Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Krampus: Táhni k čertu | Krampus [65%]

Krampus: Táhni k čertu | Krampus [65%]

Už se poma­lu blí­ží čas vánoč­ní a atmo­sfé­ra nej­vět­ších svát­ků v roce již je cítit ve vzdu­chu. Na roz­díl od čes­kých tra­dic rados­ti a poho­dy však i u našich již­ních sou­se­dů exis­tu­je ješ­tě jeden z tro­chu odliš­ných vánoč­ních mýtů. Krampus, jak se pře­zdí­vá čer­tov­ské­mu dopro­vo­du Mikuláše, má za úkol na roz­díl od něj potrestat ty zlo­bi­vé děti. A prá­vě pří­běh novin­ky Krampus: Táhni k čer­tu si tuto vánoč­ní posta­vu bere za inspi­ra­ci a při­ná­ší v čase vánoč­ním poně­kud oje­di­ně­lý horor, kte­rý si cílí postra­šit i v tom­to čase divá­ky v čes­kých a slo­ven­ských kinech. Vyplatí se na něj vyra­zit?

Vánoční svát­ky nebý­va­jí vždy jen o rados­ti a poho­dě. Své o tom ví i Tom (Adam Scott) a jeho rodi­na. Je již pro ně kaž­do­roč­ní tra­di­cí, že na váno­ce pohos­tí sest­ru jeho man­žel­ky Sáry (Toni Collette) s rodi­nou. Životní styl těch­to dvou rodin však nemů­že být odliš­něj­ší. Všechny pro­blémy, kte­ré vyvstá­va­jí ze vzá­jem­ných roz­dí­lů a odliš­ných názo­rů na svět, kte­ré kaž­dá ze sester se svo­jí rodi­nou mají, však jdou o těch­to váno­cích stra­nou. Díky vyhas­nu­tí vánoč­ní atmo­sfé­ry kvů­li rodin­ným kon­flik­tům uči­ní v před­ve­čer vánoc Tomův syn Max (Emjay Anthony) přá­ní, kte­ré ze svát­ků kli­du a poho­dy udě­la­jí rodi­ně uči­ně­né peklo...

Krampus: Táhni k čer­tu je pře­kva­pi­vě cel­kem fajn podí­va­ná. A to je výsle­dek, kte­rý jsem upřím­ně váž­ně neče­kal. V rám­ci mož­nos­tí sluš­ný vánoč­ní horor tu totiž už nebyl něja­kou dobu a ani tenhle mate­ri­ál nevy­pa­dal od prv­ních pro­pa­gač­ních mate­ri­á­lů dva­krát slib­ně. Avšak po šesta­de­va­de­sá­ti minu­tách v kině, kte­ré jsem s fil­mem strá­vil musím naznat jedi­né. I přes­to že má film své chy­by, jed­ná se rela­tiv­ně zábav­nou hodin­ku a půl.

A to pře­de­vším díky tomu, že se reži­sé­ru a scé­náris­to­vi Michaelu Doughertymu daří v rám­ci prv­ních dvou tře­tin fil­mu beze­zbyt­ku vyu­ží­vat mra­zi­vě chlad­nou a odta­ži­tou atmo­sfé­ru fil­mu a sta­vět ji do kon­tras­tu s vánoč­ní­mi ste­re­o­ty­py a šab­lo­na­mi kla­sic­kých vánoč­ních sním­ků. Celá tahle idyl­ka, ke kte­ré hra­jí vánoč­ní hudeb­ní kla­si­ky kla­si­ky, však nabí­rá postup­ně čím dál tím více tem­no­ty, až se strh­ne v závě­ru v absurd­ní, vánoč­ně ladě­nou horo­ro­vou řež. Nikdy však neza­jde za rámec něko­li­ka nechut­ných či znač­ně podiv­ných výje­vů. Žádné ige­li­to­vé pyt­lí­ky přes hla­vu nebo hek­to­li­t­ry krve tak neče­kej­te.

Tady se jede spí­še na vlně fil­mů jako Gremlins, kde se rela­tiv­ně poho­do­vá podí­va­ná zvrh­ne díky jed­né kri­tic­ké chy­bě v roz­to­div­nou sbír­ku nechut­nos­tí, husí kůže a dost mož­ná nepěk­né­ho spa­ní pro část pub­li­ka. Osobně musím při­znat, že moji pří­zeň sní­mek po dvou tře­ti­nách z vel­ké čás­ti ztra­til a zís­kal ji zpět až v samot­ném závě­ru. Ne, že by toho bylo na mě moc nebo ono vyob­ra­ze­né vánoč­ní vraž­dě­ní bylo vylo­že­ně špat­né, jen jsem se po výbor­ném úvo­du nebyl úpl­ně schop­ný zto­tož­nit se šíle­nost­mi, kte­ré se zača­ly dít poz­dě­ji. Závěrečné roz­vra­ce­ní žán­ru i jeho ste­re­o­ty­pů však potě­ší a zane­chá po tom všem doce­la pří­jem­ně nepří­jem­ný pocit.

Audiovizuálně vypa­dá sní­mek roz­hod­ně sluš­ně, na to jaký mate­ri­ál pre­zen­tu­je, a celá hra s moti­vy a klišé v tom­to ohle­du nabí­rá pozi­tiv­ní body. Hudebně pak nemám s fil­mem pro­blém už vůbec, jen zkrát­ka neče­kej­te nic nad rámec spo­třeb­ní zába­vy. A to je vlast­ně to, co se dá o celém tomhle pro­jek­tu vlast­ně říci, ať už se jed­ná o pozi­ti­va nebo nega­ti­va. Krampus: Táhni k čer­tu je zkrát­ka prvotříd­ně prů­měr­ný kon­zum­ní pro­dukt, kte­ré­ho kon­zu­ma­ce v čase vánoč­ním je pře­kva­pi­vě stra­vi­tel­ná a mís­ty i doce­la zábav­ná. Když nebu­de­te moc pře­mýš­let nad tím, co se vlast­ně na plát­ně děje a chce­te si vyra­zit na něco, s téma­ti­kou blí­ží­cích se svát­ků, pak prá­vě tenhle leh­ký horor je mož­ná to pra­vé pro vás. V ničem pře­vrat­né to není, avšak v rám­ci pře­dem vyzna­če­né­ho cíle tato do znač­né míry ori­gi­nál­ní zába­va v kinech poba­ví. Takže vlast­ně proč ne.

Tak tohle je doce­la pří­jem­né pře­kva­pe­ní. I když se Krampus po dvou tře­ti­nách budo­vá­ní solid­ní atmo­sfé­ry zvrh­ne v na mě mož­ná pří­liš absurd­ní vánoč­ní řež, pozi­tiv­ní dojem z cel­ku přes­to pře­tr­vá­vá. Solidní prů­měr, kte­rý ozvlášt­ňu­je spous­ta dob­rých nápa­dů, hra s for­mou i žán­ro­vý­mi ste­re­o­ty­py a hod­ně sluš­ný závěr. Zkrátka tako­vá tem­něj­ší jed­no­hub­ka jako kon­trast k přesla­ze­ným vánoč­ním taš­ka­ři­cím.

30% Vánoce
20% Čerti
20% Mrazivá atmo­sfé­ra