Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Sicario 2: Soldado | Sicario: Day of the Soldado

Sicario 2: Soldado | Sicario: Day of the Soldado

Původní Sicario: Nájemný vrah byl doce­la pří­jem­ným pře­kva­pe­ním. Snímek Denise Villeneuvea se stal jed­ním z hitů roku 2015 a vyslou­žil si chvá­lu snad na všech fron­tách. V pokra­čo­vá­ní se ovšem kro­mě čás­ti herec­ké­ho ansám­blu vra­cí jen scé­náris­ta Taylor Sheridan s tím, že se vál­ky kar­te­lů chy­tá razant­ně odliš­ný rea­li­zač­ní tým. Podařilo se i tak nato­čit pokra­čo­vá­ní hod­né odka­zu jed­nič­ky? Nebo se v tomhle pří­pa­dě jed­ná o deri­vát, kte­rý kva­lit jed­nič­ky ani z dale­ka nedo­sa­hu­je?

Federální agent Matt Graver (Josh Brolin) sto­jí před dal­ším neleh­kým úko­lem. Nedávné tero­ris­tic­ké úto­ky na půdě USA zave­dou minis­ter­stvo vni­t­ra až k bos­sům dro­go­vých kar­te­lů v Mexiku a Mattovi při­stá­vá na sto­le úkol - roz­pou­tat novou vál­ku kar­te­lů s cílem je co nej­ví­ce osla­bit a zlik­vi­do­vat co nej­víc jejich pří­sluš­ní­ků. K tomu si opět při­zve Alejandra (Benicio Del Toro), nájem­né­ho vra­ha, kte­rý má k likvi­da­ci hla­vy jed­no­ho z kar­te­lů své osob­ní důvo­dy...
Upřímně řeče­no, pokra­čo­vat v takhle výraz­ném fil­mu, jakým Sicario: Nájemný vrah byl, je samo o sobě doce­la řeho­le, navíc když v pod­sta­tě absen­tu­je hlav­ní herec­ká před­sta­vi­tel­ka. Jenže ten­to­krá­te se se vymě­nil i ansám­bl za kame­rou, reži­sér Denis Villeneuve se vrhl spo­leč­ně s kame­ra­ma­nem Rogerem Deakinsem na Blade Runnera 2049, hud­bu pak pře­vzal jeden z instru­men­ta­lis­tů jed­nič­ky Hildur Guðnadóttir ješ­tě před tím, než se Jóhann Jóhannsson letos v úno­ru pře­dáv­ko­val. Vrátil se tak pou­ze scé­náris­ta Taylor Sheridan jehož scé­nář ovšem i v pří­pa­dě prv­ní­ho fil­mu byl jed­no­znač­ně tím slab­ším člán­kem. A bohu­žel to samé pla­tí i pro pokra­čo­vá­ní, ve kte­rém je díky absen­ci výraz­ných tvůr­čích osob­nos­tí tenhle fakt ješ­tě o to více vidět.

Tam kde totiž Villeneuve s Deakinsem v jed­nič­ce drže­li film pev­ně v rukou zpra­co­vá­ním a nekom­pro­mis­ní atmo­sfé­rou, kte­rou budo­va­li od začát­ku až do infark­to­vé­ho finá­le, tady se Stefano SollimaDariuszem Wolskim sna­ží jen co nej­ví­ce napo­do­bit styl, kte­rým prá­vě prv­ní film celý pří­běh agent­ky Kate Macer zpra­co­vá­val. Problém je, že ačko­liv se oči­vid­ně sna­ží a pár momen­tů má náboj stej­ně jako jed­nič­ka, díky téměř absen­tu­jí­cí atmo­sfé­ře a spous­tě hlu­chých míst, kdy si člo­věk jen pře­je aby se film dal zase do pohy­bu, tahle sna­ha při­chá­zí doce­la na buben. Navrátivší posta­vy jsou pořád cool, film a scé­nář s nimi neu­mí moc pra­co­vat a tak se vám zdá, že v někte­rých momen­tech film fun­gu­je jako na drát­kách a v jiných dumá­te nad tím, proč se do dvoj­ky někdo vůbec pouš­těl.

Nechci tím tvr­dit, že by byl Sicario 2: Soldado vylo­že­ně špat­ný film, to niko­liv. Pořád se jed­ná o hvězd­ně obsa­ze­ný thriller, kte­rý ale­spoň vzdá­le­ně při­po­mí­ná to, co před­ved­la jed­nič­ka. V pří­mém srov­ná­ní se svým před­chůd­cem ovšem těž­ce zao­stá­vá a nena­bí­zí zda­le­ka tak jedi­neč­ný nebo pre­ciz­ní thriller z pro­stře­dí kar­te­lů jak by asi tvůr­ci zamýš­le­li. Kamera je ve výsled­ku jen sluš­ná, hudeb­ně až na repe­ti­ci moti­vů z prv­ní­ho fil­mu to žád­ná obzvláš­tě vel­ká slá­va taky není a scé­nář (kte­rý byl mojí výt­kou i posled­ně) je zde mini­mál­ně o tří­du slab­ší. To co tak Sollima ser­ví­ru­je je spí­še než plno­hod­not­ným pokra­čo­va­te­lem odka­zu znač­ky Sicario spí­še jen tako­vým men­ším deri­vá­tem, kte­rý sice nabí­zí opět nesku­teč­ně cool Joshe BrolinaBenicia Del Tora, ale ne o nic moc víc k tomu.
Sicario 2: Soldado v rám­ci mož­nos­tí jako pokra­čo­vá­ní fun­gu­je, odliv talen­tu je ale na výsled­ném pro­duk­tu citel­ný a dost ho pocí­tí i samot­ní divá­ci. Jako pře­mýš­li­vý dospě­lej­ší thriller s nekom­pro­mis­ním pří­stu­pem to stá­le fun­gu­je, díky slab­ším scé­ná­ři a hod­ně čas­tým hlu­chým mís­tům to má ale k vytří­be­nos­ti dost dale­ko. Útok na vav­ří­ny se zkrát­ka ten­to­krát neko­ná.
Návrat nájem­né­ho vra­ha do pro­stře­dí vál­ky kar­te­lů se sice nevy­da­řil úpl­ně tak, jak by si mno­ho z nás přá­lo, pořád se ale jed­ná o rela­tiv­ně sluš­ný thriller, kte­rý nenu­dí. Odliv talen­tu je ale na výsled­ném pro­duk­tu cítit poměr­ně dost, stej­ně jako sla­bý scé­nář, kte­rý trpí doce­la čas­tý­mi hlu­chý­mi mís­ty, kdy pře­mýš­lí­te nad nesmr­tel­nos­tí brou­ka než se děj zase začne hýbat kupře­du.

Sicario 2: Soldado
(Sicario: Day of the Soldado, Sicario 2)
Akční / Drama / Krimi / Thriller

USA / Itálie, 2018, 122 min

Režie: Stefano Sollima
Scénář: Taylor Sheridan
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba: Hildur Guðnadóttir
Hrají: Benicio Del Toro, Josh Brolin, Isabela Moner, Jeffrey Donovan, Catherine Keener, Manuel Garcia-Rulfo, Matthew Modine, Shea Whigham, Ian Bohen, Tasha Ames, James Devoti, Jackamoe Buzzell, Catherine Haun, J.D. Garfield, Ryan Begay, Mario Moreno, Andrea Good, Lawrence Gilligan, Jake Picking, Bruno Bichir, Christopher Heyerdahl, Faysal Ahmed, David Castañeda, Rob Franco
Producenti: Basil Iwanyk, Erica Lee, Thad Luckinbill, Trent Luckinbill, Edward L. McDonnell, Molly Smith
Střih: Matthew Newman
Scénografie: Kevin Kavanaugh