá žádné přátele, rodinu ani minulost. Je to jen nápadník dcery bývalého válečného odbojáře. Jeho osamocenost je nejvíc patrná na svatbě, kde se kolem něj sejdou všichni z rozvětveného příbuzenstva nevěsty. Jeho rodina chybí, ale Jindřichovi kamarádi z dob válečných nikoliv. Ale opět se projeví ideální Mirkova povaha, protože ani taková situace ho nevyvede z míry. Není divu, po letech čekání na milovanou dívku. To musí vehnat slzy do očí nejen příbuzným, ale každému, kdo zamilované dvojici drží palce.
Je škoda, že se scénárista Petr Jarchovský a režisér Jan Hřebejk nenechali inspirovat milostnými scénami, které uměli rozehrát ve filmu Pelíšky. Využívání zpopularizované hlášky z filmu nestačí. K pochopení jednání hrdinů nepřispívá ani rychlý skok v ději, když Dana nejdříve uteče k tetičkám a následující scéna se už odehrává doma i rodičů. Je z toho patrná účelovost, snaha dotvářet situace tak, aby postava despotického otce Jindřicha byla zvýrazněna, ale jednání ostatních postav se nemá o co opřít. Snaha odlehčit film komickým výstupem tetičky Mařčí, kterou Sabina Remundová tentokrát lehce umírnila, jen nabídla možnost odlehčení celkem nudného toku příběhu. Když ale následuje další scéna zamilované dvojice, ponechají autoři filmu zahrát situaci decentně do ztracena.
Ale vrátím se od „Nápadníka“ k trilogii „Zahradnictví“, protože bude nejspíš i po letech bavit diváky. Zachycuje rodinné vazby a osudy po delší časové období a to je divácky vděčné. Každý jednotlivý film je věnován osudu jedné výrazné postavy a soustředí se na určitou dějovou linku. Nejvíce se to podařilo v prvním díle nazvaném „ Rodinný přítel“ a jednolitě působí i „ Nápadník“. Ve všech dílech na mě zapůsobila postava Jindřicha v podání Martina Fingera. Herecky výborně zahraná postava má vývoj, jsou pochopitelné důvody jejího chování, a přesto dokáže dráždit svou nepředvídatelnou reakcí a výbušnou povahou. V díle „Nápadník“ jsem ocenila výkon Anny Fialové, která hraje také s velkým nasazením a prokazuje, že umí být dokonale soustředěná na každý moment a sebemenší gesto.
Film „Nápadník“ je romantická podívaná servírovaná pro paní a dívky ke kafíčku s bábovkou, ale celý filmový projekt „Zahradnictví“ už takový není, protože předchozí příběhy mají v sobě hodně osobních smutků, navíc děj občas ztrácí tempo a logiku.
Hodnotím film „Nápadník“ celkem 55 %
Nejnovější komentáře