podívat co nejdříve, to bylo jasné okamžitě poté, co jsem se dozvěděl,
že natáčení probíhá, a co jsem spatřil první publikované fotografie.
Těch několik syrových a přitom magických černobílých obrazů se mi zdálo
být tak pozoruhodných, že jsem si začal o připravovaném filmu shánět
podrobnější informace a brzy bylo zřejmé, že s tímhle dílem se tentokrát
- na rozdíl od většiny české filmové produkce posledních let - určitě
nemineme. Když byl film zařazen do hlavní soutěže slavného festivalu v
Benátkách, měl jsem radost už jen proto, že se to českému filmu
nepovedlo celé čvrtstoletí, protože - co si budeme namlouvat - na
nejvyšších příčkách mezinárodního filmového fóra hranému českému filmu
nekvete pořádná pšenka už pěkně dlouho, i když se v našem malém filmovém
rybníčku každý rok při předávání českých lvů plácáme po ramenou, jací
jsme kofři, a že by to někdo opravdu významný „od fochu“ určitě uznal,
kdyby ho ovšem napadlo se na některý z našich filmů i podívat.
Mezitím začala média mlít falešnou odrhovačku, o tom, kterak prý projekce nového filmu houfně opouštějí pobledlí a místy zvracející zahraniční filmoví kritici a nebozí fanoušci, kteří psychicky neunesli ve filmu použitou míru násilí; z filmu se v tomto pojetí stal divže ne svátek sadistických úchylů, protože nikdo jiný přece takovou hrůzu nemůže dobrovolně navštívit. A i ti, co přiznávali novému filmu, natočenému podle stejnojmenného (a svým příběhem i značně kontroverzního) bestselleru Jerzyho Kosińského, nemalé kvality, se shodovali v jednom: „Jednou ho vidět úplně stačilo, podruhé ani za nic!“ Jako marketingovou strategii, jak dostat do kina i některé z těch, které by to bez téhle marketingové berličky ani nenapadlo, to beru, byť se mi to zdá být strategie poněkud krátkozraká. Jinak je to pro mne spíš projev neprofesionality, protože na jedno shlédnutí v mase skoro tříhodinové filmové nálože sebepřipravenější divák obsáhne jen základní oblouk příběhu a některé z jeho vnitřních vazeb, ale ať mi nikdo neříká, že lze po první návštěvě v kině napsat skutečně odpovědnou a důkladnou recenzi, protože jen takovou si odpovědný a velmi důkladný Marhoulův film zaslouží. Pokud někteří z bojácných intelektuálů, pro které je praktickým ztělesněním nejhoršího zla na světě nadávka ve facebookové diskusi nebo nespravedlivé „vyškrtnutí z přátel“, pod náporem skutečného zla, plynoucího ze strachu a nejhlubších lidských vášní a pudů, kolabují, nechť si jdou radši zakřoupat popcorn na strašidelnou pohádku o upírech s vymazlenými „hláškami“, základní informace o Nabarveném ptáčeti nutné pro to, aby ve společnosti sobě rovných obstáli a mohli připojit pár „zasvěcených“ slov v internetových debatách, si přece můžou najít někde na webu i bez nasazení cenného obsahu vlastních žaludků, a všichni budou spokojeni.