Kritiky.cz > Články > The Good Lie

The Good Lie

the good lie poster
the good lie poster
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Chceš-li jít rych­le, jdi sám, chceš-li dojít dale­ko, jdi s přá­te­li. (afric­ké pří­slo­ví)

Příběh začí­ná v roce 1983 v Súdánu, kde zuří občan­ská vál­ka mezi seve­rem a jihem země. Poté, co vojá­ci ze seve­ru vyvraž­dí jižan­skou ves­ni­ci, vydá­vá se šes­ti­ce pře­ži­vších dětí na dale­kou ces­tu do Etiopie a odtud do uprch­lic­ké­ho tábo­ra v Keni. Po 13 letech se koneč­ně ti z nich, kte­ří stras­tipl­né puto­vá­ní a pobyt v tábo­ře pře­ži­li, dočka­jí azy­lu v USA. Jenže při­chá­zí dal­ší rána – zatím­co Jeremiah, Paul a Mamere mají nalézt nový domov v Kansas City ve stá­tě Missouri, Mamerova sest­ra Abital je poslá­na do Bostonu v Massachusetts. Pro oba sou­ro­zen­ce a jejich přá­te­le, kte­ré celé roky drže­lo jen to, že byli spo­lu a žili jeden pro dru­hé­ho, začí­ná nerov­ný boj nejen s nezná­mým pro­stře­dím a těž­ko pocho­pi­tel­nou kul­tu­rou, ale i s nekom­pro­mis­ní byro­kra­cií. Pomocnou ruku jim podá Carrie Davis (Reese Witherspoon) z pra­cov­ní agen­tu­ry, kte­rá jim hle­dá zaměst­ná­ní.

Lhát se nemá, ale když malý hřích způ­so­bí vel­ké dob­ro, je to vůbec ješ­tě hřích? Slovní spo­je­ní the good lie, tedy „dob­rá lež“ (v češ­ti­ně se setká­me spí­še s ozna­če­ním „bílá lež“), ozna­ču­je neprav­du, pro­ne­se­nou pro dob­ro dru­hé­ho, pří­pad­ně pro­to, aby člo­věk sám pře­žil. Během pří­bě­hu zazní více­ro tako­vých „dob­rých lží“, a někte­ré i zachra­ňu­jí živo­ty.

Film je inspi­ro­ván sku­teč­ný­mi Ztracenými chlap­ci Súdánu (The Lost Boys of Sudan), což je ozna­če­ní pro sku­pi­nu více než 20 000 dětí, kte­ré osi­ře­ly ve Druhé súdán­ské občan­ské vál­ce (azyl ve Státech jich zís­ka­lo cca 3 600). Tato vál­ka vypuk­la v roce 1983 a skon­či­la až pode­psá­ním míro­vé doho­dy v roce 2005. K vypuk­nu­tí kon­flik­tu došlo prak­tic­ky ihned po skon­če­ní První súdán­ské občan­ské vál­ky, kdy se k moci dostal pre­zi­dent Nimeiri, kte­rý se poku­sil apli­ko­vat islám­ské prá­vo šarí‘a. Než zís­ka­li azyl v Americe, byli her­ci Emmanuel Jal (Paul) a Ger Duany (Jeremiah) dět­ský­mi vojá­ky, Arnold Oceng (Mamere) je synem jed­no­ho ze Ztracených chlap­ců, uprch­lí­kem ze Súdánu je i před­sta­vi­tel­ka Abital, Kuoth Wiel.

The Good Lie je ukáz­ko­vým pří­kla­dem přes­ně vyvá­že­né­ho fil­mu. Je to dra­ma se vším všu­dy, nechy­bí cit­li­vé momen­ty, ani chví­le, kdy se člo­věk upřím­ně zasmě­je. Hold vzdá­vám tvůr­cům ale pře­de­vším za závěr, kte­rý se lehce mohl zvrh­nout v oby­čej­nou cito­vou ždí­mač­kou, ale nako­nec při­ná­ší hlav­ně nadě­ji, přes­to­že o happy-endu mlu­vit nelze.

Na pla­ká­tech sice domi­nu­je krás­ně vyre­tu­šo­va­ná tvář Reese Witherspoon (což je z mar­ke­tingo­vé­ho hle­dis­ka zce­la logic­ké a správ­né), ale středo­bo­dem pří­bě­hu je čtve­ři­ce čer­ných ute­čen­ců a jejich vzá­jem­né pou­to, upev­ně­né léty strá­dá­ní, kte­ré sná­še­li spo­leč­ně. The Good Lie je hod­ně sil­ný film o rodin­ných hod­no­tách a vzta­zích mezi lid­mi, kte­ří se navzá­jem pod­pí­ra­jí v dob­rém i ve zlém, pros­tý vše­ho sen­ti­men­tu a vel­mi, vel­mi oprav­do­vý.

Úvodní masa­kr naštěs­tí není pře­hna­ně zapatla­ný krví, šoku­jí­cí je pře­de­vším pohled na vojá­ky, kte­ří s bom­ba­mi a samo­pa­ly úto­čí na ves­ni­ča­ny, ozbro­je­né pou­ze oště­py. Brutalita je ostat­ně ve fil­mu spí­še nazna­če­ná, nebo se o ní pou­ze hovo­ří. Což však půso­bí mno­hem děsi­vě­ji. S vět­ši­nou dneš­ních divá­ků, zvyk­lých na pra­vi­del­nou dáv­ku utr­pe­ní a smr­ti ve večer­ních zprá­vách, už něja­ké fil­mo­vé stří­le­ní nehne. Ovšem tře­ba při scé­ně, kdy děti pře­ko­ná­va­jí řeku, v níž pla­vou mrt­vá těla, nebo když Paul vyprá­ví už v dospě­los­ti svým kole­gům v prá­ci, jak jeho bra­t­ra sežral lev, mi poprav­dě bylo dost nanic.

Sirotci se vyda­jí na ces­tu do sou­sed­ní Etiopie, dlou­hou 260 mil, odtud ujdou 570 mil do Keni a dal­ších 785 mil k uprch­lic­ké­mu tábo­ru. Jídlo zís­ká­va­jí tak, že berou šel­mám jejich kořist a pití… radě­ji si k prv­ní čás­ti fil­mu vez­mě­te mís­to pop­cor­nu k ruce blin­ka­cí pyt­lí­ky. Pro jis­to­tu.

Drastickou ces­tu nepře­ži­jí všich­ni. Během jejich puto­vá­ní také zazní prv­ní „dob­rá lež“, když děti během spán­ku pře­kva­pí vojá­ci. Nejstarší Theo se dob­ro­vol­ně vzdá s tvr­ze­ním, že je sám, a tím zachrá­ní ostat­ním život. Ti se nako­nec šťast­ně dosta­nou do tábo­ra, ale štěs­tí je tam neče­ká. Týdny dou­fá­ní, že se jejich jmé­na ocit­nou na sezna­mu, vedou­cí­mu do země zaslí­be­né, se mění v měsí­ce a pře­chá­ze­jí v roky, z dětí se stá­va­jí dospě­lí lidé a život zůstá­vá bez­útěš­ným.

Zázraky se stá­va­jí lidem, kte­ří odmí­ta­jí pře­stat věřit. Tak zní slo­gan fil­mu. Když se hrdi­no­vé po letech dočka­jí vstu­pen­ky na svo­bo­du, je to zázrak. A také začá­tek dlou­hé­ho obje­vo­vá­ní Nového svě­ta. S ním také nad­chá­zí vese­lej­ší část fil­mu. Uprchlíci se oci­ta­jí v Jiříkově vidě­ní. Nikdy nele­tě­li leta­dlem, neu­mě­jí jíst pří­bo­rem, nevě­dí, k čemu je brč­ko a nezna­jí McDonald´s (považ­te!). Zkrátka si ve svě­tě „lidí bez kůže“ při­pa­da­jí jako na jiné pla­ne­tě.

Mamere: „Mohu se zeptat, kde je tvůj milý?“
Carrie: „Můj milý?“
Mamere: „Tvůj muž.“
Carrie: „Ne, ne. Nejsem vda­ná.“
Mamere: „Pokud nejsi vda­ná, tak jsou to tvo­je děti, kdo se o tebe sta­rá?“
Carrie: „Ne. Nemám žád­né děti. A nejsem vda­ná. Starám se o sebe sama.“
Mamere: „Tvoje schop­nost pře­ži­tí je vel­mi půso­bi­vá.“

Skutečný šok ale při­chá­zí hned po při­stá­ní v New Yorku, kdy vyjde naje­vo, že Abital bude umís­tě­na v rodi­ně, žijí­cí přes půl Států od ostat­ních. Jeremiaha, Mamera a Paula pře­bí­rá nepří­liš ochot­ně do péče půvab­ná Carrie Davis z pra­cov­ní agen­tu­ry, a má z nich brzy ner­vy v kýblu. Hoši si totiž s domem a domác­nos­tí, kte­rá jim byla při­dě­le­na, nevě­dí moc rady, a ani hle­dá­ní zaměst­ná­ní nejde nijak hlad­ce. (Mamere: „Není to neu­přím­né, usmí­vat se bez­dů­vod­ně?“ Jack: „No jo. Je to kra­vi­na. Ale Američani to mají rádi.“) Jeremiah nako­nec zís­ká mís­to sklad­ní­ka v super­mar­ke­tu, ale i přes znač­né nasa­ze­ní má v prá­ci potí­že. Dělá mu napří­klad pro­blém pocho­pit, proč se jen lehce pro­šlé zbo­ží vyha­zu­je, když jsou tu lidé, kte­ří nema­jí, co jíst, a byli by za něj vděč­ní. („Nemohu dělat prá­ci, o kte­ré ve svém srd­ci vím, že je špat­ná.“)

Carrie: „Proč jste nezve­da­li tele­fon? Volala jsem vám.“
Mamere: „Kvůli lovu prá­ce? Čekali jsme u okna, ale nesly­še­li jsme tvo­je volá­ní.“

Manuálně zruč­ný Paul se uchy­tí u mon­táž­ní lin­ky (ale bohu­žel také u trá­vy) a spo­leč­ně s Jeremiahem pod­po­ru­jí Mamera, aby mohl stu­do­vat vysně­nou medi­cí­nu. Carrie, kte­ré mezi­tím při­rost­li k srd­ci, mezi­tím vál­čí s úřed­nic­kým šimlem ve sna­ze dosáh­nout pře­mís­tě­ní Abital do Kansas City. To se jí nako­nec poda­ří a jsou Vánoce a všich­ni jsou šťast­ní a spo­ko­je­ní – a pak při­jde dopis z Afriky s pod­pi­sem „Theo“…

Jak jsem už zmi­ňo­va­la, film se oblou­kem vyhý­bá sen­ti­men­tu, na doje­tí ale samo­zřej­mě také dojde. A ne ve chví­lích umí­rá­ní nebo lou­če­ní, nej­cit­li­vě­ji člo­vě­ka zasáh­nou momen­ty, kdy se uprchlí­ci cítí v Americe ztra­ce­ní a jako­by zno­vu osi­ře­lí, a pak cho­dí do ohra­dy ke stá­du krav, kte­ré jim ale­spoň tro­chu při­po­mí­na­jí domov.

Vedle význa­mu rodin­ných a přá­tel­ských vazeb v pří­bě­hu rezo­nu­je i zne­po­ko­ji­vý pod­tón sku­teč­nos­ti, že v živo­tě není nic zadar­mo, že ani divo­ká pří­ro­da, ani moder­ní civi­li­za­ce nejsou rájem na zemi, a že pro štěs­tí dru­hé­ho je někdy potře­ba obě­to­vat to své.

Učitelka: „Všichni jsme čet­li Huckleberryho Finna. Může mi někdo říct, co zna­me­ná „dob­rá lež“?“
Studentka: „Huck pou­ží­vá lži, aby pře­žil v nepří­z­ni­vých situ­a­cích.“
Učitelka: „Přesně tak. Ale poz­dě­ji v kni­ze, se jeho lži mění. Jak je to mož­né?“
Studentka: „Mění se, pro­to­že se i Huck mění. Když řek­ne otro­ká­řům, že nemá žád­né otro­ky, jeho lež je věro­hod­ná. Takže lže dob­ře. Ale nej­dů­le­ži­těj­ší je to, že jde o neso­bec­kou lež, pro­to­že tím zachrá­ní Jima. Jimova svo­bo­da pro Hucka zna­me­ná víc než pení­ze, kte­ré by dostal za jeho udá­ní. Takže je to dob­rá lež.“

 —

Drama

USA/Keňa/Indie 2014

Režie: Philippe Falardeau

Hudba: Martin Léon

Hrají: Reese Witherspoon, Arnold Oceng, Ger Duany, Emmanuel Jal, Corey Stoll, Sarah Baker, Thad Luckinbill, Victor McCay, Kuoth Wiel

 —

the good lie 1

the good lie 2

the good lie 3

the good lie poster


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Hearts Beat Loud (V rytmu srdce) 201824. srpna 2019 Hearts Beat Loud (V rytmu srdce) 2018 Film Hearts Beat Loud režiséra Bretta Haleyho (který se také podílel na tvorbě scénáře) je celkem příjemným, pohodovým kouskem. Problem, který s ním trochu mám, je - v mých očích - […] Posted in Filmové recenze
  • Cesta z těsta - čtyři roční období v kuchyni20. března 2021 Cesta z těsta - čtyři roční období v kuchyni Hledáte zajímavou kuchařku, ve které můžete vařit a péct z dostupných surovin? Zajímá vás, jak jde celý rok a které recepty jsou typické pro dané roční období? Tak právě Vám je určena […] Posted in Recenze knih
  • Slavná místa Járy Cimrmana – po stopách génia22. července 2023 Slavná místa Járy Cimrmana – po stopách génia Všechny, kteří mají rádi milý humor Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka, i postavu Járy Cimrmana, potěší nová kniha Radka Laudina, Slavná místa Járy Cimrmana. Volně navazuje na první díl s […] Posted in Recenze knih
  • Glum alias Andy Serkis17. listopadu 2021 Glum alias Andy Serkis Aneb jak vzniká přesvědčivě hrající herec, který neexistuje. Není tomu tak dlouho, co se jeden nejmenovaný herec nechal slyšet, že začíná mít vážné starosti o svůj „flek“. Ano, v době, […] Posted in Profily osob
  • Mass Effect – retro recenze před vydáním legendární edice27. dubna 2021 Mass Effect – retro recenze před vydáním legendární edice Konečně se blíží vydání vytoužené legendární edice trilogie Mass Effect (vyjde 17.5.2021). Tato skutečnost svádí k ohlédnutí se za původní trilogií, a zjistit, zda skutečně stojí za […] Posted in Recenze her
  • Blood Hook (1986) 6. května 2018 Blood Hook (1986) Rybářský festival se zvrtne v zoufalý boj o holé přežití… U jednoho z menších jezer ve Wisconsinu se každoročně pořádá rybářský festival, který vždy přiláká […] Posted in Horory
  • Tortured, The (2010) 19. ledna 2013 Tortured, The (2010) Zabil jim syna, teď pozná, jak bolestivá bude odplata pomstychtivých rodičů!!! Manželé Craig a Elise měli doposud docela šťastné manželství, ale jen do chvíle, kdy jim kdosi […] Posted in Horory
  • Ubisoft zveřejnil seznam PS4 her, které si na PS5 nezahrajete:...31. října 2020 Ubisoft zveřejnil seznam PS4 her, které si na PS5 nezahrajete:... Ubisoft zveřejnil seznam PS4 her, které si na PS5 nezahrajete: Assassin’s Creed Syndicate Assassin’s Creed Chronicles Trilogy Pack Assassin’s Creed Chronicles India... Assassin’s Creed […] Posted in Krátké herní aktuality
  • IVA JANŽUROVÁ (1941), role Marie4. dubna 2019 IVA JANŽUROVÁ (1941), role Marie Oceňovaná filmová, divadelní a televizní herečka Iva Janžurová, která má na svém kontě Cenu Alfréda Radoka i Thálii a Křišťálový glóbus za celoživotní přínos české kinematografii z 50. […] Posted in Rozhovory
  • Aux yeux des vivants (2014) 16. září 2020 Aux yeux des vivants (2014) Z tohoto průseru se trojice záškoláků jen tak lehce nevylíže…!Trojice výrostků patří mezi svými vrstevníky k pěkným grázlíkům, kteří mají problém nejen se svým chováním, […] Posted in Horory
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,64369 s | počet dotazů: 267 | paměť: 72129 KB. | 01.05.2024 - 10:18:18