Karlovarský filmový festival startuje už v pátek 2. července. Letošní 45. ročník nabízí sice méně filmů, než v uplynulých edicích, zato je ale velká pravděpodobnost, že si v přehlednějším programu vyberete snímky, na které se, díky někdy až třem projekcím, opravdu dostanete.
Jelikož karlovarský filmový festival patří už několik let do prestižního společenství mezinárodních filmových festivalů kategorie A, bude převážně zahraničními hosty a novináři nejostřeji sledována právě soutěžní sekce. Pro českého diváka je nabídka letošních 12 soutěžních filmů zatím veskrze nečitelná. Kromě dvou tuzemských zástupců (Mašínovy 3 sezóny v pekle a pro mne zcela nepochopitelně Svěrákův Kuky se vrací) vsadili programoví pracovníci opět na silného zástupce polské kinematografie (Matka Tereza od koček režiséra Pawla Saly), která si už v minulosti z karlovarského festivalu odnesla několik cen. Stejná jistota v podobě osobitého čínského režiséra Chi Zhanga (soutěžil ve Varech už před dvěmy lety se snímkem Šachta) přivedla do soutěže jeho existenciální sociální drama Diago. Tradiční místo ve filmovém klání má už také pojištěna Francie, kterou letos reprezentuje Olivier Coussemacq s psychologickým thrillerem Sladké zlo. Z teritorií bývalé Jugoslávie šáhli tentokrát organizátoři po divácky úspěšné komedii režiséra Radka Grliće Zůstane to mezi námi s populárním Mikim Manojlovićem v jedné z hlavních rolí. Snímek, jehož scénář označila Geraldine Chaplinová, jež v něm ztvárnila němou roli, za jeden ze tří nejlepších, jaké kdy četla, zastupuje pro změnu španělskou kinematografii a jedná se o komorní drama Moskytiéra Augustía Vily. Svéráznou parafrázi Scorseseho Taxikáře přiváží íránský tvůrce Fardin Saheb Zamani ve filmu Jsou věci, které nevíš. Těžko říct, co se dá čekat od ruského dramatu Dmitrije Mamulijana Jiné nebe nebo od kanadského psychologického dramatu Catherine Martin Truchlení pro Annu. Diváckou zvědavost tak může rozjitřit ještě snad argentinská koprodukce Bratr a sestra Daniela Burmana, která se v zemi svého vzniku dočkala slušného ohlasu publika. Životopisný dokument Hitler v Hollywoodu je naopak trendy snahou otevřít hlavní soutěž i pro jiný formát titulů, které nemusí být vyloženě hrané.
Větší divácká pozornost bude téměř určitě směřovat k už prověřeným titulům v sekcích Horizonty a Otevřené oči, které nabízejí výběr oceněných filmů z jiných prestižních mezinárodních festivalů. Kvůli konkurenci vícerých tuzemských filmových přehlídek letos Vary nezískaly například vítězný thajský snímek z Cannes Strýček Boonmee, který umí vyvolávat minulé životy, jenž se poněkud překvapivě objeví premiérově u nás v programu letošního 2. ročníku festivalu Ostrava-Kamera-Oko na konci září. I tak se ale z Cannes podařilo sestavit slušný seznam premiér. Jeden z letošních porotců, jihokorejský spisovatel a bývalý ministr kultury, osobně představí svou novinku Poezie. Nadchnout by mohla severská komedie Zvuk hluku, kde hrdinové vyprávění využívají jako hudební nástroje samotné město. Těžko říct, co si pořadatelé slibují od ocenění Nikity Michalkova, který je ve své zemi pod palbou kritiky svých kolegů filmařů, v každém případě jeho pokračování oscarového hitu Unaveni sluncem 2: Odpor, je nejdražším ruským válečným dramatem všech dob, které se snaží popasovat se stalinskými praktikami i jeho kultem osobnosti. Přesným opakem je pak autorská poetická romance mladého režiséra Xaviera Dolana, jehož Imaginární lásky nadchly diváky v Cannes v sekci Un Certain Regard.
V Horizontech potom čekají na diváky zřejmě největší pecky zastoupené vítěznými snímky z loňských Benátek: drsná válečná zpověď izraelského režiséra Samuela Maoze Libanon a koprodukční historická freska íránské umělkyně Shirin Neshatové Ženy bez mužů. Z letošního Berlinale mají Vary také v nabídce několik oceněných filmů včetně vítězného tureckého Medu či bosenského náboženského dramatu Na cestě Jasmily Žbanić.
Sekcí je ovšem v letošním ročníku ještě mnohém více. Skryté poklady lze nacházet určitě i Jiném pohledu nebo Dnech kritiků Variety. Dobrá zpráva je, že řada uváděných snímků už našla také své české distributory. Pokud tedy nestihnete zhlédnout všechny důležité vytipované filmy, můžete si rovnou projít seznam těch, které můžete časem vidět v tuzemských kinosálech.
Nezbývá, než si přát, abyste, ať už z Varů, nebo později z vašeho oblíbeného kina, odjížděli bohatší o další filmové zážitky.
Nejnovější komentáře