Stejně jako v minulých letech i letos přinesl festival Future gate mnoho zajímavého. Kromě současných i archivních snímků z žánru sci-fi jsme mohli v programu nalézt i pásmo krátkých filmů pod hlavičkou iShorts. A právě na to, co toto pásmo nabídlo, se dnes podíváme. Konkrétně se jednalo o výběr osmi filmů v celkové délce kolem 100 minut (takže průměrná stopáž vychází zhruba 13 minut na jeden film).
The Wastelander: Sector 23/Pustina: Sektor 23
První film vypráví příběh vojáka, či muže, který se prochází zpustlou postapokalyptickou krajinou. Společnost mu dělá jakýsi uměle inteligentní společník, zhmotněný v podobě dětského prstenu, který nese hrdina na ruce. Výtvarně se jedná o kombinaci hrané herecké akce a výrazné postprodukční úpravy, jejímž dílem jsou zejména rozlehlé přírodně-industriální scenérie, ale i množství různých robotů a podivných příšerek. V příběhu je film členěn do několika kapitol, což mi přišlo jako rušivý prvek, jelikož na sebe kapitoly velmi dobře navazovaly, a tak mi rozdělování příběhu moc nedávalo smysl. Co bylo také na škodu je fakt, že navázání reálných záběrů a počítačem tvořeného prostředí není úplně dokonalé a film tak místy působí trochu lacině.
Jasmine Tea/Jasmínový čaj
Svět, kterým prochází hlavní hrdina tohoto filmu, trápí zvláštní úkazy. Ohnivé koule, které se přiřítí z vesmíru se totiž po dotyku se zemí zvětší a zůstanou viset ve vzduchu. Tímto světem, kterým částečně zmítá chaos a panika, se pak prochází osamělý mladík, jenž podle instrukcí, které mu zanechala jeho dívka na kazetě, jde hledat další její vzkaz. Příběhově není tento kousek moc složitý, jedná se spíš o takové zamyšlení nad současným stavem světa a zároveň upozornění, že se tato současnost může rychle změnit (film je taky z celého pásma nejkratší). Co tady musím rozhodně pochválit je VFX, které vypadá velmi dobře a „iracionální“ prvky budoucnosti zde mají velmi zajímavé a originální opodstatnění.
Zuiger/Vysavač lásky
Tak toto je za mě jeden z nejlepších filmů celého pásma. Snímek vypráví o mladém páru, který si do bytu pořídí uklízecího robota, s velmi vyspělou umělou inteligencí. A robůtek nejen že uklízí, ale také k jednomu z nich začne projevovat zvýšenou náklonost. Film mi trochu připomněl loňský oscarový kraťas I´m not a robot, zejména asi pro své vizuální zpracování, a hlavně i pro podobné téma. Kamerově je snímek velmi pěkný, civilní, což celému příběhu dodává jistý nádech autentičnosti. Robůtek je zde navíc zpracován jako „loutka“ nikoliv jako cgi, což celému příběhu opět dodává na věrohodnosti. Milý a vtipný scénář, krásné zpracování, nemám co vytknout.
Original Skin/Ta pravá kůže
Další film je opět z kategorie „civilních sci-fi“. Sc-fi filmů, které se obejdou bez okázalých efektů, ale k vyjádření futuristických myšlenek jim stačí obyčejná realita. Tento příběh se odehrává pravděpodobně spíš v nějaké alternativní realitě. Realitě, kde sexuální styk neznamená jen potěchu, ale rovnou výměnu celého těla s partnerem. Hlavní hrdinka je ovšem členkou podivné sekty, která výměnu těl neuznává, a tak je přinucena vyhledat svou bývalou partnerku, aby si těla vyměnily zpátky. Film je velmi hezky natčen a vizuální stránka je rozhodně velkým kladem tohoto filmu. Příběhově bych se asi nezlobil, kdyby měl film nějakou důraznější pointu či rozuzlení, ale i takto jako zamyšlení o tom, co by se stalo, když si dva lidé prohodí životy, to není špatné.
Alan the infinite/Alan a nekonečno
Ani v tomto pásmu samozřejmě nechybí klasický animák! A zrovna na potvoru tak krásně výtvarně řešený animák, který kombinuje klasickou loutkovou animaci s počítačovými efekty. Vypráví příběh Alana, který hned první den ve své nové práci náhodou narazí na podivnou věc, jež dokáže měnit věci, kterých se dotkne, na něco úplně jiného. Bohužel jediné, co bych vytknul je omezená stopáž a nikam nevedoucí příběh. Působí to, jako kdyby autorům najednou došla fantazie (která jim ale ze začátku rozhodně nechybí), což je ale velká škoda, protože příběh Alana by si delší verzi rozhodně zasloužil.
Flite/Vzlet
Další film, kterému by slušela delší stopáž. Futuristický příběh o hvězdě hoverboardingu, která je uvězněna svým vlastním manažerem a kterou přijde zachránit náhodný čistič, oken je opět naprosto nádherně zpracován. Jeho větší část se odehrává ve světě, jenž je opět celý vytvořen za pomoci cgi a pro svůj omezený příběh působí spíše jako prezentace technických možností tohoto oboru. A ano, ty možnosti jsou obdivuhodné, ale samotný požitek ze sledování nezachrání jen hezký obraz (nutno ale upozornit, že autor tohoto filmu Tim Webber vytvářel vizuální efekty pro filmy Gravitace nebo Temný rytíř a v této kategorii je i držitelem Oscara).
Corn/Kukuřice
Kukuřice je opět příkladem filmu, který je celý vytvořen v počítači. Ovšem tento je, myslím, ze všech zástupců tohoto odvětví v tomto pásmu nejlepší. Autoři skvěle zvládají jak textury oblečení, tak animaci lidských postav, či imitaci špatného počasí a dohromady to dává opravdu skvělý výsledek. Opět by tomu tedy slušela alespoň o pár minut delší stopáž, která by vysvětlila některé detaily příběhu, ale jinak mě tento kousek moc bavil.
33 revolutions around sun/33 oběhů kolem Slunce
Toto mohla být krásná a jednoduchá sci-fi vztahovka, nicméně hyperrealistická až reklamní kamera tomu moc nepomáhá. Příběh manželského páru, který žije v daleké budoucnosti a jehož konverzaci o úniku z totalitní společnosti nahraje automatický hlídací systém, je sice poměrně jednoduchý a hezky filozofický, ale styl svícení a jednotlivé záběry mou pozornost spíše od něj odtahovaly, než aby ji podporovaly. Je to opravdu škoda, protože potenciál tam určitě byl.
Určitě bych ale nerad, aby to působilo, jako že pásmo nestojí za zhlédnutí. Určitě stojí a pokud by vás zhlédnutí zajímalo, tak promítání se bude opakovat ještě několikrát po celé ČR (i na Slovensku), v rámci ozvěn Future gate (viz webové stránky). Pokud Vás zajímá přehled současné krátkometrážní světové sci-fi tvorby, neváhejte a na některé z promítání se vydejte.