Motorovou pilu jsem nikdy neměl moc rád. Jako dítě jsem se bál, že bych si s ní mohl uřezat prst. 
Možná se divíte, proč do filmové kritiky tahám zrovna tohle, ale ti, co mě už nějaký ten pátek znají, jistě tuší, že tímto někam záměrně mířím. Mířím k tomu, že s filmy a s jejich konzumací je to obdobné. Asi se všichni shodneme na tom, že devadesát procent všech snímků (a možná i více) zapůsobí tím největším dojmem právě při prvním zhlédnutí. Těžko můžeme očekávat, že se u určité komedie zasmějeme stejně tak dobře, jako když jsme ji viděli poprvé, a to samé platí koneckonců i o hororech disponujících značně relativní atmosférickou trvanlivostí. V případě snímku Marcuse Nispela lituji právě toho, že jsem jej neměl možnost vidět za tzv. „pohoršujících okolností“.

Takže chápete správně. Já jsem Masakr viděl ve dne, viděl jsem jej v sále plném lidí, jejichž přítomnost mi dodala trvalý pocit bezpečí, a především pak za účasti mozku v hlavě (ten by v noci přeci jen nepracoval s takovými obrátkami). A to byla chyba.


Záslužné je ze strany režiséra rovněž i to, že se snaží divákovi prezentovat mnohem více než jen kapající krev ze zavěšeného těla. Ne, tenhle snímek není rozhodně pro slabší povahy. Pohled skrze díru v hlavě, který přichází již v samotném úvodu, zcela jasně symbolizuje, v jakém duchu se Texaský masakr bude nésti. A musím uznat, že režisérovi tento záměr plně vychází. Vidět Masakr o nějaký ten týden dříve, jistě bych jej zařadil do svého článku pojednávajícím o filmovém hnusu. Uříznuté končetiny, stržený obličej či proděravěná záda… to je jen malý úlomek z toho, na co všechno v tomto filmu zrakem narazíte.

To všechno by bylo v mezích žánru O.K., kdyby se scénárista vyvaroval vyloženě debilních pasáží. Bohužel, tento nešvar mají společný snad všechny poslední „vyvražďovačky“. Ono vůbec… celá zápletka působí dosti nevěrohodným dojmem, ale to pominu, protože podepřít důvod, proč určitý vrah vraždí, za pomoci logiky zřejmě nelze. Jenomže jednání hrdinů (včetně zabijáka) v určitých kritických situacích už překlenout nemohu. Příklad ze všechny: místo toho, aby se hlavní hrdinka zmocnila motorové pily, kterou vrah upustil na zem, a řádně s ní zkrášlila svého soka, jenž se věnuje jejímu kamarádovi, radši zvolí „omračující“ útok a la zaťaté pěstičky, který se jí vzápětí vymstí ztrátou bližního. A takovýchto „peprných“ chvil je v celém snímku celá řada a bylo by asi zbytečné se jimi pitvat. Už samotný fakt, že Erin není schopna utéci z té podělané oblasti a neustále jí brázdí sem a tam, je do nebe volající.
A to je škoda, neboť za jiných okolností bych dal Masakru zřejmě více než jen 60/100.



















(4,91 z 5)