Lidstvo vymírá. Díky zhoršeným přírodním podmínkám, písečným bouřím a šířícím se nákazám zemědělských zplodin se populace Země radikálně zredukovala a pomalu hladovějící civilizace se marně snaží najít řešení otázky jak zachránit skomírající lidstvo před úplnou záhubou. Jako jediná šance na záchranu se tak jeví vesmírná mise Endurance americké NASA, která hodlá poslat skrze červí díru kousek od planety Saturn vesmírné plavidlo, které se s její pomocí přesune do jiné galaxie, kde jsou potenciálně obyvatelné planety, na kterých by lidstvo po zkáze Země mohlo přežít. Posádku teoretiků dostává na starost kdysi slibný pilot Cooper (Matthew McConaughey), který tak činí především proto, aby zachránil své děti před téměř jistou zhoubou. Jak se ale brzy ukazuje, podobná mise je daleko rizikovější, než by se mohlo na první pohled zdát a i drobná chyba může být tím, co bude znamenat konec lidské civilizace.
Problém je totiž už od základu stanovený ve scénáři. Interstellar se totiž snaží být jakýmsi obsáhlým vesmírným blockbusterem s lehce filozofickým přesahem, který na jedné straně možná až příliš čerpá z různých klasik, především pak 2001: Vesmírná odysea, a na straně druhé bere vše možná až příliš přímočaře, zjednodušeně a místy až trochu hloupě. Prostě v momentě kdy začnete trochu přemýšlet nad tím, co se vám vlastně snaží Nolan snímkem sdělit a co se vlastně na plátně děje, celý ten impozantní kinematografický zážitek začíná trpět. Když potom začne snímek vrstvit opakující se motivy, které sice mohly fungovat jednou nesmírně efektivně, ale v repetici pozbývají smysl. Například opakující se nelogické chování některých lidí či nadměrné opakování básně Dylana Thomase, která ač efektivní jednou či dvakrát, napočtvrté ve filmu už trochu otravuje. Zvláště při použití při jedné klíčové scéně, kdy její užití hraničí až s děláním z diváků blbce. Scénář navíc podráží místy nohy i skvělému hereckému ansámblu, kterému vévodí až s dokonalostí hraničící Matthew McConaughey, který zde co chvíli dokazuje proč se v poslední době vyšvihl mezi Hollywoodskou špičku.
Ve výsledku je tak dojem z novinky Christophera Nolana hodně rozpačitý. Možná jen patřím mezi příliš rýpavé obecenstvo, nebo to bude tím, že tentokrát se prostě další klenot jednoduše nezrodil. Obsáhlá, slušně natočená, výborně ozvučená a skvěle zahraná sci-fi, která ale padá na nevyrovnaném a nepříliš plynule běžícím scénáři, který kombinuje filmařskou genialitu a dokonalost s klišé, stereotypy a hloupostmi které zanechají hořkou pachuť. Naneštěstí ani na svoji poměrně dlouhou stopáž nestíhá toto velkolepé sci-fi nudit a pořád se jedná o tak ojedinělou záležitost, že si vaši pozornost rozhodně zaslouží. Jen nečekejte další výrazný zápis do zlatého fondu světové kinematografie, spíše jen solidně natočený velkolepý blockbuster s filozofickým přesahem, který má do geniality a nápaditosti předešlých filmů tohoto tvůrce trochu dál, než by bylo zdrávo. Pořád je to ovšem v nabídce kin v posledních týdnech víceméně jasná volba. Asi budu tentokráte v drtivé menšině, ale i přesto, že patřím k fanouškům Christophera Nolana, odmítám dávat vyšší hodnocení. Tahle téměř tříhodinová velkolepá scifi totiž zkrátka nedosahuje tak výjimečných kvalit, jako předešlé filmy tohoto tvůrce. Skvělá kamera a neskutečně působivý soundtrack Hanse Zimmera (i když je to neskutečně očividná vykrádačka přinejmenším několika skladatelů, především pak Philipa Glasse), výtečná atmosféra a skvělé herecké výkony. Na druhé straně ale také jednoduchost, místy až klišé a především hloupost a bezduché opisování od klasik, které nejde označit za homage. To co zůstane je tak silně nadprůměrné sci-fi, které zanechá rozpačité dojmy. A to je škoda, když se jedná o film takhle významného tvůrce, kterému naprosto herecky vládne Matthew McConaughey.
Koktejl:
20% Vesmír20% Christopher Nolan20% Působivý soundtrack20% Skvělé herecké výkony20% Hloupost
![Interstellar [70%] rp FL 09899.jpg](https://kritiky.cz/wp-content/uploads/2014/11/FL-09899.jpg)





















(4,91 z 5)