Kritiky.cz > Profily osob > Projekt 100 - Larry (Lana) Wachowski a Andy (Lilly) Wachowski

Projekt 100 - Larry (Lana) Wachowski a Andy (Lilly) Wachowski

Wach
Wach
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Sourozenci Larry (*1965) a Andy (*1967) Wachowští se naro­di­li a vyrůs­ta­li v Chicagu v ame­ric­kém stá­tě Illinois. Již v mla­dém věku zača­li spo­leč­ně tvo­řit komiksy. Když poz­dě­ji oba opus­ti­li před dokon­če­ním uni­ver­zi­tu, živi­li se sta­veb­ní­mi pra­ce­mi, ale také psa­ním komik­sů pro vyda­va­tel­ství Marvel Comics, Razorline Imprint či Epic Comics. Jak uvi­dí­me, komik­so­vá este­ti­ka měla na jejich poz­děj­ší fil­mo­vou tvor­bu výraz­ný vliv, ať už jde o obli­bu roz­lič­ných mani­pu­la­cí s časem, pou­ží­vá­ní dra­ma­tic­kých úhlů kame­ry či výraz­nou vizu­ál­ní sty­li­za­ci jejich sním­ků.

Do svě­ta fil­mu vstou­pi­li v polo­vi­ně deva­de­sá­tých let minu­lé­ho sto­le­tí scé­ná­řem k fil­mu Nájemní vra­zi (Richard Donner, 1995), byl to však až Matrix (1999), kte­rý na sebe str­hl maso­vou mezi­ná­rod­ní pozor­nost. Kromě čtyř Oscarů (za střih, střih zvu­ko­vých efek­tů, vizu­ál­ní efek­ty a zvuk) doká­zal při­vést do kin zástu­py divá­ků a rodí­cí se mat­ri­xov­ské fran­ší­ze zajis­tit věr­né fanouš­ky. Film pro nové tisí­ci­le­tí, jak o něm sami tvůr­ci čas­to s obli­bou hovo­ři­li, při­ne­sl na svou dobu nevšed­ní způ­sob vyprá­vě­ní, ori­gi­nál­ní pro­po­je­ní žánrů a pře­vrat­né fil­mo­vé efek­ty.

Pokračování, kte­ré by navá­za­lo na finanč­ní úspěch Matrixu, na sebe nene­cha­lo dlou­ho čekat, a tak se o čty­ři roky poz­dě­ji dočka­la série hned dvou seque­lů (defi­ni­ce ter­mí­nu viz pra­cov­ní list) Matrix Reloaded (2003) a Matrix Revolutions (2003). Ve stej­ném roce mimo jiné vychá­zí počí­ta­čo­vá hra Enter the Matrix násle­do­va­ná v roce 2005 her­ní­mi titu­ly The Matrix: Path of Neo a The Matrix Online, kte­ré fikč­ní svět fil­mo­vé tri­lo­gie a její pří­běh nejen dopl­ňu­jí o nové infor­ma­ce, ale i dále roz­ví­je­jí. Výčet titu­lů pat­ří­cích k mul­ti­me­di­ál­ní fran­ší­ze uza­ví­rá povíd­ko­vý ani­mo­va­ný film Animatrix (2003), na kte­rém se podí­le­li sou­ro­zen­ci Wachowští jako sce­náris­té.

Matrix byl jed­ním z prv­ních fil­mů úzce pro­po­je­ných s počí­ta­čo­vý­mi hra­mi, i když se pri­már­ně jed­ná o adap­ta­ci komik­su. Před rokem 1999 se v kinech obje­vi­lo něko­lik přímých fil­mo­vých adap­ta­cí počí­ta­čo­vých her (Super Mario Bros., Street Fighter, Mortal Combat) – vět­ši­nou se však jed­na­lo o béč­ko­vé fil­my vyu­ží­va­jí­cí pou­ze někte­ré posta­vy či moti­vy z her­ní­ho předob­ra­zu. Matrix zna­me­nal pře­lom v rám­ci vyu­ží­vá­ní este­ti­ky počí­ta­čo­vých her (v rám­ci vizu­ál­ních detai­lů či, cho­re­o­gra­fie sou­bo­jů), a zna­me­nal tak mil­ník i v této oblas­ti (násle­do­va­ly jej sním­ky jako Memento Christophera Nolana ad.).

Ve fil­mech mat­ri­xov­ské série Wachowští kom­bi­nu­jí žánro­vé kon­ven­ce. Najdeme zde prv­ky dysto­pic­ké science ficti­on, akč­ní scé­ny jako z hon­g­kon­gských fil­mů, v nichž her­ci léta­jí pro­sto­rem na nevi­di­tel­ných lanech, nebo wes­ter­no­vý závě­reč­ný duel. Jejich fil­my jsou nabi­té roz­lič­ný­mi odka­zy. Není s podi­vem, že jmé­na hrdi­nů jsou chytře vymyš­le­né šif­ry a film se jen hemží moti­vy z Alenky v říši divů Lewise Carrolla. Wachowští s nimi navíc (ale­spoň v prv­ním díle tri­lo­gie) zachá­ze­jí s nebý­va­lým nad­hle­dem. Na otáz­ku, kte­ré z filo­zo­fic­ko­ná­bo­žen­ských nará­žek sku­teč­ně zamýš­le­li, odpo­ví­da­li s humo­rem: „Všechny!“

V roce 2008 reží­ro­va­li svůj vizu­ál­ně nej­od­váž­něj­ší sní­mek Speed Racer, adap­ta­ci legen­dár­ní­ho stej­no­jmen­né­ho japon­ské­ho ani­mo­va­né­ho seri­á­lu. Následující Atlas mra­ků (2012) nato­či­li spo­lu s němec­kým reži­sé­rem Tomem Tykwerem (Lola běží o život, Princezna a bojov­ník, Parfém: pří­běh vra­ha) a vyprá­ví něko­lik odliš­ných pří­bě­hů ode­hrá­va­jí­cích se v růz­ných časech a na růz­ných mís­tech od začát­ku 19. sto­le­tí až po posta­po­ka­ly­tic­kou budouc­nost. Film zob­ra­zu­je myš­len­ku kon­ti­nu­ál­ní pro­po­je­nos­ti naše­ho bytí a pře­de­vším našich činů napříč časem a pro­sto­rem, kde všech­no má svo­ji pří­či­nu i násle­dek.

Od roku 2015 do sou­čas­nos­ti se sou­ro­zen­ci podí­le­jí jako sce­náris­té i reži­sé­ři na tele­viz­ním seri­á­lu Sense8 ame­ric­ké sta­ni­ce Netflix. Dosud posled­ním režij­ním poči­nem tvůr­čí­ho dua je kri­ti­kou i divá­ky nepří­liš klad­ně při­jí­ma­ná akč­ní sci­fi Jupiter vychá­zí (2015). Podobně jako v Matrixu i zde pra­cu­jí sou­ro­zen­ci s kon­cep­tem vyvo­le­né­ho. Na roz­díl od prv­ně jme­no­va­né­ho fil­mu však jde o žen­skou hrdin­ku, gene­tic­ky před­ur­če­nou pro roli krá­lov­ny vesmí­ru.


Popis Foto



Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,42408 s | počet dotazů: 253 | paměť: 62775 KB. | 21.12.2024 - 15:24:19