http://www.csfd.cz/film/279569-muzi-kteri-nenavidi-zeny/
V kinech ČR od:12.01.2012
V kinech SR od:12.01.2012
-
Girl with the Dragon Tattoo, The
-
Muži, ktorí nenávidia ženy
Režie:
Hudba:
Hrají:
Daniel Craig, Rooney Mara, Stellan Skarsgård, Robin Wright, Christopher Plummer, Joely Richardson, Goran Visnjic, Julian Sands, Steven Berkoff, Yorick van Wageningen, David Dencik,Martin Jarvis
Americké remaky úspěšných filmů z Evropy a Asie nejsou ničím neobvyklým, jen za posledních let jich bylo hned několik. Dělat ale předělávku ani ne dva roky starého filmu může působit přeci jen trochu mimo mísu. Když se však podíváte do kolonky režie u této předělávky uvidíte, že zde je uveden David Fincher, jedna z mála filmařských jistot v současném Hollywoodu. Tomu už mnoho lidí předpovídalo přešlap u snímku The Social Network a přitom se z něj stal jeden z nejlepších filmů roku. Jak tedy pochodil v nevděčných vodách předělávek? Ještě by se slušelo upozornit dopředu, že tento názor je psaný bez zhlédnutí původní švédské trilogie a to jak knižní, tak její zfilmované verze. Jde tak hlavně o film, bez ovlivnění něčeho dalšího.
Mikael Blomkvist je žurnalista, pracující pro časopis Millennium. Jeho poslední kauza ale nevyšla díky zpochybnitelným důkazům úplně ideálně. Díky prohranému soudnímu sporu musí zaplatit vysoké odškodnění a navíc je jeho kariéra v troskách. Právě v této krušné době jej však kontaktuje jeden z nejbohatších podnikatelů ve Švédsku, Henrik Vanger. Ten mu nabídne delikátní práci, za kterou mu poskytne nejen štědré finanční ohodnocení, ale také důkazy, se kterými bude moci znovu otevřít nedávno prohraný případ. Zatímco se bude pro okolí tvářit, že píše Vangerovu biografii, jeho pravý úkol bude odhalit tajemství zmizení Vangerovy neteře Harriet, které se odehrálo za podivných podmínek před 40ti lety. Na pomoc s případem spojí síly s osobitou vyšetřovatelkou Lisbeth Salanderovou.
Prvně musím říci, že stejně jako v případě The Social Network, jsem byl do projekce hodně skeptický. Tomuto nepřidaly ani prvotní reakce na snímek, které ačkoliv byly pozitivní, nehlásaly žádný zásadní úspěch. Že by se tentokrát opravdu Fincher přestřelil a předvedl jen slušnou ale nezajímavou podívanou, jak naznačovaly recenze? Ani omylem. Musím tak zde opět sklonit hlavu a uctivě se uklonit. Ať si říká kdo chce co chce, Fincher je zpět v žánru, který mu sedí nejvíce a hlavně pro diváka je to znát. A stejně jako v případě jeho Zodiaca, je zde napínavý případ na ploše dvou a půl hodiny, který ani na jediný moment nenudí.
Hned v úvodů vás Fincher přesvědčí, že tohle bude zase zážitek. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že úvodní titulky jsou jedny z nejpovedenějších za poslední dobu vůbec. Poté už jde hlavně o to, jestli vám atmosféra sedne nebo ne. Stejně jako v případě předchozích snímků se totiž režisér nikam moc nehrne. Ani to nemá zapotřebí. Z jednotlivých situací a vykreslování profilů samotných rodinných členů a aktérů příběhu skládá spletitý a rozmanitý obraz vztahů v rodině a jejich ovlivnění osudy jednotlivých členů. Neuškodilo by sice více důrazu na některé vedlejší postavy a jejich hlubší rozbor, nicméně alespoň vývoj Mikaela a Lisbeth je více než příjemný a zejména u hlavní aktérky je závěrečný charakterní posun jiným směrem více než vítaným.
Co se týče řemeslné stránky nemám jedinou výhradu. Vše funguje jak má a Fincher každou minutu dokazuje, proč jej provází v Hollywoodu takové renomé, že si může dovolit vzít jakoukoliv látku jen chce. V pozadí mu už podruhé silně kryje záda Atticus Ross s Trentem Reznorem, kteří namíchali opět podmanivý mix různých témat v elektronickém hávu, který udržuje diváka stále v pozoru. Když tedy všechno vezmete kolem a kolem, není filmu téměř co vytknout. Neovlivněný divák dostává hutnou dvou a půl hodinovou porci atmosférické detektivky, která jej dostane jak po stránce atmosféry chladného Švédska, tak po řemeslné stránce, i kdyby jej případ zmizelé neteře příliš nezaujal.
Fincher to tak řekl celkem jasně. Film obsahuje příliš velké množství análního znásilnění na to, aby si jej akademie všimla. To však neznamená, že by si jej divák měl nechat ujít. Dlouho tu totiž nebyla takhle poctivá kriminálka, která se nebojí ukazovat věci v nepřikrášlené formě. Alespoň od Zodiaca ne. Skalní fanoušci mohou mít námitky či výtky, ale je jim to k ničemu. Fincher totiž ani tentokrát nezklamal. Ostatní mohou vyčítat jak chtějí, nicméně já si film užil naprosto bez výhrad. Možná názor po druhé projekci, případně v porovnání s knihou či švédským zpracováním změním, to ovšem nezmění nic na současném výsledném hodnocení.
David Fincher remakuje. Kdo by byl řekl, že i režisér jeho formátu má tohle zapotřebí. To však nemění nic na tom, že se vrací zpět na pole atmosferického kriminálního příběhu který chce čas. Divák nezatížený knihou či původním filmem, tak dostává skvělou kriminálku se zajímavými charaktery, uvěřitelným vývojem a možná pro někoho trochu hůře stravitelnou, avšak vynikající formou. Skvělý hudební podkres a úvodní titulky už jsou jen bonus navíc.
Koktejl :
20 % Atmosféra
30 % Napětí
20 % Hlavní představitelé
20 % Surovost
Nejnovější komentáře