Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Mezinárodní filmový festival Sitges 2018 – První dojmy 3 (Overlord, Freaks,…)

Mezinárodní filmový festival Sitges 2018 – První dojmy 3 (Overlord, Freaks,…)

162794206 429e7d
162794206 429e7d
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...
Festival skon­čil v nedě­li 14. říj­na, na slav­nost­ním zakon­če­ní byli vyhlá­še­ni vítě­zo­vé (cenu za nej­lep­ší film obdr­žel Climax reži­sé­ra Gaspara Noého) a celé­mu cere­mo­ni­á­lu před­chá­zel kon­cert fil­mo­vé hud­by Johna Carpentera, jehož se zúčast­nil spo­lu s hudeb­ní­ky i sám Carpenter. Za deset dní jsem tu viděl 40 fil­mů, před­po­sled­ní den jsem se dokon­ce sti­hl dostat k moři. Poslední noc jsme se s kole­gy roz­hod­li vyzkou­šet noč­ní fil­mo­vý mara­ton, ale po nároč­ném fyzic­kém i psy­chic­kém vypě­tí posled­ních dnů jsme vydr­že­li jen na jeden film, kte­rý i tak kon­čil ve tři ráno. V násle­du­jí­cím tex­tu, stej­ně jako ve dvou před­chá­ze­jí­cích (1, 2), si může­te pře­číst dal­ších deset prv­ních dojmů z fil­mů, kte­ré se zde pro­mí­ta­ly. Nezmiňuji tu ako­rát nový Halloween, na nějž jsem rov­nou napsal plno­hod­not­nou recen­zi, a pak něko­lik star­ších fil­mů z minu­lých dese­ti­le­tí nebo rela­tiv­ní novin­ky, kte­ré ale jsou nebo byly k vidě­ní již dří­ve (tře­ba ve Varech nebo na letoš­ním Be2Can).
Overlord
© Paramount Pictures

Overlord (Julius Avery, USA) – Over-the-top váleč­ná řeza­ni­ce pěti­ce ame­ric­kých výsad­ká­řů s nacis­ty, kte­ří ve Francii vaří expe­ri­men­tál­ní medi­cí­nu, s níž pře­mě­ňu­jí mrt­vá těla na zmu­to­va­né super-vojáky. Totální vítěz­ství naleš­tě­ných pro­ducti­on valu­es v jinak veskr­ze pod­prů­měr­ně napsa­ném pří­bě­hu plném jed­no­roz­měr­ných postav a stu­pid­ních ame­ric­kých klišé, kte­rý je něco jako Frankensteinova armá­da s mimo­řád­ně štěd­rým roz­poč­tem a oká­za­le exhi­bič­ní­mi akč­ní­mi scé­na­mi, spo­lé­ha­jí­cí­mi hod­ně na horo­ro­vě sty­li­zo­va­né prv­ky a expli­cit­ní bru­ta­li­tu. Když máte děra­vý a stu­pid­ní scé­nář, tak ho navíc prvo­plá­no­vá prů­boj­nost a vel­ký roz­po­čet málo­kdy zachrá­ní - vizu­ál­ní pozlát­ko sice může fun­go­vat jako náplast, ta se ale v tom­to pří­pa­dě sama rych­le odle­pí, když se nene­chá­te opít hod­ně půso­bi­vým výsad­ko­vým úvo­dem a uvě­do­mí­te si, že zby­tek fil­mu se ode­hrá­vá ve dvou loka­cích, že zom­bí­ky bys­te spo­čí­ta­li na prs­tech jed­né ruky, a že ani sebe­lep­ší tri­ky a mas­ky neza­máz­nou jalo­vé dia­lo­gy, absen­ci nad­sáz­ky, nedo­sta­tek nápa­di­tos­ti, před­ví­da­tel­ný tuc­to­vý děj a sku­teč­nost, že hrdi­nům se kon­stant­ně ple­te pod nohy šes­ti­le­tý chla­pe­ček s base­ballo­vým míč­kem v ruce, asi aby to bylo ješ­tě více ame­ric­ké. (50%)

Freaks (Zach Lipovsky, Adam Stein, Kanada) – Po celou prv­ní polo­vi­nu si film, ode­hrá­va­jí­cí se ve svě­tě, jehož záko­ni­tos­ti drží před divá­ky pod poklič­kou s pře­kva­pi­vou vytr­va­los­tí při­nejmen­ším do polo­vi­ny sto­pá­že, mini­ma­lis­tic­ky vysta­čí s posta­va­mi otce (Emile Hirsch) a dce­ry, scho­vá­va­jí­cí­mi se před oko­lím v zabed­ně­ném domě, kolem nichž vytvá­ří atmo­sfé­ru nejis­to­ty a mož­ná opod­stat­ně­né­ho, ale také mož­ná jen para­no­id­ní­ho stra­chu z nezná­mé­ho nepří­te­le. Ve dru­hé polo­vi­ně pak jde s prav­dou ven napl­no, při­čemž řada do té doby jen mlha­vých, nejas­ných a ilu­zor­ních moti­vů je koneč­ně dopl­ně­na o smy­sl a kon­text, posta­vám jsou při­řa­ze­ny kon­krét­ně vyty­če­né cíle a nako­nec dojde i na akč­něj­ší tri­ko­vé scé­ny, kte­ré však slou­ží pří­bě­hu a nikdy nejsou pou­ží­vá­ny jen na efekt. Prvky, kte­ré zná­me z ame­ric­kých vel­ko­fil­mů se sto­mi­li­o­no­vý­mi roz­počty, jsou tu nápa­di­tě a ori­gi­nál­ně vyu­ží­vá­ny ve pro­spěch pozo­ru­hod­ně vyprá­vě­né­ho a chytře vysta­vě­né­ho pří­bě­hu, kte­rý by vydal i na něko­lik pokra­čo­vá­ní nebo na tele­viz­ní seri­ál, a jemuž vévo­dí skvě­lý herec­ký výkon talen­to­va­né deví­ti­le­té Lexy Kolker. (80%)

Freaks
© Freak Productions Inc.

Cam (Daniel Goldhaber, USA) – Dějově atrak­tiv­ní, vizu­ál­ně pou­ta­vý a neho­ráz­ně sexy thriller o cam­gi­rl, co si vydě­lá­vá stre­a­mo­vá­ním své ero­tic­ké onli­ne show na inter­ne­tu, kde se sna­ží obstát v počet­né kon­ku­ren­ci a zís­kat pro sebe co nej­víc divá­ků. Pak jí ale tajem­ná dvoj­ni­ce ukrad­ne ze dne na den pro­fil a tím pádem i živ­nost a začne ji postup­ně obí­rat i o sou­kro­mí... Pozoruhodný a sym­pa­tic­ky ote­vře­ný náhled do živo­ta mla­dých dívek, co se nevá­ha­jí obna­žo­vat a de fac­to pro­sti­tu­o­vat na webu s ano­nym­ní­mi uži­va­te­li, je nato­če­ný pře­kva­pi­vě dyna­mic­ky a s citem pro čer­ný humor i bizar­nost někte­rých sexu­ál­ních úchy­lek veli­ce schop­ný­mi tvůr­ci, kte­ří se jím chytře vyja­dřu­jí k sou­čas­né­mu sta­vu živo­ta na inter­ne­tu a stre­a­mo­va­cích služ­bách. Působivá je i skvě­le vysta­vě­ná záplet­ka, během níž se hlav­ní hrdin­ka sta­ne obě­tí jaké­ho­si ďábel­ské­ho komplo­tu - kte­rý ale zůsta­ne bohu­žel nevy­svět­len, tak­že kdo ten komplot způ­so­bil a jak se mu to poved­lo, jsou otáz­ky, jež jsou záha­dou pone­cha­nou k vol­né inter­pre­ta­ci. Což je doce­la ško­da. (70%)

High Life (Claire Denis, USA/Francie/Německo/V.B./Polsko) - Těžko ucho­pi­tel­né, vláč­né a mimo­řád­ně nezá­živ­né vesmír­né dra­ma o sku­pi­ně trestan­ců, kte­ří si mís­to doži­vo­tí vybra­li služ­bu vědě, a oci­ta­jí se pro­to po zby­tek svých živo­tů na vesmír­né lodi ces­tu­jí­cí k čer­né díře, zatím­co se je pří­tom­ná dok­tor­ka (Juliette Binoche) sna­ží (sem tam i pro­ti jejich vůli) repro­du­ko­vat. Jestli to není sofis­ti­ko­va­ná umě­lec­ká kri­ti­ka psích mno­ží­ren na poza­dí bizar­ní his­tor­ky o tom, že lidé a divá zvěř k sobě nema­jí pří­liš dale­ko, tak nevím. Rozhodně to ale není dob­ře vyprá­vě­ný pří­běh, neb začí­ná neli­ne­ár­ně de fac­to od kon­ce, čímž pádem obe­re všech­no zbý­va­jí­cí dění (ode­hrá­va­jí­cí se ve fla­shbac­ku) o jaké­ko­li poten­ci­ál­ní napě­tí a dra­ma­tič­nost, pro­to­že všech­no vyzra­dí pře­dem. Už tak dost uta­ha­ný (a vzhle­dem k výše řeče­né­mu i extrém­ně před­ví­da­tel­ný) děj je pak ješ­tě zby­teč­ně naru­šo­ván poně­kud naho­di­lý­mi vzpo­mín­ka­mi hrdi­nů na jejich živo­ty na Zemi a dal­ší­mi izo­lo­va­ný­mi vsuv­ka­mi (veli­ce nepad­nou­cí scé­na s roz­ho­vo­rem s jakým­si věd­cem, ero­tic­ká pasáž z míst­nos­ti se sexu­ál­ním tre­na­že­rem...), aniž by exis­ten­ce těch­to sek­ven­cí měla něja­ké opod­stat­ně­ní, her­ci v čele s topor­ným Robertem Pattinsonem hra­jí vrchol­ně nesym­pa­tic­ké a otrav­né posta­vy, z nichž o vět­ši­ně se vůbec nic nedo­zví­te, veš­ke­ré myš­len­ky a význa­my jsou bru­tál­ně doslov­né, při­tom deva­de­sát pro­cent fil­mu je zou­fa­le o ničem, konec vyzní­vá do prázd­na a ani vizu­ál­ně to není žád­ný zázrak, tudíž tak nějak chy­bí důvod, proč se na to vůbec dívat. Příběh s tako­vým­to námě­tem by roz­hod­ně šlo vysta­vět hroz­ně zají­ma­vě, Claire Denis jej však svou nuce­ně umě­lec­kou vizí zašla­pa­la do země. (30%)

High Life
© Thunderbird Releasing

Maquia: When the Promised Flower Blooms (Mari Okada, Japonsko - Neskutečně sil­né a emo­ci­o­nál­ně půso­bi­vé ani­me fantasy-drama o spo­le­čen­ství nestár­nou­cích tka­dlen, kte­ré jsou jed­no­ho dne vyhná­ny do svě­ta oby­čej­ných lidí - když pak jed­na z nich, pat­nác­ti­le­tá Maquia, adop­tu­je lid­ské­ho novo­ro­zen­ce, tak dítě ros­te a stár­ne, zatím­co ona se nemě­ní. Jelikož je pro tka­dle­ny nezbyt­né se skrý­vat, musí se dvo­ji­ce hrdi­nů pře­sou­vat z mís­ta na mís­to, při­čemž jejich vztah se prů­běž­ně mění - pro Maquiu je chla­pec nej­pr­ve synem, pak bra­t­rem a nako­nec otcem, dokud se jejich ces­ty neroz­dě­lí. To vše na poza­dí roz­pa­du dří­ve moc­né­ho krá­lov­ství a blí­ží­cí se vál­ky. Překrásnému pří­bě­hu, efek­tiv­ně tema­ti­zu­jí­cí­mu sílu mateř­ské lás­ky, chy­bí ako­rát důsled­něj­ší zasvě­ce­ní do myto­lo­gie fan­ta­zij­ní­ho svě­ta a nao­pak pře­bý­vá nepří­liš pro­pra­co­va­ná ved­lej­ší linie s krá­lov­ským párem, všech­no ostat­ní je ale ori­gi­nál­ně vymyš­le­né, skvě­le napsa­né a při­ro­ze­ně dojem­né. (80%)

Mirai no mirai (Mamoru Hosoda, Japonsko) - Jemně, cit­li­vě a empa­tic­ky vyprá­vě­ný ani­me pří­běh z pohle­du čtyř­le­té­ho chlap­ce, jehož rodi­če si poří­dí dal­ší dítě, jemuž jsou nuce­ni věno­vat dost pozor­nos­ti, což klu­či­na neli­bě nese a pro­pa­dá se pro­to do růz­ných časo­vých a fan­ta­zij­ních rovin, kde mu pomá­ha­jí vyrov­nat se s nově vzniklou situ­a­cí růz­ní čle­no­vé jeho rodi­ny z dáv­né minu­los­ti i z blíz­ké budouc­nos­ti. Nádherně rea­li­zo­va­ný film s důra­zem na poe­ti­ku důvěr­ně zná­mých pří­hod z rodin­né­ho živo­ta, ori­gi­nál­ně oko­ře­ně­ných dět­skou fan­ta­zií a poda­ných nos­tal­gic­ky, dojem­ně a zábav­ně. Hlavní hrdi­na sice mís­ty půso­bí až zby­teč­ně moc ukři­če­ně a pro­tiv­ně, až na hra­ni­ci nesym­pa­tič­nos­ti, ale to je v této novin­ce od reži­sé­ra fil­mů Vlčí děti a Kluk ve svě­tě pří­šer také jedi­ná zásad­ní výt­ka. (80%)

Mirai no mirai
© Toho Company

The Man Who Killed Hitler and then The Bigfoot (Robert D. Krzykowski, USA) - Nejlepší je na tomhle fil­mu jeho bizar­ní název a Sam Elliott v hlav­ní roli badass důchod­ce, jenž ve dru­hé svě­to­vé zastře­lil Hitlera, a kte­ré­ho si v sou­čas­nos­ti, kdy vzpo­mí­ná na svou dáv­nou lás­ku, najme FBI k vysto­po­vá­ní a zabi­tí Bigfoota v kanad­ských lesích. Ani Elliottův herec­ký výkon, ani pře­kva­pi­vě sluš­ně nasní­ma­né a mís­ty i hez­ky reží­ro­va­né scé­ny (na pomě­ry ome­ze­né­ho roz­počtu) však bohu­žel nema­jí šan­ci obstát ve zce­la roz­pad­lém a nevy­rov­na­ném pří­bě­hu, kte­rý se sou­stav­ně vyhý­bá jaké­ko­li gra­da­ci, zjev­ně zce­la absurd­ní záplet­ku bere zby­teč­ně moc váž­ně a neu­mě­tel­sky zaha­zu­je všech­no to, co moh­lo být na ději zají­ma­vé. V pod­sta­tě se jed­ná o sla­bě vysta­vě­né a retrospek­tiv­ně vyprá­vě­né tor­zo mini­ma­lis­tic­ké váleč­né roman­ce na poza­dí dra­ma­tu o stár­nu­tí a hod­no­tě hrdin­ských činů, v níž úsměv­né a kra­tič­ké epi­zod­ky s Hitlerem a Bigfootem (plus jed­na izo­lo­va­ná nesmy­sl­ná pasáž s něja­kým Rusem a hole­ním vou­su, kte­rá se zbyt­kem fil­mu nijak nesou­vi­sí) tvo­ří jen naho­di­lé a zce­la nevy­u­ži­té odboč­ky. (30%)

The Wind (Emma Tammi, USA) – Minimalistické počát­ky osidlo­vá­ní divo­ké­ho zápa­du z pohle­du ženy, kte­rou v době man­že­lo­vy nepří­tom­nos­ti stra­ší démon z pré­rie. Psychologicky vysta­vě­né­mu horo­ru slu­ší neli­ne­ár­ní vyprá­vě­ní, pře­ska­ku­jí­cí pře­kva­pi­vě pře­hled­ně mezi něko­li­ka časo­vý­mi rovi­na­mi, v nichž se postup­ně sys­te­ma­tic­ky odkrý­va­jí tragé­die dvou spřá­te­le­ných man­žel­ských párů. Nadprůměrní her­ci i nad­prů­měr­ná režie, úspěš­ně se sna­ží­cí budo­vat napě­tí a tajem­no, aniž by při­tom upa­da­la do ruti­ny nebo uka­zo­va­la pří­liš mno­ho. Spíš jde o sice psy­cho­lo­gic­ké dra­ma než o horor, ale chytře a schop­ně rea­li­zo­va­né. Vtipné je, že film točí­cí se kolem žen­ských hrdi­nek, kte­rý reží­ro­va­ly a napsa­ly také ženy, je v pod­sta­tě o tom, jak to ty hrdin­ky nema­jí v hla­vě v pořád­ku. (70%)

The Wind
Photo © Soapbox Films

Aniara (Pella Kågerman, Hugo Lilja, Švédsko) – Poctivě nato­če­né a půso­bi­vě napsa­né sci-fi o něko­li­ka tisí­cích pasa­žé­rech smě­řu­jí­cích na Mars ve vesmír­né lodi, kte­rá musí po neho­dě a vychý­le­ní z kur­zu zaho­dit veš­ke­ré pali­vo. Následná mno­ha­le­tá ody­sea, sle­du­jí­cí zánik lid­ské civi­li­za­ce pro­střed­nic­tvím pro­mě­ňu­jí­cí se atmo­sfé­ry v izo­lo­va­ném spo­le­čen­ství pone­cha­ném napo­spas, v němž postup­ně zmí­rá nadě­je i smy­sl exis­ten­ce, skvě­le budu­je pár zásad­ních postav (zejmé­na hlav­ní hrdin­ku) i svět, v němž se děj ode­hrá­vá. Pod efekt­ním povr­chem lze dokon­ce vyčíst i myš­len­ko­vě hlu­bo­kou, pro­vo­ka­tiv­ní a nekom­pro­mis­ní vizi, jejíž rea­li­za­ci však poně­kud podrá­ží nohy ta sku­teč­nost, že pří­běh pří­liš dlou­ho setr­vá­vá na jed­nom mís­tě, téměř negra­du­je, a na kon­ci, když se to všech­no sna­ží narych­lo dohnat, nene­chá dost pro­sto­ru finál­ním devas­tu­jí­cím obra­zům na to, aby stih­ly dosta­teč­ně zare­zo­no­vat. (70%)

Monster (Jong-ho Heo, Jižní Korea) - Hodně zvlášt­ní a prů­měr­ně nato­če­ný mix akč­ní­ho his­to­ric­ké­ho fil­mu, krva­vé­ho horo­ru se zabi­jác­kým mon­strem a dement­ní kome­dií, v níž čle­no­vé jakési kon­spi­rač­ní sku­pi­ny tero­ri­zu­jí oby­va­te­le měs­ta domně­lý­mi úto­ky krve­lač­né pří­še­ry, aniž by tuši­li, že v lese za měs­tem žije pří­še­ra sku­teč­ná. Pro cel­ko­vou atmo­sfé­ru jsou sig­ni­fi­kant­ní hlav­ní hrdi­no­vé, dva brat­ři a dospě­lá dce­ra jed­no­ho z nich, při­čemž oba muži mají být jed­nak kome­di­ál­ní posta­vy nemotor­ných neši­ků a záro­veň býva­lí čle­no­vé krá­lov­ské gar­dy, pro­fe­si­o­nál­ní bojov­ní­ci a mistři bojo­vých umě­ní, což nejde úpl­ně dohro­ma­dy. Až na nepří­liš funkč­ní humor jde o povět­ši­nou doce­la efekt­ní a zábav­nou vykrá­dač­ku vše­ho mož­né­ho s hezkou kame­rou, boha­tou výpra­vou a sluš­ný­mi tri­ky, v níž se bohu­žel dost tlu­če sna­ha o seri­óz­ní dra­ma­tic­ké poje­tí s kome­di­ál­ní nad­sáz­kou. (60%)


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Osudné svědectví26. února 2023 Osudné svědectví Máte-li rádi detektivku Eriku Fosterovou s jejími náladami a chutí do akce, pak si jistě nenechte ujít tuto knížku. Robert Bryndza posílá do světa další svou knihu, tentokrát opět s […] Posted in Recenze knih, Recenze, Krátké recenze
  • Evropa k nakousnutí - nápaditý cestopis pro děti6. dubna 2023 Evropa k nakousnutí - nápaditý cestopis pro děti Máte rádi cestování? Chcete poznat Evropu od A až do Z? Chcete zažít všechny památky, ochutnat pro nás možná neobvyklé pokrmy? Pokud jste alespoň jednou odpověděli ano, tak právě vám je […] Posted in Recenze knih
  • Harry Potter for Kinect (Kinect)4. prosince 2020 Harry Potter for Kinect (Kinect)   Dle námětů knih a slavné série filmového dobrodružství mladého kouzelníka jménem Harry Potter, se nám také představila hra s podporou kinectu, kde se můžete vžít do našeho […] Posted in Retro games
  • Fantomas se zlobí21. července 2021 Fantomas se zlobí Fantomas se zlobí je francouzsko-italská dobrodružná komedie André Hunebelleho z roku 1965. Jedná se o druhou část trilogie André Hunebelleho věnované postavám vytvořeným Pierrem […] Posted in Speciály
  • IMG 20160322 224930 e146031268898710. dubna 2016 MICHIE, David. Dalajlamova kočka Dalajláma má Kočku. Dalajláma má mluvící kočku. To by nebyl první na světě, mluvících koček už tady bylo víc, ale toto je navíc Kočka literárním a pozorovacím talentem obdařená, […] Posted in Recenze knih
  • The Penguins of Madagascar (Kinect)18. září 2020 The Penguins of Madagascar (Kinect) Kdo by neznal partu tučňáku, kteří se nám poprvé představili ve všech sériích animovaného filmu Madagaskar. Dále jejich akce samostatně pokračovala v krátkých příbězích v městské zoo. A […] Posted in Retro games
  • Triangle (2009) 28. prosince 2013 Triangle (2009) Vstoupit na palubu tohoto parníku, byla jejich největší chyba v životě. Kterou budou muset zaplatit hned několikrát… Unavená Jess si potřebuje odpočinout od svého […] Posted in Horory
  • Neuvěřitelná dobrodružství se Snovíkem - dobrodružství na planetě Snění26. června 2021 Neuvěřitelná dobrodružství se Snovíkem - dobrodružství na planetě Snění Franta skončil první třídu a přišly první vytoužené prázdniny, na které se moc těšil. Jenže nadšení ho přešlo okamžitě. Nejlepší kamarád Honzík mu odjel k babičce. Tím pádem zůstal […] Posted in Recenze knih
  • Přežijí jen milenci / Only Lovers Left Alive - 70%17. března 2014 Přežijí jen milenci / Only Lovers Left Alive - 70% Film, který nese v originále název Only lovers left Alive by mohl neinformovaný divák očekávat krásné romantické melodrama, které by se odehrávalo u nějakého nádherně azurového jezera, […] Posted in Filmové recenze
  • Zombik – 3816. prosince 2018 Zombik – 38 Posted in Komiks
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,10094 s | počet dotazů: 261 | paměť: 72473 KB. | 01.06.2024 - 13:47:11