Kmotr II. část je americký kriminální film z roku 1974, který natočil a režíroval Francis Ford Coppola. Film je částečně založen na románu Kmotr z roku 1969 od Maria Puza, který společně s Coppolou napsal scénář. Part II slouží jako pokračování i prequel filmu Kmotr z roku 1972 a představuje paralelní dramata: první navazuje na příběh Michaela Corleoneho (Al Pacino), nového Dona rodiny Corleone, který v roce 1958 chrání rodinný podnik po atentátu na jeho osobu; prequel zahrnuje cestu jeho otce Vita Corleoneho (Robert De Niro) od sicilského dětství až po založení rodinného podniku v New Yorku. V hereckém ansámblu se dále objeví Robert Duvall, Diane Keaton, Talia Shire, Morgana King, John Cazale, Mariana Hill a Lee Strasberg.
Po úspěchu prvního filmu začala společnost Paramount Pictures připravovat pokračování, do kterého se vrátila řada herců i členů štábu. Coppola, kterému byla svěřena větší tvůrčí kontrola, chtěl natočit jak pokračování, tak prequel ke Kmotrovi, který by vyprávěl o Vitově vzestupu a Michaelově pádu. Hlavní natáčení začalo v říjnu 1973 a skončilo v červnu 1974. Premiéra filmu Kmotr II. část se konala 12. prosince 1974 v New Yorku a do amerických kin byl uveden 20. prosince 1974, přičemž kritika jej hodnotila rozporuplně; jeho pověst se však rychle zlepšila a brzy se stal předmětem opětovného kritického hodnocení. Při rozpočtu 13 milionů dolarů vydělal ve Spojených státech a Kanadě 48 milionů dolarů a celosvětově až 93 milionů dolarů. Film byl nominován na jedenáct Oscarů a stal se prvním pokračováním, které získalo cenu za nejlepší film. Šest Oscarů získal také za nejlepší režii pro Coppolu, nejlepšího herce ve vedlejší roli pro De Nira a nejlepší adaptovaný scénář pro Coppolu a Puza. Pacino získal cenu BAFTA za nejlepší mužský herecký výkon a byl nominován na Oscara.
Stejně jako jeho předchůdce zůstává i Part II velmi vlivným filmem, zejména v gangsterském žánru. Je považován za jeden z nejlepších filmů všech dob a také za vzácný příklad pokračování, které může být lepší než jeho předchůdce. V roce 1997 jej Americký filmový institut zařadil na 32. místo nejlepších filmů americké filmové historie a tuto pozici si udržel i o deset let později. V roce 1993 byl vybrán k uchování v Národním filmovém registru Kongresové knihovny USA, protože byl považován za „kulturně, historicky nebo esteticky významný“. V roce 1990 byl do kin uveden závěrečný díl trilogie - Kmotr III. část.
Děj
Ve filmu se střídají události nějaký čas po Kmotrovi a raný život Vita Corleoneho.
Vito
V roce 1901 je v sicilském Corleone vyvražděna rodina devítiletého Vita Andoliniho poté, co jeho otec urazí místního mafiánského šéfa Dona Ciccia. Vito uprchne do New Yorku a po příjezdu je zaregistrován jako „Vito Corleone“. V roce 1917 žije Vito v New Yorku se svou ženou Carmelou a jejich malým synem Sonnym. Kvůli zásahu Dona Fanucciho, místního vyděrače Černé ruky, přijde o práci. Jeho soused Peter Clemenza požádá Vita, aby ukryl tašku se zbraněmi; Clemenza jako poděkování požádá Vita o pomoc při krádeži koberce, který daruje Carmele.
Corleonovi mají ještě tři děti: syny Freda a Michaela a dceru Connie. Mezitím si Vito, Clemenza a nový společník Salvatore Tessio vydělávají krádežemi zboží a jeho podomním prodejem. Toto podnikání přitahuje pozornost Fanucciho, který je vydírá. Vito přesvědčí své skeptické partnery, že Fanucciho přemluví, aby přijal menší platbu. Během sousedské slavnosti zaplatí Vito nedůvěřivému Fanuccimu mnohem menší částku a dostane nabídku pracovat jako vymahač. Vito později Fanucciho v jeho bytě zabije. Vito se stává vlivným a respektovaným členem komunity, protože pomáhá místním obyvatelům výměnou za „laskavosti“.
V roce 1923 navštíví Vito s rodinou Sicílii. Vito a jeho obchodní partner navštíví dona Ciccia, údajně aby ho požádali o požehnání pro svůj obchod s olivovým olejem. Ciccio se zeptá na jméno Vitova otce; Vito prozradí jeho totožnost a ubodá Ciccia k smrti, čímž pomstí svou rodinu.
Michael
V roce 1958, během oslavy prvního svatého přijímání svého syna u jezera Tahoe, má Michael v roli dona zločinecké rodiny Corleonů řadu schůzek. Frank Pentangeli, kápo Corleonů, je zděšen, že Michael odmítá pomoci bránit jeho území v Bronxu proti bratrům Rosatovým, kteří pracují pro Hymana Rotha, židovského mafiánského bosse a dlouholetého obchodního partnera Corleonů. Té noci neúspěšný pokus o atentát v jeho domě přiměje Michaela k náhlému odjezdu poté, co se svěří consiglierovi Tomu Hagenovi, že má podezření na zrádce v rodině.
Michael podezřívá Rotha, že atentát naplánoval, ale falešně mu řekne, že podezřívá Pentangeliho. V New Yorku se Pentangeli na Michaelův pokyn pokusí s Rosatovými usmířit, ale ti se ho pokusí zabít.
Zpět v Nevadě je Tom Hagen povolán do nevěstince v Carson City, který vede Michaelův starší bratr Fredo, kde je senátor Geary zapleten do smrti prostitutky, a Tom mu nabídne, že se o problém postará výměnou za „přátelství“ mezi senátorem a rodinou Corleonů.
Churavějící Roth, Michael a několik jejich společníků odjíždějí do Havany, aby projednali své budoucí obchodní vyhlídky na Kubě pod kooperativní vládou Fulgencia Batisty. Michael se vzhledem k probíhající kubánské revoluci začne zdráhat pokračovat v činnosti na Kubě. Na Silvestra Fredo předstírá, že nezná Johnnyho Olu, Rothovu pravou ruku, ale později nechtěně prozradí, že se znají, což Michaela přivede k poznání, že Fredo je zrádce. Michael nařídí útok na Olu a Rotha; jeho vymahač uškrtí Olu ramínkem na šaty, ale je zabit kubánskými vojáky, když se snaží Rotha udusit. Batista abdikuje kvůli postupu povstalců. Během nastalého chaosu Michael, Fredo a Roth odděleně uprchnou z Kuby. Doma se Michael dozvídá, že jeho žena Kay potratila.
Ve Washingtonu vyšetřuje rodinu Corleonů senátní výbor pro organizovaný zločin. Pentangeli souhlasí, že bude svědčit proti Michaelovi, který ho podle něj zradil Rosatům, a je umístěn pod ochranu svědků. Po návratu do Nevady Fredo řekne Michaelovi, že nevěděl, že ho Roth chtěl zabít, ale že mu vadí, že si ho rodina nevšímá jako hlupáka, a má pocit, že měl po smrti otce převzít rodinu. Michael se Freda zřekne, ale dá mu příkaz, že mu nesmí ublížit, dokud je jejich matka naživu. Michael pošle pro Pentangeliho bratra ze Sicílie a Pentangeli poté, co spatří svého bratra v jednací síni, odvolá svou předchozí výpověď obviňující Michaela z organizovaného zločinu; slyšení se rozplyne ve vřavě. Kay Michaelovi prozradí, že ve skutečnosti podstoupila potrat, nikoliv interrupci, a že ho hodlá opustit a vzít si jejich děti. Rozhořčený Michael udeří Kay, vyžene ji z rodiny a děti si vezme do výhradní péče.
Carmela o něco později umírá a Michael spěchá, aby uzavřel volné konce. Na pohřbu se zdá, že Michael na Conniin příkaz Fredovi odpustí, ale vymění si pohled s corleonským vymahačem Al Nerim, který naznačuje, že Fredo má být zabit. Krátce nato Neri Freda zastřelí, když oba rybaří, zatímco Michael to pozoruje ze svého doupěte. Roth je nucen vrátit se do Spojených států poté, co mu byl odmítnut azyl a vstup do Izraele. Na Michaelův příkaz je Roth zavražděn corleonským caporegime Roccem Lamponem během rozhovoru na mezinárodním letišti v Miami; Lampone je na oplátku zabit federálním agentem při pokusu o útěk z místa činu. V Pentangeliho sídle ho navštíví Hagen a oba diskutují o tom, jak neúspěšní spiklenci proti římskému císaři často páchali sebevraždy výměnou za milost pro své rodiny; Pentangeli je později nalezen mrtvý ve své vaně, kde si podřezal žíly. Kay navštíví své děti; když se s nimi loučí, přijde Michael a zavře za ní dveře.
Film končí retrospektivním záběrem na oslavu Vitových padesátých narozenin, která se koná ve stejný den, kdy Japonci bombardují Pearl Harbor. Zatímco rodina čeká na překvapení pro Vita, Michael oznámí, že zanechal studia a vstoupil k námořní pěchotě, čímž rozzlobí Sonnyho a Hagena; Fredo je jediným členem rodiny, který jeho rozhodnutí podporuje. Po návratu do přítomnosti sedí Michael sám v rodinném sídle a dívá se na jezero.
Produkce
Vývoj
Puzo začal psát scénář k pokračování v prosinci 1971, ještě před uvedením Kmotra do kin; jeho původní název zněl Smrt Michaela Corleoneho. Coppolův nápad na pokračování měl spočívat v tom, že „porovná vzestup rodiny pod vedením Vita Corleoneho s úpadkem rodiny pod vedením jeho syna Michaela ...“. Vždycky jsem chtěl napsat scénář, který by vyprávěl příběh otce a syna ve stejném věku. Oběma bylo po třicítce a já bych tyto dva příběhy spojil ... Abych pouze nezopakoval Kmotra I, dal jsem Kmotrovi II tuto dvojitou strukturu tím, že jsem příběh rozšířil jak do minulosti, tak do přítomnosti.“ Coppola původně chtěl, aby film režíroval Martin Scorsese, ale Paramount to odmítl. Coppola také v režisérském komentáři ke Kmotrovi II. dílu zmínil, že scény zobrazující výslech Michaela Corleoneho a Franka Pentangeliho v senátním výboru vycházejí z federálních výslechů Josepha Valachiho a že Pentangeli je postavou podobnou Valachimu.
Produkce však málem skončila dříve, než začala, když Pacinovi právníci Coppolovi sdělili, že má vážné pochybnosti o scénáři a nepřijde. Coppola strávil celou noc jeho přepisováním, než ho dal Pacinovi k posouzení. Pacino scénář schválil a natáčení pokračovalo. Původní rozpočet filmu byl 6 milionů dolarů, ale náklady se zvýšily na více než 11 milionů dolarů, přičemž v recenzi časopisu Variety se uvádí, že to bylo přes 15 milionů dolarů.
Osazení
Někteří herci z prvního filmu se do pokračování nevrátili. Marlon Brando původně souhlasil s návratem pro narozeninovou flashbackovou sekvenci, ale herec, který se cítil být představenstvem Paramountu špatně hodnocen, se na jediný natáčecí den nedostavil. Coppola pak scénu ještě téhož dne přepsal. Richard S. Castellano, který v prvním filmu ztvárnil Petera Clemenzu, se také odmítl vrátit, protože se s producenty nedokázal dohodnout na svých požadavcích, aby mu bylo umožněno napsat dialogy postavy ve filmu, ačkoli toto tvrzení zpochybnila Castellanova vdova v dopise pro časopis People z roku 1991. Roli v ději původně určenou pro novodobého Clemenzu pak obsadila postava Franka Pentangeliho, kterou hrál Michael V. Gazzo.
Coppola nabídl Jamesi Cagneymu roli ve filmu, ale ten ji odmítl. James Caan souhlasil, že si zopakuje roli Sonnyho v narozeninové retrospektivní sekvenci, a požadoval, aby mu za jedinou scénu ve druhém díle zaplatili stejnou částku, jakou dostal za celý předchozí film, což se mu také splnilo. Mezi herci, kteří ztvárnili senátory v komisi pro slyšení, jsou filmový producent/režisér Roger Corman, scénárista/producent William Bowers, producent Phil Feldman a herec Peter Donat.
Natáčení
Kmot - část II se natáčel od 1. října 1973 do 19. června 1974. Scény, které se odehrávaly na Kubě, byly natočeny v Santo Domingu v Dominikánské republice. Charles Bluhdorn, jehož konglomerát Gulf Western vlastnil Paramount, měl silný pocit, že by se Dominikánská republika mohla stát místem natáčení filmu. Ve filmu se objevilo sicilské městečko Forza d’Agrò.
Na rozdíl od prvního filmu měl Coppola nad produkcí téměř úplnou kontrolu. Ve svém komentáři uvedl, že to vedlo k tomu, že natáčení probíhalo velmi hladce, přestože se natáčelo na více místech a v rámci jednoho filmu paralelně probíhaly dva příběhy. O svém rozhodnutí udělat z tohoto filmu první velkofilm v USA, který ve svém názvu používá slovo „Part II“, hovoří Coppola v režisérově komentáři k DVD edici filmu vydané v roce 2002. Paramount byl zpočátku proti, protože se domníval, že diváky nebude zajímat dodatek k příběhu, který již viděli. Režisér však zvítězil a úspěch filmu odstartoval běžnou praxi číslovaných pokračování.
Ještě tři týdny před uvedením do kin filmoví kritici a novináři prohlásili Part II za katastrofu. Stříhání mezi paralelními příběhy Vita a Michaela bylo hodnoceno jako příliš časté a neposkytující dostatek času na to, aby v divácích zanechalo trvalý dojem. Coppola a střihači se vrátili do střižny, aby změnili strukturu vyprávění filmu, ale nedokázali práci dokončit včas, takže závěrečné scény byly v úvodu špatně načasovány.
Jednalo se o poslední velký americký film, u něhož byly až do konce 90. let 20. století použity premiérové kopie vyrobené procesem imbibrace barvivem Technicolor.
Vydání
Kino
The Godfather Part II měl premiéru v New Yorku 12. prosince 1974 a ve Spojených státech byl uveden 20. prosince 1974.
Domácí média
Coppola vytvořil Ságu o Kmotrovi výslovně pro americkou televizi ve verzi z roku 1975, která spojila Kmotra a Kmotra II. část s nepoužitými záběry z těchto dvou filmů v chronologickém vyprávění, které zmírnilo násilný, sexuální a vulgární materiál pro debut na NBC 18. listopadu 1977. V roce 1981 vydala společnost Paramount box set Kmotr Epic, který rovněž vyprávěl příběh prvních dvou filmů v chronologickém pořadí, opět s dalšími scénami, ale bez úprav pro vysílání. Coppola se k filmu znovu vrátil v roce 1992, kdy toto vydání aktualizoval o záběry z Kmotra III. části a další nezveřejněný materiál. Toto vydání pro domácí zhlédnutí pod názvem The Godfather Trilogy 1901-1980 mělo celkovou stopáž 583 minut (9 hodin 43 minut), nepočítaje v to bonusový dokument Jeffa Wernera o natáčení filmů „The Godfather Family:
Kmotrovská DVD kolekce vyšla 9. října 2001 v balení, které obsahovalo všechny tři filmy - každý s Coppolovým komentářem - a bonusový disk, na kterém byl 73minutový dokument z roku 1991 s názvem The Godfather Family: A Look Inside a další materiály o filmu: dodatečné scény původně obsažené v Sáze o Kmotrovi, Zápisník Francise Coppoly (pohled do zápisníku, který měl režisér po celou dobu natáčení filmu u sebe), záběry ze zkoušek, propagační featurette z roku 1971 a video segmenty o kameře Gordona Willise, hudbě Nina Roty a Carmina Coppoly, režisérovi, lokacích a scénářích Maria Puzo. Na DVD se také nacházel rodokmen rodiny Corleonů, časová osa „Kmotra“ a záběry z projevů při přebírání Oscara.
Restaurování potvrdil Francis Ford Coppola během sezení pro otázky a odpovědi ke Kmotrovi III. část, když řekl, že právě viděl nový transfer a že je „úžasný“.
Restaurování
Po pečlivém restaurování, které provedl Robert A. Harris ze společnosti Film Preserve, vyšly první dva filmy Kmotra na DVD a Blu-ray 23. září 2008 pod názvem Kmotr: The Coppola Restoration. Box set Blu-ray disků (čtyři disky) obsahuje přídavné funkce ve vysokém rozlišení týkající se restaurování a filmu. Ty jsou obsaženy na 5. disku DVD box setu (pět disků).
Další přídavky jsou přeneseny z DVD vydání společnosti Paramount z roku 2001. Mezi převzatými doplňky na sadách DVD a Blu-ray disků jsou drobné rozdíly, přičemž HD box má více obsahu.
Recepce
Tržby
Ačkoli Kmotr II. část komerčně nepřekonal původní film, vydělal ve Spojených státech a Kanadě 47,5 milionu dolarů. a byl nejvýdělečnějším filmem společnosti Paramount Pictures v roce 1974 a sedmým nejvýdělečnějším filmem ve Spojených státech. Podle údajů mezinárodního distributora vydělal film do roku 1994 v mezinárodním měřítku 45,3 milionu dolarů, celkem tedy 93 milionů dolarů.
Kritické ohlasy
Počáteční kritické ohlasy na Kmotra II. část byly rozporuplné, někteří dílo zavrhovali, jiní ho prohlašovali za lepší než první film. Zatímco jeho kamera a herecké výkony byly okamžitě oceněny, mnozí jej kritizovali jako příliš pomalý a spletitý. Vincent Canby z The New York Times považoval film za „sešitý ze zbytků dílů. Mluví se v něm. Pohybuje se v náznacích, ale nemá vlastní hlavu...“. Děj se vzpírá jakémukoli racionálnímu shrnutí.“ Stanley Kauffmann z The New Republic příběhu vytkl, že obsahuje „mezery a rozptylování“.
Mírně pozitivní Roger Ebert udělil tři body ze čtyř a napsal, že flashbacky „dělají Coppolovi největší potíže udržet tempo a sílu vyprávění. Michaelův příběh, vyprávěný chronologicky a bez dalšího materiálu, by měl opravdu značný dopad, ale Coppola nám brání v úplném zapojení tím, že přerušuje napětí“. Ebert sice chválil Pacinův výkon a velebil Coppolu jako „mistra nálady, atmosféry a doby“, ale chronologické posuny ve vyprávění považoval za „strukturální slabinu, z níž se film nikdy nevzpamatuje“. Gene Siskel dal filmu tři a půl známky ze čtyř a napsal, že je místy „stejně krásný, stejně trýznivý a stejně vzrušující jako originál. Ve skutečnosti je „Kmotr, část II“ možná druhou nejlepší gangsterkou, která kdy byla natočena. Ale není to totéž. Pokračování nikdy nemohou být stejná. Je to jako když jste nuceni jít podruhé na pohřeb - slzy prostě netečou tak snadno.“
Kritické přehodnocení
Film se rychle stal předmětem kritického přehodnocení. Ať už je Kmotr II. část posuzován samostatně, nebo se svým předchůdcem jako jedno dílo, je dnes všeobecně považován za jeden z nejlepších filmů světové kinematografie. Mnozí kritici jej příznivě srovnávají s originálem - ačkoli na žebříčcích „nejlepších“ filmů se málokdy umisťuje výše. Na serveru Rotten Tomatoes má 96 %. hodnocení na základě 123 recenzí s průměrným hodnocením 9,70/10. Konsensus zní: „Francis Ford Coppola, opírající se o silné herecké výkony Al Pacina a Roberta De Nira, nastavil v pokračování mafiánské ságy Maria Puza nová měřítka pro pokračování, která dosud nebyla překonána ani vyrovnána“. Metacritic, který používá vážený průměr, přidělil filmu na základě 18 kritiků 90 bodů ze 100, což znamená „všeobecné uznání“.
Ebert v druhé recenzi zpětně udělil filmu plné čtyři hvězdičky a zařadil ho do své sekce Great Movies, přičemž poznamenal, že „by na své původní recenzi nezměnil ani slovo“, ale pochválil dílo jako „strhujícím způsobem napsané, režírované s jistotou a uměním, snímané Gordonem Willisem ... v bohatých, teplých tónech“. Michael Sragow ve své eseji z roku 2002, která byla vybrána pro webové stránky Národního filmového registru, dospěl k závěru, že „ačkoli „Kmotr“ a „Kmotr - část II“ zobrazují morální porážku americké rodiny, jako mamutí, průkopnické umělecké dílo zůstávají národním tvůrčím triumfem“. Peter Bradshaw z deníku The Guardian ve své recenzi z roku 2014 napsal: „Dechberoucí ambiciózní prequel-sequel Francise Coppoly k jeho prvnímu filmu Kmotr je stejně strhující jako vždy. Je ještě lepší než první film a má nejlepší jedinou závěrečnou scénu v dějinách Hollywoodu, skutečný coup de cinéma.“
Kmotra II. část zařadil časopis Sight & Sound na seznam deseti nejlepších filmů všech dob v roce 1992 (na 9. místo) a v roce 2002 (kde se umístil na 2. místě. Kritici jej zařadili na 4. místo) V seznamu téhož časopisu z roku 2012 se film umístil na 31. místě podle kritiků a na 30. místě podle režisérů. V roce 2006 byl scénář filmu (napsaný Mariem Puzem a Francisem Fordem Copplou) organizací Writers Guild of America zařazen na 10. místo nejlepších scénářů všech dob. Film se umístil na 7. místě v seznamu „100 nejlepších filmů všech dob“ časopisu Entertainment Weekly a na 1. místě v seznamu „50 nejlepších filmů všech dob v televizi a na videu“ časopisu TV Guide z roku 1999. V roce 1999 zařadil The Village Voice na základě ankety mezi kritiky film Kmotr - část II na 31. místo v žebříčku 250 nejlepších filmů století. V lednu 2002 se film (spolu s Kmotrem) dostal na seznam „100 nejzásadnějších filmů všech dob“, který sestavila Národní společnost filmových kritiků.
V roce 2017 se umístil na 12. místě čtenářské ankety časopisu Empire o 100 nejlepších filmů. V dřívější anketě téhož časopisu z roku 2008 se umístil na 19. místě seznamu „500 nejlepších filmů všech dob“. V roce 2015 se umístil na desátém místě v žebříčku 100 nejlepších amerických filmů, který sestavila BBC.
Mnozí považují Pacinův výkon ve filmu Kmotr - část II za jeho nejlepší herecký výkon a Akademie filmového umění a věd byla kritizována za to, že v tomto roce udělila Oscara za nejlepší mužský herecký výkon Artu Carneymu za roli ve filmu Harry a Tonto. Dnes je považován za jeden z nejlepších hereckých výkonů v dějinách filmu. V roce 2006 vydalo nakladatelství Premiere seznam „100 nejlepších hereckých výkonů všech dob“, v němž Pacinův výkon obsadil 20. místo. Později v roce 2009 vydala společnost Total Film žebříček „150 nejlepších hereckých výkonů všech dob“, kde Pacinův výkon obsadil čtvrté místo.
Ocenění
Tento film je prvním pokračováním, které získalo Oscara za nejlepší film. Kmotr a Kmotr - část II zůstávají jedinou kombinací originálu a pokračování, které obě získaly cenu za nejlepší film. Spolu s Pánem prstenů má trilogie Kmotr společné to, že všechny její díly byly nominovány na nejlepší film; navíc Kmotr - část II a Pán prstenů: Návrat krále jsou jedinými pokračováními, která získala cenu za nejlepší film.
Zdroj: Anglická Wikipedie
Části seriálu: Kmotr
- Kmotr
- Kmotr II
- Kmotr III
- Kmotr (The Godfather)
- Kmotr II (The Godfather: Part II)
- Kmotr III
Nejnovější komentáře