„Už od chvíle, kdy se Transformers poprvé objevili, patřím k jejich největším fanouškům,“ říká Steven Spielberg, který zastal u nového filmu o slavných robotech roli vedoucího výroby. „A nemyslím to tak, že bych je kupoval pro své děti. Kupoval jsem je pro sebe a neustále jsem ležel v těch komiksech. Byl jsem regulérní sběratel a vždycky jsem si říkal, že podle téhle série hraček jednou vznikne obrovský letní trhák.“
A nebyl zdaleka sám – stejný názor mělo i několik dalších filmových producentů. Když bylo vše dojednáno, vypadalo jádro tvůrčího týmu jako rejstřík hollywoodské producentské šlechty: Steven Spielberg, Michael Bay, Lorenzo di Bonaventura (Odstřelovač), Tom DeSanto (série X-Men), Don Murphy (Takoví normální zabijáci) a Ian Bryce (Zachraňte vojína Ryana).
„Na překonávání předsudků ohledně robotů – které měli dokonce i samotní fanoušci – bylo nejtěžší to, že dokud jsme neměli v rukávu nějaké záběry, nikdo vůbec nechápal, o čem má ten film být,“ pokračuje Spielberg. „Proto jsme se hned pustili do práce: snažili jsme se vymyslet lidský příběh, nalézt co nejlepší herce a vyprodukovat co nejúžasnější efekty. Říkali jsme si, že zbytek se už vyřeší sám.“
Společnosti DreamWorks Pictures a Paramount Pictures se nakonec rozhodly podílet na filmu společně. Jejich předchozí spolupráce přinesla ovoce v podobě takových hitů jako Dreamgirls, Válka světů, Collateral či Zachraňte vojína Ryana.
První verzi scénáře napsal komiksový autor a nadšenec John Rogers. „Ti hodní lidé z DreamWorks vědí, že jsem zaseknutý puberťák. Živím se jako profesionální teenager,“ vtipkuje Rogers. „Takže s přihlédnutím k tomu, že jsem v jejich kancelářích rozebíral a dával zpátky dohromady Optima Prime, jsem ve chvíli, kdy se mě zeptali, jestli mám zájem, skutečně neměl na výběr. Šel jsem do toho s nadšením, byla to skvělá příležitost. Do začátku mi řekli jedinou věc: napiš lidský příběh.“
Rogersova původní trojice dějových linek se nakonec propojila v jednom tematicky bohatém a zajímavém příběhu, který sepsali dva experti na slovo vzatí – Alex Kurtzman a Roberto Orci. Ještě předtím, než jim Rogers předal štafetu, strávil hodně času prohlížením různých webů, věnovaných Transformers. „Plynule jsem přešel k jinému projektu a nechal jsem Alexe a Boba, ať se v tom pěkně vymáchají sami,“ vtipkuje scénárista. „Transformers mají tak obrovské množství fanoušků, že byste mohli obětovat velký kus života jen zodpovídání jejich otázek.“
S nabídkou režijního postu se Spielberg rozhodl oslovit Michaela Baye, který v té době právě dokončoval akční thriller Ostrov. „Michael je pro film tohoto typu naprosto ideální režisér,“ říká Spielberg. „Má pro tenhle materiál opravdový cit – ví přesně, jak by to mělo vypadat. Dostal úplnou svobodu, aby mohl vdechnout lidským i robotickým postavám život přesně tak, jak chtěl.“
Bay bez delšího přemýšlení pustil jeho nabídku z hlavy, ale když si uvědomil, že to Spielberg myslel zcela vážně a hodlá se na projektu aktivně podílet jako výkonný producent, přece jen podlehl nutkání a přistoupil na nabídku výletu do centrály firmy Hasbro. Po setkání s vedoucím výroby Brianem Goldnerem jej ovládlo nadšení a dle svých vlastních slov trvalo přibližně tři sekundy, než otočil o 180°.
V Hasbro prošel Bay spolu s producenty di Bonaventurou a Ianem Brycem tamější „Školou Transformerů“ (DeSanto s Murphym tento kurs absolvovali při své předchozí návštěvě). „Tak tomu opravdu říkají,“ vysvětluje Bay. „Provedou vás celou tou mytologií a všemi inkarnacemi komiksů a hraček. Je to takový průlet historií Transformers – celé té značky a jednotlivých postav. Ten obrovský rozsah toho všeho vás naprosto ohromí. První, co mě hodně vzalo, byla ta představa robotů, kteří se transformují na dálnici v rychlosti 130 km/h. V tom okamžiku jsem začal mít obrovskou touhu to zrealizovat.“
Bay, který je velkým příznivcem japonského anime, věděl, že spolu se svým hlavním výtvarníkem Jeffem Mannem rozhodně neudělá slavné značce ostudu. Ani jeden z nich však nebyl připraven na vlnu zdrcující kritiky, která se na ně začala valit dokonce už před začátkem natáčení.
„K lidem, kteří tyhle fenomenální hračky vymysleli, musíte pociťovat velkou úctu,“ říká Bay. „Ale mým úkolem bylo přenést je do skutečného světa, a to tak, aby do něj co nejvíc zapadli, což bylo hodně těžké. Roboti první generace se skládali z docela malého množství velkých bloků, což by ve filmu vypadalo asi jako ten jednoduchý obří panák z Krotitelů duchů. Náš Optimus Prime se skládá z 10 108 součástek, z nichž se každá pohybuje.“
„Před podepsáním smlouvy jsem v sobě musel překonat hodně velkou nedůvěru, protože jsem chtěl dělat výhradně na filmu, který bude zcela fotorealistický,“ říká Bay. „Tihle roboti patří k tomu nejkomplexnějšímu, co kdy ILM vytvořili. Ještě před dvěma lety by to nebylo technicky možné. A to je má odpověď všem lidem, kteří si stěžují na to, že se roboti trochu liší od originálu. Někdy je vlastně lepší vůbec nereagovat a nechat výsledek hovořit sám za sebe.“
Všechny herce ohromilo přísné utajení, které celý projekt obklopovalo. Většina z nich nedostala celý scénář, ale pouze scény, v nichž přímo vystupovali. „Když jsem pak přišel do studia a viděl, jak úžasné scény pro ten film vytvořili, pochopil jsem, proč se to Michael a Steven snažili tak úzkostlivě tajit,“ vzpomíná Jon Voight.
Filmaři strávili hodně času sledováním televizního seriálu Transformers z 80. let a animovaného filmu z roku 1986, které jim pomohly podrobně se seznámit s první generací robotů.
„Steven chtěl, aby to bylo pět proti pěti,“ říká Bay. „Tím to celé začalo.“
„Bylo jasné, že nemůžeme udělat film bez Bumblebeeho, Optima Prime a Megatrona,“ říká di Bonaventura. „Pak jsme si mezi sebou udělali takovou anketu, abychom zjistili, kdo jsou naši největší oblíbenci, no a potom jsme se zeptali fanoušků. Z toho všeho pak vzešel seznam nejoblíbenějších transformerů. Víme, že si lidé budou říkat: ‚Jé, škoda že tam nedali tady toho nebo tamtoho‘, ale všechny jsme je do jednoho filmu bohužel nacpat nemohli.“
Nejnovější komentáře