Ostrov – Recenze – 50 %

Photo © CinemArtPhoto © CinemArt
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Režisér a sce­náris­ta Rudolf Havlík uve­dl loni do kin hned dva své fil­my – fan­task­ní kome­dii plnou oblud­ných ste­re­o­ty­pů Po čem muži tou­ží 2 a dějo­vě vyprázd­ně­nou fád­ní roman­ci Prezidentka – a oba vel­mi špat­né. Velkým zlep­še­ním opro­ti nim je jeho novin­ka Ostrov, dob­ro­druž­ná roman­tic­ká kome­die s Jiřím Langmajerem a Janou Plodkovou v hlav­ních rolích, kte­rá sice také není kdo­ví­jak úžas­ná, leč ale­spoň zvlá­dá uspo­ko­ji­vě pra­co­vat s pra­vi­dly dané­ho žán­ru, pří­bě­ho­vě je rela­tiv­ně nadi­tá a ani není tak oká­za­le tupá, jak bývá u čes­kých roman­tic­kých kome­dií čas­to zvy­kem.

Ostrov – Recenze
Photo © CinemArt

 

Hlavními hrdi­ny jsou man­že­lé Richard a Alice, kte­ří jsou sice spo­lu na exo­tic­ké dovo­le­né, nicmé­ně na jejich una­ve­ném a rezig­no­va­ném vzta­hu je i díky míře vzá­jem­né­ho oso­čo­vá­ní znát, že už si jeden dru­hé­mu del­ší dobu lezou na ner­vy. Když se při nevy­da­ře­ném poku­su o roman­tic­kou veče­ři u plá­že Richard vyta­sí s při­pra­ve­nou žádos­tí o roz­vod, pad­ne roz­hod­nu­tí odle­tět domů o něko­lik dnů dří­ve. Richardovi se ale poda­ří sehnat jen malé doprav­ní leta­dlo, jehož pilot navíc během letu v bouř­ce zemře a oba man­že­lé, kte­ří už spo­lu nechtě­jí trá­vit ani minu­tu, skon­čí po pádu leta­dla na osa­mě­lém ost­ro­vě upro­střed oce­á­nu. Tam jsou nuce­ni spo­lu­pra­co­vat, jeli­kož záchra­ny se nej­spíš jen tak brzy nedo­čka­jí.

Svým námě­tem film Ostrov při­po­mí­ná nej­ví­ce dob­ro­druž­nou kome­dii z roku 1998 Šest dní, sedm nocí, od níž si vypůj­ču­je i řadu díl­čích nápa­dů a scé­nek, avšak poměr­ně blíz­ko má svým téma­tem tře­ba i k Trosečníkovinebo k jiné vari­a­ci na Robinsona Crusoe. Do sche­ma­tic­ké záplet­ky o roz­há­da­ných man­že­lích, kte­ří po nešťast­ném ukon­če­ní vzta­hu plném zášti a nená­vis­ti po urči­té době pro­zřou, zno­vu si k sobě vybu­du­jí důvě­ru a vře­lé city a ve finá­le se k sobě lás­ky­pl­ně vrá­tí, nepři­ná­ší film Ostrov nic moc nové­ho. Vychází ostat­ně z tra­di­ce roman­tic­kých kome­dií o roz­pa­du a opě­tov­ném obno­ve­ní man­žel­ství, kte­ré byly v Hollywoodu popu­lár­ní už ve 40. letech. To jej činí z hle­dis­ka roman­tic­ké linie do znač­né míry před­ví­da­tel­ným, pořád tu však zůstá­vá i ona dob­ro­druž­ná část, jejíž prů­běh zas tak snad­no pře­dem odhad­nout nelze.

Ostrov – Recenze
Photo © CinemArt

 

Ke cti fil­mu slou­ží to, že hoj­ně vyu­ží­vá pro­stře­dí neo­byd­le­né­ho exo­tic­ké­ho ost­ro­va, na němž se jeho děj ode­hrá­vá. Kromě plá­že, džun­gle, lagu­ny s vodo­pá­dy a dal­ších pří­rod­ních zákou­tí se na plát­ně vystří­dá i řada tema­tic­kých rekvi­zit. Postupně se roz­růs­tá množ­ství před­mě­tů, kte­ré si man­žel­ská dvo­ji­ce vylo­ví z moře nebo své­po­mo­cí vyro­bí z pří­rod­ních suro­vin a z napla­ve­ných tro­sek leta­dla a prů­běž­ně si s nimi zkrášlu­je svá impro­vi­zo­va­ná obyd­lí. Sporadicky dojde i na něja­ké to zví­řát­ko. Záběry kame­ry vypa­da­jí jak z reklam­ní­ho kli­pu ces­tov­ní kan­ce­lá­ře, žánro­vě pad­nou­cí hud­ba mís­ty evo­ku­je dob­ro­druž­ství jak z Honby za dia­man­tem a mas­ké­ři se nebá­li při­tla­čit na pilu (až pře­kva­pi­vě drs­né zkr­va­ve­né šrá­my vypa­da­jí oprav­do­vě a boles­ti­vě).

Hercům není moc co vytknout, neb Jiří Langmajer i Jana Plodková podob­ný typ rolí hrá­li už více­krát a nalez­li v nich polo­hu, kte­rá jim jed­no­znač­ně sedí. Problematické je až to, jakým způ­so­bem jsou napsa­né jejich posta­vy, kte­ré vyzní­va­jí na pomě­ry roman­tic­kých kome­dií po vět­ši­nu fil­mu víc nesne­si­tel­ně a nesym­pa­tic­ky, než by bylo záhod­no, což poně­kud sabo­tu­je kome­di­ál­ní rovi­nu fil­mu. Ta totiž nej­ví­ce těží prá­vě ze vzá­jem­né­ho haš­te­ře­ní obou man­že­lů, kte­ré ale až nepří­jem­ně čas­to pře­chá­zí od iro­nic­kých poškleb­ků k nej­růz­něj­ším zle míně­ným výčitkám, kdo komu víc zni­čil život. Ve dru­hé polo­vi­ně pak při­bý­vá roman­ti­ky, zatím­co humo­ru nao­pak zna­tel­ně ubý­vá. Situaci zpes­t­ří i jed­na nebo dvě dra­ma­tič­těj­ší situ­a­ce, byť vyvo­la­né poně­kud na sílu a umě­le vyhro­ce­né.

Ostrov – Recenze
Photo © CinemArt

 

Ku pro­spě­chu věci se však sní­mek naštěs­tí nepouš­tí do sexis­tic­kých vtíp­ků a jiných pro­hřeš­ků Havlíkových před­cho­zích kome­dií. Člověk sice hned na začát­ku zpo­zor­ní, když se uká­že, že Richard běž­ně oslo­vu­je svou štíhlou ženu posměš­ným „tukou­ši“, ale podob­né úle­ty naštěs­tí nejsou ve fil­mu stan­dar­dem. Snímek obsa­hu­je řadu klišé, pra­cu­je s nimi ale v rám­ci žán­ru doved­ně. Po řeme­sl­né strán­ce je Ostrov zpra­co­ván solid­ně a z roz­počtu vytě­žil, co se dalo. Na cel­ko­vě boha­tou a neši­ze­nou výpra­vu fil­mu mělo patr­ně pozi­tiv­ní vliv roz­hod­nu­tí zestruč­nit na nezbyt­né mini­mum nároč­něj­ší scé­ny typu pád leta­dla či noč­ní setká­ní s divo­kým zví­ře­tem, kte­ré by jinak byly pro­dukč­ně dost náklad­né.

Použitými pří­bě­ho­vý­mi vzor­ci Ostrov evo­ku­je vzta­ho­vé roman­tic­ké kome­die s dob­ro­druž­nou tema­ti­kou z minu­lých dese­ti­le­tí, což může na řadu divá­ků půso­bit pří­jem­ně sta­ro­svět­sky. V tom­to smě­ru Ostrovpři­po­mí­ná nedáv­nou ame­ric­kou kome­dii Vstupenka do ráje, v níž se roz­ve­de­ný pár v podá­ní Julie Roberts a George Clooneyho začal po letech zno­vu sbli­žo­vat v podob­ně tro­pic­kém pro­stře­dí – a kte­rá také fun­go­va­la jako retro upo­mín­ka na zla­té časy roman­tic­kých kome­dií v 90. letech. Podobně jako Vstupenka do ráje i Ostrov těží z toho, že nabí­zí zná­mé, popu­lár­ní a cha­risma­tic­ké herec­ké hvězdy popi­chu­jí­cí se v atrak­tiv­ní exo­tic­ké loka­ci.

Ostrov je nej­lep­ším fil­mem Rudolfa Havlíka od jeho Pohádek pro Emu z roku 2016, což z něj s při­hléd­nu­tím k pře­de­šlým dílům toho­to plod­né­ho auto­ra dělá tak tro­chu jed­no­o­ké­ho krá­le mezi sle­pý­mi. V koneč­ném důsled­ku jde totiž o žán­ro­vý prů­měr, kte­rý ale nijak neu­ra­zí, spo­leh­li­vě zaba­ví a v kon­tex­tu nená­roč­ných oddycho­vých čes­kých roman­tic­kých kome­dií plní svou funk­ci lépe než vět­ši­na kon­ku­ren­ce.

 


Podívejte se na hod­no­ce­ní Ostrov na Kinoboxu.
Nejlepší filmy roku 1949: Klasika, která definuje filmovou historii
26. září 2025Nejlepší filmy roku 1949: Klasika, která definuje filmovou historiiRok 1949 přinesl do světa filmu nezapomenutelná díla plná inovací, napětí a mimořádných výkonů. Od temného britského noiru přes epické biblické příběhy po japonské válečné drama – tato období v kinematografii dodnes inspirují a fascinují diváky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vrací
25. září 2025Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vracíCizinci jsou zpět – brutálnější a neúprosnější než kdy dřív. Když zjistí, že jedna z jejich obětí, Maya (Madelaine Petsch), přežila, vracejí se, aby dokončili, co začali. Maya, bez možnosti úniku a bez nikoho, komu by…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionář
24. září 2025Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionářKdyž se po 16 letech znovu objeví jejich úhlavní nepřítel plukovník Steven J. Lockjaw (Sean Penn), skupina bývalých revolucionářů se znovu sejde, aby zachránila Willu (Chase Infinity), dceru jednoho z nich - Boba (Leonardo DiCaprio)... Režisér…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. série
21. září 2025Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. sériePo úspěchu první série "Tělo nezná hranic" se opět vrací charismatický fešák Chris Hemsworth s novou misí, aby tak pokořil nejen svou mysl, ale hlavně i své tělo. V nové sérii pojmenované "Tělo nezná hranic: Žijte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře