~
Spielbergova intuice, jak spojit kameru a vizuální vyprávění s textem a podtextem a postavami je úžasná. “Každý režisér je vizuální vypravěč, ale to, co dělá Stevena jedinečným, je to, že dokáže vnímat a přijímat vše, co se kolem něj děje,” říká producentka Kristie Macosko Kriegerová. “Dostává ze svých spolupracovníků to nejlepší za všech okolností, protože jim věří. Takže během natáčení jsou všichni v klidu, věří si a dělají svou práci dobře.”
Janusz Kaminski ve své roli kameramana potřeboval vymyslet kreativní způsob, jak střízlivě oživit dobu, aniž by to přestřelil, protože věděl, že přílišné používání vizuálních metafor působí falešně. Spielberg vysvětluje: “Neměli jsme rozpočet na to, abychom využili blue screenu a vygenerovali kilometry a kilometry digitálních dobových staveb, které bychom viděli za oknem. Tak jsme na okna přidali jinovatku. Pak Janusz nasměroval veškeré světlo z jednoho okna a to dodalo první schůzce mezi Donovanem a Abelem skutečný dojem chladu. Jak se mezi nimi začal vyvíjet přátelský vztah, chladné světlo, jakýsi druh stěny mezi nimi, začalo v průběhu příběhu pomalu ustupovat.”
“Sledovat Janusze při práci je fenomenální zážitek,” říká Macosko Kriegerová. “Vidí věci, které nikdo z nás vidět nedokáže a vidí je ve světle. Přesně ví, kde má být kamera a zdá se to pro něj být tak instinktivní.”
Přínos producentů Kriegerové a Marca Platta byl zcela zásadní. Tom Hanks vysvětluje: “Kristie ví všechno. Scénář zná lépe než já a rozumí podtextu každého rozhovoru, který se Stevenem vede. Bez ohledu na to, co se s Kristie v daném okamžiku děje, můžete k ní přijít a pustit se s ní do plnohodnotného rozhovoru na jakékoliv téma. Dokáže vám říci, jak se přesně věci v daný okamžik mají.”
Hanks dodává: “Marc nikdy nezapomíná na historii, období a herecké obsazení, vídí to jako jednobuněčného tvora. Producenti jsou často zavázáni režisérovi, protože bez režiséra by jejich film nevznikl. Ale myslím, že Steven je stejně tak zavázán Kristie a Marcovi, protože bez nich by neměl kreativní svobodu a možnost přemýšlet o své práci z čistě filmového hlediska.“
“Steven je rodinný typ,” říká Mark Rylance.“Neuvědomil jsem si, jak důležitá je pro něj rodina a kolik času jí věnuje, dokud jsme spolu nazačali pracovat. Nevím, jak to zvládá, vzhledem k tomu, jak moc je zaneprázdněný.”
Podle Spielberga jsou některé z nejlepších momentů v jeho filmech náhody, třeba i náhody týkající se diváckého výkladu. “Jindy se jedná o rozhodnutí, u kterých se modlím, že je diváci při sledování filmu objeví,” říká. “A to je ta nejuspokojivější věc: když máte nějaký úmysl a lidé pochopí, jaký byl váš záměr a líbí se jim to. To je pro mě největší odměnou.”
Zejména jedna událost na herce silně zapůsobila - neúmyslné rozbití použitých žárovek z fotografických blesků novinářů. Došlo k němu po přečtení Abelova rozsudku u soudu, kdy média obklopila Donovana, jeho manželku Mary a Thomase Watterse. Rylance vysvětluje: “Steven přišel s nápadem využít těchto vyřazených odhozených žárovek jako způsob, jak podpořit drama, když Mary, která je evidentně zaskočena médii, udělá krok zpět a její vysoký podpatek rozdrtí jednu ze žárovek.”
Amy Ryanová dodává: “Steven dostal tento nápad okamžitě. Viděla jsem ho, jak si kleká na zem vedle kamery, aby se podíval, jak bude rozbití žárovek vypadat. Díky tomu, jak Steven tuto scénu natočil, se toho o Mary hodně dozvíme.”
“Steven uvažuje filmově,” říká Hanks. “Jeho schopnost odvyprávět důležité okamžiky obrazem, je důvodem, proč je to Steven Spielberg. A dělá to znovu a znovu a vy můžete jen stát a dívat se.”
Kromě toho, že je úžasně zdatný filmař, Spielbergovi upřímně záleží na jeho hercích a hluboce respektuje jejich řemeslo. Neustále hledá způsoby, jak vytvořit příběh tím nejjednodušším a nejpřirozenějším možným způsobem. Hanks říká: “Steven a já již mluvíme ve zkratkách.”
Rylance byl ohromen množstvím příprav, které Most špionů obnášel. Připomíná mu to renesanční dílnu. “Steven přijde a vidíte ho, jak pozorně vnímá vše kolem,” říká. “Rozhoduje o celkovém výsledku a o všem, co prochází obrazem, o scéně, hercích na pozadí, o všech pohybech. Když jsem ho sledoval, představoval jsem si Leonarda da Vinci při práci. Byl jako malíř, jen pracoval s pohyblivými obrázky. “
Hanks se přidá: “Když se dostavíte na Stevenovo natáčení, nejen že je scéna již postavená, a to nejen fyzicky, ale i hluboko uvnitř Stevenovy mysli. Vaším úkolem je udělat přesně to, co chce, abyste dělal, ale zároveň očekává, že přidáte něco ze sebe. Má film ve své hlavě již postříhaný dávno předtím, než se objevíte na place. Čte si scénář znovu a znovu a znovu, takže ví, co bude dělat, filmařsky, pět týdnů dopředu.”
Most špionů byl obrovskou lekcí i pro Ryanovou. “Steven je tak nadšený tím, co dělá, že je to nakažlivé,” říká. “Byly chvíle, kdy jsem ho pozorovala při práci a najednou se jeho oči rozzářily, skoro jako by mu bylo zase 12 let a stále točil filmy u rodičů na zahradě.”
Spielberg také klade velký důraz na děj. Zatímco někteří režiséři se zaměřují na emoce herců nebo krásu obrazu, jeho více zajímá, co si představuje divák. Macosko Kriegerová říká: “Na Stevenovi je skvělé, že je opravdu rád na place. Ráno, když se dostaneme do práce, tak se ho zeptám ‘Je na světě něco jiného, co bys teď raději dělal?’ a on mi odpoví ‘Ne’ a je to pravda. Ví, že má neuvěřitelné štěstí, že dělá to, co dělá.”
“Neměli bychom našim nepřátelům ukázat, s kým mají tu čest?”
James Donovan
Části seriálu: Most špiónů
- Most špiónů - PREMIÉRA 3. PROSINCE 2015
- Most špiónů - NEUVĚŘITELNÝ PŘÍBĚH PODLE SKUTEČNÝCH UDÁLOSTÍ
- Most špiónů - STAVBA MOSTU: OD SCÉNÁŘE PO FILMOVÉ PLÁTNO
- Most špiónů - HERECKÉ OBSAZENÍ
- Most špiónů - STUDENÁ VÁLKA NA FILMOVÉM PLÁTNĚ
- Most špiónů - STŘIHOVÁ SKLADBA
- Most špiónů - S REŽISÉREM V ZÁKULISÍ
- Most špiónů - OBYČEJNÝ MUŽ V NEOBYČEJNÉ SITUACI
- Most špionů - Nejen válečné filmy přinášejí zajímavé a napínavé lidské příběhy.
Nejnovější komentáře