Stvořitel: Velkolepá sci-fi cesta do budoucnosti a umělé inteligence

Photo © 20th Century StudiosPhoto © 20th Century Studios
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Uprostřed vál­ky v budouc­nos­ti mezi lid­skou rasou a sila­mi umě­lé inte­li­gen­ce je Joshua (John David Washington), zoce­le­ný býva­lý agent spe­ci­ál­ních jed­no­tek, kte­rý truch­lí nad zmi­ze­ním své ženy Mayi (Cemma Chan), naver­bo­ván, aby vypá­t­ral a zabil Stvořitele, nepo­la­pi­tel­né­ho archi­tek­ta pokro­či­lé umě­lé inte­li­gen­ce, kte­rý vyvi­nul záhad­nou zbraň s mocí ukon­čit vál­ku... a lid­stvo samot­né.  Joshua a jeho tým elit­ních agen­tů se vydá­va­jí přes nepřá­tel­ské linie do tem­né­ho cen­t­ra úze­mí oku­po­va­né­ho AI... jen aby zjis­ti­li, že zbraň, kte­rá má zni­čit svět, je AI v podo­bě malé­ho dítě­te (Madeleine Yuna Voyles).....

Režisér a sce­náris­ta Gareth Edwards se po svém skrom­ném debu­tu Zakázaná zóna dostal k režii Godzilly z roku 2014, poz­dě­ji se také cho­pil režie Rogue One: Star Wars Story. Nejspíš i kom­pli­ka­ce při rea­li­za­ci zmí­ně­ných dvou vel­kých bloc­kbus­te­rů (spo­je­né pře­de­vším se sil­ným dik­tá­tem od stu­dií) ovšem Edwardse doved­li k roz­hod­nu­tí, že se chce věno­vat men­ším pro­jek­tům. A na to tak nějak došlo u jeho čtvr­té­ho celo­ve­čer­ní­ho fil­mu. Za námě­tem Stvořitele sto­jí samot­ný Edwards, kte­rý inspi­ra­ci dle vlast­ních slov čer­pal z fil­mů jako Apokalypsa Francise Forda Coppoly, Blade Runner, , Akira nebo E.T. - Mimozemšťan. Stvořitel je navíc díky čas­těj­ším oba­vám z nevy­zpy­ta­tel­né budouc­nos­ti umě­lé inte­li­gen­ce fil­mem, kte­rý při­chá­zí v ide­ál­ní době. A navíc pra­cu­je s kom­plex­ní­mi myš­len­ka­mi, kte­ré můžou při­spět k tomu, že by se Stvořitel mohl stát jed­nou stej­ně iko­nic­kou zále­ži­tos­tí jako zmí­ně­ný Blade Runner nebo napří­klad Terminátor. Edwards v tom­to ohle­du zdán­li­vě tre­fil jackpot.

Stvořitel
Zdroj: 20th Century Studios

Film, kte­rý může při­po­me­nout také fil­my A.I. Umělá inte­li­gen­ce Stevena Spielberga nebo District 9, před­sta­vu­je zají­ma­vý svět, kte­rý by se rov­nou mohl stát základ­ním polem pro spous­ty pří­bě­hů z toho­to svě­ta. Z Asie se čer­pá výraz­ně, nejen skr­ze fakt, že je Asie ve fil­mu svě­ta­dí­lem, kde má vyvi­nu­tá umě­lá inte­li­gen­ce více­mé­ně vol­né pole působ­nos­ti. V rám­ci sci-fi by šlo Stvořitele snad­no zasa­dit do sub­žán­ru kyber­punk, zákla­dy záplet­ky mile potě­ší fak­tem, že tu umě­lá inte­li­gen­ce nut­ně není za ty zlé a napří­klad čer­no­bí­lý ústřed­ní hrdi­na v podá­ní Johna Davida Washingtona si pro­jde podob­ným vývo­jem jako Jake Sully z Avatara.

Rozhodně jde v mno­ha ohle­dech o svě­ží sci-fi vítr, kte­rý sice neo­do­lá sem tam pomrk­nu­tí k sci-fi kla­si­kám a čer­pá­ní odji­nud, přes­to Stvořitel zvlád­ne vět­ši­nu času půso­bit i jako ori­gi­nál­ní dílo, kte­ré navíc při rela­tiv­ně skrom­ných nákla­dech (80 mili­o­nů dola­rů) doká­že půso­bit mno­hem vel­ko­le­pě­ji, celé to tak půso­bí dojmem, že je na Stvořiteli vidět kaž­dý cent. Velkolepý sci-fi kus, kte­rý navíc půso­bí dojmem sebe­jis­té­ho tvůr­čí­ho ucho­pe­ní. Ať už Godzilla nebo Rogue One vyvo­lá­va­jí do dneš­ní­ho dne pochy­by o tom, jak moc vel­ký kus prá­ce na nich odve­dl samot­ný Edwards, po Stvořiteli může být rázem jas­né, že je Edwards mis­tr řemes­la, kte­rý má svou vizi a doká­že jí sku­teč­ně pře­ta­vit v plno­hod­not­ný kus.

Stvořitel
Zdroj: 20th Century Studios

Chytrý scé­nář, výteč­ný vizu­ál (na kame­ře se mimo Orena Soffera podí­lel také Greg Fraiser, kame­ra­man Duny, Batmana Matta Reevese nebo zmí­ně­né­ho Rogue One), kte­rý nejen při­spí­vá vel­ko­le­posti, ale zvlá­dá stří­dat jeden eye can­dy záběr za dru­hým. Silně navíc naštěs­tí i přes pří­tom­nost umě­lé inte­li­gen­ce půso­bí nej­růz­něj­ší emo­ce, kte­ré fun­gu­jí i díky fan­tas­tic­kým herec­kým výko­nům, John David Washington ve své pro­za­tím dost mož­ná nej­vý­raz­něj­ší roli spo­lu s mla­dič­kou Madeleine Yunou Voyles skvě­le pasu­jí k sobě. Jejich Joshua a Alfie vedou deba­ty, kte­ré těží z fak­tu, že Alfie mno­ho věcí nechá­pe, dochá­zí tak ke dvoj­smys­lům a nako­nec i k hlub­ším deba­tám o posmrt­ném živo­tě, dob­ro­tě duše a dal­ším aspek­tům, kte­ré pří­bě­hu Stvořiteli dodá­va­jí srd­ce. Promluvy o tom, že někte­ré stro­je mají vět­ší srd­ce než­li sadis­tič­tí lidé,  o tom, že pokrok nejde zasta­vit, také o tom, že lidé skr­ze strach jed­na­jí pří­liš radi­kál­ně, záro­veň odmí­ta­jí při­znat svou vlast­ní chy­bu, kdy je tak vlast­nic­tví duše dová­dí ke zká­ze.

Jakmile tak po pro­lo­gu a základ­ní expo­zi­ci zazní píseň od Radiohead, „Everything in its Right Place“,  vše je sku­teč­ně na svém správ­ném mís­tě, kdy se Stvořitel někdy mís­ty vydá­vá tak tro­chu před­ví­da­tel­ným smě­rem, záro­veň nevy­hnu­tel­ně zamr­zí, že vlast­ně před­sta­ví tak zají­ma­vý svět, že se v něm para­dox­ně nimrá mož­ná až pří­liš málo a někte­ré věci bere pří­liš hopem (pře­de­vším poza­dí toho, proč vlast­ně došlo k aktu­ál­ní vál­ce mezi lid­stvem a A.I.), jde ovšem sku­teč­ně jenom o detai­ly, kte­ré nad­še­nost z této sci-fi zále­ži­tos­ti vlast­ně nějak nesrá­ží. Edwards neza­pře svou minu­lost tri­ka­ře, na výsled­ku je to celé vidět. Na roz­díl od Neilla Blomkampa, jehož CHAPPiE mož­ná v roce 2015 měl výraz­ný poten­ci­ál, kte­rý ovšem zůstal více­mé­ně uto­pen (nejen díky fak­tu, že si Blomkamp mno­ho nápa­dů šet­řil pro dvě nezre­a­li­zo­va­ná pokra­čo­vá­ní), Stvořitel nepů­so­bí, že by pro­mr­hal svůj poten­ci­ál či nedo­ká­zal z kon­cep­tu vytě­žit mož­né maxi­mum.

Stvořitel
Zdroj: 20th Century Studios

Futuristické atmo­sfé­ře při­spí­vá i soun­d­track Hanse Zimmera, ke kte­ré­mu jed­no­du­še sta­čí napsat HANS ZIMMER. Při vzpo­mí­ná­ní na men­ší roz­po­čet v porov­ná­ní s vět­ší­mi pro­duk­ce­mi vlast­ně zamr­zí, jak vypa­dá Stvořitel vel­ko­le­pě a skvě­le, při­čemž se na něm ješ­tě výraz­ně ušet­ři­lo a v porov­ná­ní­mi s draž­ší kon­ku­ren­cí (220-milionový Flash nebo 340-milionové Rychle a zbě­si­le 10) jed­no­du­še půso­bí mno­hem pocti­vě­ji. Stvořitel při­tom roz­hod­ně nepo­strá­dá bloc­kbuste­ro­vé atrak­ce, mimo filo­so­fic­ká a nej­růz­něj­ší téma­ta tak skrý­vá i pra­vo­věr­ný akč­ní bloc­kbus­ter, uka­zu­je se, že jde zkom­bi­no­vat vel­ko­le­pé akč­ní sci-fi s výraz­ný­mi myš­len­ka­mi. Edwards v tomhle ohle­du půso­bí jako tvůr­ce, kte­rý má soud­nost, veš­ke­ré nápa­dy mají své opod­stat­ně­ní, designem je vše abso­lut­ně vypipla­né a napří­klad málo­kte­ří robo­ti měli za posled­ní dobu tak výraz­ně svě­ží podo­bu. Sem tam se pocho­pi­tel­ně při­po­me­nou Star Wars, Blade Runner nebo Ghost in the Shell, přes­to to ovšem pořád při­spí­vá fak­tu, že je Stvořitel dílem něko­ho, kdo milu­je sci-fi, chce mu vzdát poctu i záro­veň před­vést něco svě­ží­ho. A chví­le­mi se inspi­ro­vat napří­klad i u fil­mů Akira Kurosawi nebo Hajao Mijazakiho.

Stvořitel má sluš­ný poten­ci­ál stát se něčím, po čemž bude coko­liv podob­né­ho  z holly­wo­od­ské pro­duk­ce, půso­bit tak tro­chu banál­ně a bude snad­né se na to dívat skr­ze prs­ty. Druhá Duna Denise Villeneuvea nebo chys­ta­ná adap­ta­ce romá­nu Mickey 17 v režii Bong Joon-hoa s Robertem Pattinsonem v hlav­ní roli budou jis­tě vel­ká sci-fi s výraz­nou autor­skou vizí, pře­ci jen ovšem úspěch či neú­spěch Stvořitele může roz­hod­nout o budouc­nos­ti podob­ně autor­sky ladě­ných sci-fi zále­ži­tos­tí, nejen pro­to by jeho úspěch v kinech výraz­ně potě­šil. Chvílemi je mož­ná Stvořitel emo­ci­o­nál­ně nepří­jem­ný, pro­to­že i přes čet­nou pří­tom­nost umě­lé inte­li­gen­ce doká­že být nepří­jem­né lid­ský, jde ovšem o úkaz toho, že tahle sci-fi obsa­hu­je emo­ci­o­nál­ní vklad, se kte­rým by divák neměl hazar­do­vat a při­jmout ho se vším všu­dy. Rozhodně jde o zále­ži­tost, kte­rá by si zaslou­ži­la vidět více­krát, nejen díky fak­tu, že je ten­to svět sku­teč­ně dosta­teč­ně zají­ma­vý, aby si zaslou­žil více­ro návštěv. Celé to půso­bí dojmem, že by ten­to film mohl dopad­nout lépe snad jedi­ně v pří­pa­dě, že by se ho cho­pil Christopher Nolan nebo James Cameron. I přes výraz­né bloc­kbuste­ro­vé pro­pri­e­ty a níz­ký roz­po­čet je vlast­ně pořád tak tro­chu hazar­dem, že dostal podob­ný film zele­nou (Disney vlast­ní­ci 20th Century Studios nej­spíš Edwardsovi dal zele­nou nejen jako náplast za kom­pli­ko­va­nou pro­duk­ci Rogue One). Je ovšem potě­šu­jí­cí, že se tako­vé ori­gi­nál­ní a pře­de­vším výteč­né sci-fi jen tak nevi­dí. Je nej­spíš nevy­hnu­tel­né, že někdo může Stvořitele odsou­dit jako pře­chyt­ra­lou sci-fi zále­ži­tost, kde je toho filo­zo­fo­vá­ní a úto­ku na emo­ce divá­ka mož­ná až pří­liš. Jenže prá­vě i v tom­to ohle­du se Edwardsovi do jis­té míry daří jít pro­ti oče­ká­vá­ním a nako­nec sku­teč­ně dodá­vat prak­tic­ky sci-fi snů. Podobné fil­my už poten­ci­o­nál­ně jen tak vzni­kat nebu­dou. A prá­vě Stvořitel je pří­kla­dem toho, že by tako­vý čer­ný scé­nář byl vel­kou ško­dou.

Stvořitel
Zdroj: 20th Century Studios

Snové ori­gi­nál­ní sci-fi, kte­rým Gareth Edwards před­vá­dí mis­trov­ský tvůr­čí vklad, ser­ví­ru­je sci-fi zále­ži­tost, kte­rá před­sta­vu­je skvě­lý svět, výteč­ně pra­cu­je se svým nečer­no­bí­lým ústřed­ním hrdi­nou a meta­fo­ric­kým otcov­ským vzta­hem, je díky téma­ti­ce umě­lé inte­li­gen­ce až nepří­jem­ně aktu­ál­ní a jed­no­du­še před­vá­dí, že vel­ko­le­pá ori­gi­nál­ní sci-fi v dneš­ní době mohou vzni­kat. A to jejich roz­po­čet nemu­sí být ani deví­ti­ci­fer­ný. Stvořitele jde snad­no paso­vat na sci-fi roku, neje­nom díky fak­tu, že jde zřej­mě o nej­svě­žej­ší sci-fi posled­ních let. „Everything in its Right Place!“

Verdikt: 90 %


Podívejte se na hod­no­ce­ní Stvořitel na Kinoboxu.
STVOŘITEL
25. února 2024STVOŘITELAkčně laděné sci-fi STVOŘITEL je film, který nikoho neurazí a naopak příjemně naladí na skvěle strávený večer. Pokud však očekáváte thriller plný napětí, bojových scén, kde jste neustále na trní, co se zas přihodí, tak raději…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Stvořitel (The Creator) – Recenze – 50 %
3. října 2023Stvořitel (The Creator) – Recenze – 50 %Americká sci-fi britského režiséra Garetha Edwardse (Godzilla, Rogue One: Star Wars Story) pojednává o světě v roce 2065, kdy mezi lidmi žijí samostatně smýšlející roboti pohánění umělou inteligencí. Avšak od té doby, co roboti (nazývaní též simulanti,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Fantastická 4: První kroky: Debut v MCU je okouzlující, i když poněkud kostrbatý
22. července 2025Fantastická 4: První kroky: Debut v MCU je okouzlující, i když poněkud kostrbatýČtyři z nejoblíbenějších marvelovských superhrdinů vstupují do MCU - nebo ne? - ve filmu Fantastická čtyřka: První kroky, který tento víkend vstupuje do pražských a světových kin. Snímek, který se může pochlubit úžasnou retro-futuristickou výpravou, poutavými…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Návrat slavného příběhu do kin: Nosferatu
1. ledna 2025Návrat slavného příběhu do kin: NosferatuTak je to tady. Chvíli před koncem roku se vplížil do českých kin dlouho očekávaný snímek Nosferatu. Dlouho očekávaný byl především pro to, že se jedná již o asi miliontou variaci na slavný román Brama Stokera…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nosferatu Roberta Eggerse - Definitivní verze nejznámějšího vampýrského příběhu
11. prosince 2024Nosferatu Roberta Eggerse - Definitivní verze nejznámějšího vampýrského příběhuEllen Hutter (Lily-Rose Depp) by byla šťastná novomanželka, kdyby ji nepronásledovaly děsivé noční můry. Její muž Thomas (Nicholas Hoult) navíc musí pracovně vycestovat do divoké východní Evropy, aby zprostředkoval obchod pro tajemného hraběte Orloka (Bill Skarsgård).…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Kingsman: Tajná služba - Akční špiónský hit plný zábavy a nápadů
14. dubna 2024Kingsman: Tajná služba - Akční špiónský hit plný zábavy a nápadůEggsyho (Taron Egerton) otec byl v devadesátých letech součástí výběrového řízení na pozici v tajné nezávislé špionážní organizaci Kingsman. Během něj se ovšem obětoval pro záchranu zbytku svého týmu, v kterém byl i agent Galahad (Colin…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
První znamení: Přichází Satan! (The First Omen) – Recenze – 60 %
5. dubna 2024První znamení: Přichází Satan! (The First Omen) – Recenze – 60 %Americký horor První znamení: Přichází Satan! je přímým prequelem k filmu Přichází Satan! z roku 1976 s Gregorym Peckem v hlavní roli. Příběhově mu předchází zhruba o pět let a odehrává se v Římě, kam přijíždí ze Spojených států mladá novicka…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
První znamení: Přichází satan!: Tento hororový prequel je nejlepším Omenem od dob originálu
5. dubna 2024První znamení: Přichází satan!: Tento hororový prequel je nejlepším Omenem od dob origináluBudoucí americká jeptiška zjistí, že v klášteře v Římě není vše v pořádku ve filmu První znamení: Přichází satan!, který tento víkend vstupuje do pražských a světových kin. Přímý prequel k filmu Přichází Satan! z roku…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nosferatu: Datum premiéry upírského filmu natočeného v Praze je stanoveno na Vánoce 2024
1. prosince 2023Nosferatu: Datum premiéry upírského filmu natočeného v Praze je stanoveno na Vánoce 2024Film Nosferatu, nové zpracování klasického německého upírského příběhu, silně ovlivněného Draculou Brama Stokera, režiséra Roberta Eggerse, bude uveden do kin na Štědrý den (25. prosince) 2024, prozradil distributor Focus Features. Film se natáčel na lokacích v…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Fantastická zvířata a kde je najít - Kouzelnická patina nového dobrodružství v Harryho Potterově světě
5. srpna 2023Fantastická zvířata a kde je najít - Kouzelnická patina nového dobrodružství v Harryho Potterově světěNějaký čas předtím, než Mlok Scamander (Eddie Redmayne) vydal svého legendárního průvodce světem magických zvířat a živočichů, se vydal do Spojených států, kde se od překupníka snažil získat jeden z velice vzácných exemplářů. Již po příjezdu…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře