Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Pěsti ze železa | The Man with the Iron Fists [35%]

Alternativní názvy: The Man with the Iron Fists

Akční
USA / Hong Kong, 2012, 96 min

Režie: RZA
Hudba: Howard Drossin
Scénář: RZA, Eli Roth
Hrají: RZA, Cung Le, Lucy Liu, Pam Grier, Russell Crowe, Jamie Chung, Chia Hui Liu, Daniel Wu, Byron Mann, Dennis Chan, Kuan Tai Chen, Yoyao Hsueh, Rick Yune, Dave Bautista, Grace Huang, Zhu Zhu, Eli Roth
Když vám na film nale­pí svo­je schvá­le­ní jeden z nej­vět­ších reži­sé­rů sou­čas­nos­ti, začnou se o vás lidé zají­mat, i když jste te tře­ba nikdy před­tím nic nena­to­či­li. Přesně tohle je také pří­pad Roberta Fitzgeralda Diggse, lépe zná­mé­ho pod pseu­do­ny­mem RZA, pro­mi­nent­ní posta­vy kul­tov­ních Wu-Tang Clan. Ten se roz­ho­dl po herec­ké kari­é­ře pojmout pode­zře­ní, že umí reží­ro­vat a začal se věno­vat také tomu­to fil­mo­vé­mu obo­ru. Jeho prvo­ti­nu mu navíc schvá­lil sám Quentin Tarantino. Jak tedy tahle zná­mý­mi tvá­ře­mi napl­ně­ná akč­ní pec­ka dopadla?

Vesnický kovář Thaddeus vyrá­bí zbra­ně pro míst­ní zlo­či­nec­ké kla­ny. Není to něco, co by dělal ráda, nicmé­ně pro­to, aby se svo­jí vysně­nou našet­řil dosta­tek peněz na vysně­ný útěk z ves­ni­ce vstříc štěs­tí. Zrovna když nasbí­rá dosta­tek peněz, pro­puk­ne mezi gan­gy mocen­ský boj, kte­rý je pře­váž­ně o to, kte­rý z gan­gů zís­ká moc a krá­lov­ské zla­to, kte­ré brzy dopu­tu­je do ves­ni­ce. Zhruba v tuto dobu při­chá­zí do ves­ni­ce záhad­ný ang­li­čan Jack pře­zdí­va­ný Mr. Knife, kte­rý se až pode­zře­le moc zají­má o dění v oko­lí. Díky mocen­ským bojům uvnitř jed­no­ho kla­nu Lvů je jejich vůd­ce Zlatý Lev zra­zen a zabit. Na jeho míst use­dá jeho pra­vá ruka, kte­rá jeho smrt naplá­no­va­la. Když se zprá­va o smr­ti Zlatého Lva a její okol­nos­ti done­sou k jeho syno­vi, roz­hod­ne se vyhle­dat na Stříbrném Lvu svo­ji osob­ní pomstu.
Zdá se vám to jako poně­kud zamo­ta­ná záplet­ka? Tak to si drž­te klo­bou­ky, neboť prá­vě tato záplet­ka je jed­na z mála věcí, co vlast­ně dává ve fil­mu smy­sl. Ačkoliv se totiž sní­mek může zdát od prv­ní­ho pohle­du jako něja­ká těž­ce sofis­ti­ko­va­ná podí­va­ná, zalo­že­ná na osob­ní ces­tě jed­no­ho ková­ře od otro­ka, přes mni­cha až po bojov­ní­ka za osu­dy lidí, jedi­né co se o sním­ku dá říct s jis­to­tou je fakt, že někdo (čti RZA) nakou­kal oprav­du hod­ně kung fu fil­mů a řekl si, že to je přes­ně to co chce udě­lat. A tak si vysnil spous­tu akč­ních scén plných bojo­vých umě­ní, chlad­ných zbra­ní a wire fu jako ze sta­ré ško­ly.
Bohužel, Muž se želez­ný­mi pěst­mi je přes­ně ten typ fil­mu, kte­rý v sobě chce mít všech­no a všech­ny, při­čemž se v té nepře­hled­né zně­ti vše­ho jed­no­du­še uto­pí a nemá v sobě nic. Nejideálněji jde situ­a­ci popsat na tako­vém tom ste­re­o­typ­ním dor­tu Pejska a Kočičky. S tím roz­dí­lem, že tady se míchá snad úpl­ně všech­no a při ser­ví­ro­vá­ní se vás tahle kuli­šác­ká dvo­ji­ce sna­ží pře­svěd­čit o tom, že to vlast­ně není dort, ale dva­nác­ti­cho­do­vé menu z hote­lu Interkontinental. Co vařil Zdeněk Pohlreich a ne něja­ká dvo­ji­ce sav­ců vza­du v kum­bá­le.
V reá­lu je situ­a­ce tako­vá, že akč­ní scé­ny jsou v rám­ci mož­nos­tí uchá­ze­jí­cí, i když by jim tro­chu méně sebestřed­nos­ti a více pře­hled­nos­ti neško­di­lo, ovšem všech­no ostat­ní pokul­há­vá. Hledat logi­ku v cho­vá­ní postav je úkol pro ztra­ce­né exis­ten­ce bez potře­by kre­a­tiv­ně strá­vit zby­tek své­ho živo­ta. Další pro­blém nastá­vá u samot­né­ho scé­ná­ře, kdy divák nemá pro­blém sle­do­vat co se děje na plát­ně, spí­še však hle­dá důvod proč a proč všech­no tak nějak nedá­vá smy­sl. Tohle se tu ale neře­ší, hlav­ně že lítá digi­tál­ní krev, lidé se u toho tvá­ří dosta­teč­ně cool a sem tam se obje­ví něja­ká pomr­ká­vač­ka na Tarantina a Rodrigueze.
Co si tedy z toho odnést? Nic moc. Russell Crowe ali­as Mr. Knife je opět za nesku­teč­né­ho fra­je­ra a akce je v rám­ci mož­nos­tí ok. Tím výčet pozi­tiv kon­čí. Příběh sto­jí za sta­rou Bellu (ano, přes­ně tu ze Stmívání), celé to vlast­ně nedá­vá smy­sl, cho­vá­ní postav je nelo­gic­ké a pros­tě všech­no co se děje mimo akci by se dalo shr­nout slo­vem „Eh?“. Prostě a jed­no­du­še, sestří­ha­né do dva­ce­ti minut by to jako akč­ní showre­el mož­ná fun­go­va­lo, nicmé­ně jako tako­vá­to roz­břed­lá kaše oprav­du ne. O to víc zmar­zí fakt, že se to celé tvá­ří jako sluš­ná akč­ní podí­va­ná, kte­rou schva­lu­je jeden z nej­kul­tov­něj­ších reži­sé­rů sou­čas­nos­ti. Holt i mis­tr se někdy utne. Tady nepo­mů­že nic, Eli Roth jen pře­svěd­ču­je, že má talent asi jako kelí­mek jogur­tu, RZA režij­ně nepři­ná­ší nic nové­ho a sce­náris­tic­ky ško­da mlu­vit. Celé s to jed­no­du­še sna­ží vypa­dat straš­ně moc oso­bi­tě a sty­lo­vě. A vy mu to nevě­ří­te, ani na moment.

To jed­nou tak Pejsek a Kočička pek­li dort. Chtěli tam hod­ně kung fu, mas­ku­lin­ní ener­gie, hustých hlá­šek, nařa­cha­né akce a pořád­ně myto­lo­gic­ký pří­běh. Skončilo to tak, že Kočička měla otra­vu jíd­lem a muse­li ji utra­tit a Pejsek je z toho dodnes v psy­chi­at­ric­ké léčeb­ně v oddě­le­ní pro ztra­ce­né pří­pa­dy. The Man with Iron Fists je pře­hna­ně sebe­vě­do­mý sní­mek, kte­rý míchá dohro­ma­dy vše mož­né i nemož­né tako­vým způ­so­bem, že se vám i během hodi­ny a půl pořád­ně zamo­tá hla­va. Debilní scé­nář, tupé posta­vy (s vyjím­kou Mr. Knifea) a hro­ma­du dal­ších volo­vin neza­chrá­ní ani rela­tiv­ně sluš­ná akce a jed­na sym­pa­tic­ky badass posta­va. To na akč­ní vypa­lo­vač­ku s nálep­kou Quentin Tarantino dopo­ru­ču­je jed­no­du­še nesta­čí.

Hodnocení: 35%

Podívejte se na hodnocení Pěsti ze železa na Kinoboxu.

50% Dortík Pejska a Kočičky