The Exit 8: Neobvyklý labyrint logiky a paranoie

E8Foto: KOTAKE CREATE & PLAYISM
🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

The Exit 8 není běž­nou hrou, kte­rou bys­te zařa­di­li do žán­ru horo­ru nebo akč­ních adven­tur. Naopak, jde o uni­kát­ní kom­bi­na­ci logic­ké hry a psy­cho­lo­gic­ké­ho sti­mu­lá­to­ru chůze, kde hlav­ní roli hra­jí detai­ly a schop­nost vní­mat drob­né odchyl­ky od nor­má­lu. Tento titul vás vtáh­ne do neko­neč­né pod­zem­ní chod­by, kde kaž­dé roz­hod­nu­tí může zna­me­nat úspěch nebo návrat na začá­tek. Připravte se na netra­dič­ní záži­tek, kte­rý pro­vě­ří vaši pozor­nost a trpě­li­vost.

Úvod

The Exit 8 je pro­jek­tem, kte­rý záměr­ně odmí­tá tra­dič­ní her­ní kon­ven­ce a mís­to toho sta­ví na mini­ma­lis­tic­kém, ale o to důmy­sl­něj­ším prin­ci­pu. Hráč je vržen do pod­zem­ní­ho tune­lu, kte­rý se zdá být neko­neč­ný a kde jedi­nou mož­nos­tí, jak unik­nout, je správ­ně iden­ti­fi­ko­vat ano­má­lie v pro­stře­dí. Hra se však nesna­ží být horo­ro­vá, jak by se moh­lo na prv­ní pohled zdát, ale jde spí­še o psy­cho­lo­gic­kou výzvu, kte­rá zdů­raz­ňu­je atmo­sfé­ru nejis­to­ty a neu­stá­lé­ho pře­hod­no­co­vá­ní situ­a­ce.

Vývojáři se roz­hod­li nevy­svět­lo­vat hrá­čům pří­mý cíl nebo pra­vi­dla, což může být na jed­nu stra­nu nevý­ho­da, ale záro­veň to umoc­ňu­je pocit obje­vo­vá­ní a nutí hrá­če expe­ri­men­to­vat a učit se pro­střed­nic­tvím vlast­ních chyb. Tento pří­stup není pro kaž­dé­ho, ale pro milov­ní­ky netra­dič­ních logic­kých her a záhad před­sta­vu­je osvě­žu­jí­cí záži­tek, kte­rý neu­stá­le vyža­du­je zapo­je­ní moz­ku a smy­sl pro detail.

Hratelnost

Základní mecha­ni­ka The Exit 8 je extrém­ně jed­no­du­chá – hráč má vždy dvě mož­nos­ti. Buď pokra­ču­je dál po chod­bě, pokud si není vědom žád­né změ­ny v pro­stře­dí, nebo se oto­čí zpět, pokud obje­ví ano­má­lii. Tato jed­no­du­chost však skrý­vá hlu­bo­kou nároč­nost. Hra je v pod­sta­tě sofis­ti­ko­va­nou hrou na „najdi roz­dí­ly“, kde musí­te sle­do­vat sub­til­ní změ­ny v tune­lu, kte­ré nejsou vždy zřej­mé. Změny mohou být vizu­ál­ní, zvu­ko­vé, nebo kom­bi­na­cí obo­jí­ho, což vyža­du­je mimo­řád­nou pozor­nost a trpě­li­vost.

Jedním z nej­za­jí­ma­věj­ších prv­ků je, že ano­má­lie jsou gene­ro­vá­ny náhod­ně, což zna­me­ná, že kaž­dá ces­ta se mír­ně liší. Tato náhod­nost zvy­šu­je zno­vu­hra­tel­nost a nutí hrá­če neu­stá­le se sou­stře­dit. Na dru­hou stra­nu, pokud udě­lá­te chy­bu, celý váš postup se rese­tu­je a začí­ná­te zno­vu od nuly, což může být frustru­jí­cí, ale záro­veň moti­vu­jí­cí. Hra tak kla­de vel­ký důraz na paměť a schop­nost vní­mat i ty nejmen­ší detai­ly, což z ní činí výzvu i pro zku­še­né hrá­če logic­kých her.

Grafika a zvuk

Co se týče vizu­ál­ní strán­ky, The Exit 8 nevsá­zí na pompéz­ní gra­fi­ku ani efek­ty. Prostředí pod­zem­ní chod­by je zpra­co­vá­no jed­no­du­še, ale účel­ně. Design tune­lu je pří­jem­ný a nená­sil­ný, což pod­po­ru­je kon­cen­t­ra­ci hrá­če na hle­dá­ní ano­má­lií mís­to roz­pty­lo­vá­ní vizu­ál­ní­mi efek­ty. Postava, kte­rou potká­vá­te, je mož­ná tro­chu pří­liš výrazná a moh­la by být zpra­co­vá­na decent­ně­ji, ale cel­ko­vě to neu­bí­rá na atmo­sfé­ře a funkč­nos­ti hry.

Zvuková strán­ka je sub­til­ní a nevtí­ra­vá, což je v tom­to pří­pa­dě výho­dou. Hra neob­sa­hu­je hud­bu, ale vyu­ží­vá zvu­ky pro­stře­dí jako důle­ži­tý prvek mecha­ni­ky – ano­má­lie se totiž nemu­sí vysky­to­vat jen vizu­ál­ně, ale také v akus­tic­ké slož­ce. Zvuky tak vytvá­ře­jí napě­tí a pocit nekli­du, aniž by byly pře­hna­né nebo ruši­vé. Tento mini­ma­lis­tic­ký pří­stup umoc­ňu­je atmo­sfé­ru para­no­ie a neu­stá­lé­ho napě­tí, kte­rá je pro The Exit 8 klí­čo­vá.

Příběh

The Exit 8 není hrou, kte­rá by sta­vě­la na tra­dič­ním vyprá­vě­ní nebo kom­plex­ním pří­bě­hu. Namísto toho hráč dostá­vá pou­ze základ­ní rámec – nachá­zí se v neko­neč­né pod­zem­ní chod­bě, jejímž cílem je najít ces­tu ven. Hra žád­ným způ­so­bem neroz­vá­dí moti­va­ce, his­to­rii mís­ta ani postav. Tento mini­ma­lis­tic­ký pří­běh pod­po­ru­je pocit izo­la­ce a mysté­ria, kte­rý je pod­po­řen prá­vě pro­stře­dím a samot­nou hra­tel­nos­tí.

Hráč zde není hrdi­nou s jas­nou misí, ale spí­še pozo­ro­va­te­lem, kte­rý sle­du­je a ana­ly­zu­je změ­ny v oko­lí. Absence pří­mé­ho pří­bě­hu může být pro někte­ré hrá­če zkla­má­ním, nicmé­ně pro ostat­ní to zna­me­ná vět­ší pro­stor pro vlast­ní inter­pre­ta­ce a sou­stře­dě­ní se na logic­ké výzvy. Mystika, kte­rá se obje­vu­je, je spí­še povr­cho­vá a slou­ží jako atmo­sfé­ric­ký rámec, niko­liv jako hlav­ní téma hry, což je důle­ži­té si uvě­do­mit, aby neby­la hra nespráv­ně zařa­ze­na mezi horo­ry.

Technické zpracování

Technicky The Exit 8 fun­gu­je spo­leh­li­vě a bez výraz­ných pro­blé­mů. Hra je sta­bil­ní a nepři­ná­ší žád­né váž­né chy­by či pády, což je u her s tako­vým­to kon­cep­tem zásad­ní. Ovládání je intu­i­tiv­ní a jed­no­du­ché, což odpo­ví­dá mini­ma­lis­tic­ké­mu desig­nu hry. Nicméně absen­ce jaké­ko­liv tuto­ri­ál­ní pod­po­ry či vysvět­le­ní pra­vi­del může někte­rým hrá­čům zpo­čát­ku způ­so­bit pro­blémy s ori­en­ta­cí a poro­zu­mě­ním cíli hry.

Vizuální a zvu­ko­vé prv­ky jsou na při­ja­tel­né úrov­ni, i když nevy­bo­ču­jí z prů­mě­ru. Vývojáři se evi­dent­ně sou­stře­di­li spí­še na samot­nou hra­tel­nost a atmo­sfé­ru než na tech­nic­ké efek­ty nebo detail­ní mode­lo­vá­ní. Tento pří­stup je pocho­pi­tel­ný a odpo­ví­dá zámě­ru hry, ale hrá­či, kte­ří vyhle­dá­va­jí tech­nic­ky pro­pra­co­va­né titu­ly s boha­tou audi­o­vi­zu­ál­ní strán­kou, mohou z toho­to hle­dis­ka zůstat na suchu.

👍 Kladné body

  • Geniálně jed­no­du­chá, ale návy­ko­vá her­ní mecha­ni­ka zalo­že­ná na hle­dá­ní ano­má­lií.
  • Silná atmo­sfé­ra para­no­ie a úzkos­ti, kte­rá hrá­če nutí neu­stá­le pře­hod­no­co­vat své roz­hod­nu­tí.
  • Náhodně gene­ro­va­né ano­má­lie zvy­šu­jí zno­vu­hra­tel­nost a vyža­du­jí pre­ciz­ní pozo­ro­vá­ní.

👎 Záporné body

  • Absence jas­né­ho vysvět­le­ní pra­vi­del a cíle může hrá­če zmást a odra­dit.
  • Resetování postu­pu při chy­bě je frustru­jí­cí a může sni­žo­vat moti­va­ci pokra­čo­vat.
  • Krátká dél­ka hry a rela­tiv­ně ome­ze­ný počet typů ano­má­lií.

Závěrečné hodnocení

The Exit 8 je bez­po­chy­by jed­nou z nej­ne­ob­vyk­lej­ších logic­kých her posled­ních let, kte­rá zce­la opo­mí­jí tra­dič­ní her­ní stan­dar­dy ve pro­spěch mini­ma­lis­tic­ké­ho a záro­veň vel­mi nároč­né­ho kon­cep­tu. Pokud jste fanouš­ky her, kte­ré vyža­du­jí trpě­li­vost, důklad­né pozo­ro­vá­ní a schop­nost ana­ly­zo­vat i ty nejmen­ší detai­ly, pak vás ten­to titul roz­hod­ně nezkla­me. Naopak, pokud oče­ká­vá­te vysvět­le­ní pří­bě­hu, šir­ší vari­a­bi­li­tu obsa­hu nebo pro­pra­co­va­nou audi­o­vi­zu­ál­ní strán­ku, bude­te mož­ná zkla­má­ni.

Celkově lze The Exit 8 dopo­ru­čit pře­de­vším těm, kte­ří hle­da­jí netra­dič­ní výzvu a jsou ochot­ni se pono­řit do svě­ta, kde je pozor­nost klí­čem k úspě­chu. Je to hra, kte­rá vám doká­že nabíd­nout uni­kát­ní a inten­ziv­ní záži­tek, jaký jen tak někde nena­jde­te – a to i přes­to, že je svou pod­sta­tou extrém­ně jed­no­du­chá. Proto si zaslou­ží pozor­nost a respekt, i když nemu­sí být pro kaž­dé­ho.

Hodnocení: 78 %

Storage Hunter Simulator – lov na poklady, který ne vždy trefí cíl
2. prosince 2025Storage Hunter Simulator – lov na poklady, který ne vždy trefí cílStorage Hunter Simulator je hra, která slibuje zážitek z aukcí na opuštěné skladovací jednotky v lákavém balení s prvky hazardu, strategie i simulace. Zatímco koncept je nepochybně zajímavý a potenciál značný, finální verze hry přináší smíšené…Vydáno v rubrice: Recenze her
Contraband Police – tvrdý život pohraničníka
27. listopadu 2025Contraband Police – tvrdý život pohraničníkaContraband Police je netradiční simulace, která vás vrhne do role mladého pohraničníka v komunistickém fiktivním státě Acaristan v roce 1981. Hra kombinuje detailní správu dokumentů a kontrol s akčnějšími sekvencemi, a přináší tak svěží zážitek, který…Vydáno v rubrice: Recenze her
Thunder Spikes Volleyball – autentický 2D volejbal, který posouvá hranice sportovních simulací
9. listopadu 2025Thunder Spikes Volleyball – autentický 2D volejbal, který posouvá hranice sportovních simulacíThunder Spikes Volleyball přináší na herní scénu osvěžující pohled na volejbalové simulace v 2D prostředí. Tato dynamická hra kombinuje propracované ovládání, ručně kreslenou grafiku a lokální multiplayer, což dohromady tvoří zajímavý zážitek především pro fanoušky volejbalu…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed Unity – Revoluce, která zůstala rozpracovaná
7. prosince 2025Assassin’s Creed Unity – Revoluce, která zůstala rozpracovanáAssassin's Creed Unity představuje sedmý hlavní díl slavné akčně-historické série Ubisoftu, který sliboval přelomový zážitek na nové generaci konzolí. Příběh zasazený do bouřlivých let francouzské revoluce měl nabídnout hluboký a propracovaný svět, avšak realita byla bohužel…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed Rogue – temná kapitola bratrovražedného konfliktu
2. prosince 2025Assassin’s Creed Rogue – temná kapitola bratrovražedného konfliktuAssassin’s Creed Rogue představuje unikátní moment v dlouholeté sérii Ubisoftu, kdy se hráči poprvé dostávají do role templáře, tedy „protistrany“ asasínského bratrstva. Hra, zasazená do chladných vod severního Atlantiku a rušných ulic New Yorku v době…Vydáno v rubrice: Recenze her
Karting4Fun: Arkádová motokárová zábava, která má ještě co dohánět
28. listopadu 2025Karting4Fun: Arkádová motokárová zábava, která má ještě co dohánětKarting4Fun je ambiciózní indie závodní arkáda, která slibuje divoké, kontaktní závody plné adrenalinu a zábavy pro jednoho i více hráčů. Přestože hra nabízí zajímavý koncept a potenciál, její současná podoba v early access fázi zanechává smíšené…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed IV: Black Flag – pirátská romance a svoboda na otevřeném moři
27. listopadu 2025Assassin’s Creed IV: Black Flag – pirátská romance a svoboda na otevřeném mořiAssassin's Creed IV: Black Flag představuje jedno z nejvýraznějších a nejzábavnějších pokračování legendární série Ubisoftu. Tento díl se odklání od tradičního pojetí asasínské ságy a nabízí hráčům unikátní kombinaci pirátského dobrodružství, otevřeného světa a propracované námořní…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed: Revelations – Epilog legendy Ezia Auditore v srdci Osmanské říše
23. listopadu 2025Assassin’s Creed: Revelations – Epilog legendy Ezia Auditore v srdci Osmanské říšeAssassin's Creed: Revelations představuje závěrečný díl trilogie o Ezio Auditore, legendárním asasínovi z Itálie, který se v této kapitole vydává do barvitého prostředí Konstantinopole. Hra nejenže dotahuje příběhové linky svých předchůdců, ale zároveň nabízí řadu vylepšení…Vydáno v rubrice: Recenze her
Kingdom Come II: Mysteria Ecclesiae - tichý, ale napínavý závěr legendární ságy
16. listopadu 2025Kingdom Come II: Mysteria Ecclesiae - tichý, ale napínavý závěr legendární ságyNové a zároveň poslední DLC ke hře Kingdom Come II s názvem Mysteria Ecclesiae představuje nečekaný posun v herním zážitku. Místo tradičních soubojů a rytířských střetů čeká hráče napínavé a tiché vyšetřování v prostředí středověkého kláštera.…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed: Brotherhood – Temný návrat do srdce Říma s bratrstvem asasínů
16. listopadu 2025Assassin’s Creed: Brotherhood – Temný návrat do srdce Říma s bratrstvem asasínůAssassin's Creed: Brotherhood přináší pokračování příběhu Ezia Auditore v srdci renesančního Říma a poprvé do série zavádí multiplayer. Přestože hra přináší řadu inovací, její příběh i herní mechaniky vyvolávají smíšené pocity a ukazují, jak náročné je…Vydáno v rubrice: Recenze her
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře