Interstellar [70%]

rp FL 09899.jpgrp FL 09899.jpg
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Jméno Christophera Nolana dnes pat­ří mezi ty nej­zvuč­něj­ší v Hollywoodu. Stačí se podí­vat na jeho fil­mo­gra­fii zahr­nu­jí­cí sním­ky jako Temný rytíř, Dokonalý trik, Memento nebo tře­ba Počátek a je hned jas­né, proč tomu tak je. Spolu se svým bra­t­rem Jonathanem Nolanem tvo­ří doce­la úder­né scé­náris­tic­ké duo, kte­ré doká­za­lo vždy při­jít se zají­ma­vým nápa­dem, kte­rý pak Christopher pře­ta­vil ve fil­mo­vou udá­lost roku. A něčím tako­vým se sna­ží být i jejich novin­ka Interstellar, kte­rá divá­ky zatáh­ne za hra­ni­ce naší Sluneční sou­sta­vy ve sna­ze o záchra­nu lid­stva. Povedlo se i ten­to­krát, nebo je Nolanova novin­ka prv­ním pře­šla­pem v jeho kari­é­ře?  
Lidstvo vymí­rá. Díky zhor­še­ným pří­rod­ním pod­mín­kám, píseč­ným bou­řím a šíří­cím se náka­zám země­děl­ských zplo­din se popu­la­ce Země radi­kál­ně zre­du­ko­va­la a poma­lu hla­do­vě­jí­cí civi­li­za­ce se mar­ně sna­ží najít řeše­ní otáz­ky jak zachrá­nit sko­mí­ra­jí­cí lid­stvo před úpl­nou záhu­bou. Jako jedi­ná šan­ce na záchra­nu se tak jeví vesmír­ná mise Endurance ame­ric­ké NASA, kte­rá hod­lá poslat skr­ze čer­ví díru kou­sek od pla­ne­ty Saturn vesmír­né pla­vi­dlo, kte­ré se s její pomo­cí pře­su­ne do jiné gala­xie, kde jsou poten­ci­ál­ně oby­va­tel­né pla­ne­ty, na kte­rých by lid­stvo po zká­ze Země moh­lo pře­žít. Posádku teo­re­ti­ků dostá­vá na sta­rost kdy­si slib­ný pilot Cooper (Matthew McConaughey), kte­rý tak činí pře­de­vším pro­to, aby zachrá­nil své děti před téměř jis­tou zhou­bou. Jak se ale brzy uka­zu­je, podob­ná mise je dale­ko rizi­ko­věj­ší, než by se moh­lo na prv­ní pohled zdát a i drob­ná chy­ba může být tím, co bude zna­me­nat konec lid­ské civi­li­za­ce. 
Vážně jsem moc chtěl. Chtěl jsem abych byl sme­ten tím, jak opět nakouk­nu pod poklič­ku jed­no­ho z nej­lep­ších fil­ma­řů sou­čas­nos­ti. Zároveň jsem se ale sna­žil mír­nit svá oče­ká­vá­ní, abych nebyl pří­pad­ně pří­liš vyhy­po­va­ný a na moje při­je­tí sním­ku to pak nemě­lo dras­tic­ké dopa­dy. I tak ovšem musím kon­sta­to­vat, že jsem z nové­ho poči­nu své­ho oblí­be­né­ho fil­ma­ře vel­mi na roz­pa­cích a nebál bych se jej ozna­čit, ale­spoň čás­teč­ně, za zkla­má­ní. Nějak se totiž na onu chvá­lu této science ficti­on výpra­vy nemo­hu nala­dit. Rozhodně ne po téměř třech hodi­nách v její spo­leč­nos­ti. 
Problém je totiž už od zákla­du sta­no­ve­ný ve scé­ná­ři. Interstellar se totiž sna­ží být jakým­si obsáh­lým vesmír­ným bloc­kbus­te­rem s lehce filo­zo­fic­kým pře­sa­hem, kte­rý na jed­né stra­ně mož­ná až pří­liš čer­pá z růz­ných kla­sik, pře­de­vším pak 2001: Vesmírná ody­sea, a na stra­ně dru­hé bere vše mož­ná až pří­liš pří­mo­ča­ře, zjed­no­du­še­ně a mís­ty až tro­chu hlou­pě. Prostě v momen­tě kdy začne­te tro­chu pře­mýš­let nad tím, co se vám vlast­ně sna­ží Nolan sním­kem sdě­lit a co se vlast­ně na plát­ně děje, celý ten impo­zant­ní kine­ma­to­gra­fic­ký záži­tek začí­ná trpět. Když potom začne sní­mek vrst­vit opa­ku­jí­cí se moti­vy, kte­ré sice moh­ly fun­go­vat jed­nou nesmír­ně efek­tiv­ně, ale v repe­ti­ci pozbý­va­jí smy­sl. Například opa­ku­jí­cí se nelo­gic­ké cho­vá­ní někte­rých lidí či nad­měr­né opa­ko­vá­ní bás­ně Dylana Thomase, kte­rá ač efek­tiv­ní jed­nou či dva­krát, napo­čtvr­té ve fil­mu už tro­chu otra­vu­je. Zvláště při pou­ži­tí při jed­né klí­čo­vé scé­ně, kdy její uži­tí hra­ni­čí až s dělá­ním z divá­ků blb­ce. Scénář navíc podrá­ží mís­ty nohy i skvě­lé­mu herec­ké­mu ansám­blu, kte­ré­mu vévo­dí až s doko­na­los­tí hra­ni­čí­cí Matthew McConaughey, kte­rý zde co chví­li doka­zu­je proč se v posled­ní době vyšvi­hl mezi Hollywoodskou špič­ku.    
Audiovizuální strán­ka fil­mu pat­ří samo­zřej­mě k tomu nej­lep­ší­mu, co se v posled­ní době dosta­lo do kin, i když vizu­ál­ní orgie ve vesmí­ru jaké před­ved­la tře­ba také letoš­ní Gravitace Alfonse Cuaróna se tady až na pár scén pří­liš neko­na­jí. Ona cel­ko­vá uvě­ři­tel­nost sním­ku se sna­ží hrát na podob­nou lin­ku, se kte­rou ope­ro­val tře­ba pár let sta­rý sní­mek Dannyho Boylea Sunshine. A na tom­to mís­tě by se mož­ná dalo pole­mi­zo­vat, proč prá­vě Sunshine mno­ho lidí za klišé a mož­ná až pří­liš zjed­no­du­šo­va­né filo­zo­fic­ké otáz­ky vel­ká část pub­li­ka str­ha­la, zatím­co Interstellar vyná­še­jí do nebes, byť dělá to samé a v někte­rých momen­tech ješ­tě dale­ko oka­tě­ji a nuce­ně­ji. 
Snímek nicmé­ně ope­ru­je s vyni­ka­jí­cí kame­rou Hoyte Van Hoytemy a nesku­teč­ně sil­ným a atmos­fe­ric­kým soun­d­trac­kem Hanse Zimmera, kte­rý před­ve­dl jed­nu z nej­lep­ších kom­po­zic svo­jí kari­é­ry za posled­ní roky. Tedy to pla­tí do momen­tu, kdy vám dojde, že ona pově­do­most hudeb­ních moti­vů není náhod­ná a jed­ná se opět o vykrá­dač­ku hned něko­li­ka auto­rů, pře­de­vším pak na mys­li hod­ně vychá­zí prá­ce Philipa Glasse, pře­de­vším pak jeho tvor­ba k doku­men­tům Godfreye Reggia. Nebudu ovšem popí­rat, že se hud­ba k fil­mu hodí napros­to doko­na­le a tvo­ří pospo­lu napros­to nesku­teč­ně půso­bi­vý audi­o­vi­zu­ál­ní odkaz, kte­rý vám v mys­li zůsta­ne ješ­tě hod­ně dlou­ho. I když se tedy musím při­znat, že na mno­ha mís­tech pro­pí­ra­né nad­še­ní z IMAXové ver­ze sním­ku (v tom­to for­má­tu je nato­če­na až tře­ti­na sním­ku), se u mě nedo­sta­vi­lo a spí­še bych dal před­nost, kdy­by Nolan zvá­žil při pro­duk­ci tře­ba i Dolby Atmos, kte­ré by sním­ku roz­hod­ně pro­spě­lo. 
Ve výsled­ku je tak dojem z novin­ky Christophera Nolana hod­ně roz­pa­či­tý. Možná jen pat­řím mezi pří­liš rýpa­vé obe­cen­stvo, nebo to bude tím, že ten­to­krát se pros­tě dal­ší kle­not jed­no­du­še nezro­dil. Obsáhlá, sluš­ně nato­če­ná, výbor­ně ozvu­če­ná a skvě­le zahra­ná sci-fi, kte­rá ale padá na nevy­rov­na­ném a nepří­liš ply­nu­le běží­cím scé­ná­ři, kte­rý kom­bi­nu­je fil­mař­skou geni­a­li­tu a doko­na­lost s klišé, ste­re­o­ty­py a hloupost­mi kte­ré zane­cha­jí hoř­kou pachuť. Naneštěstí ani na svo­ji poměr­ně dlou­hou sto­páž nestí­há toto vel­ko­le­pé sci-fi nudit a pořád se jed­ná o tak oje­di­ně­lou zále­ži­tost, že si vaši pozor­nost roz­hod­ně zaslou­ží. Jen neče­kej­te dal­ší výraz­ný zápis do zla­té­ho fon­du svě­to­vé kine­ma­to­gra­fie, spí­še jen solid­ně nato­če­ný vel­ko­le­pý bloc­kbus­ter s filo­zo­fic­kým pře­sa­hem, kte­rý má do geni­a­li­ty a nápa­di­tos­ti pře­de­šlých fil­mů toho­to tvůr­ce tro­chu dál, než by bylo zdrá­vo. Pořád je to ovšem v nabíd­ce kin v posled­ních týd­nech více­mé­ně jas­ná vol­ba.         

Asi budu ten­to­krá­te v drti­vé men­ši­ně, ale i přes­to, že pat­řím k fanouškům Christophera Nolana, odmí­tám dávat vyš­ší hod­no­ce­ní. Tahle téměř tří­ho­di­no­vá vel­ko­le­pá sci­fi totiž zkrát­ka nedo­sa­hu­je tak výji­meč­ných kva­lit, jako pře­de­šlé fil­my toho­to tvůr­ce. Skvělá kame­ra a nesku­teč­ně půso­bi­vý soun­d­track Hanse Zimmera (i když je to nesku­teč­ně oči­vid­ná vykrá­dač­ka při­nejmen­ším něko­li­ka skla­da­te­lů, pře­de­vším pak Philipa Glasse), výteč­ná atmo­sfé­ra a skvě­lé herec­ké výko­ny. Na dru­hé stra­ně ale také jed­no­du­chost, mís­ty až klišé a pře­de­vším hloupost a bez­du­ché opi­so­vá­ní od kla­sik, kte­ré nejde ozna­čit za homage. To co zůsta­ne je tak sil­ně nad­prů­měr­né sci-fi, kte­ré zane­chá roz­pa­či­té dojmy. A to je ško­da, když se jed­ná o film takhle význam­né­ho tvůr­ce, kte­ré­mu napros­to herec­ky vlád­ne Matthew McConaughey.  

 Koktejl: 

20% Vesmír
20% Christopher Nolan
20% Působivý soun­d­track
20% Skvělé herec­ké výko­ny
20% Hloupost
Interstellar
Sci-Fi / Dobrodružný / Mysteriózní
USA / Velká Británie, 2014, 169 min

Režie: Christopher Nolan
Scénář: Jonathan Nolan, Christopher Nolan
Kamera: Hoyte Van Hoytema
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, William Devane, Michael Caine, Wes Bentley, Jessica Chastain, Casey Affleck, John Lithgow, Ellen Burstyn, Elyes Gabel, Mackenzie Foy, Topher Grace, Leah Cairns, David Oyelowo, Bill Irwin, Liam Dickinson, David Gyasi, Timothée Chalamet, Matt Damon, Collette Wolfe

Nevhodný mlá­de­ži do 12 let
Česko V kinech od: 06.11.2014 Warner Bros. CZ
Slovensko V kinech od: 06.11.2014 Continental
USA V kinech od: 07.11.2014 Paramount Pictures

http://www.csfd.cz/film/227786-interstellar/
http://www.imdb.com/title/tt0816692/

Podívejte se na hod­no­ce­ní Interstellar na Kinoboxu.
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Dracula: Příběh lásky: Luc Besson z klasiky Brama Stokera vysává hrůzu
1. listopadu 2025Dracula: Příběh lásky: Luc Besson z klasiky Brama Stokera vysává hrůzuNezaslouží si snad Kníže temnoty věčnou lásku? To je otázka, která je jádrem Drákuly: Příběh lásky, který se po letním uvedení ve Francii a dalších zemích (americká premiéra je plánována na únor příštího roku) objeví tento…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Boží úlet - Keanu Reeves je anděl
31. října 2025Boží úlet - Keanu Reeves je andělArji (Aziz Ansari) rozhodně nežije život, o jakém snil. Fakticky nežije život, o jakém by kdokoli snil. Věčně je bez peněz, a tak musí přespávat v autě a přivydělávat si jako příležitostný brigádník. Většinu času přitom posluhuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Balada o malém hráči - Colin Farrell jako chorobný gambler
29. října 2025Balada o malém hráči - Colin Farrell jako chorobný gamblerLord Freddy Doyle (Colin Farrell), britský hráč vysokých sázek, se skrývá v Macau, kde tráví dny hazardem a pitím, zatímco se potýká s rostoucími dluhy. Jeho minulost ho neustále dohání, což ohrožuje jeho pokus o nový…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?
24. října 2025Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?Na Spojené státy někdo vypálí balistickou střelu. Američané se zběsile snaží vypátrat, kdo je za útok zodpovědný, a připravit adekvátní reakci... Kathryn Bigelow možná nepatří mezi nejaktivnější filmařky, ale na seznamu nejtalentovanějších režisérek se pravidelně objevuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračování
24. října 2025Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračováníChainsaw Man se poprvé dostává na velká plátna v epickém, akcí nabitém dobrodružství, které navazuje na velmi populární anime sérii. Hlavní postava Denji pracoval jako lovec démonů pro jakuzu, aby splatil dluh, který zdědil po rodičích, dokud ho…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografii
24. října 2025Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografiiObjevte pět legendárních filmů, které v roce 1957 změnily tvář filmu – od intenzivního soudního dramatu přes filozofickou existenční výpravu po kritiku válečných konfliktů a satiru moderní společnosti. Tyto snímky jsou nejen osobními studií lidské povahy,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedie
23. října 2025Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedieMichelle (Emma Stone), vlivná ředitelka velké farmaceutické firmy, má oprávněný pocit, že jí leží svět u nohou. Bohužel to trvá, jen dokud se neprobudí na špinavé matraci v cizím sklepě, spoutaná, s oholenou hlavou a celá pomazaná podivným…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce Springsteena
23. října 2025Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce SpringsteenaFilm Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma od 20th Century Studios zachycuje vznik Springsteenova alba „Nebraska“ z roku 1982, kdy byl mladým hudebníkem na prahu globální slávy a snažil se smířit s tlakem úspěchu a vyrovnat se svou minulostí. Album,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Stvůry – průměrná detektivka
22. října 2025Stvůry – průměrná detektivkaJiž zítra 23. října 2025 vstupuje do kin snímek Stvůry, který Jan Těšitel natočil s mírnými úpravami podle knižní předlohy Kristýny Trpkové – kniha se jmenuje malinko jinak, a to Stvůra. Drama láká na známé tváře…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomí
15. října 2025Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomíPrázdná chodba stanice metra se ve filmu Exit 8, který měl letos premiéru na festivalu v Cannes a nyní se díky festivalu Be2Can hraje v pražských kinech, mění v klaustrofobické bludiště MC Eschera. Tento roztodivný snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře