Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Mezinárodní filmový festival Sitges 2019 – První dojmy (The Lighthouse i film, který zabíjí)

Mezinárodní filmový festival Sitges 2019 – První dojmy (The Lighthouse i film, který zabíjí)

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

The Lighthouse (Robert Eggers, USA/Kanada) – Drama s horo­ro­vý­mi prv­ky o dvou stráž­cích majá­ku (Robert Pattinson a Willem Dafoe), jejichž čtyř­tý­den­ní pobyt na ost­ro­vě s majá­kem, rac­ky a hluč­nou siré­nou se kvů­li sil­né bou­ři poně­kud pro­táh­ne a pone­chá oba muže napo­spas sobě navzá­jem i jejich šílen­ství a alko­ho­lo­vé­mu deli­riu. Snímek od reži­sé­ra a sce­náris­ty Čarodějnice, ode­hrá­va­jí­cí se na kon­ci 19. sto­le­tí a nato­če­ný v čer­no­bí­lém, téměř čtver­co­vém for­má­tu pomo­cí dobo­vé fil­mař­ské tech­ni­ky dostup­né ve 30. letech sto­le­tí dva­cá­té­ho, je vizu­ál­ně, herec­ky i řeme­sl­ně uhran­či­vou a nesku­teč­ně půso­bi­vou psy­cho­lo­gic­kou his­tor­kou inspi­ro­va­nou námoř­nic­ký­mi poví­dač­ka­mi, dílem Hermana Melvilla a antic­kou myto­lo­gií. Nelze neob­di­vo­vat jeho skli­ču­jí­cí klaus­tro­fo­bic­kou atmo­sfé­ru, pro­pra­co­va­nou mizanscé­nu, nesku­teč­nou kame­ru, prá­ci se zvu­kem a s význa­mo­tvor­ným sví­ce­ním i herec­ké nasa­ze­ní obou pro­ta­go­nis­tů, jimž scé­nář dopřá­vá spra­ved­li­vý podíl pro­sto­ru (kro­mě řady výraz­ných spo­leč­ných scén oba zazá­ří i ve vlast­ním dlou­hém mono­lo­gu). Realisticky syro­vé a nekom­pro­mis­ně autor­ské dílo, v němž má kupo­di­vu mís­to i humor, vyni­ká obra­zo­vou opoj­nos­tí a maxi­mál­ní režij­ní pre­ciz­nos­tí a opro­ti Čarodějnici naštěs­tí již nepů­so­bí ani troš­ku těž­ko­pád­ně, pře­pja­tě, ani nechtě­ně směš­ně.


After Midnight (Jeremy Gardner + Christian Stella, USA) – Nenápadně vyhlí­že­jí­cí malý fil­me­ček, jenž je ve sku­teč­nos­ti skvě­le napsa­ným, bra­vur­ně zahra­ným a pev­nou rukou reží­ro­va­ným kle­no­tem. Jeden z reži­sé­rů v něm ztvár­nil hlav­ní roli muže, jenž se sna­ží sám v prázd­ném domě popa­so­vat s nedáv­ným zmi­ze­ním své part­ner­ky a také s nezná­mým mon­strem, kaž­dou noc škrá­ba­jí­cím na dve­ře, kte­ré může být sku­teč­né, nebo může být i zhmot­ně­ním jeho smut­ku a stra­chu. Pravidelné stří­dá­ní dvou vypra­věč­ských poloh, odví­je­jí­cí se od stří­dá­ní dnů a nocí, kom­bi­nu­je roman­tic­ké dra­ma s výraz­ným horo­ro­vým prv­kem, jenž slou­ží jako meta­fo­ra pro úzkost z poten­ci­ál­ní­ho kon­ce vzta­hu, a sta­ví na moti­vu nejis­to­ty i na rea­lis­tic­kých, oprav­do­vě půso­bí­cích a ze živo­ta odkou­ka­ných situ­a­cích. Začátek se roz­jíž­dí vel­mi pozvol­na, pak však kon­zis­tent­ně gra­du­jí­cí pří­běh čím dál víc roz­ví­jí své kva­li­ty a uchva­cu­je dlou­hý­mi dia­lo­go­vý­mi sek­ven­ce­mi i famóz­ním, emo­ci­o­nál­ně sil­ným závě­rem.  


Antrum: The Deadliest Film Ever Made (David Amito + Michael Lacini, USA/Kanada) – Údajně pro­kle­tý film z roku 1979, jehož dvě jedi­ná fes­ti­va­lo­vá pro­mí­tá­ní (v Maďarsku a v Itálii) skon­či­la kata­stro­fou a smr­tí něko­li­ka lidí, a i pře­ži­vší divá­ci zpra­vi­dla umí­ra­li do 24 hodin, byl nyní zázrač­ně nale­zen a dopl­něn o doku­men­tár­ní mate­ri­ál, v němž fil­mo­ví teo­re­ti­ci hovo­ří o tom, jest­li film může zabí­jet. Podstatnou vět­ši­nu toho­to moc­ku­men­tu tudíž zabí­rá onen smr­tí­cí film zva­ný Antrum (vyprá­vě­jí­cí o dvou sou­ro­zen­cích, kte­ří tábo­ří v lese a pokou­še­jí se v něm pro­ko­pat do pek­la), jehož kva­li­ty však nedo­ká­ží dostát půso­bi­vos­ti atrak­tiv­ní legen­dy, kte­rou kolem něj jeho tvůr­ci vytvo­ři­li. Snímek se s dis­ku­ta­bil­ní úspěš­nos­tí pokou­ší imi­to­vat laci­né horo­ry ze sedm­de­sá­tých let, je nekon­zis­tent­ní ve své sty­li­za­ci a pře­de­vším neob­sa­hu­je nic moc, co by mělo na divá­ka dosta­teč­ně zne­po­ko­ju­jí­cí efekt (a o stra­ši­del­nos­ti už vůbec nelze mlu­vit, někte­ré aspek­ty sním­ku jsou spíš směš­né). Výrazným moti­vem fil­mu je síla vlast­ní­ho pře­svěd­če­ní a důvo­dem k jeho zhléd­nu­tí je jed­no­znač­ně i zvě­da­vost, avšak ocho­ta věřit v jeho auten­tič­nost a nad­při­ro­ze­nou moc při jeho samot­ném sle­do­vá­ní zásad­ně sláb­ne.


It Comes/Kuru(Tecuja Nakašima, Japonsko) – Překvapivě kom­plex­ní drama-horor (o novo­man­že­lích, jimž se má naro­dit dítě), kte­rý inter­pre­tu­je stra­ší­cí démo­ny jako trau­ma­ta z dět­ství a z výcho­vy rodi­čů a jako něco, co si vymýš­lí­me, abychom měli na co svá­dět vlast­ní chy­by. Kromě toho ale obsa­hu­je i reál­né­ho démo­na, kte­rý trhá lidi na kusy a dělá z nich krva­vé fon­tá­ny. V roz­vět­ve­ném pří­bě­hu, jehož hlav­ní hrdi­no­vé postup­ně umí­ra­jí a otě­že po nich pře­bí­ra­jí hrdi­no­vé ved­lej­ší, se čas­to ská­če v čase a mezi něko­li­ka dějo­vý­mi rovi­na­mi (plus sno­vé pasá­že, halu­ci­na­ce a vize ze svě­ta mrtvých), při­čemž je kla­den důraz na cha­rak­te­ry postav a psy­cho­lo­gic­ké důvo­dy jejich činů. Vrcholem je závěr s fan­tas­tic­kou scé­nou vymí­tá­ní, jíž se účast­ní tucet vymí­ta­čů, tucet mni­chů a půl­tu­cet taneč­nic, vel­kou pře­káž­kou je nicmé­ně pře­kom­bi­no­va­nost, pří­liš vel­ké množ­ství moti­vů a roz­tě­ka­ný styl vyprá­vě­ní, kte­rý vás nene­chá zob­ra­zo­va­ný obsah dosta­teč­ně vstře­bat.


El Hoyo/The Platform (Galder Gaztelu-Urrutia, Španělsko) – Ledovou archu při­po­mí­na­jí­cí thriller o ver­ti­kál­ním věze­ní, kte­ré záro­veň slou­ží jako meta­fo­ra pro lid­skou spo­leč­nost a její kas­ty. Spolu s dob­ro­vol­ně uvěz­ně­ným hlav­ním hrdi­nou postup­ně obje­vu­je­me, pod­le jakých pra­vi­del fun­gu­je věze­ní, jehož mno­ho­čet­ná pat­ra tvo­ří jed­not­li­vé cely, jimiž jed­nou za den postup­ně pro­jíž­dí stůl s jíd­lem, z něhož věz­ni mohou sníst coko­li, co na ně zby­de po těch nad nimi. Vězni se kaž­dý měsíc pře­mis­ťu­jí, tak­že prů­běž­ně při­čich­ne­me výraz­ně odliš­ným situ­a­cím panu­jí­cím na růz­ných pat­rech, a tahle fan­tas­tic­ká, tís­ni­vá a zlo­věst­ná exkur­ze vrcho­lí hrdi­no­vým roz­hod­nu­tím poku­sit se o něco, o co se ješ­tě nikdo před ním nepo­ku­sil. Člověk by se chtěl dozvě­dět víc, avšak na všech­no sní­mek neod­po­ví­dá a navíc si ve svém fikč­ním svě­tě vytvá­ří vlast­ní logi­ku, pod­le níž je potře­ba hrát a pří­liš ji neroz­po­ro­vat. Výtečně napsa­ná, nekom­pro­mis­ní, bru­tál­ní, úder­ná, napí­na­vá (a mís­ty dokon­ce i vtip­ná) a vta­hu­jí­cí ale­go­rie, vní­ma­jí­cí lid­skou spo­leč­nost jako sebran­ku hla­do­vých sob­ců, s chyt­rý­mi dia­lo­gy, výbor­ný­mi zne­po­ko­ji­vý­mi momen­ty a ino­va­tiv­ním pro­stře­dím, atrak­tiv­ním svou odpor­nos­tí i jas­ným a jed­no­du­chým mecha­nis­mem, jímž se řídí. V jed­no­du­chos­ti je krá­sa – zde to pla­tí urči­tě.



The Wonderland(Keiiči Hara, Japonsko) – Anime vari­a­ce na Louskáčka/Letopisy Narnie o stře­do­ško­lač­ce, kte­rá se coby vyvo­le­ná dív­ka z dáv­né­ho pro­roc­tví musí vypo­řá­dat s kri­zí sužu­jí­cí kou­zel­ný para­lel­ní svět, v tom­to pří­pa­dě spo­čí­va­jí­cí v nedo­stat­ku vody. Jednoduchý pří­běh o ces­tě hrdi­nů z bodu A do bodu B sto­jí na vizu­ál­ních nápa­dech, obsa­hu­je i výraz­nou eko­lo­gic­kou tema­ti­ku (maleb­né ves­nič­ky s ovce­mi v kon­tras­tu se začou­ze­ným měs­tem a prů­mys­lo­vou meta­lur­gií) a vrcho­lem je emo­ci­o­nál­ní závěr opře­de­ný ori­gi­nál­ní myto­lo­gií. Film jako celek však postrá­dá dra­ma­tič­nost i napě­tí (hrdi­ny nikdy nic doo­prav­dy neo­hro­zí) a navíc půso­bí poměr­ně oby­čej­ně, jako obmě­na již mno­ho­krát vidě­ných moti­vů. Příjemná pohád­ka, vhod­ná i pro děti, mír­ně nad­prů­měr­ná čis­tě jen díky obra­zo­vé strán­ce.


Carmilla (Emily Harris, Velká Británie) – Viktoriánské dra­ma se točí kolem dospí­va­jí­cí dív­ky, žijí­cí na rodin­ném pan­ství pod­le zaje­té­ho reži­mu a sva­zu­jí­cích pra­vi­del, kte­ré jí děla­jí ze živo­ta stro­hou a ubí­je­jí­cí repe­ti­tiv­ní ruti­nu (a stej­né poci­ty jsou pro­střed­nic­tvím podob­ně upja­té­ho a úmor­né­ho vyprá­vě­ní pře­ná­še­ny i na divá­ka). Trochu vzru­še­ní s sebou při­ne­se až pří­jezd nezná­mé krás­ky hrdin­či­na věku, kte­rá měla opo­dál neho­du s kočá­rem a trpí ztrá­tou pamě­ti. Komorní dobo­vý film, láka­jí­cí na poten­ci­ál­ní zaká­za­nou lesbic­kou roman­ci a ďábel­ské prv­ky, však zůstá­vá jen u pou­hé­ho pří­sli­bu a opa­tr­ných názna­ků a kro­mě toho už nena­bí­zí nic dal­ší­ho, jen ambi­va­lent­ní rozuz­le­ní s moti­vy před­sud­ků a stra­chu z nezná­mé­ho, kte­ré po hodi­ně a půl sla­bouč­ké­ho pří­bě­hu o tou­ze vyma­nit se z oko­vů aske­tic­ké­ho pro­stře­dí a koneč­ně žít napl­no za pří­liš uspo­ko­ji­vé pova­žo­vat nelze. 

Luz (Juan Diego Escobar Alzate, Kolumbie) – Do pro­stře­dí hor­ské uza­vře­né hos­po­dář­ské komu­ni­ty zasa­ze­né dra­ma, v němž tři dospě­lé mla­dé ženy poslou­cha­jí pří­ka­zy a káza­ní své­ho otce, faleš­né­ho pro­ro­ka, kte­rý se je sna­ží uchrá­nit před Ďáblem a jeho poku­še­ní­mi. Jde o film obra­zo­vě i herec­ky půso­bi­vý, leč obsa­ho­vě sil­ně pro­ble­ma­tic­ký a zakle­tý v hro­ma­dě meta­for a sym­bo­lů, kte­ré nelze pří­liš chá­pat, muse­jí se pou­ze inter­pre­to­vat, a těž­ko říct, jest­li se v nich neztrá­cí i sám reži­sér. Jako kri­tic­ká úva­ha o víře, Bohu, Ďáblu a o tom, jaké ško­dy a zlá zvěr­stva může nábo­žen­ská víra napáchat, když se jí člo­věk pří­liš pod­dá, to fun­gu­je, nicmé­ně celou dobu to ako­rát uka­zu­je vari­a­ce na jed­nu a tu samou myš­len­ku a s vel­mi pozvol­nou gra­da­cí to na sebe kupí růz­né ambi­va­lent­ní a mno­ho­vý­zna­mo­vé udá­los­ti, zatím­co divák s kaž­dou dal­ší minu­tou čím dál roz­mr­ze­le­ji čeká na poin­tu, kte­rá se však nedo­sta­ví. Jedna z postav ve fil­mu říká, že věci, kte­ré se týka­jí Boha, jsou slo­ži­té. Což je prav­da, ale také by moh­ly být ale­spoň tro­chu záživ­né a mělo by se v nich dát ale­spoň základ­ně vyznat.




Bodies at Rest (Renny Harlin, Čína/Hong Kong) – Béčkový thriller s výhrad­ně asij­ský­mi her­ci v režii tvůr­ce Smrtonosné pas­ti 2 a žra­lo­čí­ho thrille­ru Útok z hlu­bin. Příběh o pra­cov­ní­cích ultra-moderní roz­sáh­lé már­ni­ce, kte­ří se na Štědrý večer potý­ka­jí s ozbro­je­ným pře­pa­de­ním, nedá­vá smy­sl už v základ­ním námě­tu a sestá­vá z tuc­to­vé­ho akč­ní­ho pobí­há­ní a zápa­se­ní postav po chod­bách, kan­ce­lá­řích a mra­zi­cích halách, kte­ré je sice nato­če­né pří­jem­ně sviž­ně a ener­gic­ky, leč logi­ky a věro­hod­nos­ti v cho­vá­ní hrdi­nů a rea­li­za­ci kon­krét­ních situ­a­cí pří­liš nepo­bra­lo. Stupidní zápo­rá­ci, naiv­ně klad­ní hrdi­no­vé, neu­stá­le se pokou­še­jí­cí ozbro­je­né útoč­ní­ky za kaž­dou cenu přelstít, i cel­ko­vý fee­ling fil­mu při­po­mí­na­jí leckte­ré akč­ní thrille­ry z 90. let. Pokud vypne­te mozek, může vám sní­mek poslou­žit i jako poměr­ně zábav­ně se vyví­je­jí­cí jed­no­hub­ka, víc od něj však čekat oprav­du nelze.


Mutant Blast(Fernando Alle, Portugalsko/USA) – Portugalský film v pro­duk­ci stu­dia Troma. Primitivní krva­vá kra­vi­na, kom­bi­nu­jí­cí bez ladu a skla­du zom­bies, super­vo­já­ky, radi­o­ak­tiv­ní mutan­ty a vzá­jem­nou nevra­ži­vost lan­gust a del­fí­nů. Zápletka se záchran­nou misí a armád­ní­mi expe­ri­men­ty slou­ží jen jako zámin­ka pro sled prak­tic­kých gore efek­tů, dopl­ně­ných o něko­lik absurd­ních nápa­dů, z nichž někte­ré jsou tak uje­té a bizar­ní, že sko­ro sto­jí za pozor­nost (např. dvou­me­t­ro­vá kry­sa stří­ka­jí­cí z bra­da­vek kyse­li­no­vé mlé­ko). Obecně jde ale o totál­ní fil­mař­skou sklád­ku se sebe­pa­ro­dic­ký­mi herec­ký­mi výko­ny, rekvi­zi­ta­mi děla­ný­mi na kole­ni a stu­pid­ní­mi dia­lo­gy, ský­ta­jí­cí­mi více nezá­měr­né­ho humo­ru než záměr­né­ho. Režisérovi a sce­náris­to­vi se nedá upřít urči­tá míra tvůr­čí­ho nad­še­ní a schop­nost nato­čit film s cel­kem sviž­ným tem­pem, tak­že se člo­věk ale­spoň nenu­dí, jedi­nou dal­ší deví­zou sním­ku je nicmé­ně to, že se může­te zasmát tomu, jaká je to blbost.



Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Underworld: Krvavé války - O tvůrcích9. prosince 2016 Underworld: Krvavé války - O tvůrcích             KATE BECKINSALE (Selene) je výjimečně nadaná britská herečka, která prokázala, že je jednou z nejvšestrannějších a nejcharismatičtějších hereček současnosti.             […] Posted in Speciály
  • Titulky k The Deceived S01E03 - Episode #1.328. srpna 2020 Titulky k The Deceived S01E03 - Episode #1.3 Dívka, se kterou se Michael hádal ve škole, se pohřešuje a její bratr se vydá po jejích stropách, které vedou k Michaelovi. Narazí také na Ophelii, které začíná pomalu docházet, že něco […] Posted in Titulky
  • Piranha (2010) 6. února 2012 Piranha (2010) Poklidné jezero Victoria se brzy změní v jednu velkou krvavou lázeň. Z jeho hlubin se totiž díky zemetřesení vynoří hejno pěkně nenažraných piraní. Jindy poklidné okolí jezera Victoria […] Posted in Horory
  • Jak bude hra probíhat? | Survivor CZ&SK26. února 2022 Jak bude hra probíhat? | Survivor CZ&SK Posted in Videa
  • Urban Legend (1999) 3. května 2017 Urban Legend (1999) Městské legendy jsou většinou jen vymyšlené strašidelné příběhy, ale co když se jimi nechá inspirovat sériový vrah…? Studenti Pendletonské univerzity jsou šokováni zprávou, […] Posted in Horory
  • Bratři míří do kin18. října 2023 Bratři míří do kin O dnešní novinářskou projekci filmu Bratři do režiséra Tomáše Mašína byl zájem. Na tiskovou konferenci po uvedení filmu přišla i početná delegace tvůrců filmu včetně hlavních protagonistů. […] Posted in Filmové recenze
  • Svět pod hlavou - Dvojboj7. února 2017 Svět pod hlavou - Dvojboj Dobrej díl, asi ne tak dobrej jako minulej, ale dobrej. Líbí se mi dějová linka mezi Filipem a Klementem, snad ještě bude pokračovat (ikdyž po těch obkladačkách je mezi nima asi konec:D), […] Posted in Krátké recenze
  • Náhradou za zrušený BlizzCon bude BlizzConline. Ten proběhne...22. září 2020 Náhradou za zrušený BlizzCon bude BlizzConline. Ten proběhne... Náhradou za zrušený BlizzCon bude BlizzConline. Ten proběhne od 19. do 20. února. Představit by se zde mohli tituly Overwatch 2 a nebo třeba Diablo IV. Posted in Krátké herní aktuality
  • Čajová směs na nespavost19. října 2010 Čajová směs na nespavost Na čajovou směs na nespavost budeme potřebovat tyto bylinky: 5 g kozlíkového kořene 15 g chmelových šistic 10 g třezalky 25 g levandulového květu 50 g prvosenkového květu Všechny bylinky […] Posted in Domácí rady
  • Sin City - město hříchu31. března 2022 Sin City - město hříchu Když se před třiceti dvěma lety objevil v Americe komiks Sin City, nemohl nikdo tušit, jak stylová bude jeho podoba, která vznikla v roce 2005. V Sin City se protínají tři příběhy drsňáků […] Posted in Retro filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,63867 s | počet dotazů: 250 | paměť: 72270 KB. | 06.05.2024 - 23:37:55