Korejská válka není v hledáčku západních filmařů příliš často. Filmfanatic si vlastně nevybavuje jediný snímek z poslední doby, který by reflektoval krvavý konflikt na Korejském poloostrově. Všichni si nejspíš vybavíme alespoň legendární M.A.S.H., ale jinak musíme za filmařským ztvárněním korejské války přímo ke zdroji.
ZAHNANÍ DO KOUTA Je rok 1950 a vojenské síly Jižní Koreje jsou zatlačeny do nejjižnějšího cípu země. Generál McArthur v reakci na to provede odvážnou vyloďovací operaci, kterou k vytvoření zmatku podpoří i diverzní útoky na dalších místech. Jedním z nich je Jangsari. Vzhledem k vysokým americkým ztrátám a nedostatku vojáků dostanou misi za úkol nezkušení jihokorejští studenti s pouhým desetidenním výcvikem.
KOREJSKÁ NORMANDIE Režisér Kwak Gyeong-taek má na svědomí jednu z mých nejoblíbenějších gangsterek Chingoo a svůj um potvrzuje také na válečném poli. Pravda, že tentokrát mu trochu drhne gradace, ale divák bude spokojen i tak. Úvodní sekvence vylodění je totiž absolutní filmařskou lahůdkou. Svou epičností sice nedosahuje legendárního vylodění ze Zachraňte vojína Ryana, ale už jen to, že na ni dá vzpomenout, je dostatečným puncem kvality.
S KAMEROU DO ZÁKOPU Jangsari je válečným filmem, který nešetří akčními scénami. Všechny přestřelky jsou skvěle natočené a vyloženě lahůdkou je kamerová scéna z dobývání zákopů. Opravdu, všechna čest před režisérem i kameramanem, že vymysleli takto efektní sekvenci. Filmfanatica doslova strhla! Povedená je i odvážná léčka na nepřítele a v tu chvíli jsem byl s hodnocením tařka u absolutoria.
Jihokorejci si pak neodpustí tradiční retrospektivy do civilních životů vojáků, jež mají dát postavám hloubku a chytnout diváka za srdce. Funguje to a figury sbírají sympatie. Jenže film v tu chvíli trochu ztrácí tempo a už se mu nepodaří vrátit se na předešlou vlnu. Závěrečná přestřelka je překvapivě nejslabší z celého filmu a trochu tím sráží výsledný dojem. Filmfanatic však nezapomněl, že předešlá podívaná je filmařskou lahůdkou a nejlepším řemeslem v oboru válečné podívané.
NOVÉ SEBEVĚDOMÍ Pro západní publikum tu má roli i Megan Fox, ale spíš než její postava mě zaujalo něco jiného. Totiž to, že v jihovýchodní Asii došlo v posledních letech k obrovské emancipaci a růstu národního sebevědomí. Především díky růstu ekonomické síly. S tím souvisí i zajímavé detaily, které Filmfanatic (nejen) v Korejských filmech vnímá opakovaně. Už dávno není vše, co je Americké bezvýhradně svaté a nedotknutelné. Nejde o přímou obžalobu, ale nekritické časy jsou pryč. Asie je zkrátka na vzestupu a její moc se může šířit i v kinematografii. Filmfanatic si na to klidně vsadí.
7. června 2023 Transformers – víc, než se zdá Ano, na počátku byla opravdu hračka. Je tomu už celých čtyřiadvacet let od zrodu jednoho unikátního návrhu. Tedy robota, co se během pár okamžiků dokáže přeskládat na autíčko. Kdo mohl […] Posted in Retro filmové recenze
3. července 2022 Transformers Dvě frakce autonomních robotických organismů z planety Cybertron, hodní Autoboti a zlí Decepticoni, se snaží ziskat Prajiskru, která , která je schopna stvořit světy a zaplnit je životem. […] Posted in Retro filmové recenze
3. února 2025 Král Šumavy – Ambiciózní, ale nedotažený seriál Seriál Král Šumavy režiséra Davida Ondříčka sliboval zajímavý pohled na legendárního převaděče Josefa Hasila a šumavské pohraničí v 50. letech. Bohužel se však nepodařilo naplnit vysoká […] Posted in Filmové recenze
Nejnovější komentáře