Dokumentární film „LÁSKA + VÁLKA“ přibližuje profesi „válečného fotografa“ coby v osobě ženy, a to přímo v centru dění těch nejhorších válečných, ale i ozbrojených konfliktů, z celého světa.
Samotným dokumentem provází pohledem velmi křehká, a však duchem velmi silná žena Lynsey Addario. Žena, která osobně strávila 25 let za kamerou a procházela konfliktními zónami ve snaze ukázat drsnou realitu války, a to od Afganistánu a Libye, až po Ukrajinu a Súdán. Její práce přinesla jedny z nejvýraznějších obrazů moderních konfliktů.
Více než dvacet let dokumentuje nejen válečné, ale jakékoliv ozbrojené konflikty, vzpoury, humanitární krize, a také i problémy žen na Blízkém východě a v Africe, a to převážně pro deníky jako jsou The New York Times, a dále National Geographic.
Ukazuje nám, jak moc těžké je proniknout do světa mužů, a vydobýt si v tomto „výhradně mužském prostředí válečné fotografie“ své vlastní místo, protože je to nejen nebezpečné a život ohrožující prostředí, ale hlavně i náročné po fyzické a psychické stránce.
Svou prací je plně pohlcena, je to její životní droga, bez které doslova nemůže žít a existovat, a v některých momentech se m i zdálo, že je naprosto posedlá dokumentovat skutečnou podobu ozbrojených konfliktů, a to i za cenu ohrožení sebe sama a svého života.
Z jednotlivých autentických záběrů je zřejmé, že každá její pracovní cesta znamená nejen vystavení se nebezpečí, ale také nutnosti opustit svého manžela a dva malé syny i za cenu, že se možná už nikdy domů nevrátí.
V dokumentu Lynsey odhaluje především svůj vlastní život, jak po rodinné, tak i profesní stránce, kde se snaží, i když za mě dosti neúspěšně, skloubit novinářskou práci s mateřstvím. Po narození dvou svých synů se totiž cítí, že ji oba potřebují, čímž se v ní vytváří velmi hluboký vnitřní konflikt mezi profesní oddaností ke své práci a silnými závazky vyplývajícími z jejího mateřství.
V celém dokumentu je vyzdviženo ústřední téma týkající postavení žen ve válečné žurnalistice, o jejich rizicích, následcích vyplouvající na povrch coby posttraumatická stresová poruchu a neustále přítomný a nikdy nekončící stres. Ostatně ve světě jsou terčem útoků právě tito váleční fotografové, neboť zprostředkovávají dál pravdivé příběhy, jež chtějí někteří umlčet. Ve světě doposud bylo zabito více než 200 novinářů.
Lynsey Addario patří mezi pět nejvlivnější fotografů posledních 25 let v této branži, neboť se jí podařilo svým osobitým způsobem a dobrým okem pro detail fotografie přiblížit zásadní okamžiky ze světa konfliktů.
Sama o sobě se zaměřuje převážně na příběhy z okraje války, a doslova jí přitahuje nespravedlnost páchaná na ženách, zneužívání žen, znásilnění, úmrtnost matek při porodu ve třetích zemích a mnoho dalšího. A právě tyto nelehké příběhy a osudy žen promlouvají prostřednictvím jejích úchvatných barevných fotografiích k širšímu publiku.
Dokument zprostředkovává nejen autentické záběry z každodenního života v nebezpečných zónách se snahou o přežití, ale i po návratu domů z prostředí své rodiny, tj. manžela a dvou malých synů, z nichž je cítit, že by svou matku měli raději stále doma, jen pro sebe.
Velmi silný dokument, co se týče zásadních témat a projektů, pro které Lynsey fotografie pořizovala, a jež i malinko změnily svět k lepšímu, tak i pohled na obrácené role v domácnosti, kde žena může vydělávat peníze a manžel se pro změnu starat o děti.
Dokumentární
USA, 2025
Stopáž: 95 minut
Režie: Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
Kamera: Thorsten Thielow
Produkce: Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vsarhelyi, Shannon Dill
Střih: Keiko Deguči
Zvuk: Tom Fleischman, Ric Schnupp
Právě nyní na: Disney+





















(4,91 z 5)