Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Henry’s Crime [25%]

Henry’s Crime [25%]

Komedie
USA, 2010, 108 min

Režie:

Malcolm Venville

Keanu Reeves se vět­ši­ně divá­ků do hla­vy zapsal jako Neo ze série Matrix. Čas od času se ale obje­ví v něja­kém tom zají­ma­vém sním­ku, jakým je napří­klad výbor­ná komik­so­vá podí­va­ná Constantine. Když už to s kva­li­ta­mi sním­ku na ští­ru, ale­spoň něco na jeho pro­jek­tech je zají­ma­vé a donu­tí vás to uva­žo­vat o shléd­nu­tí. Tohle ale není pří­pad sním­ku Henry’s Crime, neboť mě nena­pa­dá jiný důvod ke shléd­nu­tí sním­ku, než je jeho obsa­ze­ní. Často se ale sta­ne, že z neza­jí­ma­vých sním­ků se nako­nec vyklu­be vcel­ku sluš­ná zále­ži­tost. To ovšem není ten­to pří­pad.

Henry žije spo­ko­je­ný život v šedi ste­re­o­ty­pu. Jako zaměst­na­nec mýt­né brá­ny si moc vzru­še­ní v živo­tě neu­ži­je. Jeho pří­tel­ky­ně je už sty­lem živo­ta kte­rý s Henrym vedou mír­ně otrá­ve­ná a tou­ží po změ­ně. Tu ji para­dox­ně poskyt­ne Henryho náhod­ná účast na vylou­pe­ní ban­ky, za kte­rou jako jedi­ný odchá­zí na tři roky do věze­ní. Nedobrovolná účast na lou­pe­ži změ­ní jeho život více než si mys­lel, neboť ve věze­ní potká­vá býva­lé­ho pod­vod­ní­ka Maxe. Ten mu vnuk­ne inspi­ra­ci, kte­rá vyús­tí v šíle­ný plán. Henry se s pomo­cí Maxe po návra­tu na svo­bo­du poku­sí o ban­kov­ní lou­pež, za kte­rou si odse­děl trest.

Bohužel, v pří­pa­dě Henry’s Crime je veš­ke­rá poten­ci­o­nál­ní zají­ma­vost roz­du­pá­na napros­to topor­ným vyprá­vě­ním. To je ovšem ten nejmen­ší pro­blém. Člověk by čekal, že v pří­pa­dě obdob­ně „ino­va­tiv­ní­ho“ pří­bě­hu, se tvůr­ce bude sna­žit při­jít ale­spoň s ori­gi­nál­ní­mi ele­men­ty, čím by jinak neza­jí­ma­vou vari­a­ci na sto­krát vidě­né oži­vil. Nic tako­vé­ho. Co se však tvůr­cům sním­ku daří oži­vit je postup­né budo­vá­ní nená­vis­ti vůči sním­ku, mini­mál­ně v prv­ní půli. Ona totiž absen­ce jaké­ho­ko­liv roz­vo­je cha­rak­te­ru hrdi­nů či moti­va­cí je poměr­ně zásad­ním nedo­stat­kem. Neustále před­klá­da­né „něco je tak, pro­to­že to tak pros­tě je“ je po něko­li­ka minu­tách otrav­né až han­ba.

Samozřejmě dal­ším ješ­tě mno­hem hor­ším pro­blém sním­ku jsou napros­to trestu­hod­ně hloupé dia­lo­gy, kte­ré čas­to dopl­ňu­jí vzta­hy hlav­ních postav bez jaké­ko­liv che­mie. Na obra­nu fil­mu musím při­znat, že se v pře­cho­du do dru­hé půle úro­veň o něko­lik úrov­ní zved­ne, avšak trp­ká pachuť zůstá­vá. I přes dél­ku jen hodi­nu a půl sní­mek hned v něko­li­ka mís­tech ztrá­cí dech a začí­ná nudit. Bohužel se za celou dobu nepo­da­ři­lo při­jít s něčím, co by tuto deví­zu ale­spoň tro­chu kom­pen­zo­va­lo. Snad jen pomy­sl­ným malým dia­man­tem v pope­lu, kte­rým je posta­va reži­sé­ra, kte­rou si stři­hl Peter Stormare.

Henry’s Crime je tak přes­ně tak nezá­živ­ný jak se může zdát. Nudné cha­rak­te­ry se potá­ce­jí hodi­nu a půl dlou­hou nudou, aby v závě­ru skon­či­ly v těž­ce před­ví­da­tel­ném a lehce hlou­pě uza­vře­ném kon­ci. Ba i zpra­co­vá­ní, kte­ré se napros­to spo­lé­há na běž­né postu­py, cel­kem čas­to sním­ku podrá­ží nohy. Henry’s Crime je pros­tě a jed­no­du­še špat­ný film, kte­rý se ani tro­chu nepo­ve­dl. Víc nemá smy­sl dodá­vat.

Mirek Dušín jde lou­pit. Keanu Reeves v hlav­ní roli šíle­ně nud­né­ho a těž­ce nepo­ve­de­né­ho kri­mi­nál­ní­ho fil­mu, kte­rý víc než coko­liv jiné­ho, evo­ku­je tak maxi­mál­ně divá­ko­vu tou­hu opus­tit pro­jek­ci. Kombinace sto­krát vidě­né­ho v debil­ně napsa­ném pří­bě­hu, dopl­ně­ná o nepou­ta­vé herec­ké výko­ny bez jaké­ho­ko­liv efek­tu. Už dlou­ho jsem nevi­děl sní­mek, kte­rý by mě více nudil. Jediným pozi­ti­vem tak buď posta­va diva­del­ní­ho reži­sé­ra Petera Stormarea a fakt, že s vývo­jem děje se ubo­host lát­ky ale­spoň tro­chu vytra­tí.

Hodnocení
25%

40 % Neumětelství