Konečně se blíží vydání vytoužené legendární edice trilogie Mass Effect (vyjde 17.5.2021). Tato skutečnost svádí k ohlédnutí se za původní trilogií, a zjistit, zda skutečně stojí za pozornost.
Herní studio Bioware se v roce 2008, po úspěchu Star Wars: Knight of the Old Republic, rozhodlo jít vlastní cestou a vytvořit space operu, schopnou konkurovat ostatním velkým a již zažitým universům jako Star Wars a Star Trek. Povedlo se jim toto snažení? Zcela určitě ano.
Mass Effect je sci-fi RPG a odehrává se v ne tak vzdálené budoucnosti poté, co lidstvo objeví možnost mezihvězdného cestování a je zařazeno do společenství mimozemských civilizací. Hra začíná na vesmírné lodi Normandy, kde přebíráte roli Shaperda, dekorovaného válečného hrdiny (nebo hrdinky), který je jako první člověk vybrán jako možný kandidát vesmírných agentů s povolením zabíjet (SPECTRE). Tyto agenti spadají pod gesci tzv. Rady sídlící na Citadele – obří vesmírné lodi, která je středobodem moderního civilizovaného života. Posádka lodi je vyslána na rutinní misi na lidskou kolonii, kde byl objeven prastarý artefakt. Ale jak už to bývá, mise neproběhne zcela podle plánu a na povrch se dostane mnohem větší problém, než si Shaperd a osádka Normandy dokázala představit.
Takto rozjetý příběh nás v průběhu celé hry pohání vpřed při odhalování dávno zapomenuté hrozby, která číhá v hlubokém vesmíru. Zároveň jsme svědky i nedůvěřivosti Rady vůči hlavními hrdinovy a zlehčování zjištěných skutečností, a nechybí ani mimozemský rasismus. Ke zvládnutí všech nástrah však postupně dostáváme několik společníků, které je opravdu těžké si nezamilovat. Postavy a příběh, spolu s dialogy, je to v čem první Mass Effect vskutku exceluje. Nechybí zde ani hráčovo rozhodnutí, které začíná u tvorby vzhledu a původu postavy, a končí u příběh ovlivňujících rozhodnutí (ale masivní změny nečekejte). Příběhové mise na sebe krásně navazují, plněné úkoly jsou smysluplné a zábavné a nechybí ani nápaditost lokací, které se nacházejí na různých planetách napříč Galaxií.
Na rok 2008 má hra obstojné grafické zpracovaní, které je stravitelné i dnes (pokud ne, mohou pomoci módy). Co se týče hudby ta je perfektní a do dnes mi při hlavní znělce naskakuje husí kůže. Dabing je profesionální a až na pár nepovedených momentů s vedlejšími postavami zážitek příjemně doplňuje.
Čímž se dostáváme k hratelnosti. Ta oproti ostatním aspektům hry poněkud pokulhává a ovládání není tak svižně, jak jsme dnes zvyklí, a celkově akce působí lehce křečovitě. V podstatě se jedná o klasické krytí a střílení, které je doplněno o specializaci typu technik a biotik (využití telekineze). Umělá inteligence NPC je v mnoha případech hloupá, a variací nepřátel také není mnoho. Další horší část hry představuje systém inventáře, kdy na vás hra neustále sype tuny zbraní a zbrojí, kterými si následně, v konzolím určenému inventáři, snažíte probrat, což spolu s nudnými minihrami po chvíli přestává bavit.
I když hlavní příběh je naprostá paráda, tak vedlejší úkoly dokáží docela obstojně nudit, a to zejména dlouhé ježdění planetárním vozítkem Mako a prozkoumávání prázdných planet, které se tedy Biowaru i přes velký potenciál moc nepovedlo. Vedlejší příběhy je tedy zajímavé splnit pouze v případě, že chcete znát jejich dopad v následujících hrách, který je ale, narovinu, zcela přehlédnutelný, a tak se jim lze bez výčitek vyhnout.
Mass Effect i přes některé nedostatky pokládá velice dobrý základ perfektní trilogii. Tato hra si zaslouží naši pozornost a legendární edici dostane zcela oprávněně. Z celé trilogie je v současné době nejhůře stravitelná, kvůli čemuž se tomuto, perfektním příběhem a bezchybnými dialogy naplněnému, skvostu spousta hráčů vyhýbá. A to je velká škoda.
Foto: BioWare
Části seriálu: Mass Effect
- Mass Effect – retro recenze před vydáním legendární edice
- Mass Effect 2 – retro recenze před vydáním legendární edice
- Mass Effect 3 – retro recenze po vydáním legendární edice
Nejnovější komentáře