O tvůrcích
MICHAEL BAY (režie/vedoucí výroby), který začal svou kariéru jako úspěšný režisér reklamních spotů a videoklipů, se během krátké doby stal jedním z nejvýraznějších a komerčně nejúspěšnějších hollywoodských režisérů. Jeho poznávacím znakem je agresivní vizuální styl, nabušené akční sekvence a rychlý střih. Šestice jeho dosavadních filmů vydělala jen v kinodistribuci téměř 2 miliardy dolarů.
Publikum oslnil už svým debutem Mizerové z roku 1995 s Willem Smithem a Martinem Lawrencem v hlavních rolích, který byl nominován na cenu MTV Movie Award pro nejlepší akční sekvenci a utržil po celém světě přes 140 milionů dolarů (nejvýdělečnější film Columbia Pictures roku). O rok později následoval hit Skála se Seanem Connerym a Nicolasem Cagem, který tržbami 300 milionů dolarů překonal Bayův debut více než dvojnásobně. Ještě větší úspěch pak přišel s filmem Armageddon, v němž si zahráli Bruce Willis, Ben Affleck a Liv Tyler. Akční hit, který spolu s Jerrym Bruckheimerem i produkoval, přinesl do kasy přes 550 milionů dolarů.
Jeho spanilá jízda pokračovala v roce 2001 velkofilmem Pearl Harbor, který rovněž produkoval společně s Bruckheimerem. Jejich spolupráce byla i tentokrát mimořádně plodná – film vydělal po celém světě 450 milionů dolarů. V roce 2003 se Bay vrátil k filmu Mizerové a natočil se stejnou dvojící hlavních představitelů jeho pokračování. Jeho zatím posledním filmem je Ostrov s Ewanem McGregorem, Scarlett Johansson, Djimonem Hounsouem, Seanem Beanem a Stevem Buscemim, který vydělal přes 160 milionů dolarů.
Bayova společnost Bay Films je jednou z nejmodernějších produkčních entit v Hollywoodu a neustále vzkvétá. Před pěti lety Bay spojil síly s producenty Bradem Fullerem a Andrewem Formem a založil společnost Platinum Dunes, jejímž posláním je natáčet filmy s rozpočty pod 20 milionů dolarů, které by umožnily talentovaným videoklipovým a reklamním režisérům prorazit ve filmové branži. Jejich prvním počinem byl remake kultovní klasiky Texaský masakr motorovou pilou, který ve světě utržil přes 110 milionů dolarů. Druhý film, 3:15 zemřeš, vydělal přes 108 milionů dolarů. Brzy následovaly filmy Texaský masakr motorovou pilou: Počátek (51 milionů) a remake thrilleru Stopař (téměř 20 milionů).
Bay se ihned po dostudování filmové školy v roce 1989 vrhnul na natáčení videoklipů pro společnost Propaganda Films. Jeho videa pro interprety jako Meat Loaf, Aerosmith, Tina Turner, Donny Osmond nebo DiVinyls mu přinesly velké uznání a celou řadu nominací na ceny MTV Video Award. V roce 1992 získal cenu za nejlepší videoklip.
V témže roce získal jeho první televizní spot (pro Červený kříž) cenu Clio, která ho katapultovala do světa prestižní reklamní tvorby. Jako režisér se pak podílel na kampaních firem jako Nike, Budweiser, Coca-Cola, Reebok nebo Miller. V roce 1995 byl asociací Directors Guild of America jmenován nejlepším reklamním režisérem roku.
Na kontě má také Grand Prix Clio za spot Got Milk?/Aaron Burr, který mu spolu s dvěma dalšími reklamami této kampaně vynesl ocenění nejlepší kampaň roku od New York’s Museum of Modern Art. V Cannes získal Zlatého lva za kampaň pro společnost Miller a Stříbrného medvěda za spot Got Milk?
Jeho dalším filmem bude The Horsemen, na němž se podílel jako vedoucí výroby. Ve filmu, který vzniká pod vlajkou Platinum Dunes, se pod režijní taktovkou Jonase Åkerlunda představí Dennis Quaid, Ziyi Zhang, Peter Stormare a Eric Balfour.
Nejnovější komentáře