Hra Assassin’s Creed, spuštěná v roce 2007, umístila hráče do srdce křížových válek, do světa, ve kterém krvavá válka mezi asasíny a templáři, trvající celá staletí, definovala velkou část lidské historie. Po spuštění v roce 2007 se hra stala okamžitým hitem, který zplodil ne méně než osm sérií a spoustu oblíbených vedlejších produktů, kterých se prodalo více než sto miliónů kopií po celém světě. Série umístily hráče do italské renesance, založení Ameriky, zlatého věku pirátství v Karibiku a revoluční Francie.
Rámcem každé hry je současný konflikt asasínů a templářů, ve kterém tajemná biotechnologická společnost Abstergo Industries slouží jako krycí organizace pro templářské rytíře, která uvězňuje asasíny a používá stroj zvaný „Animus”, aby otevřela jejich genetické vzpomínky a odhalila tajemství jejich předků.
Filmová adaptace Assassin’s Creed pro velké plátno představuje známému osazenstvu novou postavu, Cala Lynche, hraného Michaelem Fassbenderem. Cal je potomkem několika linií význačných asasínů; je profesionálním zločincem, kterého z jeho vlastní popravy osvobodí Abstergo Industries, současná podoba řádu templářů. Je donucem se podílet na projektu Animus a znovu prožít vzpomínky svého předka Aguilara de Nerhy, asasína během španělské inkvizice. Během prožívání Aguilarových vzpomínek Cal postupně porozumí své traumatické minulosti a své roli ve staletém konfliktu znepřátelených frakcí.
Michael Fassbender, který s rychle objevil jako jeden z vynikajích a oblíbených světových herců, okamžitě viděl v nové adaptaci hry potenciál. „Svět Assassin’s Creed se zdál velmi vhodný pro kinematografický zážitek,” říká o projektu. Jeho víra v materiál byla tak silná, že jeho společnost DMC se přidala k projektu jako producent. Připojili se k nim Frank Marshall a Patrick Crowley, kteří byli společně zodpovědní za sérii filmů Bourne a nejnověji Jurský park.
„Assassin’s Creed je mamutí hra, když si uvědomíte, že pronikla do celého světa,” říká producent Pat Crowley. „Existuje celý svět lidí, kteří znají pravidla a všechny zákony a historii a všechny nejrůznější postavy, které vytvářejí herní zážitek z Assassin’s Creed.”
Ale, jak říká, nový film napsaný Billem Collagem, Adamem Cooperem a Michaelem Lessliem, není pouze pro dlouhodobé fanoušky obeznámené s bohatou mytologií sérií – nabízí vzrušující ojedinělý zážitek také pro nováčky. „Příběh, který jsme vymysleli, je příběhem, ve které jste nikdy nemuseli hrát hru, abyste opravdu ocenili film.”
Zkušený Fassbender, který představoval mocného mutanta Magenta ve filmech včetně X-Men: Budoucí minulost, pochopil jedinečně vypravěčské možnosti, které poskytuje ohýbání času ve hře, předpoklad ovlivněný sci-fi, a byl nadšený příležitostí rozvinout už tak expanzívní svět Assassin’s Creed na stříbrném plátně. „Když jsem se setkal s chlapíky z Unisoftu, a oni mi začali vysvětlovat celý tenhle svět a myšlenku paměti DNA, zdálo se mi to jako velmi reálná vědecká teorie,” říká Fassbender. „Přemýšlel jsem o možnosti, že se to stane filmovým zážitkem. Uchopili jsme to jako celovečerní film, a ne jako videohru.”
Za tím účelem byly původní postavy – včetně dvojrole Cala a Aguilara hrané Fassbenderem – vytvořené obzvláště pro tento film. Herec hrající Cala říká: „Nemá rodovou linii, ke které by patřil. Je trochu ztracená duše. Vždycky se přibližuje a vzdaluje nápravným zařízením.” Naopak, Aguilar je „velmi mnoho někdo, kdo patří ke Krédu. Má cíl. Snaží se toho cíle dosáhnout. Patří tomu cíli.”
Když se Fassbender přidal k týmu, pozornost se obrátila k režisérovi, který by mohl být partnerem pro hvězdu a do příběhu vnést více hloubky. Justin Kurzel, který spolupracoval s Fassbenderem a Marion Cotillardovou na Macbethovi z roku 2015, byl přirozenou volbou. Fassbender se s australským režisérem setkal poprvé, když shlédnul jeho první celovečerní film, temné nezávislé kriminální drama Snowtown: „Okamžitě jsem cítil, že s tímhle chlapíkem chci pracovat” poznamenává Fassbender. „Jen z pocitu, jaký je člověk, a z našeho rozhovoru jsem věděl, že bychom mohli spolupracovat. Měli jsme štěstí, že na materiál zareagoval. Bylo velkým přínosem mít někoho, kdo má jeho sílu a vizi.”
„Na Justinovi je skvělé, že dokáže složité prvky a obtížná témata přeměnit na zvládnutelné a srozumitelné pro diváky, což přesně udělal s Macbethem,” pokračuje Fassbender. „Věděli jsme, ž bude pro nás obrovským přínosem mít tuhle perspektivu a vnést ji do světa fantasy.”
Producent Frank Marshall dodává: „Justin Kurzel je někdo, kdo přišel a vyrazil nám dech. Přišel s napínavým přístupem, jak říci příběh, a jak se na něj dívat jako na skutečnost. Chtěl se přiblížit tomu světu velmi realisticky, ne jako superčlověk nebo postava ve fantasy, a to se nám všem líbilo.”
Calova cesta je středem Kurzelova zájmu o projekt. Cal získá nový pohled na svou minulost díky tomu, že se dozví pravdu o svých předcích, a začne se přibližovat místu, kde skutečně rozumí a uchopí svou roli ve světě. Pro režiséra byly zásadní otázky např. o tom, jak dějiny mohou tvarovat identitu, a byl fascinovaný představou genetické paměti, že naše vlastní činy a volby mohou mít dozvuk napříč generacemi.
„Je to o muži, který se dozví, kdo je, prostřednictvím zkušeností a životů těch, kdo přišli před ním,” říká Kurzel. „To mě vždycky fascinovalo. Pokud neznáš svou pokrevní linii, jak pochopíš určité emoce, jež cítíš, které jsou ve skutečnosti způsobené tvou DNA? To je nedílná a dynamická součást pojetí Assassin’s Creed, která film myslím pozvedává nad úroveň obyčejné hry.”
Nicméně režisér říká, že bylo složité příběh pojmout správně. „Složitost pojetí Assassin’s Creed byla opravdovou výzvou,” říká Kurzel. „Myšlenka, že moderní postava vejde do toho stroje zvaného Animus a ten ji vezme zpět? Není to stroj času – je to stroj cestování pamětí. Navíc je tu mnohasetletá válka mezi templáři a asasíny, jíž je obtížné porozumět. V konečném efektu chcete, aby si publikum odneslo hlavní myšlenku filmu. To byla největší výzva – jak vezmete dva odlišné, komplexní žánry, a dvě různé doby, a jednoho herce, který hraje dvě rozlišné postavy, a zanecháte publikum s něčím uspokojivým?”
Naštěstí podle Fassbendera řídila produkci správným směrem režisérova vize a pevná ruka. „Justinovo pochopení filmu a porozumění toho, co jsme v každé scéně hledali, skutečně vneslo jasnost do každého momentu,” říká.
Nejnovější komentáře