Obléknout film Anděl Páně 2 – to byl úkol pro kostýmní návrhářku, držitelku Českého lva (Hořící keř) Katarínu Hollou. Producentky a režisér ji postavili do nelehké situace, musela navázat na práci zesnulé Jarmily Konečné v první filmu.
„Najednou přišla hrozná zodpovědnost, jak naplnit Jirkovu představu a vlastně jít trošku po její cestě, protože to není jednoduché přebrat po někom koncepci – nedá se změnit, musí se respektovat, ale vzhledem k tomu, že to byla moje paní profesorka, tak to byla pro mě i taková výzva a závazek tomu dostát se ctí,“ říká Katarína Hollá.
Co z kostýmů bylo původní a co vymýšlela sama od začátku? „Jsou to jakoby dvě pohádky – v nebi a na Zemi. Nebe jsme po domluvě s panem režisérem zachovali, a to je vlastně z velké části práce paní Konečné. Původní postavy jsme se rozhodli zachovat, aby diváci v tom neměli zmatek. Samozřejmě v nebi i přibyly nové postavy, takže ty už jsou ode mě. V nebi je to stylizované už jenom tím, že je to studio, umělé prostředí. Příběh na Zemi se odehrává zhruba mezi rokem 1850–1870 a tam nám jako inspirace sloužily Schikanederovy obrazy, i architekti i kameraman čerpali z této informace. On má velmi specifické světlo a velmi autenticky zachytává lidi, i chudší lidi a náš příběh na Zemi je vlastně o těch chudších.“
Katarína Hollá si musela poradit z řadou úskalí, co do výběru materiálů, použité technologie, třeba, jak uchytit andělská křídla a zachovat je krásně bílá. „Přeci jenom to je peří, které je nalepené a je to mrtvé peří a na ta křídla sněžilo a pršelo, takže údržba byla dennodenní speciální péče. Peří se objednávalo z velkoskladu, není to levná záležitost a není to ani úplně jednoduše dostupné, protože peří musí být speciálně upravené. Je to odmaštěné peří, protože kdybych škubala husu, tak to nevypadá takhle,“ usmívá se Katarína.
Kolik křídel bylo potřeba pro hlavního hrdinu anděla Petronela? „V první pohádce byla křídla jenom v absolutně čistém prostředí, v nebi, ale v druhé pohádce anděl přichází na Zem a pořád je sám za sebe. Pro Petronela jsme museli mít čtvery křídla – kdyby se cokoliv s nimi stalo, kdyby upadl, spadl do louže, aby byla náhrada, protože s nimi hrál celý film. Musela se udělat jiná technologie oproti těm prvním, která se úplně napevno vázala. Tato křídla jsou sundavací, když Ivan skončil jetí kamery, mohli jsme mu křídla dát dolů, protože při směnách, kdy se točí deset hodin, tak ta křídla, nejsou tedy úplně lehká.“
Může mít výtvarník nejoblíbenější kostým? „Takový kostým vlastně není. Asi větší vztah mám k těm, které jsem dělala já, což je hlavně ta pozemská část, tak asi k těm si člověk přirozeně vybuduje větší vztah, protože k nim má zodpovědnost. Ale nedá se říct, že bych měla k něčemu větší vztah nebo ne. Já to dělám třicet let, takže ono nejde mít k těm kostýmům vztah. To by asi těch vztahů bylo moc,“ dodává Katarína Hollá a také prozrazuje, zda mohli herci obléct kostýmy po těch letech?
„Ivan mohl, ale ani Jirka se nezměnil. Spíše jsme tam řešili jiný problém - tím, že pohádka byla tak strašně oblíbená, tak kostýmy se půjčovaly, takže spoustu z nich jsme museli replikovat, vytvářet znovu. Podle návrhů paní Konečné je vlastně nanovo šít, protože třeba u Uriáše se nedochovala košile, nedochoval se plášť a dělal se nanovo klobouk, ale to je normální běh, je to deset let …“
Části seriálu: Anděl Páně 2
- Anděl Páně 2 - Příběh
- Anděl Páně 2 - Jak to začalo - Marek řekl geniální větu: jeden den v roce to jde!
- Anděl Páně 2 - Petronel s Uriášem jsou zpátky - Na konci prvního dne jsme si řekli: Jo, ono to půjde!“
- Anděl Páně 2 - Zlouni ve filmu - Pozoruhodný režisér, jen to jméno bych změnil!
- Anděl Páně 2 - Hvězdné nebe - Hraju to, co jsem. Boha!
- Anděl Páně 2 - Nejnáročnější scény - Hrůzný obraz č. 48
- Anděl Páně 2 - Jak se hraje v pohádkách - Děti poznají, kdo je pravdivý
- Anděl Páně 2 - Jak se dělaly kostýmy - Kdybych škubala husu, nevypadá to takhle
- Anděl Páně 2 - Pohled do maskérny - Největší problém jsou červené nosy
- Anděl Páně 2 - Z deníčku produkce
Nejnovější komentáře