Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Pašerák | The Mule

Pašerák | The Mule

Clint Eastwood i v pokro­či­lém věku nezvol­ňu­je a ser­ví­ru­je coby reži­sér pra­vi­del­ně do kin nové více či méně vyda­ře­né fil­my. Herecky však jeho kari­é­ra skon­či­la v roce 2012 se sním­kem Zpátky ve hře. Ještě jed­nou se však roz­ho­dl vrá­tit před kame­ru, když se k němu dostal pro­jekt Pašerák, film na moti­vy pří­bě­hu nej­star­ší­ho dro­go­vé­ho paše­rá­ka  Leo Sharpa. Jak se poda­řil tenhle kou­sek ve kte­rém se napo­sle­dy před­sta­vu­je legen­da stří­br­né­ho plát­na? A vypla­tí se na něj vyra­zit?

V živo­tě Earla Stonea (Clint Eastwood) byla vždy na prv­ním mís­tě jeho kari­é­ra úspěš­né­ho zahrad­ní­ka a pěs­ti­te­le, díky kte­ré trpě­la jeho rodi­na. Nyní, když se celý trh s kvě­ti­na­mi pře­su­nul na inter­net už stár­nou­cí Earl moc úspě­chu nesklí­zí a je nucen tak své podin­ká­ní ukon­čit. Když se tak oci­tá bez peněz, bez prá­ce a bez způ­so­bu, jak zao­pat­řit svo­ji rodi­nu, dostá­vá se k mož­nos­ti, jak vydě­lat snad­né pení­ze. Začne s pra­cí kurý­ra...

Je doce­la s údi­vem, že i v 88 letech je schop­ný Clint Eastwood při­jít fil­mem kte­rým dove­de vypá­lit ryb­ník i dale­ko popu­lár­něj­ším tvůr­cům. Přeci jen když pomi­ne­me fil­mo­vý expe­ri­ment Paříž 15:17, tak jeho posled­ní­mi poči­ny byly Sully: Zázrak na řece HudsonAmerický sni­per.  V pří­bě­zích inspi­ro­va­ných sku­teč­ný­mi udá­lost­mi pokra­ču­je i ve své novin­ce Pašerák, ve kte­ré ztvár­nil i hlav­ní roli vyslou­ži­lé­ho zahrad­ní­ka a pěs­ti­te­le, kte­rý se ve sna­ze zao­pat­řit svo­ji rodi­nu a své oko­lí upsal dro­go­vým kar­te­lům jako kurýr a pře­voz­ník rekord­ních dodá­vek drog.

Tohle v jádru vlast­ně doce­la komor­ní dra­ma těží kaž­do­pád­ně hod­ně ze samot­né­ho před­sta­vi­te­le hlav­ní role / reži­sé­ra, ať už je sku­teč­ný pří­běh jaký­ko­liv. Clint dává ješ­tě jed­nou vzpo­me­nout na jeho iko­nic­kou pre­zen­ci před kame­rou, kte­rá má své kouz­lo i v hod­ně pokro­či­lém věku. Jeho Earl Stone je totiž v jádru pro­to­ty­pic­kou posta­vou, kte­rou se prá­vě Eastwood pro­sla­vil (byť ten­to­krát ne zbra­ně nedo­jde) a i když řeší dra­ma­ta své rodi­ny a otáz­ky budouc­nos­ti, cha­risma tam pros­tě je. Postava samot­ná si navíc vypůj­ču­je hned něko­lik prv­ků ze živo­ta samot­né­ho Eastwooda, tak­že je cítit, že se herec přes­ně v tomhle pro­stře­dí cítí jako doma (vyjma tedy toho pašo­vá­ní koka­i­nu pro kar­tel).

Nad rámec samot­né­ho titul­ní­ho před­sta­vi­te­le dro­go­vé­ho paše­rá­ka je ovšem sní­mek Pašerák ve své pod­sta­tě jen rela­tiv­ně běž­ným a civil­ním dra­ma­tem v rela­tiv­ně pří­mo­čarém bale­ní, kte­ré­mu roz­hod­ně nepro­spí­va­jí občas­né pro­sto­je, díky kte­rým film půso­bí mož­ná až pří­liš nata­ho­va­ně a zdlou­ha­vě. Vedlejší posta­vy pak nedo­stá­va­jí ani zda­le­ka tolik pro­sto­ru aby jejich role v pří­bě­hu měla ten správ­ný dopad. Herecky pak tako­vý stan­dard, ze kte­ré­ho vyční­vá snad jen prá­vě samot­ný Eastwood

V cel­ko­vém pohle­du je Pašerák doce­la zají­ma­vým pohle­dem na pří­běh, kte­ré­ho znač­ná část je inspi­ro­vá­na sku­teč­ný­mi udá­lost­mi. Hlavním a dalo by se říci i jedi­ným vývoz­ním arti­k­lem fil­mu je ale per­fekt­ně pad­nou­cí Eastwood jak před tak za kame­rou. Zbytek je pak fajn ale nic, po čem bys­te hlá­sa­li chva­lo­zpěvy. Pokud tedy máte nála­du na zají­ma­vý pří­běh kom­bi­no­va­ný s roz­luč­kou jed­né holly­wo­od­ské herec­ké iko­ny, je Pašerák ide­ál­ní vol­bou. Ve srov­ná­ní s těmi nej­vět­ší­mi hity tvůrce/herce film ale od oprav­du památ­né­ho dojmu odta­hu­je tro­chu zdlou­ha­vě­ji vyprá­vě­ný scé­nář, nepří­liš zají­ma­vý zby­tek obsa­ze­ní a slab­ší momen­ty.
Pašerák je civil­ním dra­ma­tem na moti­vy těž­ko uvě­ři­tel­né­ho leč téměř kom­plet­ně prav­di­vé­ho pří­bě­hu, kte­ré těží pře­de­vším ze skvě­lé­ho Clinta Eastwooda jak před tak za kame­rou. Škoda jen tro­chu del­ší sto­pá­že a fak­tu, že film na něko­li­ka mís­tech půso­bí až mož­ná pří­liš zby­teč­ně nata­ho­va­ně a vykon­stru­o­va­ně. Jako herec­ká teč­ka za legen­dár­ní herec­kou kari­é­rou ale tenhle pří­běh odváž­né­ho důchod­ce fun­gu­je skvě­le.

Pašerák
(The Mule)
Krimi / Drama / Thriller

USA, 2018, 116 min

Režie: Clint Eastwood
Scénář: Nick Schenk
Kamera: Yves Bélanger
Hudba: Arturo Sandoval
Hrají: Clint Eastwood, Bradley Cooper, Dianne Wiest, Taissa Farmiga, Michael Peña, Alison Eastwood, Andy Garcia, Laurence Fishburne, Clifton Collins Jr., Robert LaSardo, Noel Gugliemi, Katie Gill, Ignacio Serricchio, Lobo Sebastian, Loren Dean, Victor Rasuk, Pete Burris, Devon Ogden
Producenti: Clint Eastwood, Tim Moore, Bradley Thomas, Kristina Rivera
Střih: Joel Cox
Scénografie: Kevin Ishioka